Jump to content

Gode hovprodukter?

Recommended Posts

På 22.5.2018 at 14.49, stinej skrev:

Noen som har erfaring med produkter som hjelper på tørre høver? Ene hesten sine høver ser så tørre ut, med grunne småsprekker i ytterste laget av hovveggen. Er det noe vits i å smøre på oljer og denslags? Det har blitt sånn i overgangen mellom vått til nå veldig tørre forhold ute. 

Jeg fikk tips om å smøre tjære på undersiden og utsiden av hoven, for da skulle det hjelpe mot at bakken «stjal» all fuktigheten når det va tørt og hjelpe mot at de ikke ble så bløte da det var bløtt. Jeg syntes det funket veldig bra faktisk 😊 men passet på å gjøre det ute da de ble heftige merker på gulvet inne 😅

• 3 months later...
  • Replies 193
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Samme hov. Første bildet er tatt uken før jeg startet, andre bildet er tatt ettet 4 mnd med FF og Keratex

Nå har Monty brukt FF i 1,5 mnd, samt keratex hoof hardner den første måneden. Etter 4 uker så fikk Monty en totalutskiftning av sålen på alle 4 høver.  Sålen flasset av i sin helhet i store

Det er så sjelden eg er i Polen og handlar

Posted Images

Vurderer å prøve FF i kombinasjon med skoing på frambena nå. Synes fremhøvene har fliset seg opp veldig etter hesten flyttet og underlaget ble dårligere. 

har jeg forstått det riktig at 5kg pose med FF varer i 4 mnd? 

2 timer siden, Reaper skrev:

Vurderer å prøve FF i kombinasjon med skoing på frambena nå. Synes fremhøvene har fliset seg opp veldig etter hesten flyttet og underlaget ble dårligere. 

Dersom du gir det som vedlikedhold så varer den i 4 måneder, men den jeg bruker holder i ca 2 måneder. 

https://www.skoies.no/farrier-s-formula

Edited by Anananas
  • Liker 1
2 timer siden, Reaper skrev:

Veldig fornøyd med FF på min, men 4 mnd varer den vel ikke.. I starten skal man gi dobbel dose, så over på vedlikehold etterhvert. Så 2 mnd i starten. 

• Liker 1

Forøvrig kjøper jeg FF på horseshop (øvrevoll) for de er best på pris. Sist kjøpte jeg to pakker (med uhell, skulle egentlig bare ha en) som jeg skal gi gjennom vinteren. Så forhåpentligvis kan gamlemor gå uten sko neste sommer 😊 Jeg syntes det fungerer veldig bra og kvaliteten på høvene hennes har blitt bedre med det før. Jeg forsøker å kombinere det med litt andre produkter også for når det er vått og mot sur stråle. 

31 minutter siden, Anananas skrev:

Forøvrig kjøper jeg FF på horseshop (øvrevoll) for de er best på pris. Sist kjøpte jeg to pakker (med uhell, skulle egentlig bare ha en) som jeg skal gi gjennom vinteren. Så forhåpentligvis kan gamlemor gå uten sko neste sommer 😊 Jeg syntes det fungerer veldig bra og kvaliteten på høvene hennes har blitt bedre med det før. Jeg forsøker å kombinere det med litt andre produkter også for når det er vått og mot sur stråle. 

Hvor mye koster den der? ser den koster 1200,- hos equinenorway

• 3 months later...
1 time siden, Róði skrev:

Noen som har kjennskap til Kevin Bacon's Hoof Formula ?
Prøvd Farriers Formula et par ganger på to forskjellige hester, syns ikke det fungerer i det hele tatt egentlig..  Gir nesten ingen hovvekst på en vanlig skoperiode
Vurderer å prøve noe annet.. 

Farriers Formula bruker litt tid før det begynner å virke

Ga ein omgang med ff, men klarer ikkje sjå effekten av det. Men er trur det er fordi eg ikkje har heilt fulgt dosering korrekt. 

Men i høst/vinter så har eg vert på med  multitilskudd og hovslagern var fornøyd i går, eller, han meiner det bedrer seg. 

Men har mange mulige innvirkninger føler eg. Så får vi sjå. Min har slitt mykje med type "råtne" og mjuke høver, dårlig vegg og ja.. Men dei har altså fra i høst hentet seg opp. 

Edited by Stjorm10

Har gitt min siden i fjor sommer, uten opphold. Dvs, noen dager gidder jeg nødvendigvis ikke gi kraftfôr om hesten har fri og det ikke har vært naturlig ta den i fra flokken bare for å ete kraftfôret. Men det er en og annen gang, som regel får den daglig. Første boks dobbel dose, nå vedlikehold. I fjor mista vi sko hele tiden, og masse hovvegg. Nå har ikke det skjedd på lenge *bank i bordet* og ved siste skoing var hovslager imponert over hvor mye som måtte tas mot hva som har vært normalt tidligere. 

Har prøvd sav-a-hoof-sprayen en stund nå, for å hardne hovkapselen.

Den har overrasket meg positivt.

Hesten sluttet å være såleøm, og den litt underskutte drakten slutter nå å dra seg under hoven, slik at hovslager får den under kontroll 👍

3 timer siden, LisaFi skrev:

Ikke egentlig et hovprodukt, men jeg bruker dette, bra høver på mine. Men de har nok det genetisk også.

http://jermin.no/produkter/jerminhestepellets.html

Det var Jermin som var i de hvite bøttene m. grønt lokk på FK før, ikke sant?

Trodde ikke det var å få tak i lenger! Hvor selges det nå?

11 timer siden, Matilde B. skrev:

Det var Jermin som var i de hvite bøttene m. grønt lokk på FK før, ikke sant?

Trodde ikke det var å få tak i lenger! Hvor selges det nå?

Nei, jermin er Norgesfor sitt produkt. Jeg kjøper på mølla på Moelven (strand brenneri) .

• Liker 1
9 timer siden, Róði skrev:

Det er klart :) gitt det i tre måneder nå.. lite som har skjedd.. 

Man kan ikke regne med å merke noe forskjell før etter 6-12 mnd, det sier jo produsenten også.

• Liker 1

Det skjer jo ingenting med hoven som allerede er der. Etter 3 mnd har hoven vokst ca 3 cm, og hva som er inni der 3 cm fra kronranden ser man ikke. Etter typ 8-12 mnd er hele hoven erstattet og man kan se resultater 🤷‍♀️ 

• Liker 2
19 minutter siden, Issa skrev:

Det skjer jo ingenting med hoven som allerede er der. Etter 3 mnd har hoven vokst ca 3 cm, og hva som er inni der 3 cm fra kronranden ser man ikke. Etter typ 8-12 mnd er hele hoven erstattet og man kan se resultater 🤷‍♀️ 

Amen 😊

• 2 weeks later...
  • 5 months later...
45 minutter siden, Megalodonen skrev:

Hei 
Noen som har gode tips til tørre høver som fliser seg opp? Står i paddock som er veldig tørr. Sprukket opp nede på utsiden ved skoen. Vurdert FF og Farriers shine. Noen som har erfaring med sistnevnte? 

Har hatt god erfaring med å smøre inn tørre/spurkne drakter med dette: 

DADB6A7C-4A28-44E2-8B5C-F92C9D4E5DCB.png.ea6ac8e091b94a72d9bf382963055d42.png

• Liker 1
1 time siden, Megalodonen skrev:

Han går løp. Ser at man bør konsultere vet før man skal konkurrere. Tror det blir litt skummelt å bruke den da. 

Hvor står det at man skal konsultere veterinær?