Jump to content
julnil

Gode hovprodukter?

Recommended Posts

Hva finnes det for gode hovprodukter der ute?

Hva er bare humbug, og hva har en faktisk effekt?

Trenger ikke dreie seg om spesifikke hovproblemer gjennom hele tråden, kom gjerne med produkter for all mulig situasjoner

Jeg trenger info om produkter som gjør hover sterkere

Biotin? Er det noe vits å gi, og ser det tar lang til å få effekt, OM man får en effekt

Farriers formula: har dette noe for seg?

Andre?

Av hovoljer etc er jeg avhengig av cournucresine - eneste jeg har brukt som funker knall. De har en rekke oljer and so on for alle hovtyper :) høvene til hesten min har blitt kjempefine etter jeg begynte å bruke det.

Biotin og ølgjær er også bra :)

Av hovoljer etc er jeg avhengig av cournucresine - eneste jeg har brukt som funker knall. De har en rekke oljer and so on for alle hovtyper :) høvene til hesten min har blitt kjempefine etter jeg begynte å bruke det.

Eneste produktet jeg noen gang har prøvd og er også veldig fornøyd! Skikkelig klin (iallfall den jeg har brukt, ointment), men funket helt supert på traveren når han slet med noen sprekker når det var vått og tørt om hverandre en sommer. Ikke trengt og bruke det på hesten jeg har nå, men de sprekkene forsvant etter et par uker på fôrhesten.  :)

Bruker ingenting.

Har hørt flere anbefale klorin eller domestos fresh for å rense opp i bakteriegreier som ikke skal være der.

Eller jo, Blivira fikk en liten stein fra ridebanen opp i den hvite linja i sommer som har gitt litt seedy toe som vi har åpnet opp litt nå. Det eneste jeg hadde for hånden akkurat da var noe hånddesinfeksjonsgreie fra antibac som skulle drepe både sopp, virus og bakterier. So far so well.

Sent from my iPhone using Tapatalk

Men hva gjør de forskjellige produktene, hva koster de i bruk, og har de noen effekt?

Biotin:
Fra: http://www.sunn-hest.no/Biotin
Biotin-tilskudd gies til hester som har dårlig hovkvalitet og pels. Det er hestens tarmbakterier som produserer stoffet biotin, og det antas at ved en normal bakterieflora vil kunne dekke hestens behov
Men feks etter en antibiotikakur, sykdommer i fordøyelsessystemet kan det oppstå ekstra behov. Spesielt for hester som har dårlig hovkvalitet og pels kan ekstra biotin hjelpe på, men det bør gies over en periode på 6 måneder.
1 kg biotin plus kr 295,-
1 kg biotin equimins kr 169,-

Fra: http://www.skoies.no/eggersmann-biotin-plus-p-6236-c-382.aspx?externalsearch=1
Forbedring i hud- og hornkvalitet har blitt vitenskapelig bevist. Biotin forbedrer keratincellers vekst: hornveksten blir stimulert og hornkvaliteten blir bedre. Oppskriften til Biotin Pluss sørger for at hesten daglig får tilstrekkelig med virksomme stoffer. Det inneholder også sink, vitamin E, vitamin B6 og selen. Disse stoffene gjør Biotin Pluss mer effektiv, de er livsviktig for nerve- og muskelfunksjonen og de har en positiv virking på proteinomsettingen (som også hjelper til å forbedre hornvekst og hornkvalitet). Biotin Pluss kommer i form av pellets.
1 kg biotin pluss kr 399,-
Fôranvisning: Føll og ponnier: 10g per dag (1/2 mål), mindre hester: 20g per dag (1 mål), store hester: 25g per dag (1 1/4 mål).

Heimer biotin: http://www.skoies.no/heimer-biotin-p-1485-c-382.aspx?externalsearch=1 kr 259,- og varer i 30 dg

Fra http://www.axilla.no/biotin-3-kg-p-27.html
3 kg kr 449,- og man skal gi hesten 50 gram pr dag

Fra: http://www.pc-horse.com/index.php/nb/articles/nutrients/vitamines/biotin
Biotinmangel er ikke påvist hos hest, men det er vist at biotin i enkelte tilfeller kan ha betydning for hovkvaliteten. Hos andre dyr har mangel ført til hud- og hårforandringer, veksthemming, reproduksjonsproblemer, langsom sårheling. Biotin tilsettes ofte i kraftfôr og allsidige tilskuddsfôr til hest.

Fra: http://www.hest.no/experts.html?id=15&aid=16431&cid=176
Du kan gjenrne forsøke å gi hesten din tilskudd med biotin. Hesten tar opp de vitaminene den trenger fra fòret (og tilskuddsfòret), resten blir skilt ut i avføring og urin. Du skal gi svært mye for at hesten kan bli forgiftet av det. Hester som har dårlige høver fordi de har fått for lite biotin (B-vitaminer), kan ha god effekt av tilskudd med biotin. Hester som har dårlige høver av andre årsaker har ingen effekt av ekstra tilskudd. Husk at det tar 6-12 måneder før du ser effekten av tilskuddet

Farriers Formula

Fra http://www.skoies.no/farrier-s-formula

Det mest effektive fortilskuddet på markedet for høver.

Ekstrem konsentrert innhold av Biotin, Metionin, Kobber, Zink. Kobolt og Vitaminer.

Farrier`s formula vil øke hov veksten og forbedre hovkvaliteten.
5 kg koster 1499,- (dobbel styrke, trenger bare gi halvparten så mye som på enkel styrke)

Fra: http://www.sunn-hest.no/Farriers_Formula_h%C3%B8ver_tilskudd
Farriers Formula spesielt til hestens oppbygning av et sterkt bindevev og forebyggelse av dårlig hårvekst og problemer med høver.
Farrier's Formula er et av det første tilskuddsfòr som er vitenskapelig testet på laboratoriet som er samle fra hundrevis av hester.
Hver blodprøve ble testet for mer en 175 forskjellige faktorer og disse opplysningene ble matet inn i en database. Det ble laget en analyse over hvilke faktorer som gir hesten dårlige hover. Ut ifra dette grunnlaget ble Farrier's Formula laget for å bidra til gode høver hos hesten.
Ved dårlig eller ingen hovvekst eller defekte høver hjelper dette tilskuddet til å skape en ny og sunn hornvekst og lameldannelse inne i hoven.
Særdeles effektivt næringstilskudd til forebyggelse av White Line Disease. Farrierer's Forumla er utviklet på bakgrunn av 12 naturlige ingredienser. Herigjennom tilføres hesten essensielle mineraler, vitaminer og aminosyrer. Alle stoffene er tilført i en form som er lettopptagelig for hesten spesielt til oppbygning av det veldig sterke bindevevsprotein kollagen.
5 kg koster 798,- (vanlig/enkel styrke)

Fra: http://www.lifedatalabs.com/index.php?option=com_content&view=article&id=42&Itemid=222

The importance of nutrition to the growth and quality of a healthy hoof was unheard of in 1979 when Farrier's Formula® (formerly named Hoof and Hair) was developed and introduced by J. Frank Gravlee, DVM, MS, CNS. The concept of "feeding the hoof" was born and a new segment of the equine industry was created.

Farrier's Formula® provides the nutrients needed by horses to build strong structural and connective tissue proteins (hooves, skin, tendon, ligaments, bones, joints). Developed almost thirty years ago, it has always contained nutrients such as phospholipids, fatty acids, vitamins, minerals, and amino acids. Many of these nutrients have only recently been recognized as important "players" to help produce healthy dermal tissues.

Farrier's Formula® has been the #1 recommended product by farriers in the U.S. for twelve consecutive years and is the "gold standard" by which imitation products are compared.

Within as little as two weeks of feeding Farrier's Formula® one should see a glossy, more deeply colored coat. By nine to ten weeks a new band of strong, healthy growth will be clearly visible at the coronary band, and the difference in the structure of the horn in the periople can be seen with the naked eye. Internal benefits, while more difficult to see, are just as dramatic.

Her står det hvor mye hver enkelt hest skal ha, så da man man regne seg frem til hva det daglige inntaket koster: www.lifedatalabs.com/images/PDFs/FF_O_feeding.pdf

Edited by julnil
Oppdatert priser og lenker, juni 2016

Hva er meningen til dette produktet, hva koster det, hvor lenge varer det etc?

cournucresine i kronranda, ca 200 kr for en "evigvarende" boks, skal visst ha god nytte. Kronranda produserer jo de cellene til hovene, og cournucresine setter visst opp farta litt på produksjonen. Fikk beskjed av hovslageren å massere det inn, men jeg har ikke vært på flink.

Biotin gir jeg også, i et håp om bedre hovkvalitet. Jeg er litt.. sådær om det egentlig hjelper på den hesten men.. det skader ikke annet enn lommeboka så.. Han har gått på det i godt over 6 mnd, kanskje et år, men jeg har ikke så mange måleparametre å gå etter. Jeg har byttet hovslager mellom før og etter biotinen så de har ikke noe sammenlikningsgrunnlag.

Farriers Formula mente samme hovslager at ville hjelpe på hovkvaliteten, hun hadde sett hester med god effekt av det. Men var alt for dyrt til at jeg gadd å prøve (derfor gikk jeg for biotin i stedet). Kanskje var jeg gjerrig, kanskje prioriterte jeg feil, men syns det var mye penger å bruke på noe som muligens var "humbug" :P

Olje og fett har jeg ingen tro på. Er hovene tørre står hesten i for tørt miljø. Vann heller flisa og er det veldig tørt ute, la hesten stå i vannbad 30 min på kvelden.

Edit for å si noe om hesten: Kraftur har litt dårlig hovvekst, hoven fliser seg lett om han mister en sko (og det gjør han alt for ofte uansett hvem som skor og hvordan han er skodd) pluss at han drar av halve hoven i det skoen farer, så han har litt dårlig hovkvalitet (arvelig belastet). Brandur i motsetning, har hover som fjell, som vokser raskt. Om han mister en sko en gang i jubelåret, er hoven helt fin etterpå selv om han går uten sko i en uke. Så han får ikke biotin eller noe annet mikkmakk spesielt for hovene. Begge hadde tørr og "rar" pels i fjor så begge får b-vit.

Edited by Issa

Goodhoof er absolutt yndlingsproduktet mitt.  Desinfiserende spray. Bruker det på alt fra WLD til mugg. 

Ellers er jeg glad i World's best hoof oil, som helt tydelig har hatt god effekt på høvene til ponni. 

Har brukt både farriers formula og biotin, og ingen av delene så jeg noe vikning på.

• Liker 1

Goodhoof er absolutt yndlingsproduktet mitt.  Desinfiserende spray. Bruker det på alt fra WLD til mugg. 

Ellers er jeg glad i World's best hoof oil, som helt tydelig har hatt god effekt på høvene til ponni. 

Har brukt både farriers formula og biotin, og ingen av delene så jeg noe vikning på.

Hva var årsaken til at du brukte disse produktene da, som ikke virket?

Hva var årsaken til at du brukte disse produktene da, som ikke virket?

Flisete/oppskrukkene høver, sko som datt av o.l.. :) 

(Var ikke indy)

Om hesten trenger b vitamin er pelsen slaff i leffa, den også.

Dårlig hovkvalitet er faktisk arvelig. Og det er jo en utfordring, å holde høvene i god kondisjon, når rævva hov er det beste man kan få.

Tror jeg ville satset på renhold aller først. Altså skrubbet hoven ren med med en skrubb daglig. Bruk vaskemiddel om det frister. Domestos eller Zalo antibakteriell er en bra start.

Så hadde jeg valgt cournecrecine som jeg smurte inn i kronranda i 14 dager, og 14 dager uten. Repetere dette i det uendelige. Personlig ville jeg gnukket inn det med en tannbørste e.l.

http://www.stallhoymyr.no/products/cdm-cornucrescine-original-hoof-ointment

Hjelper ikke dette ville jeg sett på fortilskudd. Gjerne ta en blodprøve først.

Edited by Siv
  • Liker 1

@Siv

Hva vil du anbefale til en hest som har for "myke" høver, og trenger å få dem hardere?

Hadde hovslageren i går, og han syntes høvene på Heros var for myke, og "porøse" inni (om jeg kan bruke det ordet.

Han forklarte at "limet" i høvene var for dårlig (vanskelig å oversette, da han snakker engelsk).

Akkurat som at de hadde vært for fuktige, men det har de ikke.

Han snakket om biotin og farriers formula, og evt prøve det.

Utover det så er ikke hovene infiserte på noen måter, og de er rene og pene da hestene går på rock hard ground siden vi har hatt barfrost så lenge.

Heros hadde også dårlig pels i høst, når vinterpelsen skulle settes. Den var "flekkete/sjattert", se her: http://cpanel20.proisp.no/~equifaay/ipboard/index.php?/topic/3459-flekketelengdevariert-vinterpels/

Om dette hadde fikset seg selv, eller om han manglet noe, eller fikk for mye protein etc vet jeg ikke, så jeg gjorde flere ting på én gang:

Kuttet ned på protein og fikk satt en b-vitamin-komplekssprøyte på han.

Nå er pelsen fin igjen (men som sagt, vet ikke om den hadde blitt fin av seg selv også)

Dette kan kanskje sees i sammenheng med høvene?

I tillegg ble han kastrert i fjor, kan det påvirke hovkvaliteten?

Og til sist: han er jo fjordhest, er jo ikke en rase som er kjent for sin gode hovkvalitet akkurat.....

Worlds best hoof oil! Brukt det på "tørre" flisete høver, dårlig hovvekst, på undersiden av sårbeinte høver, stråler, for myke høver, for harde høver. Alt ble bedre. Tar også "sand cracks", men heftige separasjoner med gugg i er lurt å soake i tillegg

Edited by carambee
  • Liker 1

Jeg gir biotin fordi det er bra for både pels og høver. Skjóni har tidligere hatt litt tørre, sprø høver som har vokst sakte, men de har blitt mye bedre etter at jeg begynte å gi biotin. Hovslageren sa det var veldig stor forskjell. Brukt samme hovslageren i 5 år nå. Som hovolje bruker jeg smedens hovolje som min egen hovslager produserer. Har også hoof ointment fra cdm. Men bruker lite sånt, det er mest når det er veldig tørt ute som det var i sommer, da måtte jeg smøre på litt av og til på alle. Ellers klæsjer jeg på på stevner for at høvene skal se blanke og fine ut, men de blir jo grå av støv i det samme vi entrer banen så er jo liten vits, hehe. :P

Sent from my iPad using Tapatalk

Ville fortsatt ha prøvd det jeg skrev, @julnil.

Mest fordi det vil holde sekundære problemer i sjakk.

Limet i hoven er eggehvitestoff, så kanskje du må fore med marengs? ;)

Neida. Men prøv en ting av gangen. Prøver du 30 ting samtidig er det ikke lett å se hva som virka.

Worlds best hoof oil! Brukt det på "tørre" flisete høver, dårlig hovvekst, på undersiden av sårbeinte høver, stråler, for myke høver, for harde høver. Alt ble bedre. Tar også "sand cracks", men heftige separasjoner med gugg i er lurt å soake i tillegg

Hvordan kan noe fungerer for motsatte problemer? Enten funker det for myke eller for harde, kan jo ikke funke for begge deler?

Ville fortsatt ha prøvd det jeg skrev, @julnil.

Mest fordi det vil holde sekundære problemer i sjakk.

Limet i hoven er eggehvitestoff, så kanskje du må fore med marengs? ;)

Neida. Men prøv en ting av gangen. Prøver du 30 ting samtidig er det ikke lett å se hva som virka.

Eggehvitestoff henger sammen med biotin...hva var det jeg leste om det mon tro....

Her: http://www.nettdoktor.no/ernaering/vitaminer/artikler/biotin.php

"Rå eggehviter inneholder stoffet avidin som bindes til biotin slik at det ikke kan opptas fra fordøyelseskanalen"

Men nok ikke samme eggehvite som du snakker om her? :D

Gjør en ting om gangen...hmmm... har jeg tid til det da?

Rengjøring av høver vet jeg rett og slett ikke om er nødvendig. De er så rene at jeg kunne spist mat av dem, pga hvordan terrenget er nå

Lurer litt på om jeg skal kjøpe farriers formula OG cournecrecine samtidig ?

Ja, kjør på. Du får aldri vite hva som viket, men man har jo skjeldent tid til å ta en ting om gangen :D Hovslagern på Starum anbefalte i hvert fall cournecrecine på fjordinghover (en rase som dessverre ble dratt fram pga dårlig hovkvalitet)

Er det denne dere mener av hovoljer?

http://www.skoies.no/cdm-cornucrescine-daily-hoof-moisturiser-p-3616-c-383.aspx

Hovoljens avanserte,, vannbaserte formen trekker dypt inn i hoven og bidrar til å hindre sprekker eller skader i hovens struktur.

Egnet for tørre og sprø høver, ideell for daglige bruk.

er den noe lurt å bruke på høver som man ønsker skal bli hardere?

Ja, kjør på. Du får aldri vite hva som viket, men man har jo skjeldent tid til å ta en ting om gangen :D Hovslagern på Starum anbefalte i hvert fall cournecrecine på fjordinghover (en rase som dessverre ble dratt fram pga dårlig hovkvalitet)

hehe, ja var det da, men kan heller plukke bort den ene etterhvert og se om ting blir verre (om det blir bedre da)

Er det den i innlegget mitt her dere mener da?

Er det denne dere mener av hovoljer?

http://www.skoies.no/cdm-cornucrescine-daily-hoof-moisturiser-p-3616-c-383.aspx

Hovoljens avanserte,, vannbaserte formen trekker dypt inn i hoven og bidrar til å hindre sprekker eller skader i hovens struktur.

Egnet for tørre og sprø høver, ideell for daglige bruk.

er den noe lurt å bruke på høver som man ønsker skal bli hardere?

KERATEX HOOF HARDENER: http://www.sunn-hest.no/prod.php?id=789&parentid=164

En produkt som herder hoven og styrker, beskytter og reparerer den ødelagte hover.
Meget bra å bruke for ømme såler, og hoven får tilbake sin naturlige styrke.

Hoven vil få tilbake sin naturlige styrke etter en 6 -ukers kur.
- sålen blir herdet slik at hesten unngår knusninger
- nyttig for barfothester at de ikke sliter hoven så mye og blir sårbente
- forbedrer hovkvaliteten og sørger for å stoppe hovsprekker fra å bli større
- Skoen sitter bedre og vil derfor ikke falle av så fort

www.horseshop.no/ViewFile.aspx?ItemID=943

Er det noe hold i dette produktet?

Hvordan kan noe fungerer for motsatte problemer? Enten funker det for myke eller for harde, kan jo ikke funke for begge deler?

Jo, for hoven ender opp "midt imellom" ;)

• Liker 1

KERATEX HOOF HARDENER: http://www.sunn-hest.no/prod.php?id=789&parentid=164

En produkt som herder hoven og styrker, beskytter og reparerer den ødelagte hover.

Meget bra å bruke for ømme såler, og hoven får tilbake sin naturlige styrke.

Hoven vil få tilbake sin naturlige styrke etter en 6 -ukers kur.

- sålen blir herdet slik at hesten unngår knusninger

- nyttig for barfothester at de ikke sliter hoven så mye og blir sårbente

- forbedrer hovkvaliteten og sørger for å stoppe hovsprekker fra å bli større

- Skoen sitter bedre og vil derfor ikke falle av så fort

www.horseshop.no/ViewFile.aspx?ItemID=943

Er det noe hold i dette produktet?

Jeg har ikke prøvd produktet selv, men fikk det anbefalt av hovtrimmer den gang jeg hadde barfothest med problemhøver. Hun sa at det var en av de få tingene hun hadde sett som virka. 

En annen hovtrimmer ga meg tips om noni-juice til hest. Usikker på om det virka på høvene (de var helt grelle hele tiden), men virka som bare det på pelsen.

http://products.tni.com/netherlands/dutch/nonistore/product/292193/278479/

• Liker 1

Har brukt Good Hoof og Høøks sin Hovdesinfeksjon til høver som har vært "råtne"/innestengt og med dårlig stråle og såle, har funket godt sammen med skikkelig rengjøring. Bruker å rengjøre godt, ta på litt og "skrubbe" inn med børsten på hovskrapen :)