Jump to content
GryCat

Erfaringer med aktiv stall

Recommended Posts

Snuser på konseptet og lurer på om noen har erfaringer med aktiv stall?

Har lest litt og kommet frem til at det kan la seg gjøre å legge om driften her til et aktiv stall-konsept. Men når jeg ser på reklamefilmene ser ikke hestene like happy ut som jeg hadde forventet, blant annet synes jeg det ser ut som de stresser rundt fôrfatet, så akkurat den løsningen med utfôring vil jeg nok gjøre annerledes (http://www.aktivstall.de/english/planung/67)

Alle tips, råd og innspill tas i mot med takk sammen med eventuelle erfaringer dere måtte ønske å dele :)

Det er vel ingen som har hele konseptet aktiv stall i Norge? Fjøssystemer har jobbet med å finne samarbeidspartnere for å sette opp og kunne bruke som demostaller. Det jobbes for å etablere en aktiv stall på NMBU, men instituttet jeg går på er ikke så interressert i hest så da må man finne sponsorer for det. 

Har hatt forelesning med han som driver konseptet i tyskland, og han kommer senere i april for å holde sikkert samme forelesning igjen i det ene kurset jeg tar nå. Jeg liker konseptet og mange av løsningene, men tror ikke jeg ville tatt i bruk hele konseptet dersom jeg skulle satt opp stall, men en del av elementene. Det er mange slike staller i Tyskland, en god del i sverige. Jeg mener å huske at noen store treningsstaller har gått over fra tradisjonell oppstalling til aktiv stall, dette inkluderer dressurhester som går høye klasser og det i seg selv er jo en veldig positiv utvikling i mine øyne. 

• Liker 3

Vet at det ikke finnes hele konseptstaller i Norge, men her er folk med ulike erfaringsgrunnlag og mange som har jobbet i utlandet. Tenkte det kan finnes noen som har opplved det på nært hold og kan fortelle hvordan det har fungert. At en som selger konseptet er positiv, anser jeg som helt naturlig :)

Ja, skrev jeg noe som tilsier noe annet? jeg finner det ganske naturlig jeg også, mulig jeg formulerer meg rart på morgenen. 

• Liker 1

Nei, du gjorde ikke det :) Og jeg tror jeg leser svaret ditt slik du mente det, jeg ønsket bare å understreke at jeg søker erfaringer fra konseptet og det skal vel godt gjøres å være nøytral i bedømmingen av et produkt om man også er selger av konseptet.

Interessant det du skriver om at du ikke ville tatt i bruk hele konseptet, hva ville du utelatt? 

Ah sånn sett ja, nei helt enig med deg. Selgerne av konseptet er ganske overbevist om at dette er best for alle ;) 

Vet du, jeg er litt usikker, men det kommer nok an på hva slags område jeg hadde hatt til rådighet, hvor mange hester som var der og hva slags hester. De vil gjerne ha betong på foringsplasser og steder med høyt press for å kunne skrape området med en sånn liten traktor i stedet for å møkke. I mitt hodet blir et sånt området såpeglatt når det fryser på, særlig for barfotingene. Det var vel også noen andre småting jeg spurte han om sist han var her som jeg følte jeg ikke fikk helt svar på, men som jeg nå såklart har glemt. Så synes jeg mange av områdene de viser på demonstrasjonene de har er ganske små? de fleste har en sånn liten løype med enveisport så hestene må gå lengre for å komme ut igjen, men selve området er ganske lite. Dette kan en jo selvsagt gjøre som en vil med når en lager egen stall.

Går litt frem og tilbake med meg selv om jeg vil ha kraftforautomat eller ikke. Det er jo så mange forskjellige elementer en kan velge i så det er vel mer det jeg tenker på tror jeg. Liker forøvrig veldig godt grovfôrautomatene med gardiner og timer. 

• Liker 1

På utegangen jeg står holder de nå på å bygge grovfôr-automater. 

Kan komme med erfaringer når de er oppe og går. 

• Liker 2

Jeg liker grovfôrstasjonene og prinsippet med uteområdet med forskjellig underlag og enveisløyper, men er også litt skeptisk til kraftfôrautomatene. Modellene kommer med stort sett bare mulighet for et par typer kraftfôr og ser for meg at det ikke er alle typer kraftfôr som er kompatible med automatikken (musli, fiberprodukter osv) og da faller litt av poenget med indivduell fôring ut. Brikkene de går med rundt halsen virker også tungvindt. Annen ting er at mange hester er klaustrobiske av natur og kan vegre seg for å bruke automaten. Og hva om hesten ikke spiser opp før den går videre, er det da fritt fram for nestemann? Jeg ville nok heller brukt en annen form for kraftfôrfôring mao. 

• Liker 1

Ja takk, tar gjerne med meg erfaringer med grovfôrautomater.

Jeg har i prinsippet bare 2.5 mål å disponere hvis jeg ikke skal leie hele anlegget her lenger (men det tror jeg at jeg skal, samtidig må jeg tenke frem en løsning som også fungerer uten at jeg har anlegget til disposisjon). Mye av de 2.5 målene er bygningsmasse.

Jeg har i leieavtalen store uteområder å bruke. Men disse er "overbrukt" tidligere og trenger å hvile, derfor kunne et aktivstall-konsept vært testet ut nå i overgangsperioden når de står på paddock.

Stallbygget mitt er åpent, med mulighet til å stenge en bakdør for å hindre gjennomtrekk. Jeg tenkte at de kunne fått gå inn og ut som de selv ønsker for å få skygge og fri fra insekter. Det er bare små tilpasninger som skal til, for å gjøre dette - vil tro plastgjerder og strømtråder på enkeltstrekker mellom husveggene er nok faktisk.

Jeg hører skrekkhistorier om to hester som kommer seg inn på samme boks og der den ene er blitt sparket i hjel. Vil det kunne være en risiko om de har tilgang til boksene, eller er det kun så fremt det er mat i dem? Vet den ene hesten her er lite glad i å ha andre hester tett oppå seg, mat eller ikke.

For å si det sånn; legger du om til dette flytter jeg :lol: funker nok ikke for alle hester

• Liker 1

Vi var og kikket på en slik stall i Tyskland. Var et rimelig lite område, men virket som en fredelig flokk uten press på automatene. De hadde grovforautomater, kraftforautomater, stort leskur og betong/brolegging/ettellerannet(husker ikke helt, hardt underlag) rundt automatene og sand over gummimatter på resten.

Denne så vi på: http://www.aktivstall-gruemer.de/

• Liker 1

Ang det med at hester kan bli stengt inne i bokser og skadet...
Ei som holdt til på samme sted som meg hadde en gjeng utegangshester med tilgang til stall som hadde trang dør og tre bokser inne.
Hestene som gikk der var en araber i en islandshestflokk.
Araberen ble stengt inne i ene boksen og grisebanket av to islandshester (de gikk sammen om å rett og slett ta knekken på den) Synes det er veldig skummelt med løsninger der hester kan bli innestengt på den måten.
De bør alltid ha en vei ut og vekk.

• Liker 6

Ang det med at hester kan bli stengt inne i bokser og skadet...

Ei som holdt til på samme sted som meg hadde en gjeng utegangshester med tilgang til stall som hadde trang dør og tre bokser inne.

Hestene som gikk der var en araber i en islandshestflokk.

Araberen ble stengt inne i ene boksen og grisebanket av to islandshester (de gikk sammen om å rett og slett ta knekken på den) Synes det er veldig skummelt med løsninger der hester kan bli innestengt på den måten.

De bør alltid ha en vei ut og vekk.

Ja, enig i det - spesielt er boksene på vår stall bygget på en slik måte at de lett kunne sperret hverandre inne. Inngangen til stallen er såpass vid at to hester lett passerer hverandre der, men jeg ville nok hatt den enda større om jeg skulle ha alle løse på den måten.

@BenteB - hva er paddock paradise-konseptet?

Kort om aktiv stall, så er det et opplegg der hestene går fritt på hele området og har ulike "stasjoner" de må innom for å få dekket behovene sine. Selv om hestene i utgangspunktet går på et lite område, får de beveget seg i snitt 10 km/døgn med dette opplegget :)

Det er også et system som skal oppmuntre til bevegelse, der uteområdet er lagt opp som lange "spor" med forskjellig underlag og miljø til hestene. www.all-natural-horse-care.com/paddock-paradise.html

• Liker 1

Bumper denne tråden, er det noen flere som har erfaringer med dette? 
Syns grovforautomatene med individuell spisetid virker som en genial løsning for hester som blir lett overvektige på utegang. :-) 

Har sett at det er noen uteganger i norge som har invistert i dette nå, så da er det kansje en mulighet for at noen her inne har prøvd det ut? 

Edited by Lovise_felex

Jeg har vurdert dette (hvertfall grovfôrautomater), men sliter med å komme i kontakt med noen som selger disse produktene i Norge. Har henvendt meg både til Sverige og Tyskland, men har enda til gode å bli kontaktet med det som skulle være noen norske forhandlere. Skeptisk........

• Liker 1

ok. :-) Fant ut at årungen utedrift visst har satt opp 13 automater. 
Har sendt henne melding med spørsmål siden jeg er veldig nysjerring, men venter på svar. :) 

Lurer på om disse er betillt fra norge eller utlandet. hmm. hadde vært kjekt å visst mer om dette. 
Har du fått noe prisforslag når du har hatt kontakt med dem Katrine? :) 

Automatene på Årungen er fortsatt ikke i bruk. Sliter litt med leverandøren hun og. Husene er klare, er selve automaten som mangler.... Men håper du får svar fra henne med hennes erfaringer :-)

Ti tommeltotter på Samsung S3

• Liker 1

ok. :-) Fant ut at årungen utedrift visst har satt opp 13 automater. 

Har sendt henne melding med spørsmål siden jeg er veldig nysjerring, men venter på svar. :)

Lurer på om disse er betillt fra norge eller utlandet. hmm. hadde vært kjekt å visst mer om dette. 

Har du fått noe prisforslag når du har hatt kontakt med dem Katrine? :)

Jeg har vært i kontakt med Årungen, var også der å kikket på automatene, og liker tanken godt (som om jeg gjerne skulle ha utformet det bittelitt annerledes enn de tradisjonelle boksene). Hun har vært i kontakt med en norsk forhandler, men jeg har foreløpig ikke fått noe respons når jeg har henvendt meg. Jeg har ikke fått kontakt med noen, jeg har kun fått beskjed om at mailen min videresendes til "riktig" person (uten å høre noe mer). 

Tror selve elektronikken i forautomatene koster ca. 75.000 pr. stykk. Også kommer boksene og tak og alt det andre i tillegg. Hvis jeg har forstått det riktig :)

• Liker 1

Jeg har vært i kontakt med Årungen, var også der å kikket på automatene, og liker tanken godt (som om jeg gjerne skulle ha utformet det bittelitt annerledes enn de tradisjonelle boksene). Hun har vært i kontakt med en norsk forhandler, men jeg har foreløpig ikke fått noe respons når jeg har henvendt meg. Jeg har ikke fått kontakt med noen, jeg har kun fått beskjed om at mailen min videresendes til "riktig" person (uten å høre noe mer). 

Tror selve elektronikken i forautomatene koster ca. 75.000 pr. stykk. Også kommer boksene og tak og alt det andre i tillegg. Hvis jeg har forstått det riktig :)

Ok, takk for svar :) Kjekkt og vite noelunne hva det ligger på, så har jeg det innebakt i tankeprosessene om utegangsdriften jeg har her :P

Fikk tilbud om å ringe henne, men etter jeg har fått mere informasjon her inne om pris, og at årungen ikke har fått maskinene enda og dermed ikke har praktiske erfaringer så venter jeg og ringer henne kansje i en sene anledning. :) 

Ok, takk for svar :) Kjekkt og vite noelunne hva det ligger på, så har jeg det innebakt i tankeprosessene om utegangsdriften jeg har her :P

Fikk tilbud om å ringe henne, men etter jeg har fått mere informasjon her inne om pris, og at årungen ikke har fått maskinene enda og dermed ikke har praktiske erfaringer så venter jeg og ringer henne kansje i en sene anledning. :) 

Hun har jo vært i kjøpeprosessen og har praktisk erfaring med dem, så jeg anbefaler definitivt å snakke med henne. Jeg var jo der på besøk, og syns det var veldig nyttig :)

• Liker 2

Jeg har jo stått på Årungen i flere år, flyttet derfra nå for 2 uker siden (pga jobb, ikke fordi jeg ikke likte stallen  :P ).

Det er et spørsmål et par av oss begynte å tenke på. Det kom føll der tidlig i år, og min hoppe er drektig. Gitt at automatene var oppe og gikk, hvordan hadde det fungert med føll? Er jo ikke så greit for den å bli med inn i automaten når mor spiser, og hva med når den begynner å skulle ha litt høy selv? 

Hvordan ville dere som vurderer å skaffe slike automater tenkt ift en slik situasjon? Det er jo faktisk et aktuelt scenarie... 

Altfor mange feilkilder i et slikt konsept for min del. Foretrekker utegang med drenerte/grusa områder, åpen stall med bred dør, grovfor i småmasket nett og foring av kraftfor manuelt. Og det høres dyrt ut i forhold til hvor lite tid jeg tror man sparer/hvor gunstig det er for hestene i forhold til en godt organisert vanlig utegang.

Tror man skal ha ganske mange hester for at dette skal lønne seg.

Edited by Anna
  • Liker 1

Altfor mange feilkilder i et slikt konsept for min del. Foretrekker utegang med drenerte/grusa områder, åpen stall med bred dør, grovfor i småmasket nett og foring av kraftfor manuelt. Og det høres dyrt ut i forhold til hvor lite tid jeg tror man sparer/hvor gunstig det er for hestene i forhold til en godt organisert vanlig utegang.

Tror man skal ha ganske mange hester for at dette skal lønne seg.

Min utheving. 

Dette er vel noe av det som er greia rundt aktiv stall. De setter opp budsjett på hvordan bygge en vanlig stall til 30-40 hester, eller en aktiv stall. Prisen å sette opp blir ca det samme, fordelen med aktiv stall er at det arbeidet man måtte ha hatt 2-3 mennesker til å gjøre i en stall med møkking, foring, utslipp, innslipp osv, kan man gjøre med bare en person. Dermed vil det være penger spart på sikt.