Jump to content
Nina&Løvehjerte

Kjøresnikksnakk

Recommended Posts

Hvordan er det med størrelsene på postkandar? Prøvde det på gampen min for første gang, og det var et 13,5. Normalt bruker vi 11,5. Er det normalt å måtte gå opp to str? Jeg synes det ble litt langt, men fikk høre at stengene som går opp mot kinnene trengte mer plass, ergo måtte det være større...?

Og er den postkandaren de har på Hööks noe tess? Vil ikke ha et bitt med riller etc, kun rett buet glatt metall, med to ringer.

Min bruker 13,5 i postkandar, men det er litt stort.. vanligvis er han 11,5-12. tenkte å prøve et i 12,5 og heller bøye ut stengene litt heller..
  • Liker 1

DA var jeg påmeldt kjørekurs med Olaf Nyby og Ida Plavnik på Starum siste helga i september!! *gledeseg* :weee:

• Liker 1

Skulle ønske jeg også kunne reise hit på kurs, anlegget er ganske stort og maratonbanen er kjempefin:p heldiggris!

• Liker 1

Har jo ikek innkjørt hest enda, så jeg får nok ikke nytt så mye av fasilitetene på Starum gitt :P

-----------------------------------------------------------

Kan man montere svingel på en roadcart forresten? Eller finnes det andre lure løsninger? :) Har maratonsele, med faste liner på brystselen.

Har jo ikek innkjørt hest enda, så jeg får nok ikke nytt så mye av fasilitetene på Starum gitt :P

-----------------------------------------------------------

Kan man montere svingel på en roadcart forresten? Eller finnes det andre lure løsninger? :) Har maratonsele, med faste liner på brystselen.

Det går som regel greit det ja:)

• Liker 1

Ja, det kan man, Inga. Men man ser jo litt lite når man kjører roadcart da ;) Vogna mi er en mellomting mellom gig og roadcart m/svingel, helt super, og grei for studentøkonomien (betalte 10 for sele (Holmøyan maratonsele) og vogn til sammen ;) )

Oops, glemte å skrive at det var brukt, da :P hadde ei venninne som måtte avlive hesten sin :/ Men har sett et par av samme sort på finn, så er vel bare lurt å følge med på om det dukker opp noe som frister :P

Kjøpte vogna i fjor høst, alle syne jeg var en smule rar som kjøpte vogn og sele til åringen, (for jeg kjøpte jo unghest bl.a. fordi det ble mindre utgifter på utstyr :P), men veldig glad jeg hadde egen vogn sånn at vi får kjørt jevnlig nå etter ho er forspent. :)

• Liker 1

@MælengSvarta : ja, ikke dumt det :) Følger med på finn hele veien, har funnet en roadcart i nærheten (Ane med Frøken som selger, de var på sunndalen de også). Synes de ser helt greie ut som en førstegangsvogn, egentlig. Og jeg har ikke råd til å kjøpe en fancy gigg eller noe med det første :P Får jeg montert på svingel eller ordnet noe annet lurt, så holder jo det en liten stund? :)

Ja, det er sant. En stor fordel at de er enkle å komme inn og ut av også. Min er litt teit der, men Svarta ar heldigvis takla det fint at jeg må trådde på sida for å komme oppi, og blitt ganske flink til å stå i ro også :D Ulempen er jo i dressuren, da, at det blir veldig knekk i linja på tømmene. Men til å begynne med er det jo kanskje ikke så farlig :)

• Liker 1

Fikk forresten ikke til den tagginga, hvordan gjør man det?

Du ser under bildet til brukerne? Der står det '@mention'. du trykker der, og da tagger du vedkommende ;)

Det er høyt opp og langt frem å gjøre noe annet enn å bare kjøre på tur, evt kjøre litt bane når vi får det på stallen etterhvert. Og da er vel en roadcart helt grei begynnervogn? Skal forhøre meg litt i forhold til størrelse og sånn, jeg er jo totalt grønn på kjøring egentlig :P

For lett? Hvis du bare skal kjøre på tur og evt litt på bane, tror jeg ikke du trenger å tenke på dette. 

En roadcart som den Ane selger er vel, hvis den er str full, laget til travere, som som regel har langt og bredt baksteg, og da er nok dragene lange nok til rideheststeg ihvertfall, som som regel er mer frem og opp :) Du kan jo måle fra skuldra til bakerste punkt på hesten, og så legge til 50 cm, da får du vel sånn omtrent minimumslengde (til høye drag, som vel er det som er aktuelt?)

• Liker 1

Har akkurat kjøpt meg slede jeg, som skal hentes i slutten av måneden. Go`gampen skal få lov å kjøre seg litt i både roadcart og slede tenker jeg :)

• Liker 2

Noen som vet hva de heter de som forhandler roadcart av merket Rasken? Skulle visst sånn ca dimensjon på hjul etc ;)

@Wangii Gratulerer, så gøy! :) Da blir det snart tut og kjør :D

Jaa :D Gleder meg! En drøm har gått i oppfyllelse :)

• Liker 1

Hvordan er det med størrelsene på postkandar? Prøvde det på gampen min for første gang, og det var et 13,5. Normalt bruker vi 11,5. Er det normalt å måtte gå opp to str? Jeg synes det ble litt langt, men fikk høre at stengene som går opp mot kinnene trengte mer plass, ergo måtte det være større...?

Og er den postkandaren de har på Hööks noe tess? Vil ikke ha et bitt med riller etc, kun rett buet glatt metall, med to ringer.

Vanlig at du må opp i størrelse på dette bittet ja, jeg har gått opp 2 størrelser for hesten min får gang ellers. Bittet ser heller ikke for stort ut.

Jeg bruker postkandaren til Hooks, og det er også dette Olaf Nyby selger. Men stangen har nok riller ja.

Jeg har bestilt to størrelser større jeg og. Fikk testet det bedre dagen etter, og selv om det ser enormt ut, passer det veldig fint i munnen på ham. :) Ble med riller her og, men fikk høre at jeg kunne bruke den glatte siden inn. Min er jo ikke stri, men han søker seg veldig mye mer ned med postkandaren, og i tillegg får vi jo fullsjekk-virkning av det. Må si jeg lot meg overraske over virkningen, trodde det bare var skarpt jeg.  :rødmer:

Du Inga, vet du om det er ledige plasser på kurset på Starum i september? Hadde vært utrolig gøy å fått med seg igrunn...

Det tviler jeg på dessverre, men du kan jo ringe Olaf å høre? :)

Jeg har kjøpt meg ponni som skal kjøres inn! Har så vidt begynt å tømmekjøre med henne, så vi har et stykke igjen før vi har ferdig kjøreponni, ikke har jeg vogn heller... Men når kan vi delta på kjørekurs? Hvor mye bør hun være tømmekjørt først? Vi kan vel delta på kjørekurs uten å ha spent hun for vogn først? Det er vel en fin ting å gjøre på kurs? Eller?

• Liker 1

Kjørekurs tar for seg alt fra temming, tømkjøring, forspenning og videreutvikling. Bare å melde deg på. :D

Og ja, det er veldig fint å spenne for under kurs. Du får kyndig veiledning, flere kan bistå, og det blir under trygge rammer. :)

Via Tapatalk

Edited by TonjeS

Kjørekurs tar for seg alt fra temming, tømkjøring, forspenning og videreutvikling. Bare å melde deg på. ;)

Via Tapatalk

Takk for svar!

Da tror jeg jammen vi skal melde oss på kurs, jeg :)

• Liker 1