Jump to content

Gode hovprodukter?

Recommended Posts

Min erfaring er at de dårlige bakteriene er såpass "altetende" og jævlige å få bort, at det er en fordel å vaska bort absolutt all dritten og begynt på nytt.

Fjordingen hadde noen helt forjævlig sure stråler, prøvde mye mildt og fint, men det tok ikke hardt nok i det hele tatt :/ 

• Replies 193
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Samme hov. Første bildet er tatt uken før jeg startet, andre bildet er tatt ettet 4 mnd med FF og Keratex

Nå har Monty brukt FF i 1,5 mnd, samt keratex hoof hardner den første måneden. Etter 4 uker så fikk Monty en totalutskiftning av sålen på alle 4 høver.  Sålen flasset av i sin helhet i store

Det er så sjelden eg er i Polen og handlar

Posted Images

50 minutter siden, stinej skrev:

Vil ikke sånne produkter også ta knekken på de gode bakteriene som er viktig for forsvaret mot de dårlige? 

Ikke min erfaring.

Vet ikke om det er så mye gode bakterier nedi gørra der hestene tråkker? Nå har jeg sabla liten peiling på bakterier, så mulig jeg tar feil.

Jeg har brukt domestos fresh eller klor når det har vært skikkelig ille (bruk hansker!). Funker fint. Ellers er eplecidereddik bra synes jeg. 

Men det beste jeg har brukt for sånne sure våte stråler er et pulver de selger på Øvrevoll, N.T. Dry tror jeg det heter. Hvit flaske med rød kork. Tørker opp helt fantastisk. 

• 3 weeks later...
  • 3 weeks later...

Nå har Monty brukt FF i 1,5 mnd, samt keratex hoof hardner den første måneden.

Etter 4 uker så fikk Monty en totalutskiftning av sålen på alle 4 høver. 

Sålen flasset av i sin helhet i store flak, og under var det fin ny såle.

Han er mindre øm i sålen også

Og for første gang på lenge måtte hovslageren KLIPPE bort hov, og ikke bare raspe. 

Så FF har satt fart på hovveksten til Monty, ingen tvil om det

Tilogmed min skeptiske hovslager måtte erkjenne at dette faktisk fungerte som ønsket

• Liker 3

Så at hovedingrediensen i FF er biotin, og resterende kanskje ikke har såå mye effekt på hov, så tenker; er det ikke like greit å gi "ren" biotin i pulverform? Tester FF nå, men har brukt det for kort tid til å se noen effekt.

På 10.7.2016 at 15.15, Dagmar skrev:

Mål sånn ca på det bredeste under hoven og det lengste fra tåa og bakover. Gå så inn på hooks og bestill ett par. 

Equine Fusion selges også enkeltvis i de fleste modeller. 

23 minutter siden, Issa skrev:

Så at hovedingrediensen i FF er biotin, og resterende kanskje ikke har såå mye effekt på hov, så tenker; er det ikke like greit å gi "ren" biotin i pulverform? Tester FF nå, men har brukt det for kort tid til å se noen effekt.

Står dette på nettsiden: 

Biotin Alone Is Not Enough to Correct Poor Horn Quality in Most Cases

It's only one of many nutrients needed by the adult horse. In fact, the adult horse is said to have no dietary requirement for biotin unless under stress conditions such as intense work, traveling, being stabled for long periods or being fed a low-quality diet. And even under these conditions, biotin deficiency is relatively rare, and is usually accompanied by many dietary deficiencies.

Biotin Supplementation

Horses which respond to biotin supplementation alone (approximately 5% of those with poor-quality horn) show large holes in the outermost layer of the wall when viewed under a microscope. The inner layers of the wall were usually not affected. However; our recent research indicates that an increased amount of biotin helps the hoof in the presence of laminitis.

Methionine, Proline, Glycine and Glutamine

are some of the major building blocks of healthy connective tissue, or collagen. Copper and vitamin C are also necessary, serving as catalysts in the formation of strong and healthy horn. All these nutrients should be supplied via diet or supplementation for healthy hooves.

2 minutter siden, Mona skrev:

Står dette på nettsiden: 

Biotin Alone Is Not Enough to Correct Poor Horn Quality in Most Cases

It's only one of many nutrients needed by the adult horse. In fact, the adult horse is said to have no dietary requirement for biotin unless under stress conditions such as intense work, traveling, being stabled for long periods or being fed a low-quality diet. And even under these conditions, biotin deficiency is relatively rare, and is usually accompanied by many dietary deficiencies.

Biotin Supplementation

Horses which respond to biotin supplementation alone (approximately 5% of those with poor-quality horn) show large holes in the outermost layer of the wall when viewed under a microscope. The inner layers of the wall were usually not affected. However; our recent research indicates that an increased amount of biotin helps the hoof in the presence of laminitis.

Methionine, Proline, Glycine and Glutamine

are some of the major building blocks of healthy connective tissue, or collagen. Copper and vitamin C are also necessary, serving as catalysts in the formation of strong and healthy horn. All these nutrients should be supplied via diet or supplementation for healthy hooves.

FF sin nettside? Men hvordan forsvarer de i såfall at hovedingrediensen er biotin? Syns hesten min har hatt god effekt av biotin, jeg, han har mye hardere hover nå enn før. Nå har han fine hover også etter en sommer uten sko. Før hadde han smuldrete hover som det nesten ikke var noe igjen av, etter en like lang periode uten sko.

Så nøye leste jeg ikke. Jeg googlet det, og mange gir tilbakemeldinger på at når de kun har gitt biotin har høvene blitt dårligere, mens noen selvfølgelig har hatt god nytte av kun biotin. Tror nok det er litt individuelt hva som fungerer, men f.eks @julnil sine bilder og erfaring er nok til at jeg gir FF et forsøk hvertfall :) 

2 timer siden, Issa skrev:

Er ikke biotinet som er hovedingrendiensen i FF akkurat

Jeg tror mer at er nøkkelen til suksess på dette produktet er innholdet av DL-methionine

Ren biotin har jeg lite tro på med tanke på høver, er mer et penger-ut-av-vinduet-produkt som mange tror de trenger i forhold til de generelle resultater som oppnås

18 minutter siden, julnil skrev:

Er ikke biotinet som er hovedingrendiensen i FF akkurat

Jeg tror mer at er nøkkelen til suksess på dette produktet er innholdet av DL-methionine

Ja, og derfor skrev jeg

1 time siden, Issa skrev:

http://www.lifedatalabs.com/ffo-ingredients-and-analysis

Jeg må ha vært full og/eller hjernedød da jeg leste innholdsfortegnelsen. Jeg trekker alt tilbake :lol:

:P

Men ren biotin har ikke vært penger ut av vinduet på han som trengte ekstra hjelp, som sagt.

Men hvis man først starter opp å gi hesten Farriers' Formula og Keratex Hoof Hardener - må man da også fortsette på dette for å opprettholde hovkvaliteten?...
(altså, må man kontinuerlig bruke produktene?)

12 minutter siden, Zacken skrev:

Men hvis man først starter opp å gi hesten Farriers' Formula og Keratex Hoof Hardener - må man da også fortsette på dette for å opprettholde hovkvaliteten?...
(altså, må man kontinuerlig bruke produktene?)

Såvidt jeg leste i den studien var høvene til testhestene like gode etter to år, og da mener jeg de hadde sluttet med FF året før.. men man må gi det et år sånn at hele hoven får fornyet seg.

Sånn tolket jeg det. 

• Liker 1
1 time siden, smaaen skrev:

Dere som gir Farriers Formula, det står at man ikke skal gi vitaminer eller mineraler da det vil ødelegge balansen i tilskuddet. Gir dere da kun dette?

Det vil jo være umulig å overholde for det er jo vitaminer og mineraler i det meste av annet kraftfôr, samt i høysilage i ulike mengder.

Men det ville jo være umulig å ha en gitt balanse i et fôr - og det er kun den balansen som fugerer. For folk har forskjellig grovfôr og må gi forskjellige kraftfôrtyper ut fra hva hesten ellers trenger. Så hva har det så å si om man må - pga grovfôret - gi vitamintilskudd? Jeg skjønte ikke helt logikken. Hvor leste du det? Om det er mye av feks selen i det, er det jo ikke gunstig å gi produkter med mye selen i (bare et eksempel) så ikke hesten får for mye av det (giftig om det samler seg opp).

Jeg stoppet med FF på fjordingen etter 6 mnd, og den tiden jeg eide han holdt hovene seg fine.

Men kan være man innimellom må ta en kur, det vil man se

jeg gir ikke vit når monty får ff

• 2 weeks later...

Aner ikke.

Men jeg ville heller kjøpt domestos fresh eller Zalo antibakteriell og vasket med det. Av ingen annen grunn enn at det er billigere.

Og at de inneholder hydrgenperoksid.  

• Liker 1

@julnil, jeg håper jo at FFen kommer til uka. Laget jo klart kraftfor for en uke i dag og hadde jo Felleskjøpet sine Multivitamine i bøttene- ødelegges virkningen av FF da? Lot være og hive restene av FK sine Biotinkuler i bøttene.  

Forbanna møkka høver på den hesten- nå håper jeg dette er siste spøk hva gjelder dårlige hover :bank: 

På 10. september 2016 at 12.01, Siv skrev:

Aner ikke.

Men jeg ville heller kjøpt domestos fresh eller Zalo antibakteriell og vasket med det. Av ingen annen grunn enn at det er billigere.

Domestos er knall! 

På 10.9.2016 at 12.01, Siv skrev:

Aner ikke.

Jeg har ei hoppe med virkelig stygg infeksjon oppover i et par høver nå.En framme og en bak.Den bak har vi slitt med siden i våres,der er det skåret ut og opp nesten helt til hovranden og lagt på ringsko.Sist gang nå hadde den ikke krøpet mer oppover,men noe mer ut mot siden.
Den fremme ble oppdaget da K var her på Fredag.Den er ikke så ille (foreløpig) og er bare skåret ut,ingen sko lagt på her.
Hesten er avlsmerr og går på beite med føll.Skulle helst i flg K gått på sand eller grus,men har ikke mulighet til noen av delene,så nå venter vi bare (smått desperat) på frost så bakterien dør (for det gjør den visst når det blir frost)

K anbefalte meg å vaske og putte på kobbersulfatpasta.Har bestilt denne her http://hestensbein.no/produkt/hovpleieprodukter/kobbersulfat-pasta-dagr  og hun anbefalte å vaske med eddik,siden det var surt og dermed drepte bakterier.Hadde det vært en god plan å bruke Domestos eller Zalo istedet? K nevnte deet ikke,men tenker at de måtte jo nesten være enda bedre enn eddiken siden det er bakteriedrepende også?

Forbanna dritt dette her...Merra har møkkahøver og tåler tydelig ikke å gå skoløs på beite (eller i det hele tatt) men nå må jeg bare gjøre det beste ut av det og håpe vi får tatt knekken på f*skapen.

Har ikke nok erfaring til å mene hva som er best. Men jeg hadde ville hatt det helt rent før jeg smurte på kobbersulfat. Det er jo fordi jeg ikke er kjemiker og aner ikke hva som reagerer hvordan med hva. (Vokst opp med skrekkhistorier om de som skulle få det skikkelig rent og blandet klorin og salmiakk. Og dermed lagde klorgass og ble litt rørete i toppetasjen.)

Den pastaen til Dag har jeg hørt mye godt om, så jeg tror jo den er bakteriedrepende nok i seg selv. Men skrubb med stålbørste, eller lignende.

Føler du at det ikke tar nok tak, så skrubb med domestos på morgan,  vaske med eddik midt på dagen og legg på pasta på kvelden.

Better safe then sorry.....

:D 

Skulle vaske helt rent (med tannbørste eller lignende) og så legge på pasta.Surre gaffa rundt for å holde pastaen der litt ekstra lenge og legge på nytt med en gang det detter av.
Tror jeg skal gi Domestosen et forsøk jeg....Her skal bakteriene til livs!
Vaske med domestos.La det tørke,ettervaske med eddik og så pasta.Det må bli bra!

2 minutter siden, Kurre skrev:

Skulle vaske helt rent (med tannbørste eller lignende) og så legge på pasta.Surre gaffa rundt for å holde pastaen der litt ekstra lenge og legge på nytt med en gang det detter av.
Tror jeg skal gi Domestosen et forsøk jeg....Her skal bakteriene til livs!
Vaske med domestos.La det tørke,ettervaske med eddik og så pasta.Det må bli bra!

Jeg blander domestos i litt vann og vasker med oppvaskkost, funker veldig bra! Er livredd for sur stråle i gjørmesesongen.