Jump to content
Sign in to follow this  
Amanthea

Western og bakbein..

Recommended Posts

I mine øyne ser jeg veldig, veldig, VELDIG mye hest som går på forparten i western. Én ting er raser som f.eks quarter som er bygget annerledes, men når jeg ser for eksempel fjordinger i western, er det bare en hest som går og soper med mer vekt på for- enn på bakparten. Er dette en greie i western og i så fall hvorfor? Er det mer eller mindre okei for en fjording å gå slik enn en quarter? 

Sier ikke at westernhester ikke kan være samlede, men i mine øyne ser det så veldig feil ut med ikke-westernraser som går slik. Og da begynner mitt lille hode å stille rare spørsmål. :) 

(Ti kroner til den første personen som har lurt på det samme) 

.......... som om JEG følger med på westerntråder!!! :lol: Ble bare litt nyfiken her, jeg vet jo hvordan sånne årntlie westernhester visstnok skal samles, og dæken døtte åssen noen av de går, det er jo helt fantastisk, men for andre hester? Er det virkelig slik at alt jeg har lært om bakbein, lik vekt osv. er feil, eller er fakta litt sånn relativt avhengig av gren? :P 

En Quarter skal ikke gå på frempart ei heller en fjording, dog går ingen fjordinger ordentlig " western " om vi skal kalle det det.

Sent from my iPhone using Tapatalk

En Quarter skal ikke gå på frempart ei heller en fjording, dog går ingen fjordinger ordentlig " western " om vi skal kalle det det.

Du må veldig gjerne utdype når du ikke er på telefonen :) Hvorfor går ingen fjordinger ordentlig western? 

Fordi grenene er så spesifikerte med langt avlsarbeide bak at det ikke er mulig for en hest som ikke er avlet for det hevde seg. Feks reinere som kan er avlet til manøvre som slidestops eller spins. Skal forklare mer når jeg er hjemme men selvfølgelig kan en fjording " gå western " men ikke på konkurranse nivå utenom allbreed stevner. Utenfor Norge ( sverige) er det også kun qh /paint/ appy blandinger som går allbreed men jeg har sett en fjording gå ganske bra i Belgia , problemet er at når mønstrene inneholder for mye galopparbeid kommer den til kort i forhold til de andre.

Det har med bygning å gjøre Akkurat som at en hest avlet for dressur vil ha lettere for å sette seg i øvelser enn en lyngshest. Eller at en døl vil utføre arbeidstrekk bedre enn en araber osv Dette er selvfølgelig generelt, og det finnes individer som kan utføre en annen gren like bra som en fremavlet rase for jobben, men det er ikke normalen. Husk også på at gangartene som rides innenfor western ser fremmed og anderledes ut for de som er vant til å se dressurridning, og det kan raskt se ut som hesten går feil for de uten kunnskap om grenen, når den faktisk går helt korrekt i sin gren. Dette gjelder alle grener, og er kanskje ofte årsaken til at mange mener det ene er feil og det andre er riktig, selv om hesten gjør det den skal.

• Liker 4

Det jeg tenker, er at en samlet quarter ser annerledes ut enn en samlet.. annen rase. Men når da nevnte annen rase går, er det like bra for ledd osv. som når en quarter gjør det? Tenker mtp bygning. For der en quarter går samlet, vil kanskje en fjording i samme form gå heftig på frempart? Eller tenker jeg feil? 

Det jeg tenker, er at en samlet quarter ser annerledes ut enn en samlet.. annen rase. Men når da nevnte annen rase går, er det like bra for ledd osv. som når en quarter gjør det? Tenker mtp bygning. For der en quarter går samlet, vil kanskje en fjording i samme form gå heftig på frempart? Eller tenker jeg feil?

Tror du misforstår litt.. Når en quarter går samlet, så går den ikke på forparten. Når en fjordhest går samlet i samme øvelse, går heller ikke den på forparten.

Man kan ikke bare se på nakkeposisjon for å dømme om hesten går på forparten, det er bakparten som er cluet

• Liker 2

^ Tror du misforstod meg der heller, for det var nettopp det jeg spurte om, med det første der. :P

Synes bare det jeg ser av "andre hester" som går western ser så innmari fremtungt ut, westernhestene er jo bygget slik at de kan gå sånn og sånn og likevel gå korrekt, på lik linje med at en dressurhest er bygget sånn og sånn for å gå korrekt i sin respektive gren :) Nå finner jeg ingen bilder, men synes mye ser ut til å se fremtungt og subbete ut, med mye mer vekt på forpart og forbein enn på bakbein, dette gjelder da ikke westernrasene. @Bea - du må nok forklare litt mer :D 

Halsen til en qh sitter lavere derfor ries de en lavere posisjon. Man har også mer cowhorse avlede som har høyere nakke ( vi har en stående og den går gjerne med høy nakke men må lære gå lavere fremme for å bære mer bakfra og over overlinja ) min reiner har en høyt ansatt nakke pga faren og kan ikke ries i en typisk lav " reiner form " men hun et utrolig sterk bak og bærer seg veldig godt så sa spiller det ingen trille hvor hodet er. Hun kan stoppe utrolig bra og spinner for pluss hver gang dvs at hun må være samlet for å klare øvelsene. Jeg antar at når en som ikke er kjent med sporten ser på min som litt off i generell samling. Hun er også ganske overbygd som er et problem med qh avl.

post-36-1390610027,83.jpg min , skal prøve ta bilder av trav ig galopp. post-36-1390610159,43.jpgoverbygd :(post-36-1390610197,24.jpg et bilde av en av valakkene våre , dette er ikke mulig utføre når hesten er på frempart.

Vil også legge til at mange mange westernhester går på frempart , det er et problem som i alle andre grener. Kanskje mer pga overbygde hester mens jeg ser dressurhestene hvor jeg jobber har mer problemer med utakt og balanse . De er høyere foran og har langt mer bevegelse i forben enn bak selv før innridning.

At de der er samla så det holder, er det vel ingen tvil om :) Men hva med disse pleasure (???)-hestene når de fiser rundt i trav? 

Det er et stort problem , de skal heller ikke være på frempart men det har kommet til et punkt hvor det har blitt for ekstremt. I Europa er det ikke så ille. Skal prøve legge inn eksempler men det er trist faktum at western pleasure lenge har vært " på ville veier" . Det er gangartsklasse og i likhet med andre gangartsklasse blir det raskt nok gir mye fokus på feil ting.

• Liker 1