Jump to content
Queen

Pris for å ri? På fòrhest

Recommended Posts

Om det er greit å ta betalt eller ikke, kommer helt an på om hesteeier vil ha betalt eller ikke og om mennesket som skal ri/stelle hesten vil betale eller ikke. Finner man ingen som vil betale, så er det ikke ok, finner man noen som vil betale, så er det ok. Sånn kjempeenkelt sagt.

Jeg har vært fôrrytter tre ganger, er det vel. Fjording jeg red på tur og bane, kunne bruke den på timer om jeg ville, fikset boks og fôr - 400 kr. for en dag i uka (Nordland). NL, rideskolehest, hadde den vel tre-fire ganger i uka, hvorav en dag var ridetime, fikset boks og fôr - husker ikke hva jeg betalte, men det var ikke avskrekkende mye (Nordland). Fjording og sportsponni, avtale fra uke til uke om hvilke dager jeg hadde hestene, red den hesten jeg ville på tur, fikk undervisning, fikset boks og fôr - betalte ingenting (Oslo).

• Liker 1

Om det er greit å ta betalt eller ikke, kommer helt an på om hesteeier vil ha betalt eller ikke og om mennesket som skal ri/stelle hesten vil betale eller ikke. Finner man ingen som vil betale, så er det ikke ok, finner man noen som vil betale, så er det ok. Sånn kjempeenkelt sagt.

Enig med deg der :) 

Jeg synes det er helt fint å betale for hest koster faktisk penger ;) Kjenner derimot en som bor langt ute på ladet, langt unna hovedveien og buss-stopp som endte opp med å betale forrytter for å ha noen som kunne passe hesten en gang i uka itillegg til å hente personen på bussholdeplassen

Jeg er enig med ingvildoline. Det er helt umulig å si hva som er rettferdig eller riktig, for det kommer så veldig ann på hesten, oppstallingsforhold, restruksjoner og ikke minst forrytteren.

Har man en dyr konkurransehest er det de ferreste som synes det er positivt å ha noen mer uerfarene til å ri hesten sin på bane. Da velger man ofte forrytter som en "nødvendig onde" for å dekke noen av utgiftene ved hesteholdet. Da synes jeg det er helt rimelig å ta godt betalt. Det mest normale har jeg intrykk av er å ta stallregninga delt på 30 pr gang (f.eks 200 kr dersom stallregninga er på 6000). Men da synes ikke jeg man kan sette for store restruksjoner i treningen f.eks kreve at forrytteren rir på tur en gang i uka el. Forrytteren bør ha tilgang til instruksjon, stevner osv. Dersom man kun øsnker å ha en forrytter som rir på tur, synes jeg ikke man kan bør ta mye betalt da man har soppas store restruksjoner. 

Også er det jo de situasjonene der forrytter er på et veldig mye høyere nivå enn hesteeier og forrytter ikke er interessert i å betale, men alikevell ri og utdanne hesten gratis om rytter synes hesten er interessant. 

Og de som har en tur/hobby hest som står oppstallet på liten stall uten noe særlig fasiliteter, men bare trenger noen som kan hjelpe til med stallarbeid mot ridningen. 

Hva man tar for hesten er helt opp til markedet. Dersom man har noe bra å tilby kan man også ta seg bedre betalt. 

• Liker 1

Om man skal trene hesten opp, tar man betalt for det.

Er man hestepasser, arbeider man for å få lov til å ri. Eier bestemmer hva som skal gjøres med hesten.

Vil man "eie" en hest noen dager i uka, inngår man en foravtale. Da disponerer man hesten helt etter eget ønske de dagene.

At mange i Norge eier hest, uten å ha mål og mening med det, er jo ett gode for mange leser jeg. Men da har eier fortsatt all bestemmelsesrett. Der skiller foravtaler seg ut, etter min mening.

Blir litt tilbud og etterspørsel, som styrer dette egentlig.

Jeg vil feks ikke sette ut hesten på for, ettersom jeg vil bestemme treningen dens selv. Men hestepasser kunne jeg hatt.

Enig i den her.

Har hatt flere fôrryttere på Sandy, og de betalte for å bruke han. Men de disponerte han fritt, og kunne ri timer, kurs, dra på stevner etc. Men han var da en godt skolert ponni som de lærte av å ri på,men de tilførte ikke så mye.

Skulle jeg hatt fôrrytter nå, hadde det vært for å ha noen til å ri tur om jeg hadde lite tid,og hadde da ikke tatt betalt. Jeg ville ha styrt i mye større grad hva fôrrytter kunne gjort/ikke gjort,og da synes jeg ikke det er greit å ta betalt for det.

Ja, saken er at jeg allerede har en nydelig fin spranghest på delfòr. Det koster ingenting, og jeg trener så ofte som jeg vil,

og kan gjøre hva jeg vil med den. Denne forespørselen er i tillegg til den foravtalen jeg har. Og min plan er

i utgangspunktet å ri spranghesten så lenge jeg får lov, så jeg har takket nei til å ri denne som nevnes i første innlegget.

Men takker for mange svar :D

Og skjønner jo at prisen varierer veldig, helt fra null til 250- 300 kr.

Edited by Queen

Jeg forundres av de som tilsynelatende ser ut til å mene at de gjør verden en stor tjeneste ved å stille hesten sin til disposisjon for andre. For jeg får meg ikke til å tro at noen bare stiller hesten sin til disposisjon til andre, uten å ha et (skjult) motiv for det - for eksempel et ønske om å slippe stallarbeid, få mer fritid, avlastning eller annet. Stiller man bare hesten til disposisjon fordi man synes en annen rytter skal få ri og å ri er det eneste personen gjør, så greit, da ser jeg helt den med å betale. Da kunne jo vedkommende ha leid en rideskolehest for eksempel, men er det fordi man trenger hjelp i den ene eller andre formen, synes jeg personlig det er snodig å kreve betaling av den som gjør deg en tjeneste. Det skulle nesten være omvendt, - og da blir ridningen betaling. 

Bare noen (veldig lettantennelige?) tanker fra sidelinja.

• Liker 5

Tja, jeg hadde egentlig ikke behov or fôrrytter for å få fri, men syntes det var ålreit at noen red ponnien også.Så ja, sånn sett var det kanskje litt egoistisk, men ut i fra ponniens ståsted, ikke mitt. Hendte forøvrig flere ganger at jeg møkket selv de dagene fôrrytter hadde ponnien. Syntes det var koselig å se på dem, så var gjerne i stallen selv om det ikke var min dag. :)

Joda, fôrrytter gjør forsåvidt eier en tjeneste, ved at eier får en dag "fri". 

Og eier gjør på en måte fôrrytter en tjeneste, ved at fôrrytter får lov til å øve seg på å ha hest, lære om ansvar og det daglige arbeidet, og får lov til å ri. 

Selvsagt kan man få lov/lære og ri på en rideskole, men mitt inntrykk er at der lærer man veldig lite annet. Og som vi alle vet, ridning er bare en liten del av det å ha hest. 

Fôrhest er en måte å "utdanne" nye heste-eiere på tenker jeg. Og utdanning koster penger.

(samt at å betale er en del av utdanningen - man lærer hva det faktisk koster å drive med hest

)

Så, dette med å gjøre hverandre tjenester går begge veier, og dette med betaling går begge veier. 

Altså, jeg forstår at folk synes det er snodig at man tar seg betalt for at andre "gjør en en tjeneste"

Men er det ikke også snodig å la andre låne en av dine viktigste eiendeler en eller flere dager i uken, helt gratis? 

Hadde du lånt bort bilen din, så hadde du i det minste forventet at vedkommende betalte for bensinen?

Og sånn helt til slutt:

Om fôrrytter alltid skal være gratis, ville ikke da alle ønsket å være fôrryttere, og ingen være heste-eiere?  

Hvem sine hester skulle vi ridd på da?  :P

Edited by KatrineH
  • Liker 5

@KatrineH : Jeg betaler barnehagen for å passe på det aller kjæreste jeg har fem dager i uken. :-)

(Og hva da med de fôrryttere som tidligere har eid hest selv? De vet jo hva det innebærer, og trenger ingen trening. Gratis for dem, men ikke de som ikke har eid hest?)

Edited by Tindrepiloten
  • Liker 1

Jeg ser virkelig ikke problemet med å betale for å ri? Jeg er forrytter, og betaler gladelig den lille summen i mnd for det! Skulle bare mangle. Hest er dyrt :)

• Liker 2

Kommer veldig an på markedet som Ingvild sier. Har sånn smått sett oss rundt etter noen til å ri frøkna, skal ikke ha noen betaling for det. Ikke inngår det annet stallarbeide enn å måle opp to porsjoner kraftfôr heller, samt møkke det hesten bæsjer mens den er inne før man skal ut med den. Ukomplisert hest, OK turområder, gangavstand fra busstopp.. men finner man noen? Næh. Usikker på om det er noen fôrryttere i nærområdet som faktisk betaler, kanskje noen betaler rent symbolsk men de fleste jeg har snakket med lar folk holde på gratis. Er manko på bra hestejenter her, så man holder godt på de man finner.... :P 

@KatrineH : Jeg betaler barnehagen for å passe på det aller kjæreste jeg har fem dager i uken. :-)

(Og hva da med de fôrryttere som tidligere har eid hest selv? De vet jo hva det innebærer, og trenger ingen trening. Gratis for dem, men ikke de som ikke har eid hest?)

Vel, synes det er forskjell på hest og barn. Med mindre du mener barn er en eiendel? (for det er hest, selv om enkelte mener noe annet). 

Uansett er vel barnehagen mer å sammenligne med stallplassen? Jeg betaler en dame for å oppstalle og fôre hesten min hver dag, da jeg ikke har mulighet til å ha den hjemme. Skal jeg betale noen for å trene den i tillegg, da skal det være noen som er flinkere enn meg til å ri, og som kan utdanne hesten for meg. 

Som det er sagt flere ganger, det er veldig varierende om det er naturlig å være fôrrytter gratis eller ikke. 

Jeg er heste-eier samtidig som jeg rir andres hester gratis (men liker heller ikke å kalle meg fôrrytter, for det er jeg ikke)

Smaaen har vært heste-eier og får nå ri hester gratis. 

Andre har vært heste-eier og betaler (uten at jeg husker eksempler fra denne tråden, men mener det er noen). 

Men mange fôrryttere er yngre jenter som aldri har hatt hest og som kun har rideskole som tidligere erfaring. 

At de får lære å ri på tur, lære om stall-arbeidet, og hvordan håndtere hesten i det daglige, er ikke det verdt betaling? 

I slike tilfeller er det ikke engang sikkert at dette er "hjelp" eller "fridag" for heste-eieren, fordi denne må/velger å følge opp jentene og lære dem hvordan ting skal gjøres. 

• Liker 1

På stallen hos oss har vi forøvrig både betalende og ikke-betalende fôrryttere. 

De få gangene jeg har hatt fôrrytter har de ikke betalt.

Generelt sett foretrekker jeg å håndtere hesten min selv, gi den fri om jeg vil ha fri, og heller be en venninne passe den om det trengs. 

Da har de barna dine i trening. Normalt å betale for det på hest også :)

Jeg forundres av de som tilsynelatende ser ut til å mene at de gjør verden en stor tjeneste ved å stille hesten sin til disposisjon for andre. For jeg får meg ikke til å tro at noen bare stiller hesten sin til disposisjon til andre, uten å ha et (skjult) motiv for det - for eksempel et ønske om å slippe stallarbeid, få mer fritid, avlastning eller annet. Stiller man bare hesten til disposisjon fordi man synes en annen rytter skal få ri og å ri er det eneste personen gjør, så greit, da ser jeg helt den med å betale. Da kunne jo vedkommende ha leid en rideskolehest for eksempel, men er det fordi man trenger hjelp i den ene eller andre formen, synes jeg personlig det er snodig å kreve betaling av den som gjør deg en tjeneste. Det skulle nesten være omvendt, - og da blir ridningen betaling. 

Bare noen (veldig lettantennelige?) tanker fra sidelinja.

Du beskriver en hestepasser. Den betaler ved å arbeide.

Når du har hest på for, -eier- du hesten de dagene du har den på for. Altså man har alle gleder og sorger det er med å ha hest.

Hvorfor skiller dere på hel, halv og kvartfor?

Regner med at alle er enige om at man betaler for hesten når man har den på helfor?

• Liker 2

Jeg har vært hesteeier og betaler blant annet.

Tror dog ikke vi hadde hatt manko på hesteeiere om det var gratis å være forrytter, jeg ville hatt egen hest igjen om jeg hadde hatt tid og råd, det er noe helt annet.

Ellers har både mine betalende og ikke betalende forryttere vært unge ryttere fra 13-18 år som har ridd på rideskole og ønsket erfaring fra hestehold og ridetrening på "privathest", eneste forskjell var sted (Stavanger/Lillehammer vs Oslo). Samtidig red jeg selv gratis som forrytter i Stavanger og Lillehammer, men unntak av halvforordning med ei venninne, mens i Oslo betaler jeg nå. Altså syntes jeg etterspørsel og tilbud spiller stor rolle.

Sent from my HTC One X using Tapatalk

Har opplevd eiere av typen "i dag har jeg ikke tid til å trene, vil du?" også skal de ha betalt for DET. Det synes jeg er superteit. Har aldri hatt egen hest, men får bruke begge to til hva søren jeg vil, 7 dager i uka om det måtte passe meg. Hesteeier er bare kjempetakknemlig da det blir en god avlastning. Dessuten gagner det jo hesten godt å bli trent når ikke eier selv har tid (og målrettet, variert trening har igjen ført til mindre ryggproblemer som igjen gjerne betyr penger spart for eier), samt at det er en trygghet i det dersom f.eks eier blir syk, at noen uansett stiller opp og tar hestene. Og jeg stiller opp på oppdragskjøring mot at en andel av pengene blir brukt til ting som å sende sal til omstopping, kiropraktor, tannbehandling eller nye boots. Eier sitter igjen med mer tid, bedre trent hest og litt materialistiske fordeler også. Og jeg får boltre meg med hestene, eneste kravet er alminnelig, sunt folkevett. Det er vinn-vinn selv om jeg ikke betaler for annet enn skoa hesten går på. 

• Liker 1

Jeg var turrytter i oslo for konkurransehest. Betalte ingenting, men jeg gjorde som jeg fikk beskjed om. Møkket og foret når jeg var der, og ba eier meg om å trene på noe spesielt på tur så gjorde jeg det. Jeg hadde lyst å ri hest, og eier trengte noen som kunne gi hesten litt mer tur enn det hun hadde mulighet til.

Når du har hest på for, -eier- du hesten de dagene du har den på for. Altså man har alle gleder og sorger det er med å ha hest.

Da må enkelte (flertallet?) av hesteeiere som ønsker seg en betalende fôrrytter til "å ri på tur" eller "kanskje aktuelt med dressurtrening senere" tenke seg om. Om man leser et lite (eller stort) knippe fôrhestannonser så ser man at realiteten ikke er slik. Realiteten ser ut til å være at flertallet ønsker seg det du kaller en hestepasser, som i tillegg betaler for det. 

• Liker 1

"Selvfølgelig" har jeg en baktanke med å ha forrytter. Flere faktisk; litt penger til å hjelpe på stalleia, noen dager stallfri og at hesten får brukt seg på andre måter enn jeg trener henne. Samtidig synes jeg ikke det er feil av meg å ta penger for det; forrytter har 1 turdag og 2 banedager i uka, og får ekstra dager gratis om det f.eks. er dressurtrening en lørdag hun vil være med. Hadde selv aldri betalt for å bare ri på tur om jeg var intressert i baneridning.

• Liker 1

Hos oss er det slik at vi har betalende fôrrytter med to dager i uken - en dag tur og en dag bane :) Om jeg trenger hjelp med flere dager betaler hun ikke mer, eller om hesten er syk og hun ikke kan få det hun betaler for (men likevel må stille opp) er det også gratis. Men om hun spør om hun kan ta flere dager i uken, da blir det mer å betale.

Synes det er en grei måte å gjøre det på :)

Da må enkelte (flertallet?) av hesteeiere som ønsker seg en betalende fôrrytter til "å ri på tur" eller "kanskje aktuelt med dressurtrening senere" tenke seg om. Om man leser et lite (eller stort) knippe fôrhestannonser så ser man at realiteten ikke er slik. Realiteten ser ut til å være at flertallet ønsker seg det du kaller en hestepasser, som i tillegg betaler for det.

Ja det kan jo være.

Jeg ville aldri hatt forrytter på mine, som sagt, for jeg vil bestemme treningen selv. Men hestepasser kunne jeg hatt. 

Hvis jeg er syk en dag (det skal mye til for at jeg ikke drar i stallen) så skal ikke fôrrytter betale for den dagen.
Er hun eller hesten syk, så kan de få ta igjen dagene. Men jeg må ha beskjed litt på forhånd, det liker jeg. 
Altså at en mld blir sendt på morgenen eller kvelden før, og ikke rett etter jeg har slutta på jobb:P