Jump to content
Anna

Hvor tungt er for tungt?

Recommended Posts

Da jeg kjøpte vogn til hesten min var vekt det viktigste kriteriet. Jeg så på noen vogner som veide 190, men fikk beskjed om at de nok var for store til min hest så endte opp med en annen som skulle være lettere. Men jeg synes den har virket veldig tung, så jeg tok kontakt med produsenten som kunne informere om at vognen veide rundt 240 kg. (En maraton/treningsvogn.) Så med meg i vognen blir det over 300 i trekkvekt. 

Hesten min er liten og utrent og syntes helt klart vogna var tung i den grad at jeg lurer på om han er i stand til å trekke opp en lang og slak bakke. Utrolig irriterende å legge mye penger i en vogn som skal være lett nok og så viser den seg å være for tung allikevel! Spesielt siden jeg hele tiden har jobbet etter prinsipper fra akademisk og klassisk dressur, hesten kan ikke bruke kroppen på den måten foran en tung sak som krever vekt på forparten og skyving med bakbeina. Ønsker uansett en så lett vogn som mulig så det blir lettere å burne rundt, det er jo det som er morsomt.

Hvor mye trekker hestene deres, og hva synes dere er greit? Ønsker dere så lett vogn som mulig, eller foretrekker dere de tunge, hva og hvorfor? 

Hva slags hest har du?

Tror min trenings/maraton firehjuls veier ca 180-200 kg, shettisen trekker den selv om den med kusk veier like mye som henne :P Det har kun vært et par korte prøveturer, men hun trakk den lett som ingenting. Vogna har blitt brukt til en welsh cob og den har vært litt tung til banebruk. På tur har jeg ikke merket noe til vekta og vi har både skrittet tur og hatt mer fartsfylte turer med den. Til bane foretrekker jeg en lettere gigg så hesten slipper å trekke så tungt.

Det kommer jo an på hva slags rase det er snakk om, er det en varm eller stor kald rase som er bygget for å trekke?

& hva skal vogna brukes til? Bare tur, eller skal du starte konkurranser også? Jeg liker å ha en forholdsvis lett vogn slik at hesten får brukt seg riktig, istedenfor å måtte kaste seg forover for å klare å dra vogna.

Jeg har en shire, som gjennomsnittlig for rasen skal kunne trekke over 5 tonn enspent, men det er ekstrem bruk & ikkenoe jeg driver med, men jeg kunne såklart hatt en langt tyngre vogn enn jeg har idag, er ikke helt sikker på vekta på den, men den veier nok noe rundt 200-250kg. Han sliter overhode ikke i bratte lange oppoverbakker, men nå er han jo også tross alt bygget for å trekke tungt & har enorme krefter i bakparten siden hasene er vinklet.

Jeg trur nok du best kjenner din hest & virker den altfor tung & hesten generelt er misfornøyd så hadde jeg nok solgt den for å kjøpe en ny & lettere vogn.

• Liker 1

En vogn som er kommet i bevegelse, er ikke like "tung" som når man starter å dra vognen.

Om hesten synes vognen er tung nå, så sørg for å kun bruke den på flat mark med hardt underlag.

Etterhvert som hesten din blir sterkere, kan du begynne å la han trekke den i bakker.

Vi må ikke være redde for at hesten synes noe er tungt når den er utrent, for om den ikke pushes forbi punktet hvor det begynner å bli tungt, så vil den jo heller ikke bygge opp styrke og kondisjon

Til min welsh sec a har jeg en firhjulsvogn på 160 kg. I starten så gikk passasjerene ut (altså min mann og mine barn) når vi kom til oppoverbakker, men nå så sitter alle i vognen da han klarer det, for han har bygd mer muskler og fått mer kondisjon

Til min fjordhest bruker jeg en nilsvogn på ca 360 kg. Den har han trukket med mange folk i, i slakke oppoverbakker. Tungt? Ja  Var han trent for det? ja

Du må bare se ann hesten, hvor oppvarmet den er, hvor mye muskler og kondisjon den har, og gå ut fra det. Så ser du etterhvert når den er klar for mer

post-2-0-39535800-1394013516_thumb.jpg

PS: hvilken sele du har på hesten, er også en faktor i hvor tungt den kan trekke

• Liker 1

For å si det enkelt og greit: Skal du ha noe å "burne rundt" i, som tåler litt belastning og som også har god komfort, kommer du nok ikke unna den vekten.
Skal du ha noe å bare frese rundt i, kan du helt greit bruke en vanlig roadcart.

Selv om hester som er ridd etter AR-prinsipper i begynnelsen bærer seg på en annen måte foran vogna, vil de etterhvert skjønne hvordan det er å gå foran vogn, og det vil nok ikke ta lange tiden før den går som om den aldri har gjort annet.

Hesten er en nordlandshest.

Det finnes gode maratonvogner som veier helt ned i 140 kilo, så det er det jeg vurderer å bytte til, eventuelt en gigg på 120. Hadde vært perfekt med slik vogn de bruker i scurry-driving.

Selvsagt handler det også om kondisjon, men med en veldig tung vogn som brukes jevnlig er det også lettere å bruke kroppen feil og bygge uønsket muskulatur. 

Det kan være like ille med en for tung vogn som med en for tung rytter og jeg synes ikke noe om at hesten hele tiden må legge seg på for å komme framover. For en urutinert hest kan det også kvele motivasjonen i arbeidet. Skal kjøre endel når føret blir bedre og se hvordan det blir i løpet av sommeren.

Det er bare interessant å høre hvor mye andre hester trekker og hva kuskene tenker om hvordan det fungerer. :-)

Edited by Anna

En nordlandshest klarer fint å trekke vogn på 190 kg, uten problem.

Legger den seg mye i vogna i starten, så er det bare fordi den er dårlig trent, etterhvert vil den bære seg når den blir sterkere

En nordlandshest klarer fint å trekke vogn på 190 kg, uten problem.

Legger den seg mye i vogna i starten, så er det bare fordi den er dårlig trent, etterhvert vil den bære seg når den blir sterkere

Les hele innlegget, hun ble frarådet 190 kgs vogna og kjøpte en som skulle være lettere, som viser seg å veie 240 ;)

Utgjør 50 kg den helt store forskjellen i en trekk-situasjon, da? Vogna vil jo ikke være like tung å trekke som den er å "starte". Jeg er uvitende altså, så det er ikke surt ment.

Ville prøvd, jeg. Se hvordan hesten reagerer. Min begynte å fylle i bakbeina av å gå med for tung vogn, da gikk jeg over på lettere. Se ann hesten.

Utgjør 50 kg den helt store forskjellen i en trekk-situasjon, da? Vogna vil jo ikke være like tung å trekke som den er å "starte". Jeg er uvitende altså, så det er ikke surt ment.

Som Carambee skrev så ble jeg frarådet den som veide 190 til hest på den størrelsen og heller anbefalt en som skulle veie 140-150, som viser seg å veie 100 kilo mer enn det i følge produsenten, 240. Når man kjører mye i bakker utgjør det veldig mye, og poenget med maratonvogn er jo å kunne kjøre i ulendt terreng. :-)

(Og så vil jeg ha en vogn som er lett nok til at man kan burne mye rundt. Løpe maraton med fjellsekk er ikke helt optimalt..)

Edited by Anna

Drar opp dette da vi per nå har rockart med svingel som funker til innkjøring og kjøring på vårt nivå men om kjøring blir en hit ønsker jeg en maraton vogn med plass til to. Hesten er en døl kommer ikke til å bli den største men er lang. Hva anbefales? Å jeg er ingen Sylfide så plusser jeg på min vekt på vognene så blir jo alt mye tyngere. 

Den jeg hadde veide 180 kg med alt av seter på, og den dro min lille kaldblods sprettlett allerede som treåring, samme med den ene varmblodsen, som heller ikke er en stor type akkurat. Også i bakker, selv om jeg startet pent selvsagt. Viktig at de har godt feste når de skal trekke i bakker, jeg skodde mine med brodder bak. Maratonvogner har jo brems, så du får hjulpet dem nedover. 

• Liker 1

Jeg bryr meg fint lite om at noen mener hestene må klare å trekke så og så mange hundre kilo, jeg vil alltid velge en så lett vogn som mulig som gjør at hesten vil gå fram og kan kose seg med arbeidet uten å måtte jobbe seg i hjel. Særlig i konkurranser kan 50kg være forskjellen på om hesten er like fresh på siste hinderet som det første. 

Klart man kan trene dem til å trekke mye, men mtp slitasje i bein og motivasjonen til å trekke ser jeg ikke vitsen med å med vilje velge tungt. Det er lettere å legge til vekt enn å fjerne hvis man vil ha mer 😊 

Det er et godt poeng at vogna selvfølgelig er lettere når den triller, men iallefall her har vi så mange bratte bakker at det uansett vil bli mye tunge trekk, og jeg merker det på hesten at han synes det er tungt å komme i gang hver gang. 

Noen hester går jo på samma søren, så for noen betyr vekt mindre. 

Viktig det Tonje sier, med grep på bakbeina. Glipptakene som tar knekken på senene. 

• Liker 1