Jump to content
Sign in to follow this  
Tindrepiloten

Hva legger du i "læremester"?

Recommended Posts

Snoka litt på finn.no i dag og dro et søk på "læremester". Der kom det opp alt mellom hummer og kanari, fra 6000 til 150 000-kroners hester, sunne hester, skadede hester, unge hester med kapasitet, eldre hester med kapasitet, utdannede hester og uutdannede hester ...

Hva mener DU er en læremester? Hvilke kriterier må være til stede for å være en læremester?

Den skal være utdannet og av typen man bare hopper opp og rir slik man ønsker. Kan godt være eldre, men noen hester har hodet til å være gode lærehester også uten å være så himla gamle selv. Type "kan det meste, gjort det meste"-typen. :) 

• Liker 2

Ja, enkelte folk er helt på jordet for hva de kaller en læremester av en hest. Noen mener tydeligvis

at det er nok at den kan: fram- bak- høyre- venstre og stopp- så er den en læremester.  

I mitt hode er den derimot en erfaren, godt skolert og villig hest, som gjør ting korrekt om den får de rette

signalene, og en som hjelper til om det blir litt kluss. Altså ikke en hest som blir sur og irritert om man ikke får

til på første forsøk (her tenker jeg selvsagt at alle krev er rettferdig overfor hesten), og som vet hva som

kreves av den, og hva jobben er. Samt snill og ukomplisert med det meste.

Selv driver jeg med sprang, så en læremester i sprang vil for meg være:

voksen, erfaren, gjerne konkurrert en del, ukomplisert, gir svar på korrekte signaler,

hjelper til om man kommer litt feil på hinder, ærlig og vil hoppe/ være flink, snill, vant med å reise,

snill med skoer, transport, veterinær osv.

Edited by Queen
  • Liker 4

I min verden er en "læremester" en hest som er så godt og konsekvent skolert at den ikke svarer engang om man forsøker å gi feil beskjeder. Den er følsom, men likevel kald i hodet og fornuftig. Lar seg ikke vippe av pinnen, og protesterer ikke på rytterfeil med voldsomme bukk og sprett eller å løpe ut, men er likevel svært klar i sine reaksjoner på hva rytteren gjør.

med andre ord ikke en automatisert robot som ignorerer rytterfeilene og gjør som den er lært opp til.

Om hesten er ung eller gammel, tidligere skadet eller ikke, spiller egentlig ikke så stor rolle. Det viktigste er at den er nøyaktig og følsom, og er såpass godt opplært at den ikke aksepterer annet "tøys".

Det må ikke nødvendigvis være en hest som går eller har gått på høyt nivå, men sannsynligheten for at man finner en hest med disse egenskapene på dette utdanningsnivået er langt større enn på LC-nivå.

• Liker 17

I min verden er en "læremester" en hest som er så godt og konsekvent skolert at den ikke svarer engang om man forsøker å gi feil beskjeder. Den er følsom, men likevel kald i hodet og fornuftig. Lar seg ikke vippe av pinnen, og protesterer ikke på rytterfeil med voldsomme bukk og sprett eller å løpe ut, men er likevel svært klar i sine reaksjoner på hva rytteren gjør.

med andre ord ikke en automatisert robot som ignorerer rytterfeilene og gjør som den er lært opp til.

Om hesten er ung eller gammel, tidligere skadet eller ikke, spiller egentlig ikke så stor rolle. Det viktigste er at den er nøyaktig og følsom, og er såpass godt opplært at den ikke aksepterer annet "tøys".

Det må ikke nødvendigvis være en hest som går eller har gått på høyt nivå, men sannsynligheten for at man finner en hest med disse egenskapene på dette utdanningsnivået er langt større enn på LC-nivå.

What she said ^^

For meg er ein læremester ein hest som har vid erfaring innen si grein.

Den er frisk, voksen og er lett i handteringa både under rytter/kusk og ved generell handtering.

Er det ein turhest skal den takle terreng, trafikk, utstyret som følger med og den skal takle ulike tempo både sammen med andre hester og aleine.

Er det noko innen konkuranser så skal den ha gått konkuranser jamt og stabilt over tid og være middels til god innen sitt felt.

Ein læremester er ikkje nødvendigvis den beste, men stabil og god nok til å ha noko i klassene sine å gjere.

Er det kjøring så skal den være stabil og trygg med ulike terreng og situasjonar i vogn og den skal ha vore borti mange ulike typer situasjoner med godt reaksjonsmønster.

Allerhelst skal den kjenne til fleire vogntyper.

Her gjelder og kriteria for konkuranser, samt relevant erfaring over tid med oppdrag om den selges til det formålet.

Ein lærehest er i mine auger verdt si vekt i gull, men pris er vanskelig å anslå.

Sent from my iPhone using Tapatalk

• Liker 3

Det sagt - en hest trenger ikke være veldig mye startet for at den skal være en læremester for min del. Om den som har ridd inn og trent hesten er en flink lytter som har lært hesten masse og fått den velridd og fin, og vedkommende ikke interesserer seg for konkurranser, stopper ikke det meg fra å mene at hesten kan være en god læremester. Jeg forventer av en læremster at den kan er lett å ha med å gjøre i nye settinger, men det bryr meg filla om det er gjennom treninger på bortebane, stevner eller andre arrangementer.

Edited by duredilla
  • Liker 2

En hest trenger ikke være en sløyfeplukker for at den skal være en god læremester for meg.
En god læremester er en hest som kan lære rytteren å ri korrekt.Ikke nødvendigvis en som lærer vedkommende å ri æresrunder.

• Liker 16

Det sagt - en hest trenger ikke være veldig mye startet for at den skal være en læremester for min del. Om den som har ridd inn og trent hesten er en flink lytter som har lært hesten masse og fått den velridd og fin, og vedkommende ikke interesserer seg for konkurranser, stopper ikke det meg fra å mene at hesten kan være en god læremester. Jeg forventer av en læremster at den kan er lett å ha med å gjøre i nye settinger, men det bryr meg filla om det er gjennom treninger på bortebane, stevner eller andre arrangementer.

En hest trenger ikke være en sløyfeplukker for at den skal være en god læremester for meg.

En god læremester er en hest som kan lære rytteren å ri korrekt.Ikke nødvendigvis en som lærer vedkommende å ri æresrunder.

Kjempeviktige poeng!!

Hester som er "konstante premieplukkere uansett rytter og ridestil" har lært seg å gjøre jobben heller enn å få beskjed om å gjøre den jobben.

Man ser jo hester som blir ridd helt feil på en sprangbane av en uerfaren rytter, og som redder rytteren hver bidige gang fordi den kan dette utenat.

Er en god læremester en hest som hopper hinderet uansett hvor klønete rytteren er? I mine øyne: Nei. Men den egner seg nok meget godt til å gjøre en fersk konkurranserytter trygg på banen.

For oss som er så gamle at vi husker South Supreme godt: Noen som husker reaksjonen hans da rytterne forsøkte å korrigere f.eks steg mellom hindrene? :lol: Husker jeg lo rett ut en gang han ble rent ut sinna på rytteren i Glavacup finale - dette hadde han langt bedre greie på enn rytteren, for å si det mildt ;)

Mens en hest som går på autopilot(cruisekontroll er kanskje et bedre ord) nok er egnet til å gjøre usikre ryttere tryggere, er de ikke så godt egnet til å lære rytteren å ri riktig.

Edited by mallilen
  • Liker 4

For meg er den ikkje ein læremester i hverken sprang, klassisk dressur eller kjøring uten å ha erfaring fra stevner, dette er jo fordi eg primært vil ha ein hest som fungerer i stevnesammenheng.

Hadde eg ikkje vore interessert i stevner så hadde det ikkje vore like viktig for meg.

Det kan være ein god sprang, dressur eller kjørehest, men om den skal brukes innen konkuranser så må den da ha vore borti det.

Ta kjøring f.eks, den kan godt være knallgod i alle tre greinene på heimebane, men det er noko eige med stevneplassen og eit tredagersstevne.

Det for hesten å klare å finne roen å jobbe på ein ny plass med andre rutiner, lukter, lyder, vann osv er ein kunst det og.

Men det betyr ikkje at den ikkje er ein god hest som kan lære bort mykje om den ikkje har gått stevner!

Man kan få ekstremt godt skolerte hestar uten å være på eit einaste stevne:)

Men for meg så skal altså læremesteren ha tryggheita i alle situasjoner, stevner er ein relevant situasjon.

• Liker 1

Kjempeviktige poeng!!

Hester som er "konstante premieplukkere uansett rytter og ridestil" har lært seg å gjøre jobben heller enn å få beskjed om å gjøre den jobben.

Man ser jo hester som blir ridd helt feil på en sprangbane av en uerfaren rytter, og som redder rytteren hver bidige gang fordi den kan dette utenat.

Er en god læremester en hest som hopper hinderet uansett hvor klønete rytteren er? I mine øyne: Nei. Men den egner seg nok meget godt til å gjøre en fersk konkurranserytter trygg på banen.

For oss som er så gamle at vi husker South Supreme godt: Noen som husker reaksjonen hans da rytterne forsøkte å korrigere f.eks steg mellom hindrene? :lol: Husker jeg lo rett ut en gang han ble rent ut sinna på rytteren i Glavacup finale - dette hadde han langt bedre greie på enn rytteren, for å si det mildt ;)

Mens en hest som går på autopilot(cruisekontroll er kanskje et bedre ord) nok er egnet til å gjøre usikre ryttere tryggere, er de ikke så godt egnet til å lære rytteren å ri riktig.

Den ponnien var fantastisk!!! Han lærte virkelig rytterene sine å hoppe han.

Jeg red ham litt en sommer og var blant annet og herjet på egenhånd i skogen med den.Ante ikke hva det var for hest jeg....liten hvit ponni liksom.Morodyr,tenkte jeg.

Hadde hørt at den var god til å hoppe,så jeg bygget hindere...og dæven hakke.Det var hesten sin å sitte på det.Han kunne kunsten å vise at man tar av DER ikke DER.Man svinger SLIK ikke SLIK.

SÅ fikk jeg høre prislappen på den og så var det slutt på moroa vår gitt  :P

• Liker 10

For meg er den ikkje ein læremester i hverken sprang, klassisk dressur eller kjøring uten å ha erfaring fra stevner, dette er jo fordi eg primært vil ha ein hest som fungerer i stevnesammenheng.

Hadde eg ikkje vore interessert i stevner så hadde det ikkje vore like viktig for meg.

Det kan være ein god sprang, dressur eller kjørehest, men om den skal brukes innen konkuranser så må den da ha vore borti det.

Ta kjøring f.eks, den kan godt være knallgod i alle tre greinene på heimebane, men det er noko eige med stevneplassen og eit tredagersstevne.

Det for hesten å klare å finne roen å jobbe på ein ny plass med andre rutiner, lukter, lyder, vann osv er ein kunst det og.

Men det betyr ikkje at den ikkje er ein god hest som kan lære bort mykje om den ikkje har gått stevner!

Man kan få ekstremt godt skolerte hestar uten å være på eit einaste stevne:)

Men for meg så skal altså læremesteren ha tryggheita i alle situasjoner, stevner er ein relevant situasjon.

For meg skal en læremester være så fornuftig, velridd og verdensvant at den takler å gå sitt første stevne med en fersk rytter, derfor er ikke hestens stevneerfaring så viktig for meg.

Den ponnien var fantastisk!!! Han lærte virkelig rytterene sine å hoppe han.

Jeg red ham litt en sommer og var blant annet og herjet på egenhånd i skogen med den.Ante ikke hva det var for hest jeg....liten hvit ponni liksom.Morodyr,tenkte jeg.

Hadde hørt at den var god til å hoppe,så jeg bygget hindere...og dæven hakke.Det var hesten sin å sitte på det.Han kunne kunsten å vise at man tar av DER ikke DER.Man svinger SLIK ikke SLIK.

SÅ fikk jeg høre prislappen på den og så var det slutt på moroa vår gitt  :P

Tror det var siste glavafinalen jeg lo så fælt, rytteren satt der og forsøkte å ri, mens gampen bare "DU RIR FEIL! SLUTT Å TULLE NÅ!" :lol: Steike, den der imponerte, altså. Den var vel ikke bare god, han var rent ut fantastisk! Og har vel lært opp de fleste norske seniorryttere som rir internasjonalt idag, tror jeg..

• Liker 5

For meg skal en læremester være så fornuftig, velridd og verdensvant at den takler å gå sitt første stevne med en fersk rytter, derfor er ikke hestens stevneerfaring så viktig for meg.
Og for meg er det samme viktig, men eg meiner den må ha erfaringa inne for å være ein læremester i akkurat den sammenhengen om du skjønner kva eg meiner? Litt som at ein må ha kjørt både bil og traktor for å kunne lære henholdsvis bil og traktor sjølv om ein fint kan lære bort trafikkregler og trafikkforståelse nok til å gjere nokon trygge på at dei vil takle situasjonane bra. Sent from my iPhone using Tapatalk Edited by Kaktusen

Og for meg er det samme viktig, men eg meiner den må ha erfaringa inne for å være ein læremester i akkurat den sammenhengen om du skjønner kva eg meiner?Litt som at ein må ha kjørt både bil og traktor for å kunne lære henholdsvis bil og traktor sjølv om ein fint kan lære bort trafikkregler og trafikkforståelse nok til å gjere nokon trygge på at dei vil takle situasjonane bra.Sent from my iPhone using Tapatalk

Ja jøss, helt greit for meg at du mener det, uten at jeg nødvendigvis mener det samme :)

• Liker 1

Hadde vært mer riktig om folk sluttet å bruke ordet lærehest, og heller kalte det for en erfaren hest

• Liker 1

Hadde vært mer riktig om folk sluttet å bruke ordet lærehest, og heller kalte det for en erfaren hest

Men then again... En erfaren hest trenger ikke være en hest som lærer deg mye. Det kan like gjerne være en hest som får deg opp og frem fordi den kan tingene sine selv, og driter litt i å følge de beskjeder som gis.

Men then again... En erfaren hest trenger ikke være en hest som lærer deg mye. Det kan like gjerne være en hest som får deg opp og frem fordi den kan tingene sine selv, og driter litt i å følge de beskjeder som gis.

Ja, og er jo ofte det hestene som annonseres som læremestere er, derfor ordet "erfaren"

Ja, og er jo ofte det hestene som annonseres som læremestere er, derfor ordet "erfaren"

Ja ok, sånn å forstå. Jeg tenkte du mente at man skal gi en hest som faktisk ER en læremester (ut fra definisjoner nevnt i denne tråden) tittelen erfaren istedenfor.

Nei, jeg liker ikke tittelen læremester i utgangspunktet.

Jeg lærer mest av hester jeg må løse problemer med. Andre trenger selvtillit/bli kvitt en redsel, og da er en hest på auto deres beste læremester der og da.

Andre igjen lærer mye av hester som utagerer på dårlig balanse. Noen lærer av hester som krever at de er tydelige ledere osv

En lærehest er akkurat den hesten noen trenger akkurat nå, for å lære noe....

Livet er den største læremesteren :D

(Aldri vært så filosofisk før)

• Liker 1

For meg er en læremester en hest som er på et høyere utdanningsnivå enn rytteren. I tillegg skal den være relativt stødig i hodet, den skal være lydig og svare godt på hjelperne/gjøre det den blir bedt om når rytter gir riktig signal. Hva den bør kunne av øvelser kommer an på hvilket nivå den skal være læremester på. Den skal ikke være så følsom at den blir "ødelagt" av å gå med en rytter som kan mindre enn den. 

Jeg låner en, for meg, god læremester. En ridehest, tidligere spranghest. Han har et hjerte av gull, er velskolert og meget godt grunnridd. Han kan mye mer enn meg av øvelser, og han gir meg dem som perler på en snor bare jeg gir ham riktige signaler. Helt gull!! Han lærer meg hvordan det skal være, hvordan det skal gjøres! Veldig moro og veldig lærerikt for meg, som er vant til at hesten og jeg utdannes i takt og lærer ting sammen. 

Eg tykkjer nok at ein læremeistar bør ligge på eit visst nivå, rundt middels og oppover, uansett grein. Men det viktigaste ved ein læremeistar tykkjer eg likevel er korleis hesten svarar under ryttar (eller kusk). Det er heilt essensielt at hesten svarar presist og kjapt på dei naturlege hjelparane, og at han ikkje er blitt trena, skolert eller opplært til å gjere øvingar. Hesten skal ikkje kunne travers som eit triks, men ganske enkelt utføre ein travers når ryttar/førar klarar å koordinere kroppen sin på rett måte. Ellers er hesten verdilaus som læremeistar i mine auge. Då er det jo òg ein fordel at nivået er høgt nok til at hesten har dei fysiske føresetnadane for å utføre dei ulike rørslene når ryttar ber om dei. Eg tenkjer vel kanskje at ideelt sett er ein læremeistar ein hest som både tvinger ryttar til å ri både presist og korrekt heile tida, samstundes som han (hesten) har nok erfaring med ulike situasjonar (stevner osb.) og er trygg nok i seg sjølv til at ryttar kan fokusere mest på å utvikle seg sjølv. Ideelt sett, altså...

• Liker 6