Jump to content
Nina&Løvehjerte

Kjøresnikksnakk

Recommended Posts

Kjenner flere som har denne sela, for det er MKT, ikke sant?

Reimene er litt smale, så ville ihvertfall ikke dratt noen tung og stor vogn med den, men den fungerer eller greit!

Så kommer det litt ann på hvilken vogn du skal bruke. Har du vogn med løkkedrag får du problemer med å tre sjeken gjennom oppholdsreime til sjeken på sela.

Kjenner flere som har denne sela, for det er MKT, ikke sant?

Reimene er litt smale, så ville ihvertfall ikke dratt noen tung og stor vogn med den, men den fungerer eller greit!

Så kommer det litt ann på hvilken vogn du skal bruke. Har du vogn med løkkedrag får du problemer med å tre sjeken gjennom oppholdsreime til sjeken på sela.

Kan du ikke bare vide ut de løkkene ved å løsne oppholdsreima når du skal ha på vogn med løkkedrag? Mener vi gjorde det? Dårlig på å forklare, men skjønner du hva jeg mente? ;)

Ellers er vel selen grei til lett kjøring. Heldigvis flere gode seler til en ok pris på markedet nå enn da jeg drev med kjøring for noen år siden... Da kjøpte folk med lite peiling sånne grusomme brystseler uten trekkliner og baksele, der vogna ble hengende i saletten, festet i brystet.. Grøss!

Varierer veldig, men på noen kan man det ja :) husker ikke om det er slik på disse her..

Synes det så sånn ut på bildet, men vet ikke:)

Vogn fra Sverige: Tidaholm! :ilu:

Jeg hopper i det og prøver meg som kursarrangør :P Og Rips, håper du kommer å tar teorien ihvertfall, men aller helst med hest ;)

Roger Haeselich kommer til Stall Riber, i Sandefjord. Datoen er lørdag 10.11.12, og tidspunkt kommer jeg tilbake til.

Kurset vil foregå over en dag, med 2x30min økter + teori, inkludert lunsj.

Kurset vil bli lagt opp for at alle skal få utbytte, med f.eks løsgjørende øvelser fra bakken. Med andre ord vil det passe for alle, om man enten rir dressur, sprang, tur, gangartsridning, har som mål å kjøre inn hest og/eller forbedre sine kjørekunnskaper. Alle kan delta, store som små, erfarne og nybegynnere. Alt nødvendig utstyr får man lånt av Roger.

Pga at teoriundervisning går samtidig med praktisk undervisning, må folk som ønsker å se på, betale for dette, og vil også få lunsj. Dette er ikke for å være kjip.

Det er plass til 8 stykker med hest, blir dette fylt opp vil kursdagen koste 625kr, inkludert lunsj (ved minimum, altså 4 deltakere med hest, vil det koste 1250kr). For teorideltakere (uten hest) koster det 100kr inkludert lunsj. For dere utenfor stallen som ønsker å være med, med hest, vil det kommer det ett tillegg på 100kr i halleie.

Spørsmål og påmelding kan sendes til meg på e-mail: k_aadnevik@hotmail.com eller 95-80-43-44 innen 31.10.12. Påmelding er bindende. Kursavgiften betales kontant til meg ved oppmøte på kursdagen, eller overføres til 8111.05.07070 innen kursstart, merk med "tømmekjøringskurs".

Håper på stort oppmøte, til ett spennende og lærerikt kurs med en dyktig hestekar fra Åsgårdstrand :bow:

Edited by Karaad
  • Liker 1

Jeg hopper i det og prøver meg som kursarrangør :P Og Rips, håper du kommer å tar teorien ihvertfall, men aller helst med hest ;)

Roger Haeselich kommer til Stall Riber, i Sandefjord. Datoen er lørdag 10.11.12, og tidspunkt kommer jeg tilbake til.

Kurset vil foregå over en dag, med 2x30min økter + teori, inkludert lunsj.

Kurset vil bli lagt opp for at alle skal få utbytte, med f.eks løsgjørende øvelser fra bakken. Med andre ord vil det passe for alle, om man enten rir dressur, sprang, tur, gangartsridning, har som mål å kjøre inn hest og/eller forbedre sine kjørekunnskaper. Alle kan delta, store som små, erfarne og nybegynnere. Alt nødvendig utstyr får man lånt av Roger.

Pga at teoriundervisning går samtidig med praktisk undervisning, må folk som ønsker å se på, betale for dette, og vil også få lunsj. Dette er ikke for å være kjip.

Det er plass til 8 stykker med hest, blir dette fylt opp vil kursdagen koste 625kr, inkludert lunsj (ved minimum, altså 4 deltakere med hest, vil det koste 1250kr). For teorideltakere (uten hest) koster det 100kr inkludert lunsj. For dere utenfor stallen som ønsker å være med, med hest, vil det kommer det ett tillegg på 100kr i halleie.

Spørsmål og påmelding kan sendes til meg på e-mail: k_aadnevik@hotmail.com eller 95-80-43-44 innen 31.10.12. Påmelding er bindende. Kursavgiften betales kontant til meg ved oppmøte på kursdagen, eller overføres til 8111.05.07070 innen kursstart, merk med "tømmekjøringskurs".

Håper på stort oppmøte, til ett spennende og lærerikt kurs med en dyktig hestekar fra Åsgårdstrand :bow:

Kunne, og burde tatt med meg islandshesten min og kommet. Rogerkurs er riktig trivelig! Skulle hatt han hit for å hjelpe meg litt. Han skylder meg et par tjenester fra jeg har passet huset og dyra hans når han har vært på ferie. Så jeg ba om å få det "i natura" på Rogerspråk;) Altså i form av hestehjelp på vanlig språk;)

Men kurs og settinga rundt det er jo supertrivelig!

Dessverre sier ikke økonomien seg enig i det denne mnd.. Skal til Ellen Schmedling med dyret så tenker det spiser opp det meste av hestebudsjettet denne mnd;) Men jeg er interessert ved en senere anledning! Kan hende vi steller i stand litt kjøreaktiviteter her i distriktet også, i Tønsberg. Vi tenker oss å leie inn instruktør og ha treninger på kveldstid. Du er hjertelig velkommen!! Ikke lange svippen fra Sandefjord;)

Kontakt June på kjøreportalen for å få henne til å annonsere kurset deres der;)

Tror det er kjoreportalen.no.

Synes det så sånn ut på bildet, men vet ikke:)

Vogn fra Sverige: Tidaholm! :ilu:

neiii, fisj liker ikke Tidaholm! :P men du har handlet vogn fra Sverige? hvordan ble det med frakt/toll/mva og alt det der? :P

Kunne, og burde tatt med meg islandshesten min og kommet. Rogerkurs er riktig trivelig! Skulle hatt han hit for å hjelpe meg litt. Han skylder meg et par tjenester fra jeg har passet huset og dyra hans når han har vært på ferie. Så jeg ba om å få det "i natura" på Rogerspråk;) Altså i form av hestehjelp på vanlig språk;)

Men kurs og settinga rundt det er jo supertrivelig!

Dessverre sier ikke økonomien seg enig i det denne mnd.. Skal til Ellen Schmedling med dyret så tenker det spiser opp det meste av hestebudsjettet denne mnd;) Men jeg er interessert ved en senere anledning! Kan hende vi steller i stand litt kjøreaktiviteter her i distriktet også, i Tønsberg. Vi tenker oss å leie inn instruktør og ha treninger på kveldstid. Du er hjertelig velkommen!! Ikke lange svippen fra Sandefjord;)

Kontakt June på kjøreportalen for å få henne til å annonsere kurset deres der;)

Tror det er kjoreportalen.no.

Skjønner den med økonomien, fryktelig irriterende å ikke vinne i Lotto:P Er økonomien min tilstede ved deres arrangementer, så kommer jeg:)

Takk for svar ang den andre selen! Får ikke noe mer svar av selger, så jeg gir opp, tror jeg. Dumt, for jeg syns den var fin, og til det bruk jeg ser for meg hadde den nok vært mer enn bra nok (typ forhåpentligvis få brukt den en fire-fem ganger i løpet av vinteren så sant hesten lar seg kjøre inn).

Men hva med denne? http://www.finn.no/finn/torget/tilsalgs/annonse?finnkode=37618430 Tranemoselen til Hööks. Kjøpt i 2005, hun hevder den kostet 7000 kr? Har prøvd å google den, og får blant annet frem at lærkvaliteten ikke er den beste. Hun her påstår derimot at det ikke er noe problem med lærkvaliteten på hennes, men det avhenger vel også litt av hvor mye den er brukt... Verd pengene? MEr enn jeg hadde tenkt å legge i det, men men, 800 kr fra og til er jo egentlig ikke SÅ mye.

I går kjørte kællen tur med fem unger i vogna. 3 av dem har ikke allverdens hesteerfaring og Balder ga dem tidenes opplevelse. Det var ikke plass til meg, men de hadde kost seg kongelig! Inn i skogen, dog ikke opp i trærne :D

• Liker 1

Akkurat kommet inn fra drøye 8 km kjøretur med Lusa og Lukisen (bikkja :lol: ) første kjøretur i mørket, så hadde reflekser både på meg, ponnisen og hunden. Desverre kom jeg hjem med flatt venstrehjul, så må få Bonden til å se på det i morra. Håper det lar seg fikse fort og smertefritt.

Men kan jeg spørre litt dumt spørsmål her? Hva gjør dere når det blir vinterføre? Kjører dere med vogner likevel eller er det bare sleder som teller? Og kan jeg bare spenne lusa for slede med lave drag selv om hun kun er kjørt med høye drag? Hun er stødigheten selv da.

Jeg kjører vogn hele året jeg. Eller gjorde, når jeg hadde kjørbar hest. Kjørte slede mye en vinter, da var det knallføre, og jeg hadde tilgang på en. Men kjører like gjerne vogn.

vet ikke hvordan man best tester om hesten klarer å kjøre med slede/lave drag jeg?

Min bare spente vi for, og det gikk bra. Andre vi også bare spente for, og det gikk jo bra med alle, men den ene så vi at ikke likte det, så han kjørte vi ikke slede med igjen.

Kjør en rolig tur første gangen, og la hesten kjenne på hvordan den er å svinge med. Den svinger jo helt annerledes enn en vogn, særlig i trav.

Ååååå, nå fikk jeg lyst til å kjøre slede!

*ønske seg snørik vinter og voksen innkjørt hest*

• Liker 3

Men kan jeg spørre litt dumt spørsmål her? Hva gjør dere når det blir vinterføre? Kjører dere med vogner likevel eller er det bare sleder som teller? Og kan jeg bare spenne lusa for slede med lave drag selv om hun kun er kjørt med høye drag? Hun er stødigheten selv da.

Er det holke kjører jeg ikke. Absolutt ikke! Ellers kjører jeg vogn hele vinteren samt slede når det er føre for det.

Jeg har lært at en hest som går i høye drag ikke vil ha problemer med lave drag. Men en hest som kun går i lave drag må læres til å gå i høye drag. synes dette høres ganske logisk ut så har forholdt meg til det selv om min er innkjørt i begge deler. Jeg ville nok bare spent for å tatt det pent, evt kan du jo ta av dragene på sleden (om det er mulig) å se hvordan ho liker kun lave drag uten selve sleden etter seg.

• Liker 1

Jeg har lært at en hest som går i høye drag ikke vil ha problemer med lave drag. Men en hest som kun går i lave drag må læres til å gå i høye drag.

Jeg har lært akkurat det motsatte :P Så hovedfokuset mitt når jeg jobbet med Tulla ift innkjøring var lave drag, og hun har ikke hatt noe problem med høye drag. Men med godt grunnarbeid vil jeg tro at det egentlig er hipp som happ hva som "kommer først".

Vi skal snart begynne med litt vedkjøring igjen tenker jeg, gleder meg, det er koselig det :D

• Liker 1

Jeg spenner for damen og ser hva som skjer - den der er så rolig og avbalansert at jeg har veldig vanskelig for å tro at det er noe problem. :) haddehun vært en skvetten sak så hadde jeg nok startet betraktelig mer forsiktig. Men må vente på snøen før jeg får spent for lave drag,er nemlig det på en søt liten sluffe. :D

Nå spør jeg kanskje dumt, men hva er forskjellen på høye og lave drag? :) Jeg har hørt at det er forskjell, men siden jeg kan sånn ca veldig lite om kjøring(typ sele på, styre en hest i skritt og trav i et ridehus og forskjeller på forskjellige seler) er jeg litt nyskjerrig.

Nå spør jeg kanskje dumt, men hva er forskjellen på høye og lave drag? :) Jeg har hørt at det er forskjell, men siden jeg kan sånn ca veldig lite om kjøring(typ sele på, styre en hest i skritt og trav i et ridehus og forskjeller på forskjellige seler) er jeg litt nyskjerrig.

En vanlig slede har f.eks. lave drag og en speedcart (travvvogn) har høye drag :) Høye drag kan legges over ryggen på hesten, lave drag løftes opp når du har rygget til hesten :)

En vanlig slede har f.eks. lave drag og en speedcart (travvvogn) har høye drag :) Høye drag kan legges over ryggen på hesten, lave drag løftes opp når du har rygget til hesten :)

Ah, ok :) Er det noe forskjell i hvordan det festes? Innbiller meg at lave drag passer til bogtresele og høye drag til maratonsele, kan det stemme?

• Liker 1

Ah, ok :) Er det noe forskjell i hvordan det festes? Innbiller meg at lave drag passer til bogtresele og høye drag til maratonsele, kan det stemme?

det har nok mer med festeanordningen på vognen å gjøre. :) Mener man kan bruke bogtresele på høye drag også, selv om det kanskje ikke er helt optimalt :)

Men kan man ikke bruke maratonsele på lave drag i det hele tatt.....?

jo, jeg tror det, om man har svingel? men har aldri brukt maratonsele selv. kun hatt travsele og arbeidssele :P

Bæsj, jeg skjønner ingenting av dette. Haha. Får sette meg nn i det. Ringte akkurat fra budtjenesten og sa at pakka (med maratonsele til meg!) kommer på døra ca klokka 12 :)

• Liker 1

Etter min erfaring kjøres lave drag med arbeidssele ja, mens på høye drag kan man bruke maratonsele, arbeidssele og surresele avhengig av festeanordningene på vogna.

• Liker 2

Ser dette greit ut, eller? :D

post-69-1351803297,34.jpg

Kjøre-isis<3

Synes kanskje brøstet sitter litt lavt?

Ja, var litt usikker på hvor jeg skulle ha det, syns kanskje det virka som det ble litt hemmende for halsen når det var høyere, men det var liksom der og et hakk høyere jeg sjonglerte mellom. Skal se litt mer på det i morra, tror jeg heller mot at det må litt opp selv og. Uten å ha greie på maratonseler :P

Du kan jo ikke legge det så veldig mye lengre opp heller, syntes allerede det ser ut til å være i nærheten av konflikt m luftrøret. Mulig jeg ser feil, altså. Kan være at du bør investere i ett anatomisk bryst, istedenfor det du har.

Sent from my HTC One X using Tapatalk 2

Edited by Karaad
  • Liker 1