Jump to content
Nina&Løvehjerte

Kjøresnikksnakk

Recommended Posts

Ja, han bærer seg en del annerledes i bevegelse enn stående som en dass i stallgangen, så jeg får se litt når han går :)

det har nok mer med festeanordningen på vognen å gjøre. :) Mener man kan bruke bogtresele på høye drag også, selv om det kanskje ikke er helt optimalt :)

Stemmer. Kjører slede med arbeidssele/bogtresele og det samme gjør jeg i roadcarten vår. Laget fester for dette da det ikke var det. Og er nok den selen jeg liker best med tanke på hva som er enklest. Har surresele også da. Men bruker den lite om dagen. Lenge siden sist. Elsker virkelig arbeidsselen min. Vet det er mange mange som kjører det samme på høye drag så er ikke no problem så lenge vogna er godt tilpasset dette så klart!

Ja, var litt usikker på hvor jeg skulle ha det, syns kanskje det virka som det ble litt hemmende for halsen når det var høyere, men det var liksom der og et hakk høyere jeg sjonglerte mellom. Skal se litt mer på det i morra, tror jeg heller mot at det må litt opp selv og. Uten å ha greie på maratonseler :P

Å prøve seg litt frem er en god hjelp i. Lytte til hva hesten forteller deg rett og slett. Tøft å spenne for en isis. Nesten bare hørt folk si at det ødelegger gangarter (men noen få sier det motsatte) så dette synes jeg er sprekt :) Masse lykke til!

Tvert imot, jeg tror dette kan være ganske styrkende for han her på mange måter. Men jeg er ikke nødvendigvis like positiv til det på alle hester, for ja, det blir en helt annen måte å jobbe på, som kan være ugunstig for gangartene :) Men uansett, målet er ikke kjørehest på fulltid, kun å ta en tur nå og da så lille frøkna kan være med på kjøretur :)

• Liker 1

Jeg også tror det kan være en fin avveksling for alle uansett egentlig. Da snakker vi som du en sjelden tur i ny og ned ;) De må tenke annerledes, jobbe annerledes og kanskje koble helt ut de to ekstra gira de kan ha. Mulig det kan være flott med tøltende hest i vogn, men det skal jeg ikke tørre å si noe om. Ikke vits om det ødelegger. Men kanksje det rett og slett bare kan gi mer glede, styrke og trivsel med en liten avveksling og andre arbeidsoppgaver ja. Blir litt mer alsidig ;)

Tror ikke jeg kunne klart meg uten kjørehest. Kjører Balder så ofte jeg må når jeg ikke klarer å ri og han er jo født til kjøring. Han trives best i vogn om han får velge og jeg trives med. Han er glimrende i vogna og vi har mange gode stunder. I går kjørte vi litt på gårdsveien og koste oss kongelig! Det var første tur som barfot så jeg ville egentlig bare kjenne litt på bevegelse og tiden sa at vi ikke rakk noe lang tur. Men bare vent, det kommer ;)

• Liker 1

Åh, jeg har så lyst på kjørehest! Sniker på finn flere ganger i uka og finner stadig "drømmehesten" :P

Sendt fra min samsung galaxy s2

Da har man hatt ett vellykket tømmekjøringskurs med Roger Haeselich. Han er rett og slett en genial mann:):):)

Litt vemodig at det var siste kurs ever, for meg og ponni:'(

Sent from my HTC One X using Tapatalk 2

Spatt, som har vært der i mange år, uten at jeg har visst det.

Jeg har kjørt hest i dag!! :D Knallgøy!! :-D

En 2 års traver. Søøøt! :wub:

Jeg er jo ikke travkusk av natur.. Lille dyret var så flink, søkte seg ned og jobbet riktig sånn helt uten at jeg egentlig krevde noe som helst annet enn at den skulle være snill gutt og gå fram. :-) Blir nok en fin kjørehest av den(og forhåpentligvis traver, får vi håpe for eierns del..:P) om den utvikler seg like positivt som den har gjort hittil.

• Liker 1

Kjøre traver er gøy :D Her har gampen begynt å bruke slagreim igjen... jeg haaater det, for jeg synes det er så tungvindt og kløner så fært :angry:

Du syns ikke det er tungvint den dagen du gjerne får bruk for at den er der, Ane. :P

Min slagreim er feste i vognen hele tiden, trer den bare gjennom ryggstykket og fester den på siden. Mye lettere enn sånn som nå når hun går med en som må festes på hver side i vognen.

Kjøre traver er gøøøy, ingenting er som å sitte bak en traver i et hurtigarbeid(ordentlig løp gikk altfor fort og var skummelt for meg :P )

Edited by Timmyjenta

Jeg skal kjøre inn ulla nå til sommeren om alt går etter planen, har en rocart jeg kan få låne gammel men i bra stand, ei jeg kjenner sa jeg burde kjøpe arbeidssele å sveise på noe fester for dette på rocarten, om det seff går bra for eier, ellers hører jeg om jeg får kjøpt av han vogna, men dere som kjører inn gule, tenker da sikkerhet, vil gjerne ha noe så jeg får koblet av nokså fort, hva ambefaler dere? vanskelig å finne fine brukte arbeidsseler til min økonomi. *Tips til moi?*

• Liker 1

Åh, jeg har så lyst på kjørehest! Sniker på finn flere ganger i uka og finner stadig "drømmehesten" :P

Sendt fra min samsung galaxy s2

Får komme hit og kjøre med meg! :D

• Liker 1

Dere som kjører mye med arbeidssele- hvordan venner dere hesten til selen?

Jeg kjører jo mye arbeidstrening med Besta nå, men bruker bare vanlig travsele og bredt bryst- noe som ikke er helt optimalt.

Så nå vil jeg forsøke med arbeidssele men er litt usikker på om det bare er til å hive den på og kjøre?!

Var en som foreslo å hive henne i luftegård med selen på for å bli vant til den, men syns det hørtes voldsomt ut...

Jeg skal kjøre inn ulla nå til sommeren om alt går etter planen, har en rocart jeg kan få låne gammel men i bra stand, ei jeg kjenner sa jeg burde kjøpe arbeidssele å sveise på noe fester for dette på rocarten, om det seff går bra for eier, ellers hører jeg om jeg får kjøpt av han vogna, men dere som kjører inn gule, tenker da sikkerhet, vil gjerne ha noe så jeg får koblet av nokså fort, hva ambefaler dere? vanskelig å finne fine brukte arbeidsseler til min økonomi. *Tips til moi?*

Jeg har både maraton sele og vogn som passer til, som jg vurderer å selge, om du er interessert. Avbetaling er ikke noe problem;)

Wihi, endelig kommet litt lenger med ponni! Kjøpte sele, tømmekjørte en dag, og... la det på hylla. Glemte det, ignorerte det, hva som helst. Men nå har jeg fått blod på tann igjen, så vi har vært ute og dratt dekk (og dekk med meg på):

223508_10152543935895571_289062488_n.jpg

Det har han tatt imot med åpne armer. Var litt ekkelt å dra meg første gang, han er vant til å bli ridd en del med halsring, og er jo vant til å skulle stoppe for press fra halsringen. Men etter hvert tok han hintet og dro villig, syns nok det var gøy :) Det går mye i tølt, og litt i trav. Festet dekket med et ekstra par tømmer, kanskje ikke helt etter boken, men men. Tok av draglinene og festet tømmene i brystet.

På søndag fikk han på seg vogn for første gang. Siden jeg bare har maratonsele kom det ikke helt på tale å spenne for alt første gang, så prøveturen ble litt alternativ her og. Han måtte dra etter saletten :/ La bare draget i holderne, og pga øynene som var på draget hang det halvveis fast. Prøveturen foregikk på flatmark (pluss en liten bakke, men da fikk han uansett dyttehjelp), med en person som holdt i draget på hver side.

404894_10152545666625571_2118328499_n.jpg

Nå driver jeg og skal fikse en ponnyvogn, skal montere på svingel og lage store ringer på draget så det kan hvile trygt mot saletten. Blir gøy. Skal legge ut bilder :D

Ja forresten, det kan kanskje virke som han bare ble tømmekjørt en gang før jeg putta på dekk... han her mye tømmekjørt oppgjennom de siste par årene, men det ble liksom bare en gang etter jeg kjøpte sele.... ;)

Jeg har både maraton sele og vogn som passer til, som jg vurderer å selge, om du er interessert. Avbetaling er ikke noe problem;)

Ettersom jeg får lånt vogn så er jeg kun int i sele, men da travsele standard ble vi enige om jeg ei på stallen som skal hjelpe meg=)

Da har jeg meldt meg og Kallemannen på kjørekurs i april! :) Prøver å snike meg med på et i mars og, men det var dessverre fullt. Prosjekt omskolering-traver er begynt! :D Tror kjøring er den grenen både jeg og hesten vil like best.

Edit: Og da fikk jeg klarsignal til kurset i mars også! :) Bare to uker til, får tørrtrene med ekstra tommekjøring de neste ukene. :P

Edited by TonjeS

Da er vognprosjektet endelig i gang! Tenkte jeg skulle lage en oppussingsblogg også. Har fått tak i rør som skal bøyes til og monteres ytterst på draget, så jeg får ringer. Svingel er kappet opp, skal feste på mothaker på endene så draglinene ikke kan skli av. Kjøpt inn lær og sterk skrue så jeg kan montere svingelen på vogna med dette, og så gjenstår det å se hvordan jeg skal gjøre det med bakselefestet. Jeg lurer på om ikke jeg kan bruke festet som allerede er på draget (sånn travselefeste) til baksela, for draget kommer til å bli ca 20 cm forlenget pga ringen jeg skal lage ytterst. Svart bengalakk er kjøpt inn, og jeg fantaserer om hvordan jeg skal gjøre selve sitteplassen - nå er det kun en bred plate å sitte på, men ingenting for beina (annet enn stygbøyler eller hva man kaller det) foran. Må få tettet under på noe vis, så det blir trygt å ha med barn i den, samt laget ryggstøtte. Også ønsker jeg å heve selve sitteplassen litt, så jeg ser litt over hesten. Dette blir gøy :D

Jeg er også strålende fornøyd, jeg har jo kjørt inn gampen med maratonvogn, og i går hadde jeg min første lengre tur. Ble både trav og galopp, kjempeflink var han! Har jo bare kjørt en 4-5 ganger med vogn, så jeg er veldig fornøyd med ham!

Vi skal endelig på kjørekurs igjen i helga :D Blir første kurset etter at hesten ble innkjørt, og med egen vogn denne gangen! Vi gleder oss :)

vakreste_zps629359b0.jpg

refleks-1_zpscf0f4a63.jpg

• Liker 1

Er det noen andre her som har tenkt seg på ukeskurset på Geilo Hestesenter i sommer? Jeg skal dit i uke 30, hadde vært moro å møtt noen forumister. :) Og hvis dere ikke har hørt om det, her er invitasjonen!

Hvordan er det med størrelsene på postkandar? Prøvde det på gampen min for første gang, og det var et 13,5. Normalt bruker vi 11,5. Er det normalt å måtte gå opp to str? Jeg synes det ble litt langt, men fikk høre at stengene som går opp mot kinnene trengte mer plass, ergo måtte det være større...?

Og er den postkandaren de har på Hööks noe tess? Vil ikke ha et bitt med riller etc, kun rett buet glatt metall, med to ringer.