Jump to content
Isadora

Sidekapper, er det skadelig?

Recommended Posts

Har fortsatt sidekapper foran nå, og barfot bak inntil videre. 

1 time siden, smaaen skrev:

Jepp. Da vi gikk over, hadde samme hovslager fra 2015-2018 måtte dessverre bytte da jeg flyttet til Tyskland og han ville visst ikke bli med.... 

Sær fyr.... 😂 

6 timer siden, Siv skrev:

Sær fyr.... 😂 

Jepp 😛 

Hva er det bildene skal vise? 

Det største skal vise en hov som er klemt av sidekapper. Den svarte er en trang hov som de bruker tåkappe på for å gi plass til utvidelse. Den siste tror jeg prøver å vise hvordan sidekappene er tenkt brukt til å frigi tåa noe.

Det et jo ikke særlig godt håndtverk på noen av de bildene. 

På det største bildet ser jeg jo at tåa er dubba, så den har oksenese. Hvordan den viser klemt hov, forstår jeg ikke. Det er vanlig å vise bilder også under, da det er lettest å se der. 

Dette fordi klemt hov har uregelmessigheter i lamellranden. 

Den svarte har fått sko som ikke passer noen steder, og er ikke preparert godt nok til å få på sko. (hov formen er ikke verket fram) så for meg viser den ingen ting. 

Bildet som viser hvordan man kan trekke tilbake skoen, er ikke verre skoing enn den svarte. 

Men skoen er ikke tilpasset der heller. 

Jeg håper artikkelen har bedre kvalitet enn illustrasjonene. 

Når det kommer til hov med skader, så skal ikke vi mennesker reparere eller fixe noenting. Vi skal legge tilrette for at hoven får vokst seg frisk. 

Dette gjøres best ved å preparere hoven ved god verking og tilpasse skoen til det. Sko hyppig og gjøre god basic arbeid hver gang. 

Må man bruke sykebeslag er hovslageren presisjon i arbeidet viktigere enn noen gang. 

Om en mann begynner å kjøre ut tømmer av skogen med travsele, og selen ryker så dette ender i en ulykke, vil ingen si det er farlig å kjøre med travsele. 

Det er menneskets feilvurdering som gjorde det farlig. 

Sånn er det med skoing av hest også. 

Feilvurderinger lager skader. 

Edited by Siv
  • Liker 3

Blir litt som når man leser en anti-rollkurartikkel, og så har de brukt bilder av hester som ris med krøll i nakken og nesa nære bringen som gode eksempler på hvordan det bør ris? 

Edited by mallilen

1 time siden, mallilen skrev:

Blir litt som når man leser en anti-rollkurartikkel, og så har de brukt bilder av hester som ris med krøll i nakken og nesa nære bringen som gode eksempler på hvordan det bør ris? 

Ja. Jeg er på generelt grunnlag skuffet over artikkelforfatterne sin bruk av bilder til illustrasjoner. 

Leste en god artikkel om forskjellen på samling og de som slenger beina i været. 

På bildet er det en grand Prix hest på bane som har senket rygg og høye frambein. Tatt på skrå forfra. 

Og en hest i lang dyp form ute i naturen, tatt fra siden. 

Dårlig pedagogikk tror jeg det er. 

Og så blir det for lett å avvise innholdet i artikkelen. 

Tenker jeg. 

Edited by Siv