Jump to content
EliFi

Ny sal fra stubben - delt sete

Recommended Posts

Jeg er veldig skeptisk til saler der alt skal være så komfortabelt som mulig. Dersom du sitter korrekt i denne salen vil ikke denne sprekken ha noe å si, sitter du veldig feil, vil det kanskje avlaste, men du får jo aldri fikset problemet? Det samme med disse Schliese (?) salene som skal være så fine og flotte for kvinner, det fører jo til at det er like behagelig å sitte feil som å sitte riktig, det blir i mitt hode feil.

Og dessuten "for det tredje hjelper det på å forebygge skader på forplantningsområdet til både menn og kvinner" - hvordan denne salen skal forebygge skader på livmor og eggstokker lurer jeg også litt på :P

For all del, sitter du fint kan det være en helt fin sal, men da vil ikke det delte setet ha så mye å si vil jeg tro. 

• Liker 4

Æsj, feil i overskriften, orker noen å fikse?

Mener du kan endre selv? Om ikke kan jeg fikse det senere :)

Hvordan vil denne fordele trykket sett opp mot en vanlig bom?

Skulle likt å sett bommen disse er bygd på :)

Jeg tenker også litt som smaaen. Hva skjer om man sitter mye mer på en sitteknok enn den andre, vil ikke det bli en mye større belastning på hesten? Hesten min setter meg ofte over på en side når han blir sliten, og dette vil jo kanksje ikke være heldig - særlig ikke med en sånn sal?! Og det argumentet med forplantningsorganer var jo litt vittig :D

Julnil: skal sjekke når jeg kommer meg på pc. :-)

Men hesten vil jo kjenne beskjeder fra setet bedre? Om man rir riktig.. Og man slipper å bli klam i hakket :D usikker på de forplantningsorganene... Vil ikke familiejuvelene til menn havne foran selve salhakket? Eller skal de liksom henge nedi der? O_o

Sent from my GT-I9305 using Tapatalk

• Liker 5

Jeg vil tro bommen er lik tradisjonelle saler, bare med det unntak at baksvisselen ikke er hel. Selve setet er fra stubben lagt på bånd som trekkes over bommen, og jeg vil tro de rett og slett bare ikke har dratt båndet over. Altså delt bommen bak, og gjort noe annet enn bånd.

Jeg tror en slik sal vil være et meget godt alternativ; når hesten beveger seg beveger den seg både frem, opp og ned, avhengig av gangart, moment og side.
En sal som kan gjøre vektfordelingen mindre rigid ser jeg på som positivt, og jeg vil tro det blir lettere å rette opp hester som skubber rytteren over på en side, det blir lettere for rytteren å føle hva hesten egentlig driver med, og det blir bedre for hesten i og med at den får en dynamisk ramme på istedetfor en rigid.
Tenk bare hvor mye mer behagelig stretchbukser er i forhold til de gamle jeansene?

Hvorfor det skal bli lettere å sitte feil klarer jeg igrunn ikke helt å se?

"Forplantningsområdet" er vel heller en dårlig omformulering av "kjønnsorganer".

• Liker 1

Så ut som en bomløs med bom eller hvordan jeg skal forklare det. Ser positivit ut for hestens del. Hvordan den skal hindre skader på kjønnsorganer ser jeg ikke helt?? Sprekken midt på salen er da ikke såå bred... :huh:

Lettere å sitte feil dersom salen er laget slik at det er behagelig å sitte feil. Sitter man korrekt så skal ikke kjønnsorganene bli "skadet". Jobber en med sitsen sin, for å sitte korrekt, eller sitter korrekt i utgangspunktet tror jeg ikke det er noen negative sider ved en slik sal. Det er bare veldig mye som blir laget for at det skal være behagelig, som da gjør at dersom en sitter feil vil dette bli behagelig og rytteren gjør ingen endring. Det blir ingen positiv utvikling for hesten sin del. 

• Liker 1

Kjøper ikke helt den der, altså. Det kan meget vel være behagelig å sitte feil i en hvilkensomhelst sal uten denne delte funksjonen.
I tillegg vil jo det å sitte feil også medføre en hel rekke andre problemer?

Jeg ser også for meg at en sal som denne vil være mer anatomisk riktig for hesten også - da hesten bøyer seg i kroppen vil muligvis ikke salen forskyves så mye som den gjør med tradisjonell bom, ettersom høyre og venstre side vil være mer uavhengig av hverandre. Nesten litt boggi.

Kjøper ikke helt den der, altså. Det kan meget vel være behagelig å sitte feil i en hvilkensomhelst sal uten denne delte funksjonen.

I tillegg vil jo det å sitte feil også medføre en hel rekke andre problemer?

Selvsagt vil det det. Jeg har sittet i mange saler som er ubehagelige å sitte feil i jeg, og mange som er gode uansett hvordan du sitter. Problemet ligger jo da hos alle rytterne som sitter feil, uten å vite det, og uten å bli rettet på. Mange nye saler er laget for at det skal være behagelig å sitte og markedsfører de med at man ikke skal få vondt på steder en ikke får vondt dersom en sitter korrekt. Disse salene er sikkert helt fine når en sitter korrekt også, jeg bare synes markedsføringen er feil. 

• Liker 2

Markedsføringen er ofte feil, det er jeg enig i.
Det hjelper forøvrig ofte lite at salen er god å sitte i på en hest den passer til, når den er pyton å sitte i når den ligger på en hest den ikke passer til. Uansett hvor korrekt man sitter eller ikke.

Men salen i seg selv anser jeg som et positivt produkt. Jeg trodde det var den man diskuterte.

Salen i seg selv er jo laget med korrekt tyngdepunkt der rytteren jo skal befinne seg, og produsentene tar jo utgangspunkt i dette. Hvordan folk velger å sitte i forhold til dette kan jo ikke produsenten gjøre noe med.

Men hesten vil jo kjenne beskjeder fra setet bedre? Om man rir riktig.. Og man slipper å bli klam i hakket :D usikker på de forplantningsorganene... Vil ikke familiejuvelene til menn havne foran selve salhakket? Eller skal de liksom henge nedi der? O_o

Sent from my GT-I9305 using Tapatalk

For ikke å snakke om at de kanskje vil komme i klem om de henger baki der? :P

(.....) Eller skal de liksom henge nedi der? O_o

Hahaha for et bilde jeg fikk i hodet nå!! *sitter og flirer for meg selv på båten*

Trykker rundt med min Galaxy s4 Active ♡

• Liker 2

For ikke å snakke om at de kanskje vil komme i klem om de henger baki der? :P

:grønnlatter: I know! Litt av hvert som kan henge seg fast nedi der, så best å bruke stramme truser :lol:

• Liker 1

:grønnlatter: I know! Litt av hvert som kan henge seg fast nedi der, så best å bruke stramme truser :lol:

Tenk hvis han faller av og de henger igjen i salen?? Haha..

• Liker 6

Synes egentlig det så spennende ut jeg! Vil tro At det ikke blir "vinglete", stubben er kjent for å lage ting som varer og varer og varer så! :)

Sent from my iPhone using Tapatalk

Den var grusomt stygg, men den sprekken der vil jeg tro kunne være midt i blinken for sånne som meg f.eks, som er litt mer enn litt skada i det området der (jeg kan ikke ri i harde sadler, så om det ikke hadde vært noe annet alternativ, ville jo denne vært genial).

Hvorfor ikke bare lage en sal med skikkelig fluffy sete? Denne må jo være herlig å fise i, men sånn midt på ER det jo ikkeno uansett så hvor stor forskjell gjør det fra eller til? 

• Liker 3

Midt på ellers er det jo rigid, det er forskjellen. Antar at om ikke dette dsignet slår an, vil de være kjappe med å lge et tradisjonelt design istedet, men med samme funksjon.. :)

Interessant konsept og skulle gjerne prøvd den for å se om tankene mine om den stemmer med realiteten. Ser argumenter både for og mot en slik deling, og er enig i at markedsføringen blir feil. En sal skal ikke "fikse" rytterproblemer, de må rytter fikse selv.

Delingen har som mål å gjøre salen bevegelig i de fire retningene hestens rygg beveger seg i, og tilføre luft så det ikke blir klamt. Kan se ut som de har latt seg inspirere av sykkelseter.

Hadde vært interessant å se undersiden av salen og kanalen.

Jeg er dessverre redd for at disse båndene eret feilslått forsøk på å oppfinne hjulet på nytt, og at det bare vil gå ut over hesten. At båndene er elastiske, vil ikke tilføre hesteryggen noe godt fordi kanalen vil bli større og mindre med hestens steg, og spesielt i trav og galopp og gjøre at salputene gnisser eller tidvis klemmer ryggligamentene.

Et sykkelsete som er delt, er stivet av og ligger til sammenligning ikke på ryggen til en hest, så der vil det være utelukkende positivt for rytteren med en slik deling.

Å ha en "sprekk"/åpning i setet er jo absolutt ikke noe ukjent - i distansemiljøet. 

Nåja - De er litt annerledes utført. Men likevel, Nytt er det ikke :)

Edited by Lykke

@GryCat

Interessant tankegang du har der.

Jeg kan ikke helt  se for meg at kanalen skal utvides noe utover det en vanlig sal gjør? Om kanalen er bred nok, vil den jo ikke kunne klemme ryggen i større grad enn en vanlig sal. Båndene er vel heller ikke elastiske (som i strikk) såvidt jeg forsto?

Jeg ser for meg at bevegelsen i salen vil være mer opp og ned enn fra side til side, såfremt båndene er stabile nok.

Den salen er lager med fokus på hestens komfort.

Å sitte i, er den helt lik en vanlig sal. Nå satt jeg på den inne, så jeg vet lite om trekkproblemer. Men ikke noe falt nedi, ihvertfall... ;)

Jeg likte veldig godt at festet på stibøyken er flyttbart.

• Liker 2

Den salen er lager med fokus på hestens komfort.

Å sitte i, er den helt lik en vanlig sal. Nå satt jeg på den inne, så jeg vet lite om trekkproblemer. Men ikke noe falt nedi, ihvertfall... ;)

Jeg likte veldig godt at festet på stibøyken er flyttbart.

*flire*

Om man er slik rustet at noe faller nedi der vil jeg tro man har store problemer med å sitte i en sal uansett :lol:

Red du i den, eller bare satt du i den?

@GryCat

Interessant tankegang du har der.

Jeg kan ikke helt  se for meg at kanalen skal utvides noe utover det en vanlig sal gjør? Om kanalen er bred nok, vil den jo ikke kunne klemme ryggen i større grad enn en vanlig sal. Båndene er vel heller ikke elastiske (som i strikk) såvidt jeg forsto?

Jeg ser for meg at bevegelsen i salen vil være mer opp og ned enn fra side til side, såfremt båndene er stabile nok.

Om det ikke er strikk, vil det bli mer som en vanlig sal. Synes kanalen så smal ut - men øyet lures kanskje av spalten.

Den er nok veldig som en vanlig sal. Med en liten fiffig forskjell.

Men ingen tanker om at stigbøylefestet som er flyttbart?