Jump to content
Sign in to follow this  
catoster

Transport sele.

Recommended Posts

Lurer på om det er det samme som man bruker på merrete hopper ved inseminering og naturlig bedekning, men jeg aner ikke om det er sånn en ts mener.

Sent from my GT-I9300 using Tapatalk

Det heter jo sprangsele, hvorfor skal man bruke det ved transport?

Sent from my iPad using Tapatalk HD

Vet at noen har brukt det på transport, gjerne med heller foran. Ikke spør meg hvorfor, hesten lagde så mye bråk når den sparket eller noe.

Vet at noen har brukt det på transport, gjerne med heller foran. Ikke spør meg hvorfor, hesten lagde så mye bråk når den sparket eller noe.Sent from my GT-I9300 using Tapatalk

Høres ut som oppskrift på hvordan få hest som blir vanskelig å laste. Tviler på at den sitter igjen med så mange positive erfaringer av å stå på henger, om den må kjerves sammen i alle retninger

• Liker 2

Er ikke transportsele slik man har bak rumpa på hesten i stedet for tau? Så det skal være lettere å få på hesten alene? Mener jeg har sett noe slikt hos Hooks.

Sent from my ST27i using Tapatalk

• Liker 2

Høres ut som oppskrift på hvordan få hest som blir vanskelig å laste. Tviler på at den sitter igjen med så mange positive erfaringer av å stå på henger, om den må kjerves sammen i alle retninger

Nå stod den ikke på henger, for der var den helt rolig, men på lastebil, pga mange hester som reiste sammen. Så aldri at den var vanskelig å laste faktisk, og den reiste nesten hver helg i stevnesesongen. Merkelig hest, egentlig.

Er ikke transportsele slik man har bak rumpa på hesten i stedet for tau? Så det skal være lettere å få på hesten alene? Mener jeg har sett noe slikt hos Hooks.

Var det jeg tenkte på med det samme, men det lager man lett selv med tau :)

De er vel lastehjelp/lastesele .

Transportsele skal hjelpe hesten å holde balansen på henger. Har en hest som sliter med å balansere seg sideveis og ble anbefalt en transport sele.

http://dawhois.com/site/transportsele.com.html

Hvordan kan den selen hjelpe hesten og holde balansen på henger? For meg ser den ut som en brystsele, bare minus ringer ol. 

Høres farlig ut å ha på hvis hesten klikker på henger og du må ha den ut, eller hvis hengeren velter og du må få den ut. Transportering er farlig nok om man ikke skal feste hesten på en slik måte? Sent from my Samsung Galaxy SIII using Xparent Pink Tapatalk 2

• Liker 2

Jeg brukte transport sele på den forrige hesten min, og har brukt den på mange andre hester og. Han var en engel å laste, men helt idiot på hengeren, klatra oppover veggene, la seg på midlemmen ol. Fikk tips om transportselen og kjøpte en sånn. Den skal hjelpe hesten med å balansere seg på hengeren og står tryggere. Du fester sånne til å feste sikkerhetsbelte på hver side av bommen og tar selen på hesten. Selen liger over manken, med gjord, to stropper med "sikkerhetsbelte" som går fremover og sele som går bak rumpa. Når hesten er på hengeren fester du den på hver side på samme måte som du fester sikkerhetsbeltet i bil.

Hesten står da helt inntil bommen foran og med god støtte bak rumpa (selv om den ikke kommer bak til bom/lem) og er mer i balanse. Den blir heller ikke kastet fremover om man må foreta en brå oppbremsing. Om det skjer ulykke er det jo lett å løsne festene, og helt ærlig tror jeg noen vil ryke om hesten virkelig går inn for det.

Samtlige hester jeg har brukt det på som har vært urolig på henger har stått mye finere med selen, og min forrige kunne jeg ikke kjørt uten...

• Liker 1

Jeg har transportsele liggende som jeg brukte på min gamle hoppe. Hun hadde vanskelig for å finne balansen på hengeren, og ble en helt ny hest med den på. Den løses enkelt ut med to setebelte låser, en på hver side av hesten framme ved bommen. Ser dessverre ut som hun som lagde den ikke har nettsiden lenger, jeg klarer hvertfall ikke finne den.

Tja, ikke så lenge siden jeg snakket med henne for jeg trengte ny sånn sikkerhetsmottaker. Mannen hennes var død og det var han som hadde styret med markedsføringen og sånn. Men hun lagde fortsatt på bestilling. Om du har selen din så står tlf nr hennes på den lappen på ryggen...

Jeg har transportsele liggende som jeg brukte på min gamle hoppe. Hun hadde vanskelig for å finne balansen på hengeren, og ble en helt ny hest med den på. Den løses enkelt ut med to setebelte låser, en på hver side av hesten framme ved bommen. Ser dessverre ut som hun som lagde den ikke har nettsiden lenger, jeg klarer hvertfall ikke finne den.

En sånn har jeg aldri sett, men kunne kanskje vært noe for unghesten min som "svaier" endel på hengeren når han reiser alene? Bilder av den i bruk hadde vært ytterst interessant!?

• Liker 1

Jeg har ikke henger selv, men når jeg har litt mer overskudd enn i kveld skal jeg ta den på hesten og ordne bilde. Synes den er helt genial for å gi litt ekstra støtte til hester som har problem med å finne balansen.

• Liker 1

Her kommer bilder @LisaFi Har ikke henger selv så jeg får tatt bilder i bruk, men de reimene foran ved bogen skal rundt bommen i hengeren. Leier hesten på hengeren, klikker i låsene og hesten har støtte bak rumpa og står stødig.

(Beklager dårlige mobilbilder, teit hest og ikke tilpasset sele. Hun er ikke helt stødig på oppbinding pr nå, unghest...)

• Liker 1