Jump to content

Engelske rideklasser.

Guest

Recommended Posts

Mange tror engelske rideklasser er kun barne klasser,det er det ikke.

Mange tror at feks en norsk rase må gå med mye gang som en welsh,det må de heller ikke.Alle raser går med den gangarten som er typisk for rasen.

I klassen blir man bedømt 60% på ridning og 40% på eksteriør.

Har du problemer med å huske et dressur program?Her rir man sammen med de andre i første del av programmet i skritt,trav og galopp på firkantsporet,stiller opp og rir så etter tur et lite program.

post-777-0-48838800-1397735809_thumb.jpg

post-777-0-15694000-1397735865_thumb.jpg

Hvor arrangeres det slike i Norge og hvor finner man mulighet til å melde seg på?
Er det noen oversikt over hva det kreves av kunnskap/utstyr etc for å være med?

Må bare dele denne også.Og her ser dere hvordan engelsk mennene har reddet en rase og fått den opp i rampelyset,kanskje en ide for oss også med våre utrolig flotte norske raser?

NPA har sånne klasser på nesten alle show som arrangeres og en del er åpne for alle raser også blandingsraser.

Man rir stort sett på trinse i Norge og man bruker den salen man trives med.Skal man ha noe under salen så bruker man noe som er mest mulig lite synlig.Man bruker heller ingen form for bling ;)

Når det kommer til ridetøy så er man heller ikke så sær,man kan ri med hvit bukse feks og jakke eller vest.Mange har funne sine jakker på fretex eller H&M.

NPA har sånne klasser på nesten alle show som arrangeres og en del er åpne for alle raser også blandingsraser.

Man rir stort sett på trinse i Norge og man bruker den salen man trives med.Skal man ha noe under salen så bruker man noe som er mest mulig lite synlig.Man bruker heller ingen form for bling ;)

Når det kommer til ridetøy så er man heller ikke så sær,man kan ri med hvit bukse feks og jakke eller vest.Mange har funne sine jakker på fretex eller H&M.

Skal prøve å legge til her når det er rideklasser dette året jeg.

Ja man trenger ikke kjøpe haugevis med nytt dyrt utstyr.

Det er klart at de som skal ri på Internasjonalen i Danmark for Welsh til neste år investerer i gule bukser og Tweed jakke,men da har man ridd en del for å prøve seg der.

Jeg har tenkt å prøve meg på kjøreklassene,og ungene kommer til å ri First ridden om de kommer seg dit.

Bare husk å komme med hesten eller ponnien med en naturlig look.Man klipper ikke hovskjegget av en hest som naturlig skal ha det.Har man Tinker så beholder man et hvert hårstå på den ;)

• 1 year later...
13 timer siden, julnil skrev:

Heter sikkert tilogmed "godt muskelsatt"....

Neida, det heter showkondisjon.

De som er i mer normalt hold og har muskler er i konkurransekondisjon... Det er groteskt hvordan de som er i skikkelig showkondisjon ser ut :(

Den på den første filmen der var det nesten et under at ikke rulla rundt på banen. :blink: At den faktisk orket å trave og galoppere rundt er imponerende.

Samme problem med showarabere forøvrig. Mange som vil ha bælfeite julegriser på show.

Jeg sitter bare og stusser over den siste filmen, jeg... Hva var formålet? Jeg så ikke til det bitter end, men så vel over halvparten, og alt jeg så var litt skritting og så hulagalopp ned midtlinjen? 

4 minutter siden, duredilla skrev:

Jeg sitter bare og stusser over den siste filmen, jeg... Hva var formålet? Jeg så ikke til det bitter end, men så vel over halvparten, og alt jeg så var litt skritting og så hulagalopp ned midtlinjen? 

Showing?

Den siste filmen er vel bare show-video for den hingsten? Og da har de sikkert klippet sammen det som er "best" å vise fram.

Googlet den forresten, og de påstår den er yellow dun. Særlig... Bay dun tror jeg vi sier ;)

Tipper at overvekten stammer fra gamle dager. De med råd til å fôre opp hesten før show vant. Altså overvekt=velstand=ønskelig. Og så har det bare fortsatt slik. Ikke alle britiske dommere dømmer fett opp, men de fleste gjør det

Sent fra min SM-G920F via Tapatalk

Ofte dømmes nå fett opp i Norge også, både på hest og hund og katt (og alt annet)

Helt sant. Men så ekstremt er det vel ikke her? Vi snakker om bakparter som er 15 cm høyere på grunn av fett liksom. Ser helt absurde ut noen av disse welshene

Sent fra min SM-G920F via Tapatalk

8 minutter siden, julnil skrev:

Ofte dømmes nå fett opp i Norge også, både på hest og hund og katt (og alt annet)

Ikke på katt. Fete katter er fyfy på utstilling, og blir dømt ned.

Hest og hund skal jeg være enige med. Se bare på fjordinger og en del ponniraser - welsher inkludert - og labradorer, spesielt. "De skal være slik"

Ikke i vår verden.Der skal de være slanke.Noen ekstra slanke for da ser de brått så mye mer lettbygde ut...Er ikke hesten din av den lette,moderne typen,så ikke gi den mat,så ser den sånn ut allikevel :P

Var på Royal Windsor Horse Show ifjor, der var det jo drøssevis av disse ride/showklassene. Smellfeite nesten alle sammen, nesten uansett rase. Hackneykjøreponniene var slanke, men ellers var det mye flesk og utrente hester å se. Men de ble da applaudert fram i disse finalene som var der. Enkelte hadde så enormt til fettnakke og hjerterumpe at det rett og slett var ubehagelig å se på. De minste rytterne satt jo nesten i spagaten.

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...