Jump to content

Recommended Posts

• 1 month later...
  • Replies 89
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

For de som er nysgjerrig på MSM'en fra Ebay, her er et par bilder: Bestilte 04.03, kom rett i postkassa i dag. 213 kr inkl. frakt. Link ligger lenger opp et sted. For laaat til å f

http://www.ebay.com/itm/MSM-powder-1-kg-UK-SELLER-QUICK-DELIVERY-/151046378228?pt=UK_Health_Beauty_Vitamins_Supplements&hash=item232b10d2f4   Denne selgeren har jeg kjøpt fra. Blir ca 200 kr ink

Jeg har brukt både fra hööks, sunnhest og horze. Alt ettersom hvor jeg har bestilt fra Hööks fører ikke lenger. Gir MSM hele året, mugg eller ikke. Det er jo bra for så mye rart Ser både at kgpri

Posted Images

Merkelig altså! Nå har min fått et ganske heftig muggutbrudd. Beitet er helt tørt, han har tilgang til gress (som jo har ganske bra innhold av msm) men likevel fikk han mugg nå. I allefall ligner det veldig på mugg. Han har mye hovskjegg så jeg tror jeg skal snaue av det, og har startet en "hestekur" med msm. Kanskje det kan ha noe med høy luftfuktighet å gjøre?!

Det jeg kom til å tenke på er jo at mye tørt vær kan føre til tørr hud som sprekker. Bakterien som fører til mugg er jo noe hestene har på huden hele tiden. Så tørr sprukken hud bør kunne være en like god inngangsport for bakteriene som gjørme og søle. Det trenger jo ikke være tørre sprekker som er synlige for det blotte øyet heller. Mikroskopiske sprekker i hudlaget er nok, og dermatophilis-bakterien er jo alltid tilstedeværende. Man tenker jo gjerne at å la hestene gå i søle og gjørme er det som skaper mugg, men det er nok langt mer komplekst.

• Liker 1

Det jeg kom til å tenke på er jo at mye tørt vær kan føre til tørr hud som sprekker. Bakterien som fører til mugg er jo noe hestene har på huden hele tiden. Så tørr sprukken hud bør kunne være en like god inngangsport for bakteriene som gjørme og søle. Det trenger jo ikke være tørre sprekker som er synlige for det blotte øyet heller. Mikroskopiske sprekker i hudlaget er nok, og dermatophilis-bakterien er jo alltid tilstedeværende. Man tenker jo gjerne at å la hestene gå i søle og gjørme er det som skaper mugg, men det er nok langt mer komplekst.

Det har jeg også tenkt på, og tror nok du har mye rett i det. Her har det i tillegg vært høy luftfuktighet den siste tiden, skikkelig klamt og ekkelt, og da er det vel fritt frem for angrep tenker jeg .

• 4 weeks later...

Hvor mye msm gir dere???

"Anbefalt dosering for hester: 1-3 måleskje (10 - 30g)/dag. Inneholder målebeger (15ml = ca 10g). Lagres kjølig og tørt."

Det står det på min. Jeg gir ett målebeger (som da er 10g). :)

Sent from my iPhone using Tapatalk

Ja, altså. Jeg klarer ikke "bevise" at msm er bra for hud og pels, for det finnes jo ikke noe forskning på akkurat det.

Men vi begynte å gi Blivira igjen etter et lite muggangrep i vår, og så ble hun fin etter ganske kort tid. Når boksen ble tom og hesten var helt fin og været og beitet var tørt og fint har jeg ikke tenkt noe på det, så hun har ikke fått på et par mnd.

La merke til litt rødt i det hvite hovskjegget hennes forrige helg, men hun var ikke halt eller noe, så gikk ut ifra et lite tråsår.

Men så ser jeg på mandag rødt på flere bein og at hovskjegget ser tørt og bustete ut, og finner store, røde, væskende sår som ikke ligner på det hun har hatt av mugg før. Får dyrlege på tirsdag og får diagnose vaskulitt, kraftig betennelse i blodkarene. Så nå er hun delvis barbert ned (skal ta alt i kveld), vaskes og tørkes med rent vannnog en hestekur med antibiotika og kortison, stakkar.

Det er vondt å ta på, sier fru B, men ikke vondt å gå ( kom galloperende i fisgalopp når jeg ropte henne inn for kvelden). Blitt bedre etter noen dager med medisin, men jeg skjønner ikke hvorfor hesten skal få sånn på flere bein i det tørre fine været vi har hatt lenge , utegang/ blodsirkulasjon 24/7 og.. Ja..

Eneste forskjellen jeg virkelig kan komme på er at jeg har "skulka" med msm' en. Tenkte begynne igjen mot høsten når mer søle ute, men tror hun må ha hele året ser det ut for.

Er veldig i tvil om denne årsakssammenhengen, men rart altså!

Sleit hun med vaskulitt før du begynte å gi msm første gang også? Eller mugg?

Og hva er egentlig msm? :P Jeg mente på at en venninne av meg ga det til hesten sin pga ledd, og ikke mugg?

Msm er bra både for ledd og mugg. Jeg begynte å gi det til Skjóni for leddene sammen med glucosamin siden glucosaminet virker bedre sammen med msm enn alene. Og som en hyggelig bieffekt har han ikke hatt mugg etter at jeg begynte å gi dette. Dette var i 08 og da visste jeg ikke om effekten mot mugg, kun ledd. Han hadde mugg flere høster før dette. Det har positiv virkning mot eksem og div andre hudlidelser også. Vidunderstoff!

Sent from my iPad using Tapatalk

Edited by Skjóna
  • Liker 2

MSM er organisk svovelpulver :)

Takk. :) Og hva står MSM egentlig for?

Blivira har hatt noe mugg i kodene fra tid til annen i gjørmeperioder, derfor jeg begynte å gi.

Men det var lenge etter at du sluttet å gi henne MSM at hun fikk vaskulitt eller? :)

Dere andre som har gitt hesten MSM og så sluttet, føler dere hesten har blitt verre med tanke på mugg enn den var før dere overhodet begynte å gi den MSM? :)

Vurderer om dette er noe å gi Stelpa, men kjenner at jeg er pittelitt skeptisk. Hvorfor er det karenstid?

Leste dessuten på Sunn hest sine sider, "morsomt" hvordan de har nevnt at methionin brytes ned til taurin som egentlig er en aminosyre som er essensiell for katter.. Kjenner faktisk at jeg blir litt skeptisk når de nevner taurin om et produkt som er til hest. Greit nok at de bare skriver at methionin brytes ned til blant annet taurin, men å slenge inn masse fancy ord i en produktannonse uten at det har noe der å gjøre irriterer meg litt. Ikke at man trenger å kjøpe noe fra Sunn hest, men var det som først kom opp på Google. :P

Det er jo karens på så mye, så jeg bare slutter å gi det 4 døgn før et stevne og fortsetter å gi det igjen når vi er kommet hjem. Hvorfor det er karens lurer jeg også på. Kanskje høre med en av leverandørene om de vet?

Sent from my iPad using Tapatalk

• Liker 1

Merra mi har fått en seks cm lang muggrand. Hvor mye msm gir dere for slikt når den ikke har fått msm på et halvt år?

På boksen jeg har står det 2 måleskjeer første 10 dager og deretter 1 skje.

Jeg håper msm skal forebygge de fordømte hudbetennelsene min får på den ene fremfoten ca hele tiden. Har prøvd før og det ble bedre av det.

Stelpa: ja, forrige boks med msm gikk tom ei stund etter at det ble tørt og sommreføre på utegangen, og jeg kjøpte ikke mer der og da fordi jeg tenkte at faren var over for muggrelaterte greier når gjørma var borte. Vaskulitten kom midtsommers på knusktørt føre.

Ang mugg i tørre perioder: Det er mye som kan forverre muggangrep, altså. Sirkulasjon og sukker er blant det som anses som hovedsynderne etter konstant fuktighet. 
Siden det har vært veldig tørt i sommer har nok gresset blitt mer stresset enn det ellers ville blitt, mer sukker lagres i stråene, og vips! Såpass mye sukker at mugg slår ut selv om forholdene ellers ligger til rette for å ikke få det.. 

• Liker 1

Ang mugg i tørre perioder: Det er mye som kan forverre muggangrep, altså. Sirkulasjon og sukker er blant det som anses som hovedsynderne etter konstant fuktighet.

Siden det har vært veldig tørt i sommer har nok gresset blitt mer stresset enn det ellers ville blitt, mer sukker lagres i stråene, og vips! Såpass mye sukker at mugg slår ut selv om forholdene ellers ligger til rette for å ikke få det..

Dette var interessant! Aldri visst det :) Hoppa mi er kun plaget med mugg om sommeren og når hun står på natureng/ubehandlet beite med mye strå. Og hun har vært mye verre i år enn tidligere når det har vært våtere somre ;) Edited by Wangii
  • 6 years later...

Drar opp denne jeg. 

Ser grovfôret mitt er litt lavt på svovel. Hvor bestiller dere nå til ok pris?

Både til å gi i maten og til evt å ha på beina (har en tinker her)

• 5 months later...

Glucosamin er det karenstid på, msm er jeg litt usikker på, jeg lurer på om «ren» msm ikke har karenstid lenger. (Finner den ikke på karenslista hvertfall, og flere selgere uthever at det ikke er karenstid på). 

Ut over det vet jeg ingen kontraindikasjoner på å gi msm, kun positive erfaringer med det her. Det selges jo som et ledd-tilskudd men for min del brukes det primært for hud og hår på min røde ømfindtlige «gullklump» med hvitt på bein etc, og kvalitet på pels og fravær av muggaktige infeksjoner er påfallende når hun får msm fast. Jeg tar opphold på sommeren når hun spiser grønt gress daglig, og starter opp igjen når det ikke er mer grønt. 

B8F228DD-1912-4472-BE76-94B091949019.png

På 2.3.2021 at 11.48, LisaFi skrev:

Glucosamin er det karenstid på, msm er jeg litt usikker på, jeg lurer på om «ren» msm ikke har karenstid lenger. (Finner den ikke på karenslista hvertfall, og flere selgere uthever at det ikke er karenstid på). 

Ut over det vet jeg ingen kontraindikasjoner på å gi msm, kun positive erfaringer med det her. Det selges jo som et ledd-tilskudd men for min del brukes det primært for hud og hår på min røde ømfindtlige «gullklump» med hvitt på bein etc, og kvalitet på pels og fravær av muggaktige infeksjoner er påfallende når hun får msm fast. Jeg tar opphold på sommeren når hun spiser grønt gress daglig, og starter opp igjen når det ikke er mer grønt. 

B8F228DD-1912-4472-BE76-94B091949019.png

Endte opp med å kjøpe akkurat den der fra bole faktisk! Pleier å bestille magnesium og sink derfra, så da var det praktisk at de hadde både msm og glukosamin der også. 

Får forberede meg på skikkelig fislukt fremover da 😂 

Karantene er ikke så farlig for vår del, vi er jo ikke ute og starter eller noe,men er jo kjekt å vite om.