Jump to content
ME&FB

Stigbøylefestet - åpen eller lukket?

Recommended Posts

Hva mener dere er feil/mangler ved en sal? Kjøpt en sal brukt nå, og oppdaget i går da jeg endelig skulle prøveri den på tur at ene sikkerhetsdingsen på stigbøylefestet på salen(den "klipsen" man vipper opp for at stigbøylereimen holder seg på plass) ikke gikk an og vippe opp! Så den står åpen!  Ikke synlig feil men…    Selger har viste om dette. 

Hva mener dere er feil/mangler ved en sal? Kjøpt en sal brukt nå, og oppdaget i går da jeg endelig skulle prøveri den på tur at ene sikkerhetsdingsen på stigbøylefestet på salen(den "klipsen" man vipper opp for at stigbøylereimen holder seg på plass) ikke gikk an og vippe opp! Så den står åpen!  Ikke synlig feil men…    Selger har viste om dette. 

Jeg har alltid mine åpne, så har ikke brydd meg uansett.

Men det kan godt være du får lukket den om du tar skikkelig i, og kanskje smører den litt først. De sitter noe siiiinnsykt enkelte ganger (derfor jeg aldri har dem lukket)

Prøvde i går med en hovkrok, men ikke pokker. Virker som at det er i trangeste laget. Noen vil sikkert si filleting, men jeg vil at ting skal fungere. Hva kan jeg prøve og smøre med? Denne har tydeligvis(i følge selger) vært åpen de siste 2-3-4 årene

Prøvde i går med en hovkrok, men ikke pokker. Virker som at det er i trangeste laget. Noen vil sikkert si filleting, men jeg vil at ting skal fungere. Hva kan jeg prøve og smøre med? Denne har tydeligvis(i følge selger) vært åpen de siste 2-3-4 årene

En dråpe zalo og en hammer, and you are good to go :D

Er bare å dælje løs

Om den er trang å lukke, vil den være et helvete å åpne. Den skal forøvrig stå åpen, slik det nevnes over her ;)

Den skal jo alltid være åpen så jeg ville ikke ha engasjert meg.

OT, men skal den det? Hva er poenget med den da?

Bare undres, har den alltid åpen jeg også, men trodde "normalen" var å ha den "stengt", og at den skal skli opp i åpen tilstand om man henger fast.

Mer kanskje ikke slik den funker? (Bare hørt det for leeeeeeeenge siden)

Edited by Azawakh

OT, men skal den det? Hva er poenget med den da?

Bare undres, har den alltid åpen jeg også, men trodde "normalen" var å ha den "stengt", og at den skal skli opp i åpen tilstand om man henger fast.

Mer kanskje ikke slik den funker? (Bare hørt det for leeeeeeeenge siden)

Er sånn den skal fungere ja, bare jeg som ikke stoler på de. De er et ledd, og ledd kan alltid kile seg under stress. Så da er mine åpne, always. Vet ikke om mine kan lukkes lengre, må sjekke :P

• Liker 1

Jeg har aldri ridd med de åpen, og kommer heller ikke til og begynne det. Det er så kjipt og sitte langt til skogs også tar man fot med stigbøyle ut fra hesten for og gå klar av ei buske også vips ramler stignøyle med reim av.  Er jo ledd som bør fungere uansett for ja funker leddet så åpner det seg om man henger eller lignende.   

Hvis der er meningen den skal være åpen, hvorfor kan den lukkes? En saltilpasser påsto til meg at åpen sånn kan skape trykkpunkt

Knotrer på min S3

Hvis der er meningen den skal være åpen, hvorfor kan den lukkes? En saltilpasser påsto til meg at åpen sånn kan skape trykkpunkt

Knotrer på min S3

Korleis då?

Hvis der er meningen den skal være åpen, hvorfor kan den lukkes? En saltilpasser påsto til meg at åpen sånn kan skape trykkpunkt Knotrer på min S3
Om en åpen sånn kan skape trykkpunkt, så er tvisten for trang Jeg liker løsningen på Montys sal veldig godt post-2-1395733980,95.jpg

Korleis då?

Altså at den tutten man bøyer på blirstående inn i salputa, prinsesse på erten-opplegg

Altså at den tutten man bøyer på blirstående inn i salputa, prinsesse på erten-opplegg

Tror det blir veldig prinsesse på erten ja, for om salen er korrekt i tvist og kanal, så skal det være betydningsløst om den er åpen eller lukket.

Er vel Wintec Monty bruker også? Kjenner igjen løsninga fra salen min, synes den er veldig gjev, selv om jeg aldri har opplevd å falle av slik at den har vært nødt til å utløses. Men så igjen, er "låsen" så trang at man ikke får den opp, spørs det om jeg hadde latt den være lukket uansett, dritskummelt den dagen det faktisk skulle skje noe. 

Mine er åpne, har aldri brydd meg med å lukke dem.. Har klatret i steinbratte urer, sittet fast i tre osv og de har aldri falt av..

Sent from my iPhone using Tapatalk

• Liker 1

Tror ikke jeg har sånn åpne lukkefunksjon på salen min, jeg har uansett alltid ridd med de åpne før, og har klatret og hengt fast og alt mulig, men har aldri opplevd at stigbøylene har falt av...

-Cathrin på tapatalk

Rir alltid med de åpne. Og har ridd med de åpne i all slags terreng, har aldri vært problemer med at de har sklidd ut. Har t.o.m hatt de åpne på sprangsalen min uten at noe har skjedd.

Og hvis det er slik at du ikke får den igjen en gang, hvordan kan du forvente å få den åpen hvis ulykken først skjer? :o

For å si det slik, så stoler jeg mye mer på gode stigbøyler enn den klipsedingsen i stigbøylefestet uansett :P 

• Liker 2

Jeg og, men jeg har bare sånne buede dingser. Aner ikke om stigbøylen dras av om benet mitt sitter fast og jeg henger etter. Men i teorien skal ikke benet mitt henge seg fast i slike sikkerhetsstigbøyler som "vi" bruker.

Tror ikke jeg hadde byttet inn salen pga det.. Sånne ledd har en tendens til å enten bli for slarkete eller for stramme i fisken etter noen pr med bruk og smøring. Og hadde heller hatt de konstant åpne enn konstant lukket :)

Salen det er snakk om er kjøpt brukt nå nettopp. Og er kun på ene siden at den ikke kan lukkes. Andre siden gikk greit og lukke med pittelitt makt.  Lurer på og selge den igjen da det ikke var noe wooow på prøveturen...

Om jeg har sal med sånne som klipser,så åpner jeg dem.

Kanskje litt OT, men har noen noengang opplevd at hele stigbøylen har falt av, selv om den tirten er åpen? Tror ikke det funker, er det ikke derfor man har tåbur eller sikkerhetsstigbøyler…?

Mista stigbøylen en gang på tur i sommer, hang meg fast i et tre. Har ikke sånne som kan vippes opp, da, bare sånne halvbuer til å feste i. Men har ellers aldri opplevd at de har løsnet, samme hvor bratte bakker jeg har ridd, eller trær jeg har hoppet over.

Poenget er vel at stigbøylereimen skal skli ut om man faller av OG blir hengende fast i bøylen. 

Klatring i bratte bakker, sprang over høye hinder og normale fall av hesten skal ikke få den til å falle ut. 

Men nei, har heldigvis ikke testet om den funker som den skal....