Jump to content

Lære hesten øvelser eller lære den å følge hjelpere?

Recommended Posts

Når det diskuterer forskjellige øvelser her inne ser jeg at flere skriver at de gjerne "lærer hesten øvelsen". Hva er det som menes med dette? 

I mitt hode vil jeg ikke at hesten skal kunne øvelsen "utenat" - men at den skal følge hjelperne, uansett hva jeg ber den om. Altså - jeg vil ikke at hesten skal kunne en skjenkelvikning - men at den skal flytte seg sidelengs når jeg ber den om det. Eller at den skal bevege seg på tre spor med utvendig skulder som leder (versade) når den får beskjed om dette. 

Jeg har ridd en del "triksetrente" hester - altså hester som visste nøyaktig hva de skulle gjøre når de var der og der på banen - eller der og der på rideveien - og det fikk jeg absolutt ingenting ut av.

I  mitt hode (har sikkert plukket opp dette ett eller annet sted, fra et hode mye smartere enn mitt) skal ridning være som en dans, der rytteren fører. Hesten skal følge, vende, "snurre" og snu som jeg vil. På den måten holder den seg oppmerksom på meg - og ikke på hva den tror den kan! 

Så, hva mener du om temaet? 

• Liker 7

Forskjellen på et triks og en øvelse er vel nettopp det at en øvelse kan variere (som en versade som kan variere fra å være bare litt tverrående, til mer tverrående) Et triks har du kun en mulighet. 

Mener og at hesten skal kunne hjelperne, og nettopp derfor kan du forandre påvirkningen av dem, og igjen påvirke hvordan hesten går. 

• Liker 2

Jeg har en hest som kunne masse øvelser. Han var flink til å gjette seg til hva jeg mente og gjorde dermed det, uten å følge de hjelperne jeg ga til punkt og prikke. Tok lang, lang tid, men han har vendt seg av med det, etter jeg ble mer bevisst på mine signaler. Nå følger han hjelperne, så om jeg gjør feil gjør han ''feil'' han også. Sånn jeg liker det. :)

Det fine med å ha en hest som kan hjelpere og ikke øvelser er ikke bare at du får så ærlig tilbakemelding på det du gjør, men det er så enormt enkelt å lære hesten noe nytt. Så fort min forstod tøyle-, sjenkel- og vekthjelp klarte han versader, traversader, renvers, piruetter og det ene og det andre på første forsøk, ting som blir sett på som ''vanskelig'', fordi han bare følger det jeg ber om. Slik var det aldri før, da var alt et nytt ''triks'' som han måtte gjette seg frem til.

Eg trur det er ei vanleg misoppfatning at hesten må lære seg øvingar og rørsler. Men som de alle har vore inne på, hesten treng berre å lære seg å vente og lytte til hjelparane. På den måten kan ein kommunisere presist med hesten, i staden for å gje ordre om triks som hesten utfører mekanisk. Trikstrening og trikstenking har ingenting med ridning å gjere, og ein hest som har lært seg øvingar og hjelparar som triks, kan vere veldig vond å nå gjennom til og få trent om.

Når hesten først svarar på ryttarens hjelparar, har sistnemnde alle verkty som skal til for å ri alle øvingar. (Sjølv om både hest og rytter treng å trene og øve for å kome til topps på stigen, så klart). Eg trur dei færraste trikstrener inn øvingar eller hjelparar, iallfall med vilje. Ofte når folk snakkar om at hesten skal lære det eine og det andre meiner dei kanskje at dei sjølve skal greie å forklare det for han ved bruk av hjelparane, eller at hesten skal gjere rørsla nokre gonger før dei kan seie at hesten «kan» det og det, eller «går» det og det. Men det er veldig viktig at folk skjøner skilnaden på trikstrening og å bruke hjelparane naturleg, for det er to vidt ulike ting.

• Liker 6

Der er vi enige, @jilmavi

Jeg tror også at folk - dersom de mener det samme som meg (oss); at de ønsker at hesten skal følge hjelperne, og ikke det den tror den kan - må bli mer oppmerksom på hvordan man uttrykker seg. 

For i mitt hode høres det flåsete ut at hesten skal "kunne" versader og skjenkelvikninger med mer. Selvfølgelig kan den det - enhver frisk hest kan da bevege seg i hvilken retning og i hvilket tempo som helst. Derimot er det opp til oss ryttere å fram den ønskede bevegelsen akkurat når vi vil og ønsker. 

• Liker 1

Veldig enig i at hestene må lære hjelpere, samt at de skal vente og ikke "tenke selv" så mye. 

JEG derimot trenger å lære meg å ri øvelsene, men likevel, det er jo bruk av hjelperne jeg må bli bedre på jeg og :P

• Liker 2