Jump to content
Arya

Saltilpassing under helfôravtale

Recommended Posts

Det burde vel vært tatt opp i avtalen mellom eier og fôrtaker? :) 

Tror ikke det finnes en fasit på det. 

Det kommer jo an på hva man avtaler. Ville jo regnt med at det først og fremst var i eiers interesse når det er eiers sal og hest, man vil vel ikke ha tilbake en hest med vond rygg. Så jeg hadde nok betalt for å få justert salen ved behov hvis det var min hest som var ute på helfor. Samtidig, hvis salen trenger justering fordi hesten ikke har blitt brukt rett eller har blitt overvektig etter å vært hos helfor en stund er det kanskje litt surere å måtte justere enn om den har fått muskler. Uansett er det noe som man må bli enige om for det aktuelle tilfelle.

Edited by Eva

F.eks nå i år når min hest har stått ute på helfôr har han blitt brukt som de ønsker, salen var tilpasset når han reiste og dersom de har ønsket å bruke kiropraktor eller saltilpasser så har de dekket dette på lik linje med hovslager. 

Hadde de hatt saltilpasser som sa at hesten trengte ny sal fordi den gamle overhodet ikke passet hadde jeg tatt den utgiften ettersom det er min hest, men da ville jeg hatt en samtale med tilpasseren først for å høre hvorfor denne mener salen som fulgte med ikke passer lenger osv. 

Ok, takk for innspill! Det jeg tenker er at jeg kan i utgangspunktet spandere på salen en omstopping. For det er over et år siden salen ble stoppet om, så i teorien hadde den nok trengtes en sjekk nå. Men siden hesten har stått en del det siste halve året og mistet mye muskler tenker jeg at det er dumt å stoppe om salen til en rygg uten muskler nå (tror den skal ligge greit nå altså med en pad som løfter opp litt forran), så derfor kan jeg si at jeg betaler en omstopping når hesten har fått mer muskler?

Høres det helt på jordet ut?

Jeg har to saler (en sprang og en dressur). Tenker at dette gjelder dressursalen. Om de vil bruke ha med og bruke sprangsalen er det helt ok, men da får de stå for eventuelle utgifter til omstopping av denne selv? Dette er fornuftige mennesker som jeg vet ikke vil ødelegge ryggen til hesten med å drite i å stoppe om en sal dersom det er nødvendig...

Tror jeg hadde stoppet salen om likevel og heller fjernet stopp om den får mer muskler og mindre plass? Spørs om saltilpasseren mener en pad er bra nok..

Jeg dekket det forrige gang hesten var ute på helfôr, da det også var i min interesse å få det sjekket (helfôrtaker hevdet salen min var skjev og hadde vært det fra hun fikk den, noe jeg visste var feil). Dersom nåværende helfôrtaker skulle ønske noen form for saltilpasning/sal, så er det hennes regning. Hun fikk hesten vel vitende om at den da ikke hadde noen sal. :-)

Jeg ville ha dekket det som eier, er i min interesse at salen passer hesten.

Rutinemessig oppfølging anbefales en gang i halvåret. Dette bør vel falle inn under samme opplegg som tannrasp, vaksine og skoing. Evt små justeringer kommer under samme kategori, Dvs "rutinemessig oppfølging". Er vel som regel forrytter som har ansvar for dette, men bør være avtalt før forrytteravtalen inngås. Hvis dette er glemt ville jeg tatt kontakt med hesteeier for å få det avtalt.

Større justeringer eller tilpasning av annen sal enn den som fulgte med hesten, ville jeg ha tatt opp med hesteeier og avtalt nærmere: Både hvorfor jeg ønsker å gjøre det og hvem som betaler.

Her har jeg ikke lest alt, men jeg ser på det som mitt ansvar att hesten min har utstyr som til enhver tid passer. Jeg kjøper på både det ene og det andre av utstyr til hestene mine når dem har vært ute på for.