Jump to content

Grusomme avsløringer i USA

Recommended Posts

Enig med deg i den altså GryCat. Men så mener (håper) jeg at ikke alle driver på slik... 

Har sett videoen nå, og det er absolutt grusomt. Og det er helt sikkert flere enn denne treneren i USA/verden som driver på slik. 

Jeg har bare erfaring fra den norske galoppsporten, og selv om jeg vet at alt ikke er plettfritt der heller, så har jeg aldri sett noe som er så ille som på denne videoen. I Norge er det også mye vanskeligere å utføre behandlinger uten å gå gjennom veterinær enn det det er i USA. Der borte er det ganske fri flyt av medisiner og "alle" kan utføre diverse behandliger (det sier de også på videoen), men her i Norge er det mye strengere. Dog, alt man trenger er en veterinær som er villig til å omgå reglene, så får man gjort mye her i landet også. Men jeg tror det er adskillig vanskeligere allikevel, særlig når miljøet er så lite. 

Jeg velger også å tro at vi har kommet mye lenger innenfor tankegangen dyrevelferd her i landet/Europa, og at vi setter egenverdien av dyrene mye høyere.

Nei, nå prater jeg meg langt ut på viddene. 

Jeg er altså helt helt enig i at det som presenteres i denne videoen er grusomt, og jeg håper håper håper det er et fåtall trenere som driver på slik. 

Men jeg liker fortsatt galoppen som sport, til tross for at det nok er en del etiske gråsoner. Men jeg skal innrømme at jeg nok er veldig farget av en "hesteoppvekst" på galoppbanen. 

• Liker 2

Håper de får slike ut av sporten, de ødelegger for alle.

Ofte er sport med mye penger involvert, ikke lenger en sport om hvem som har best prestasjoner, men hvem som er best på å jukse..

Synd når dyr er involvert

• Liker 1

Ingen kan mene at sporten skal være slik? Det er jo for jævlig.

Jeg var innom galoppsporten såvidt for 25 år sia, og hørte trenere snakke uten kamera på. Ingen snakket slik om hestene, ihvertfall.

Får håpe noen tar tak i disse og pælmerdesålangt inn i neste uke som går ann!!!

• Liker 2

Ja, fysj for noen folk i denne filmen :( Men dette setter vel en stopper for myten om at det er de friskeste hestene som løper fortest/gjør det best i sporten.

Den myten har jeg aldri hørt om. 

Syns dette er forferdelig, men jeg syns likevel det har paraleller til hvordan hester behandles her til lands også. Man har så dårlig tid. Kjører på til den må sprøytes, sprøyter i hue og ræva, og så er det bare å kjøre på til neste gang man må ringe vet igjen. Ikke alle er slik altså, men det mangler en del kunnskap om hva alternativ trening kan hjelpe. Både ridehestfolk og løpshestfolk er dårlige på å tenke utenfor medisinboksen

Jeg har inntrykk av at galoppsporten er forholdsvis.. enkel her til lands. Mye hurtigløsninger, hive en fjortenåring ut i oppvarmingsringen med hingstebitt og kjetting og håpe på det beste. *dukke unna før noen blir sure* :P Så forbauser meg absolutt ikke dersom et mangemangemange ganger større miljø borti 'murica er desto verre.

Forbanna synd at det måtte være PETA som laget artikkelen. Jeg tar dem omtrent like seriøst som.. Nevzorov. Det med å sprøyte og medisinere hodet og ræva av hester for at de skal funke trenger man ikke dra langt for å se, har stått på stall hvor tendensen er lik den Renate beskriver og det er jeg jaggu ikke alene om.. tror det er like utbredt i de fleste konkurransemiljø, det være seg pengespill med hest eller aktiv konkurranse i retning ridesport. 

• Liker 3

Synd det er PETA som har laget den ja. Synes også de lager en stor greie av at det sprøytes ledd. Sprøyting i seg selv er faktisk ikke dyremishandling. Høver som er dårlige er et problem, særlig på fullblodsene har jeg hørt. Hvis man får støpt opp en hov skikkelig, så har ikke hesten smerter. Å støpe opp i seg selv er ikke slemt, og riktig stelt er hesten så god som ny. 

GastroGard synes jeg vel heller ikke kvalifiserer til mishandling. Ja, det er et resultat av et liv som løpshest, men det er jaggu mange ridedyr som hadde hatt godt av det samme. Jeg har brukt det flere ganger. Ikke som en erstatning for fornuftig fôringsregime, men som et behandlingsopplegg til hester som trenger det. Ingen farlige bivirkninger er kjent. Sucralfate som er avbildet ser ut til å være i samme gate. At en løpshest får astmalignende symptomer og får ventipulmin er heller ingen stor greie for meg. Hvor mange toppidrettsutøvere går ikke på medisiner for dette under konkurranse? Her i Norge har vi i hvertfall karens på det. Hva de har der borte vet jeg ikke. Jeg ser de har noe som heter acepromazine, solgt under navnet plegicil i Norge. Det har nok være en for stor bruk av dette stoffet tidligere, men å plegge hester nå er vel heller uvanlig. Et middel som inneholder fenylbutazone er også avbildet. Heller ikke det er i seg selv dyremishandling å ha liggende, og jeg kjenner at jeg blir litt oppgitt over fremstillingen av disse stoffene nærmest som doping. DMSO er også avbildet, og det har jeg brukt mye selv det også. 

Jeg kan for lite om tyroxine til å uttale meg om det å gi dette uten påvist mangel på det kan være skadelig, men blir ikke forundret (med tanke på at dette er PETAs verk) om dette er like farlig å gi som tilskudd som magnesium. Lasix derimot, det synes jeg bør bli forbudt der borte også. Det er veldig vanlig der borte også i travsporten. Det kan også brukes til å kamuflere andre ting, så det burde ikke være lov. Det er i utgangspunktet til lungeblødere, men det brukes til andre også der. Når det gjelder frysemerking skal dette visstnok (i følge dyreidentitet.no i hvertfall, som var mitt første treff), være smertefritt. Så kan man jo diskutere hvor mye effekt det har. Jeg har hatt en hest som hadde fått denne behandlingen for et overbein.

Når det gjelder shockwave så brukes også dette her til lands. På folk også. Jeg har kjørt det inn i låret mitt selv, og det var ekkelt, men ikke veldig smertefullt. Det skal visstnok være verre der man har smerter, og derfor dopes de ofte under behandling. Riktig brukt er det et veldig godt hjelpemiddel. Her har de nylig utvidet karenstiden på dette. USA kunne jo fulgt etter. Vi har også fått krav om at det skal utføres av veterinær. Jeg reagerer på at det fremstilles som fæle greier, når det i realiteten er feilbruk og slapt regelverk som er problemet. 

Når alt dette er sagt, så synes jeg dette selvsagt er grusomt. Det er bare det at den mister noe av troverdigheten sin med å fokusere på medisinene og behandlingsformene, istedenfor å fokusere på regelverket som tillater dette brukt tett opp til start. Brukt for å avhjelpe hesten er alle disse tingene veldig bra. 

At det brukes noe for å gi de elektrist støt er bare nitrist. Det var en sak i Sverige med grisejager for en tid tilbake, og det var ganske klar beskjed fra sporten ellers at dette var totalt forkastelig. Hvis dette er så utbredt som PETA fremstiller det, så er det for meg utrolig at ikke noen har tatt grep før og sjekket utstyret skikkelig. Det burde jo da være rutiner på å se etter ulovlig utstyr når de trasker rundt på oppsamlingsplassen. 

Tipper dessuten at PETA hadde reagert veldig på mange av mine uttalelser om dyra også. Jeg har definitivt kalt hestene mine for jævla pølsehest for eksempel. Noen ganger spøkefullt, andre ganger med langt mer alvor. Hvis hesten har gjort ett eller annet jeg setter mindre pris på, så er den ofte en dritthest også. Når katten tygde hull på meg var jeg ikke pen i min omtale etterpå heller. Skuffet etter et løp kan man også, mer eller mindre spøkefullt, si at hesten er totalt ubrukelig og burde vært skutt eller slått ihjel. Høres kanskje fælt ut for andre, og i en PETA-video ville det nok sett grusomt ut, men det betyr ikke at jeg står med balltreet bak stallveggen og slår de til de segner om. 

På slutten viser de sladdet bilde av veterinær og eier, en hest som motsetter seg litt, og alt dette for blodprøver som blir tatt ut. Blodprøver som nok taes for å finne ut hva som er galt med hesten. Avslutter det hele med at nåler er den viktigste verktøyet. Følelsen jeg sitter igjen med er at dette her er laget av mennesker som ikke er særlig kyndige, og da mister det sin troverdighet og gjennomslagskraft for meg. 

Jeg er ikke naiv, jeg vet det foregår mange ting både her og der som er langt forbi hva jeg vil kalle dyrevernsmessig forsvarlig og etisk, men jeg tror jeg skulle klart å lage en bedre film selv. 

• Liker 14

Må bare legge til at jeg tviler ikke på at han her er et realt rasshøl som ikke setter dyrevern spesielt høyt, men på mer generell basis, om bruk av ulike remedier, så synes jeg ikke PETA sin video treffer helt blink. 

• Liker 4

Veldig bra skrevet Yvonne!

Jeg kjenner dessverre også til slike staller. Men, og nå banner jeg vel i kjærka muligens, de driver med en annen løpssport enn galopp … :/

Du banner kun i kjerka hvis du mener det gjelder alle travfolk. At det er slik du skisserer på enkelte travstaller er en kjensgjerning, dessverre.

Jeg ser ikke et problem med å sprøyte en hest hvis man trenger det, men da må man ta tak i årsaken også.

Dessverre finnes det også veterinærer som mener at sprøyting er eneste løsning...

Sent from my iPad using Tapatalk HD

• Liker 1

Jeg synes at i alle miljø som driver med en eller annen form for spesialisering, kan bli litt ekstrem! Og at i disse sammenhengene så vil flere metoder som jeg som sukksmeltdån elsker hest vil reagere kraftig på. Galopp,trav,sprang, dressur etc har alle sine perioder med hets når det har sklidd litt ut i forhold til midlene som brukes for og nå målet!

Kjenner at uavhengig av alle medisinene så reagerer jeg med avsky grunnet holdningene disse menneskene har til disse bruksdyrene, og de som jobbet med å stelle dyrene.

Skulle så gjerne ønske at det var litt mer respekt for disse dyrene som dessverre ofte må gi livene sine i jakt på 1 plassen.

Sent from my iPad using Tapatalk