Jump to content
Sign in to follow this  
julnil

Hestebjeller

Recommended Posts

Jeg elsker hestebjeller

Hvilke bjeller har dere der ute?

Vis frem :D

Jeg har en dombjellekrans fra Olaf Nyby

post-2-0-75277700-1394043916_thumb.jpg

Så har jeg en gammel morabjelle som tilhører familien, og er fra min manns families tidligere familiegård Heimstad

post-2-0-40697500-1394005740_thumb.jpg

Så har jeg kjøpt to gamle bjeller på finn.no, som sitter fast på en skinnlapp

post-2-0-26316600-1394043938_thumb.jpg

• Liker 1

Har veldig lyst til å skaffe meg en sånn bjelle/klokkespill som man setter fast oppå saletten

Finner litt info om det på nettet, men ikke mye.

Dombjelle eller dombjellekrans ble brukt til staskjøring. På kirkeferd og til gjestebud. Noen var til å skru fast på høvret, andre satt på et lærstykke som ble trædd ned over toppen på bogtrærne. Enkelte var montert tre sammen slik at klangen passet. De fleste dombjeller var runde som kuler, andre besto av tre klokker satt sammen på en liten stang.
Det kunne også være ei rekke på ti dombjeller i ei reim man spente fast bak høvrebøylen. Skjønt, de aller gjeveste var vel de flotte kransene som rakk rundt hele hestemagen!
(I byene kunne nok variasjonene være noe større, f. eks. med importerte klokkespill fra England eller Tyskland.)

Er er bilde av et sangverk/klokkespill

post-2-0-09850200-1394006291_thumb.jpg

Jeg har den med 7 bjeller fra Olaf nyby..har også en gammel svær dombjelle liggende. Skal ta bilde å legge ut senere

Jeg har en morabjelle og en sånn "billig-bjellekrans", bruker dog bare morabjella...

10014648_10201986990690512_245296055_n.j

1896850_10201986990490507_1199408536_n.j

Edited by Kine

Hm, må få kjøpt meg noe bjellegreier etterhvert jeg også.... 

(Så kan jeg skremme livet av alle ridehestene på nabogården  :rolleyes: )

Edited by KatrineH
  • Liker 5

Jeg har noen Morabjeller (klokker) liggende her et sted. Alle har vært premier i bjelleløp, og er Blesens fortjeneste :D Da gjør det ingenting at de ikke er gamle og har historie ;)

Har også noen småbjeller et sted, men aner ikke hvor de er. Har brukt dem under kanefartkjøring og ved nissing.

Tja tja! 

- Superbillige nissebjeller med rødt fluff til jul 

- Billig bjellekrans med messingbjeller 

- Dyrdyrdyyyyyr bjellekrans 

- Noen småbjeller 

- Ei herlig messingbjelle jeg nettopp har bestilt :D 

Ligger også endel antikke bjeller litt rundtomkring i stallen. Har en herlig bjelle som er både ett og to hundre år gammel med tekst gravert, den brukes ikke da. Har mye gamle redskaper osv. hengt opp i stallen som pynt, det gjør noe med helhetsinntrykket :) 

Bjeller er pent, men jeg får vondt i hodet bare av å lese om dem. :P

Hilsen hun som t.o.m teiper klipsene på svingelen så det ikke smeller og bråker mot trekklinene under kjøring. :P

Sent from my iPad using Tapatalk HD

• Liker 1

Bjeller er pent, men jeg får vondt i hodet bare av å lese om dem. :P

Hilsen hun som t.o.m teiper klipsene på svingelen så det ikke smeller og bråker mot trekklinene under kjøring. :P

:lol: Svingelen og jeg har samme forholdet! Kjører ikke med bjeller til vanlig, men til en og annen tur når det er folk baki vogna er det koooos :)

• Liker 1

Hestebjeller, fniiiiis. :D

Sent from my iPad using Tapatalk

Skulle akkurat til å kommentere det selv :lol:  Fniste godt for meg selv nå :lol:

Hestebjeller, fniiiiis. :D

Sent from my iPad using Tapatalk

Skulle akkurat til å kommentere det selv :lol:  Fniste godt for meg selv nå :lol:

Tror dere to trenger dere et ligg, og komme dere videre i hverdagen :lol: :lol:

• Liker 3

Man er pliktig til å kjøre med bjeller når man kjører på vinterføre på offentlig vei..

"Bjelle på hesten er etter gammel skikk obligatorisk i tiden 14. oktober til 14. april, som er 

vinterhalvåret. Denne regelen er ikke trått ut av kraft, og den gjelder således ennå."

(Fra pensumhefte til forberedelser og avsluttende prøver for kusker som vil ta sertifikat for kjøreoppdrag)

:lol: Svingelen og jeg har samme forholdet! Kjører ikke med bjeller til vanlig, men til en og annen tur når det er folk baki vogna er det koooos :)

• Liker 1

Man er pliktig til å kjøre med bjeller når man kjører på vinterføre på offentlig vei..

"Bjelle på hesten er etter gammel skikk obligatorisk i tiden 14. oktober til 14. april, som er 

vinterhalvåret. Denne regelen er ikke trått ut av kraft, og den gjelder således ennå."

(Fra pensumhefte til forberedelser og avsluttende prøver for kusker som vil ta sertifikat for kjøreoppdrag)

Kult

Sier det noe om styrken på bjellen?

Heldigvis blir ikke den regelen håndhevd, da hadde ikke jeg kunnet kjøre hest på offentlig vei i vinterhalvåret...

Heldigvis blir ikke den regelen håndhevd, da hadde ikke jeg kunnet kjøre hest på offentlig vei i vinterhalvåret...

Skal melde deg inn til vegvesenet, sånn at du får pålegg om å bruke bjeller... MASSE BJELLER :evil: :evil: :evil: :evil:

• Liker 2

Skal melde deg inn til vegvesenet, sånn at du får pålegg om å bruke bjeller... MASSE BJELLER :evil: :evil: :evil: :evil:

Fnis. :D Da skal jeg tvinge dem til å sitte på i minimum tre timer på joggetur, med ALLE bjellene på. Da hadde de nok vært rundhånda med dispensasjon skal du se. :P

• Liker 3

I og med at jeg stort sett er ute og kjører mellom kl 6 og 7 om morgenen i boligfelt, spørs det hvor populært det hadde blitt  :ahugegrin:

Oh, er det noen som har nærbilde av OL-bjella fra 94? Den var så fin :D Tror bare jeg har dårlige bilder av den en plass...

Har faktisk en gammel bjelle fra gården mormor vokste opp :) Fikk den og stasselen fra grandonkel for 3 år siden, før gården ble solgt. Nå er jeg så surrete at jeg ikke husker hvor bjella ligger da  :rødmer:  Tror den er i garasjen hvis ikke mor eller far har ryddet den bort.

Før og etter puss av bjellen til høyre

post-2-1394130387,69.jpg

post-2-1394130411,11.jpg

• Liker 1

"Vinterføre" er tida mellom 14. oktober og 14. april. :)

Men det er jo ikke vinterføre nå... Ah, men leser igjen, og ser at det ikke står vinterføre, det står bare mellom den og den datoen. 

Det kommer ikke til å skje her. Hesten min skal vennes til bjelle, men ikke kjøre med den daglig  :P

Er ikke dette med bjelle uansett for at man skal høre hesten når den kjøres på snø? 

Her er det vår, og hesten høres veldig godt når den traver avgårde på grusveien... 

Dette med bjelle var egentlig et varslingssystem for f.eks lasskjørere før i tia.

Kjørte man tømmer i skogen var det gjerne både trangt, bratt, glatt og tunge lass, og å ikke få flytt seg for et lass i nedoverbakke kunne bli fatalt på trang sti.

I mørket var det også vanlig å bruke bjeller, ettersom man da kunne høre annen "trafikk" før man traff dem fysisk. 

• Liker 1

Fikk prøvd nypusset bjelle på kjøretur i dag, fin behagelig bakgrunnslyd

post-2-1394232550,27.jpg