Jump to content

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

julnil

Liverpool eller postkandar, og andre kjørebittspørsmål

Recommended Posts

Hva foretrekker du å bruke, og hvorfor?

Er det noe praktisk forskjell mellom disse?

Jeg bruker postkandar på min, har ikke prøvd liverpool bitt på han da jeg syns postkandar fungerer veldig bra.

Litt OT, men er det noen her inne som var på clinicen med Boyd Excell?

Der var det mye snakk om bitt & mange endte opp med å skifte bitt på sin hest til tross for at de syntes selv at hesten fungerte bra på bittet de hadde.

Skulle inderlig ønske jeg var der altså, men prioriterte å dra med hesten på kjørekurs den helga.

Ser at liverpoolbitt med bare 2 huller (slik at stengene ikke blir så lange), oftest bare går til 12,5 cm

Noen som vet om noen med bare 2 huller som er 13,5 cm i munndelen?

Liverpool med 2 hull

http://www.selar.se/sv/korbett/liverpoolbett/liverpoolstang-med-tungfrihet-1.html

6453108-origpic-515789.gif_0_0_100_100_3

Liverpool med 3 hull

http://www.selar.se/sv/korbett/liverpoolbett/liverpoolstang-med-tungfrihet.html

6452758-origpic-8fb140.gif_0_0_100_100_3

Jeg bruker postkandar på min, har ikke prøvd liverpool bitt på han da jeg syns postkandar fungerer veldig bra.

Litt OT, men er det noen her inne som var på clinicen med Boyd Excell?

Der var det mye snakk om bitt & mange endte opp med å skifte bitt på sin hest til tross for at de syntes selv at hesten fungerte bra på bittet de hadde.

Skulle inderlig ønske jeg var der altså, men prioriterte å dra med hesten på kjørekurs den helga.

Vet du hvordan bitt-skifte de gjorde? 

Fra stang til trinse, trinse til stang, stang til annen stang, trinse til annen trinse? Og hvorfor?

Har desverre ingenting å komme med til julnil, har kjørt mest på trinse, og eventuelt litt på postkandar på andres hester. Jeg liker postkandar og om min må over på stang antar jeg at det er det jeg prøver først. Men synes den liverpoolen du ha ut her så spennende ut da. 

Jeg synes leddet stangbitt blir for sterkt. Men har kun sett i todelt da, kaaaaan jo kanskje hende tredelt er bedre?

Jeg synes leddet stangbitt blir for sterkt. Men har kun sett i todelt da, kaaaaan jo kanskje hende tredelt er bedre?

Så et leddet kjørebitt vil være uproporsjonalt sterkere enn et leddet trinsebitt?

Stangbitt og trinsebitt har jo to vidt forskjellige funksjoner. 

Stangbittet virker bakover, mens trinsebittet skal virke mer ledende/sideførende. (uff, jeg er skikkelig dårlig på å forklare kjenner jeg). 

Jeg tenker at om stangbittet er leddet så vil det "dele" opp effekten i munnen, og nøtteknekker-effekten kan bli veldig sterkt. Ulikt trykk i tømmen vil kjennes så utrolig godt i hestens munn, da stangen tross alt forsterker presset fra hånden. 

Uleddet stangbitt vil gi mer stabil støtte.

Det er i hvert fall slik jeg tenker, men vet ikke helt om det var forståelig  :P

Joda, skjønner hva du mener :)

Skal velge et nytt kjørebitt til snusken min, så da vil jeg bare forstå alle små detaljer som jeg kanskje ikke har fått med meg tidligere, før jeg kjøper nytt :)

Hva med faste og løse sidestykker da, ref innlegg lengre oppe?

Vet du hvordan bitt-skifte de gjorde? 

Fra stang til trinse, trinse til stang, stang til annen stang, trinse til annen trinse? Og hvorfor?

Etter hva jeg har hørt så har det vært alt du nevner her, noen gikk fra stang til trinse, andre fra trinse til stang, andre byttet stang & andre byttet trinse. Står også en reportasje i hestesport fra clinicen & står også der at bitt var mye pratet om.

Skulle veldig gjerne likt å visst om det er noen som har filma store deler av clinicen, da det hadde vært moro å sett!

Etter hva jeg har hørt så har det vært alt du nevner her, noen gikk fra stang til trinse, andre fra trinse til stang, andre byttet stang & andre byttet trinse. Står også en reportasje i hestesport fra clinicen & står også der at bitt var mye pratet om.

Skulle veldig gjerne likt å visst om det er noen som har filma store deler av clinicen, da det hadde vært moro å sett!

Fint om dette tas videre i en annen bitt-tråd, f.eks her http://cpanel20.proisp.no/~equifaay/ipboard/index.php?/topic/192-bitt-traden/

Jeg kan ikke stort om bitt dessverre, men ifht postkandarene du linker til med bevegelige og faste sidestykker, så er det nederste et såkalt butterfly hvor du kan vende bittet og veksle mellom en skarpere og en mildere side. Jeg har postkandar selv, med butterfly, men det har ingen skarpere side. Eneste forskjellen der er støtten sidestykkene gir, min foretrekker å ha de inntill sidene.

Valget mitt på kjørebitt falt på postkandar fordi det tillater bruks av klips på tømmene. Hovedsaklig så bruker jeg rett trinse når jeg kjører, men bruker postkandaren (har da uleddet) av og til. Oftest i dressurøktene.

Det øverste liverpool-bittet du linket til, med bevegelig ledd inn mot hodelaget, pratet Roger H om på et teorikurs her. Han hadde gått over til dette bittet, og var svært fornøyd med det. Men nå husker jeg selvsagt ikke teorien bak der... @Karaad og @carambee var på samme teorikurs, kanskje de husker?

Har brukt både liverpool og postkandar med bevegelige sidestykker, og vært fornøyd med begge. Synes kanskje liverpoolen er greiest for de som er stødige på hånden, opplevde det som lettere å ta tak i hesten med enn postkandaren. 

Den øverste liverpoolen som Julnil linket til, med bevegelige ledd mot sidestykkene, vil jeg tro har en effekt for plassering av sidestykkene? At de ikke blir dratt mot øyet til hesten når man drar i tømmene? For det mener jeg at endel hester har litt problemer med, i hvert fall de med korte hoder. Jeg synes det så veldig spennende ut i hvert fall. 

Jeg må si at jeg ikke helt ser poenget med faste sidestykker? Bittet ser da veldig stivt ut, er vel absolutt ingenting på bittet som kan beveges? Jeg ville gått for bevegelige. 

De fleste postkandar jeg har vært borti har hatt riller på ene siden, så det blir skarpere på ene siden enn den andre. Kan jo være praktisk på noen hester. 

Jeg kan ikke stort om bitt dessverre, men ifht postkandarene du linker til med bevegelige og faste sidestykker, så er det nederste et såkalt butterfly hvor du kan vende bittet og veksle mellom en skarpere og en mildere side. Jeg har postkandar selv, med butterfly, men det har ingen skarpere side. Eneste forskjellen der er støtten sidestykkene gir, min foretrekker å ha de inntill sidene.

Valget mitt på kjørebitt falt på postkandar fordi det tillater bruks av klips på tømmene. Hovedsaklig så bruker jeg rett trinse når jeg kjører, men bruker postkandaren (har da uleddet) av og til. Oftest i dressurøktene.

Det øverste liverpool-bittet du linket til, med bevegelig ledd inn mot hodelaget, pratet Roger H om på et teorikurs her. Han hadde gått over til dette bittet, og var svært fornøyd med det. Men nå husker jeg selvsagt ikke teorien bak der... @Karaad og @carambee var på samme teorikurs, kanskje de husker?

Hva mener du med at du har et postkandar, med butterfly? Trodde postkandar og butterfly var to foskjellige ord for samme bitt?

Disse bittene med riller på den ene siden, skal den da ligge med den glatte siden mot tungen for at det skal være mildest?

Har brukt både liverpool og postkandar med bevegelige sidestykker, og vært fornøyd med begge. Synes kanskje liverpoolen er greiest for de som er stødige på hånden, opplevde det som lettere å ta tak i hesten med enn postkandaren. 

Så du vil si at liverpoolen er sterkere enn postkandaren? Hvorfor?

Jeg tenkte som så at liverpoolen vil være mildere, for når man setter tømmen i første hull, så vil det ha mindre stangeffekt enn når man setter tømmen i første hull på postkandaren, da den er plassert litt lengre ned (snakker da om først hull etter "nullpunktet")

Blå pil markerer nullpunktet, og rød pil markerer første hull etter

post-2-0-13586900-1385981678_thumb.jpg

Den øverste liverpoolen som Julnil linket til, med bevegelige ledd mot sidestykkene, vil jeg tro har en effekt for plassering av sidestykkene? At de ikke blir dratt mot øyet til hesten når man drar i tømmene? For det mener jeg at endel hester har litt problemer med, i hvert fall de med korte hoder. Jeg synes det så veldig spennende ut i hvert fall. 

Jeg må si at jeg ikke helt ser poenget med faste sidestykker? Bittet ser da veldig stivt ut, er vel absolutt ingenting på bittet som kan beveges? Jeg ville gått for bevegelige. 

De fleste postkandar jeg har vært borti har hatt riller på ene siden, så det blir skarpere på ene siden enn den andre. Kan jo være praktisk på noen hester. 

Dette ja

6454526-origpic-e2a9b9.gif_0_0_100_100_3

Det de som selger bittet skriver om det, er følgende:

"En helt ny sort Liverpool stång med en smart gångjärns lösning för fastsättandet i sidostyckena. På det här viset kan kusken göra små subtila korrigeringar som endast påverkar den ena sidan av hästens mun. Detta ger automatiskt ett mjukare körsätt."

Hva mener du med at du har et postkandar, med butterfly? Trodde postkandar og butterfly var to foskjellige ord for samme bitt?

Disse bittene med riller på den ene siden, skal den da ligge med den glatte siden mot tungen for at det skal være mildest?

Engelske ordet for dem er butterfly, fordi de kan vendes. Et med faste sidestykker kan jo ikke vendes, dermed blir det jo ikke korrekt å kalle det butterfly?

Slett side er mild side ja. :)

Engelske ordet for dem er butterfly, fordi de kan vendes. Et med faste sidestykker kan jo ikke vendes, dermed blir det jo ikke korrekt å kalle det butterfly?

Slett side er mild side ja. :)

Så et liverpool som kan vendes, skal da heter Liverpool Butterfly?

Jeg trodde grunnen til at de kalles butterfly, er at postkandarets sidestykker ser ut som sommerfuglvinger?

Alltid trodd de heter butterfly fordi de ser ut som sommerfugler jeg  :P

Så et liverpool som kan vendes, skal da heter Liverpool Butterfly?

Det aner jeg ikke, har ikke hørt uttrykket i hvertfall.

Ser at de i Sverige kaller postkandaret med faste sidestykker for "grodbett", og skriver følgende om de:

Grodbett med fast skänkel. Är ett inte pumpande bett med en tungfrihet framåt och liten böj i mundelen. Detta gör att bettet inte trycker på tungan. Ser lite ut som ett nätt postkandar. I rostfritt stål. Ett tunt bett som upplevs väldigt possitivt av hästarna. Ett bra bett att prova på en häst som du provat "allt" med redan.
Detta bett är anpassat och gjort för de riktigt stora hästarna. Endast i 17,5 cm

6486341-origpic-34e973.jpg

Så i Sverige har de iallefall forskjellige ord for de med faste og løse sidestykker..

Måtte google litt her også nå, og ser at butterfly vs postkandar oppfattes veldig ulikt. Noen mener det er det samme, andre at forskjellen er om sidestykkene er løse eller ei, og så denne nettbutikken som selger bitt med butterfly munndel.

Jeg har da brukt butterfly som betegnelse på de postkandarene man kan veksle side på (som at sommerfuglen blafrer med vingene). Men mulig det er feil?

Ser Olaf N har svart dette på et ekspertsvar: 

"Postkandhar lages med sjenkel som kan snues (vendes begge veier). Derfor kaller amerikanerne bittet for Butterfly-bit."

Måtte google litt her også nå, og ser at butterfly vs postkandar oppfattes veldig ulikt. Noen mener det er det samme, andre at forskjellen er om sidestykkene er løse eller ei, og så denne nettbutikken som selger bitt med butterfly munndel.

Jeg har da brukt butterfly som betegnelse på de postkandarene man kan veksle side på (som at sommerfuglen blafrer med vingene). Men mulig det er feil?

Ser Olaf N har svart dette på et ekspertsvar: 

"Postkandhar lages med sjenkel som kan snues (vendes begge veier). Derfor kaller amerikanerne bittet for Butterfly-bit."

Tror det alltid kommer til å være forvirring rundt det der ja, nåvel :D

Hihi satt her og tenkte på hva vat det han sa om det bittet igjen? Hehe. Var det noe med at de ble litt mildere og at hestene gjerne ville ta støtte?

Knotrer på min S3

Grunnen til at det føltes sterkere med liverpoolen var kanskje fordi jeg syns tømmene tok fortere siden de sitter mer fast der enn de vil på postkandaren.. Men, jeg har alltid brukt postkandaren på første etasje, det har blitt for sterkt å flytte tømmen ned. På liverpoolen kjørte jeg en del på 2. etasje, så mulig det er derfor jeg husker liverpool som sterkere?

Hesten til R oger likte ikke presset den fikk i nakken av ett tradisjonelt liverpoolbitt. Den med bevegelig ledd fra sidestykke til munndel, gir ikke trykk i nakken at all. Så den virker kun ved press av kjetting og munndel.

Sent from my GT-I9300 using Tapatalk

• Create New...