Jump to content
Queen

Pris for å ri? På fòrhest

Recommended Posts

Hva er "vanlig" pris for å ri forhest, der du bor? Tenker kun 1 dag i uka. Og hva er "tillatt" i den prisen?

Jeg har blitt spurt om å trene en ganske grønn hest i sprang, 1 dag i uken. God stamme, og god kvalitetshest. 

Eier gjør alt av stallarbeid o.l., jeg skal bare ri og sale av/på. Det er ridebane 5 minutter unna stallen

som kan benyttes, men den er dog i dårlig forfatning- ofte frossen eller sølete),

men ingen ridehus- da må hesten transporteres. Jeg får også låne hesten på treninger og stevner om jeg ønsker.   

- Lurer litt på hva man betaler for en slik avtale- i resten av landet.

(Nå har jo eier spurt meg, så det gjør det jo litt spesielt. Men tenker sånn hvis man er villig til å betale for å ri).

Er ikke normalt å betale her, man gjør stallarbeidet mot å få ri. 

Hadde jeg blitt bedt om å trene en hest hadde jeg ikke orket å betale for det.

• Liker 2

Her(Bærum) ligger prisene mellom 100 og 250 kr, alt avhengig av stalleia. Min forrytter betaler litt under 100 kr gangen, for selv om vi står på "fin ridestall" så har jeg ingen fin ridehest :P Venninna mi hadde forhest på Østern Brug, skikkelig dyr ridestall, og betalte 250 kr per gang.

• Liker 2

Jeg betaler ingenting og hadde heller ikke gjort det. Betalte heller ingenting da jeg hadde fôrhest der du bor. :) Eller, jeg betaler litt på sko og kraftfôr, men det er bare noen hundrelapper i mnd for ubegrenset tilgang til to hester. 

Jeg betaler ingenting for to av hestene jeg rir, får betalt for den tredje :P

• Liker 2

Araberhoppe 9 år, masse potensiale.

Forrytter rir to ganger i uka og annenhver helg, på de dagene er hesten som hennes, så hun må gjøre det som er av plikter.
I gjengjeld får hun kose seg med en flott hest, virkelig legge sjela i treninga og ri mot konkurranser:)
Syns dette er ganske fer, da betaler hun litt av det det koster å fôre + trimme høver i mnd.

Jeg er ganske påpasselig med at ting skal være nøye og hesten skal ries og ikke lekes med (trenes frem mot utstilling og stevner, så viktig å ikke bare daffe rundt) da lærer hun masse:)

For dette betaler hun 1000 kr i mnd.

Jeg har alltid måttet betale for å ri, så ser ikke hvorfor det skulle være noe anderledes for andre... 

Vestfold

Edited by Muledyret

Jeg mener det er forskjell for forrytter og det å trene hesten forde eier trenger hjelp med utdannelse. Venninna mi trener en ponni på tur (den er litt frekk på tur med jenta som eier) og da får hun 150 kr gangen.

Jeg har hatt forrytter til min som betalte 100 kr gangen (på ridesenter)

• Liker 1

Tror aldri jeg har betalt for å ha halvfôrhest, jeg. Jeg tar alt stallarbeidet når jeg er der, og bruker hesten til det jeg ønsker. Nå har jeg vært heldig sånn sett, og de jeg har ridd for ønsker selv avlastning, og vil derfor ikke ha betalt uansett.

Har enda en halvfôrhest, selv om jeg nå har min egen hest også. Har hatt han i 4 år nå og kan gjøre hva jeg vil med han, får aldri noen spørsmål på hva jeg har gjort etc. Godt/høyt utdannet spranghest på nå 21 år, jeg rir i hovedsak tur og dressur på han. Betaler selv for privattimer i dressur, når jeg ønsker å ri for instruksjon. Det styrer jeg selv. Kan ha han så mange dager i uka som jeg vil.

Skal nok ha en fôrrytter på min egen, med tiden. Kommer ikke til å ta betalt, da jeg ønsker det for å få litt fri fra stallen selv, i perioder. Så lenge fôrrytter tar stallarbeidet også, og stiller opp litt i ferier etc, så ser jeg det som vinn/vinn for oss begge :)

Sent from my iPad using Tapatalk HD

• Liker 1

Jeg betaler ingenting for de fôrhestene jeg har. Får gjøre som jeg vil - men må selv dekke treninger og kurs og sånn da. 

Hestene står oppstallet i privat stall med tilgang til liten ridebane. Jeg gjør det stallarbeid jeg har lyst til, men er i praksis lite, da det ofte er møkket og stelt allerede når jeg kommer. 

Kommer helt ann på situasjonen, hesten og eieren. 

En venninne av meg betalte opprinnelig litt over 1000lappen  i måneden for å ri en islandshest som var utrent/i dårlig form. Gikk senere ned til 500 da hun hadde dårlig råd. Eier ridde omtrent ikke selv (gravid). Denne hadde hun minst 2 ganger i uka og annenhver helg.. Litt på bane (som er skeiv og humpete) og ellers på tur eller bare stelle den. 

Jeg selv har vært steller for en kaldblodstraver jeg kunne bruke omtrent så mye jeg ville og betalte ingenting. Hesten sto i fullpensjon og eier var der nesten aldri. (Stalleier så h*n kanskje 1 gang i måneden) Fikk forespørsel om å betale for å ri denne etterhvert, men sa blankt nei til det. Tilbydde meg dog å kjøpe inn noe kraftfor (multivitamin, salt/mineraler etc) istedet og ordne med foring av det da jeg jobbet på bruket hesten sto på, eventuelt kjøpe sko og væøre der under skoing så sant eier betalte selve skoingen, fikk aldri noe svar. Etterhvert fikk jeg beskjed om at jeg ikke kunne ri iom hesten hadde for dårlige sko, eier var dog innom selv og ridde en gang og to i denne perioden, hesten ble ikke skodd på flere uker etter dette og selv om jeg og andre i stallen tilbydde oss å dra av sko og beskjære litt så ble heller ikke dette godt mottat. Slutta rimelig fort å stelle den da eier til slutt ikke var kontaktbar. Syns synd på hesten da :/ (Derfor jeg i det hele tatt tibydde meg og ri den)

Får jo også låne @Catie1 sin hest når som helst og betaler ingeting for det, har også fått tilbud på et tidspunkt og ha hennes hest på halvfor mot en 1000lapp i måneden, men stallen blir for usentral for meg ift kollektivtransport. Økonomien min tillot heller ikke slikt på det tidspunktet. Kollektivtrafikken blir muligens bedre nå etterhvert iom det er mye utbygging i nærheten da. :)  
Dette er en hest som kan brukes til både kurs og stevner om man ønsker. 

På folkehøyskolen leide jeg hest og betalte vel mellom 3000,- og 6000,- for det. Husker ikke den helt presise summen der. Der brukte man hesten på 3 ridetimer i uka samt gjerne kjøring også, i tillegg hadde man den i helger. Var du eneste rytter disponerte du også hesten omtrent fritt de øvrige dagene i uken.

Kommer jo helt an på situasjonen. Noen ganger skal fôrrytter betale, andre ganger eier, og i andre tilfeller igjen ingen av dem. 

Når jeg var ung (typ 15-20 år siden *grøss*), så betalte jeg 300 kr/måneden for å ri en fjording på tur en dag i uka. 

Jeg har jo bare hatt egne hester de siste årene, men har ved siden av hatt andre hester å ri på. Den første hadde jeg nesten fri tilgang på, fordi eier trengte noen mer erfarne til å ri den på tur. Nr. 2 hadde jeg omtrent som min egen, fordi eier trengte noen til å ri den når hun var gravid/hadde mammaperm. Og den tredje, som jeg rir nå, hintet eier veldig på at jeg kunne ri i sprang, samt at jeg rir den på tur fordi eier ikke liker å gjøre det selv og fordi han trenger en erfaren rytter. 

Ingen av disse har jeg da betalt for, men nr. 3 har jeg lagt penger i penger til sprangtimer, så eier har jo fått "gratis" utdannelse av hesten sin. 

Siden jeg har egen hest er jeg ikke interessert i å betale for å ri andres hester. 

I trådstarter sin situasjon ville jeg nok forventet å ri gratis, da eier spurte trådstarter spesifikt, og om en spesifikk oppgave (sprang)

I mange andre situasjoner mener jeg det er riktig at fôrrytter betaler for å få ri hesten. Har skjønt at 100-250 kroner gangen er vanlig, alt etter hva fôrrytter får lov til, arbeid som inngår, og fasilitetene på anlegget. 

Om man skal trene hesten opp, tar man betalt for det.

Er man hestepasser, arbeider man for å få lov til å ri. Eier bestemmer hva som skal gjøres med hesten.

Vil man "eie" en hest noen dager i uka, inngår man en foravtale. Da disponerer man hesten helt etter eget ønske de dagene.

At mange i Norge eier hest, uten å ha mål og mening med det, er jo ett gode for mange leser jeg. Men da har eier fortsatt all bestemmelsesrett. Der skiller foravtaler seg ut, etter min mening.

Blir litt tilbud og etterspørsel, som styrer dette egentlig.

Jeg vil feks ikke sette ut hesten på for, ettersom jeg vil bestemme treningen dens selv. Men hestepasser kunne jeg hatt.

• Liker 7

Når jeg har vært forrytter, har jeg fått disponere hesten som min egen de dagene jeg har hatt de. La oss si at jeg hadde hesten én gang i uka, og eieren hadde månedtlige utgifter på 4000. Da delte hun 4000/30 dager = 133,33 pr dag jeg har hesten. 133,33 x 4 dager = 533. Har inntrykk av at andre eiere jeg kjenner regnet det på samme måten. Men da forutsetter man at man får bruke hesten som sin egen, og ikke KUN får lov til å ri på tur :P Nesten som jeg investerer litt i hesten. :)

Men hvis jeg blir spurt om å TRENE en annens hest, da bør det være gratis ja :P

• Liker 1

Jeg betaler 1000kr mnd for å ri 1-3 ganger i uka, så ca 100-150kr gangen. Dette er i Oslo og det er helt vanlig pris. Når jeg hadde egen hest i Oslo tok jeg ca det samme eller litt under. Både når jeg selv satt ut fôrhest og den jeg har på fôr nå står på utegang, så det er lite arbeid for fôrrytter annet enn å ta inn hest, ri og evnt gi litt kraftfôr ved behov. 

Når jeg hadde hest i Lillehammer og Stavanger tok jeg ikke betalt av fôrryttene mine overhodet. De fikk bruke hesten som de ville, bli med på treninger, rideleier, stevner osv. 

Tror det er veldig forskjellig fra sted til sted, stalleie og hestens gemytt og nivå spiller også inn. Jeg hadde ikke hatt samvittighet til å ta betaling for at noen direkte hjelper meg med stallarbeid og trening av en uerfaren eller upålitelig hest, men hadde ikke problem å "leie ut" en snill læremester til ryttere som vil lære. 

Har ikke fôrrytter selv. Tror søsters betaler sånn 100 kr gangen eller no. Da møkker de boksen til hesten, og rir. Fôrrytteren er en 11 år gammel jente. Hun gjør ikke noen skade, men heller ingen nytte med hesten, og det krever jo litt oppfølging å ha en såpass ung jente der, så jeg synes det er heeelt greit at hun betaler litt. 

Jeg tror det er mellom 100 og 125 kr gangen de tar på min stall også. Helt greit. Jeg er litt delt i om det er greit å ta betalt eller ikke. Jeg synes det er greit at det ikke er helt gratis å ri, det øker jo forståelsen for at hest ikke er gratis. På den annen side mener jeg at det bør komme litt an på rytteren og hennes ønsker. Er det en som kun vil komme til dekket bord, gjøre akkurat det daglige arbeidet med hesten, ri seg en tur, og gå igjen; ja så er det helt greit at de betaler. Er det derimot en rytter som gjør litt mer enn hun trenger, tar eget initiativ til ting som skal gjøres, avlaster når det trengs utenom de faste dagene osv, da er det greit at det er gratis. Jeg vil heller ha en pålitelig hestepasser som kanskje en dag har pusset litt utstyr, møkket luftegården, en som hjelper med å hente høy, en som jeg kan be om å ha hesten når jeg plutselig sitter stucked med skolearbeid eller skal bort en helg. En som er lett å be, og samtidig finner glede i det, liksom. Da kan ridning gjerne være betalingen for dette. :) 

• Liker 3

Da jeg var forrytter på den hesten Eva er forrytter på nå betalte jeg 1200 i mnd for 2-4 dager. Hun er bedre til å prute enn meg :P

Da jeg skaffet meg Svarten betalte forrytterne mine 125 kroner gangen, altså 500 i mnd for en dag og 1000 kroner i måneden for to dager i uka. De kunne disponere hesten helt som de selv ville de dagene de hadde han :)

Sent from my iPhone using Tapatalk

Vurderer selv å sette ut hesten et par ganger i uka på for. Kommer da ikke til å kreve betalt, men forytter skal ri for instruksjon minimum En gang annenhver uke. Godtar heller ikke hvilken som helst instruktør. Så da blir det ca 600 i mnd. For den jeg ønsker forbryter skal ri for ;) vil at gangarter etc skal opprettholdes og det er en islending som er kvalifisert til nm. Noe Stallarbeid vil følge med i tillegg til muligheter for å konkurrere.

Har aldri betalt for å være fôrrytter, så har vært heldig der :) Var en som jeg vurderte å ha på halvfôr, da var det halvparten av stalleien(2700,-), og jeg fikk ri på sprangtreninger, starte stevner og gjøre egentlig hva jeg ville. Ble ikke noe av da jeg ble bitt av travbasillen igjen, og bruker nå ikke en krone på hest, men får gjerne en 500lapp eller to om de gjør det bra i løp :)

Edited by JiviDream
  • Liker 3

Har kun tatt betalt for fôrrytter den gang jeg fikk beskjed om at jeg måtte av daværende stalleier, fordi det skulle være "rettferdig" i stallen. Stønn. Har ikke tatt betalt etter at jeg fikk bein i nesa og klarte å ta avgjørelser selv. Kunne ikke falle meg inn å ta betalt igjen heller. Min hest, mine regler. Men som @hofdi vil jeg at mine "medryttere" skal ri på timer. Det er egentlig et krav. Innen hva spiller liten rolle (gangarter, dressur, sprang), så lenge noen har litt oversikt og kontroll på ekvipasjen. :-)

Har aldri betalt når jeg har blitt bedt om å ri en hest av eieren. Har også konsekvent unngått fôrhester der eiers eneste ønske er at noen med bedre kompetanse skal trene opp hesten - og betale for det. >.<

Edited by Tindrepiloten

Jeg betaler 300kr/måneden og synes det er helt greit :) Det er en gammel fjording og da rir jeg som jeg selv vil, møkker og gir rent vann. Når jeg begynte med henne foret jeg også, men nå får de kun rundball :) 

Jeg har henne en dag i uka, og vet at hun som har samme hesten to dager i uka betaler 600kr/måneden.

Om man skal trene hesten opp, tar man betalt for det.

Er man hestepasser, arbeider man for å få lov til å ri. Eier bestemmer hva som skal gjøres med hesten.

Vil man "eie" en hest noen dager i uka, inngår man en foravtale. Da disponerer man hesten helt etter eget ønske de dagene.

At mange i Norge eier hest, uten å ha mål og mening med det, er jo ett gode for mange leser jeg. Men da har eier fortsatt all bestemmelsesrett. Der skiller foravtaler seg ut, etter min mening.

Blir litt tilbud og etterspørsel, som styrer dette egentlig.

Jeg vil feks ikke sette ut hesten på for, ettersom jeg vil bestemme treningen dens selv. Men hestepasser kunne jeg hatt.

Veldig enig i denne posten.

Jeg lar meg faktisk provosere av alle freeriderne der ute som mener alt skal være gratis. Meg i ryggen!! Hest er mye jobb, penger og engasjement, og at noen skal få disponere mine hester mot at de gjør stallarbeidet er uaktuelt - med mindre ridningen er nøytral, jeg trenger hjelp den dagen eller de tilfører meg eller hesten noe. Jeg gjør uansett stall- og stellearbeid raskere og mer nøye enn de som slenger innom en gang i uka eller to.

Og ja, at få hesteeiere i dag har noen klare mål for seg selv og hesten sin, gir rom for den slags ukultur. Det, og det at vi nordmenn er så lite pengebevisste. I Sverige er det vanlig at man ikke betaler for å ri en hest på tur, for eksempel, hvis eier selv ikke har den interessen. Men skal hestepasser/fôrrytter bruke hesten til egen vinning, altså ri seg opp, konkurrere ol., betaler de.

Freeridere i miljøet registrerer jeg også at kan ende opp som kroniske tilfeller av eiere som ikke forstår at alt koster, enten det er tid eller penger. De har jo bare kommet og ridd, liksom. Hivd litt møkk ut av boksen, latt tisset ligge, fylt vannbøtta kanskje .. Når de selv blir eiere, har de verken utstyr til hesten, råd til å behandle dem/hente ut medisiner, skylder hovslager, har veldig lett for å be andre ta stalljobb ol .. 

Har vært på en stall med flere slike eiere, og der ble det stjålet både utstyr, høy, flis (gikk inn i boksene og tok flis fra dem som hadde, og tok det over i egen boks) mv.

Det er noe med at en symbolsk sum på en hundrelapp per gang (symbolsk fordi en hest som regel, og i alle fall på Østlandet, er langt dyrere i faktisk dagskostnad enn som så) kan ha en oppdragende og på sikt fornuftig effekt, som man kanskje ikke helt ser verdien av der og da.

Og før hylekoret starter; jeg snakker ikke om deg, eller deg, eller deg.

Det finnes nok plenty av eksempler på det motsatte også, men nå fortalte jeg litt om hva jeg selv har observert av sammenhenger rundt dette med å betale/ikke betale for å ri andres hester.

• Liker 13

Hva er "vanlig" pris for å ri forhest, der du bor? Tenker kun 1 dag i uka. Og hva er "tillatt" i den prisen?

Jeg har blitt spurt om å trene en ganske grønn hest i sprang, 1 dag i uken. God stamme, og god kvalitetshest. 

Eier gjør alt av stallarbeid o.l., jeg skal bare ri og sale av/på. Det er ridebane 5 minutter unna stallen

som kan benyttes, men den er dog i dårlig forfatning- ofte frossen eller sølete),

men ingen ridehus- da må hesten transporteres. Jeg får også låne hesten på treninger og stevner om jeg ønsker.   

- Lurer litt på hva man betaler for en slik avtale- i resten av landet.

(Nå har jo eier spurt meg, så det gjør det jo litt spesielt. Men tenker sånn hvis man er villig til å betale for å ri).

Oog som direkte svar til denne - jeg hadde som eier, i denne situasjonen, ikke tatt betalt for at du skulle trene hesten min i sprang om den er helt grønn :) vet om tilfeller der man har tatt inn ekstra kompetanse på denne måten før et salg, og blitt enige om at ekstrahjelpen får en prosent av salgssummen på hesten, ettersom prisen går opp i takt med hestens utdanning.

Edited by GryCat
  • Liker 1

Kommer helt an på hvor hesten står, om man kan ta betaling eller ei. Mine står utenfor allfarvei, og jeg har ikke sjans til å finne noen som gidder betale meg. Fórrytter møkker selvsagt, ellers gjør hun ikke noe. Kunne sikkert bedt henne måle opp fôr men..

Da jeg red i Lørenskog betalte jeg 800 kr, i Sørkedalen.. 800? og i Asker 1600 (hun skulle egentlig ha 1000 kr mer, men da sa jeg nei takk du). 2-5 ganger i uken på siste.

Jeg har ikke forrytter, men tenker jeg ville hatt noe igjen for det. Det være seg i form av penger, arbeidskraft eller videreutvikling av hesten. Eller det kunne vært noe så enkelt som fri fra hest, hvis jeg hadde følt at jeg hadde for mye.

Sånn det er nå er det aldri noe ork for meg å dra i stallen. Jeg liker å ri, jeg vil ri de dagene hesten skal/bør ris. For meg hadde det dermed vært et "offer" å skulle gi bort gleden ved å få ri feks en dag i uka, og derfor ville jeg hatt noe i betaling. Det hadde vært veldig avhengig av rytter hva denne betalingen skulle vært. Som sagt, er det en rytter som tilfører hesten noe, og som da hjelper meg med å videreutvikle den, hadde det vært betaling godt nok. Hadde det vært en rytter som ikke på noe som helst vis hadde tilført hesten noe i utdanningen, ville jeg ønsket betaling i form av penger eller arbeidskraft. Pr. nå er det veldig lite jobb å gjøre i stallen (utegang, har en møkkedag i uka). Ergo hadde penger vært løsningen. Når jeg får hestene hjem er det ikke utenkelig at jeg kan bytte bort litt stallarbeid mot ridning.

• Liker 2

Jeg har alltid vært glad for hjelp og tok aldri tatt betalt av min daværende flinke forrytter :) Hun gjorde rein stallen da på sin(e) dager.

Edited by Kodeks

Før jeg ble heste-eier selv har jeg ikke betalt for og ri andres hester. Jeg gjorde stallarbeid og ga heste-eier fri på de aktuelle dagene. Dette var travhester. Fikk bruke hesten som jeg selv ville- også på dressurtreninger så lenge det ikke krasjet med travløp. Etter at jeg ble heste-eier selv har jeg ikke tatt betaling fordi at jeg fikk stallfri og hjelp med stallarbeid. Også at jeg da bestemte hva hesten skulle gjøre, om jeg fulgte noe treningsplan.