Jump to content

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

julnil

Liverpool eller postkandar, og andre kjørebittspørsmål

Recommended Posts

Godt noen fikk det med seg! :) Jeg satt der så cocky og mente at jeg ikke trengte å notere, for jeg husket det uansett. Øhm, ja...  :rødmer:

Egentlig ganske logisk tankegang der da, uten å framstå som cocky:P hihi

Sent from my GT-I9300 using Tapatalk

Hesten til R oger likte ikke presset den fikk i nakken av ett tradisjonelt liverpoolbitt. Den med bevegelig ledd fra sidestykke til munndel, gir ikke trykk i nakken at all. Så den virker kun ved press av kjetting og munndel.

Interessant at de laget kjørebitt med slike valgmuligheter :)

Egentlig ganske logisk tankegang der da, uten å framstå som cocky:P hihi

Jada. jada. :P

Leser følgende om et slikt bitt på Washap.se:

Genom att skänkeln är rörlig bibehåller huvudlaget sin plats längre bak på hästens nacke/huvud, det resulterar i att bettets placering och hävstångseffekt får en större frihet att anpassa sig efter det tryck som uppstår då man tar i tömmen

Et annet spørsmål:

Om man bruker kjørebitt i den "vanlige ringen" (merket med blå pil på dette bildet), vil det da bli noe særlig vektstangseffekt?

post-2-0-24422500-1386007424_thumb.jpg

Eller vil det bli omtrent det samme som å bruke et baucherbitt f.eks?

Globus_585820_9356.jpg

Med andre ord: om tøylen festes i den "vanlige" ringen, vil man da overhodet få et slikt tøyletak at kjettingen får noen virkning, eller vil det bli som et baucherbitt i bruk?

Litt vil kjetting virke, men det er ikke mye, så vil TRO at det blir som ett uleddet baucherbitt;)

Sent from my GT-P5100 using Tapatalk 4

Eg tenker at det blir litt som et jaktkandar? :) Men hestar er veldig forskjellige, mi hatar postkandar, men jaktkandar er ho kjempehappy for :) Liverpoolstang har eg ikkje prøvd då eg alltid har fått høre at den er svært sterk..

Hvorfor er liverpoolstangen så mye sterkere enn et postkandar? Så lenge tømmen er festet i samme avstand fra munndelen, blir det vel hipp som happ for hestens del?

Det kan ikke være det at postkandarer ofte har veldig buet munndel i forhold til liverpoolen, og det er derfor hester foretrekker det ene kontra det andre?

Hvorfor er liverpoolstangen så mye sterkere enn et postkandar? Så lenge tømmen er festet i samme avstand fra munndelen, blir det vel hipp som happ for hestens del?

Det kan ikke være det at postkandarer ofte har veldig buet munndel i forhold til liverpoolen, og det er derfor hester foretrekker det ene kontra det andre?

Min liverpoolstang hadde buet munndel, følte likevel den var sterkere..

Men er den ment for å være?

Finnes det noen "fasiter" noen plasser?

Jeg liker postkandar best, fordi man kan dra tømmene gjennom ringene og spenne ned hesten på dette bittet. Altså ta tømmen gjennom bittring, og videre festes i saletten ca der sjeken ligger. Dette kan man jo kun gjøre gjennom den øverste ringen på liverpool. Pirk altså, så sikkert uvesentlig. Selv syns jeg liverpoolen egentlig er penere, hehe.

Lærte på kurs en gang at leddet stangbitt var noe av det verste du kunne bruke! Det er mange år siden jeg fikk beskjed om dette så husker ikke hvorfor :/ Dette var på Olaf- kurs, brukte et leddet postkandar på gampen min da. Fikk streng beskjed om at det bittet skulle av, tror det var fordi det ble veldig klem på tunga. Men ta det med ei klype salt, husker ikke helt.

Jeg liker postkandar best, fordi man kan dra tømmene gjennom ringene og spenne ned hesten på dette bittet. Altså ta tømmen gjennom bittring, og videre festes i saletten ca der sjeken ligger. Dette kan man jo kun gjøre gjennom den øverste ringen på liverpool. Pirk altså, så sikkert uvesentlig. Selv syns jeg liverpoolen egentlig er penere, hehe.

Lærte på kurs en gang at leddet stangbitt var noe av det verste du kunne bruke! Det er mange år siden jeg fikk beskjed om dette så husker ikke hvorfor :/ Dette var på Olaf- kurs, brukte et leddet postkandar på gampen min da. Fikk streng beskjed om at det bittet skulle av, tror det var fordi det ble veldig klem på tunga. Men ta det med ei klype salt, husker ikke helt.

Leddede stangbitt er en uting, uansett.

Tradisjonelt brukte man rette stangbitt under kjøring. Delte stangbitt var, etter hva jeg har fått vite av en gammel skogsarbeider, styggedommen selv, og faktisk forbudt å bruke i munnen på arbeidshester.

Årsaken var rett og slett at tunge lass gjerne krevde ekstra støtte i munnen i både opp- og nedforbakker. Siden bittet er formet som det er, og kjettingen holder det hele på plass, vil et delt stangbitt forme en skarp spiss mot hestens gane uansett hvordan hodet holdes. Dette resulterte i smertefulle sår, logisk nok, og mange bittsky hester. At bittet med tommetrykk også ble mye smalere og klemte mot både tunge og underkjeve førte jo heller ikke noe godt med seg.

De delte stangbittene kom vel ikke hit før under krigen, og ble raskt adoptert som arbeidsbitt i etterkrigstiden, for så å forbys i 50-årene.

Rillene inn eller ut på kjørebittet?

Hvor stor forskjell utgjør det for hardheten av bittet?

Jeg har tenkt at rillene innover vil skape press på tunga, og derfor bli sterkere. 
Men aner ikke om jeg har rett på den da  :P

Rillene inn er skarpere ja. Har ikke testet det selv, synes det er skarpt nok (for min) med glatt overflate.

Jeg prøvde med rillene inn på Heros i dag, da jeg må bøye det litt utover om det skal brukes med den glatten siden inn, siden sidestykkene er buet og beregnet for at rillene skal ligge mot tungen. Fikk ikke noen negativ feedback fra Heros på dette

Bittet skal brukes motsatt av hva man tror for å være mildest. Legges det med rillene inn mot tunga blir det den glatte siden av bittet som virker mot tunga. Legges det med rillene "ut" av munnen vil de få virkning når det taes i tømmene.

Hmm, jeg har hørt motsatt. Hakekjede skal jo være såpass stramt at du ikke skal dra sjenklene på bittet i 90 grader, og da vil ikke rillene komme i kontakt med tunga om rillene ligger opp mot ganen. Eller?

Bittet skal brukes motsatt av hva man tror for å være mildest. Legges det med rillene inn mot tunga blir det den glatte siden av bittet som virker mot tunga. Legges det med rillene "ut" av munnen vil de få virkning når det taes i tømmene.

Nei, det stemmer ikke

Bittet er sterkest med rillene liggende INN mot tungen, har også kontrollspurt Roger H. om dette.

Om du mener man skal klare å vri bittet så mye i hestens munn, at rillene skal få virkning når bittet ligger med den glatte siden mot tungen som utgangspunkt, da vrir du det bittet utrolig mye, og kan neppe ha hakekjedet på....

Og på bakgrunn av det du skriver så kan jeg ikke fatte hvordan bittet blir vridd så mye at dersom rillene ligger vekk fra tunga, vil få innvirkning på tunga når man tar i tømmene. Jeg klarer desverre ikke å se det for meg, det finnes ikke logisk. Har hørt med både Roger H og Olaf N, og begge er enige. Riller mot tunge=sterkt. Glatt side mot tunga=mildere.

Og på bakgrunn av det du skriver så kan jeg ikke fatte hvordan bittet blir vridd så mye at dersom rillene ligger vekk fra tunga, vil få innvirkning på tunga når man tar i tømmene. Jeg klarer desverre ikke å se det for meg, det finnes ikke logisk. Har hørt med både Roger H og Olaf N, og begge er enige. Riller mot tunge=sterkt. Glatt side mot tunga=mildere.

Samme som mine tanker og det jeg har fått vite

Stjeler bilde fra et innlegg tidligere i tråden

6452758-origpic-8fb140.gif_0_0_100_100_3

Sett dette bittet med denne siden inn mot hesten, "pekende bakover", så vil rillene være mot tungen og bli skarpere enn om det er snudd andre veien. 

OK, da er vi enige om retning - men ikke enige om styrken.

Men stoler du ikke på disse kjørekarene, som sier at riller inn om tungen gjør bittet sterkest?

OK, da er vi enige om retning - men ikke enige om styrken.

Er du ikke enig i at riller er skapere enn ikke-riller?

Er du ikke enig i at riller er skapere enn ikke-riller?

Laban mener at når rillene legges mot tungen, og man tar i bittet, så vrir man bittet FRA riller TIL glatt side, og da vil bittet bli midlere fordi bittets riller ikke lengre er i kontakt med tungen

• Create New...