Jump to content
Sign in to follow this  
Guest

hjelp til valg av dressursal

Recommended Posts

Guest

Hei

Jeg ser etter sal til unghest på fire år som ikke er ridd mere enn ett halvt års tid

Ser etter en dressursal som gir god støtte så jeg sitter best mulig og gjerne dypt sete

Noen som har noen å anbefale?

Kent & Master (ca 14000kr), Fairfax (ca 19000), Jeremy Rudge (22000), Albion

Dette er saler jeg vil anbefale å sjekke ut til hest med rett rygg og litt manke :) Alle er gode saler med litt forskjellig utforming. God kvalitet på alle, og de er alle veldig gode å ri i. Har selv en Kent & Masters S-series dressage og en Jeremy Rudge Flight, Flighten er absolutt favorittsalen men de er begge utrolig gode ri i :)

Siden hesten er fire år bare ville jeg kanskje sett mest på Kent & Masters og Fairfax da man kan skifte bom i disse. Noe som kan være greit på en unghest.

Edited by Bitten&Betty

Kent & Masters får man rimeligere fra England.. Har selv kjøpt min slik!

Sent from my GT-I9295 using Tapatalk

Edited by Bazinga

Håper det er greit eg spør i din tråd - korleis er dei merkene du nevner i kanalen, Bitten? Har også ein fireåring med rett rygg og manke som trenger sal. Men han har innmari brei ryggrad og trenger ein veldig god kanal.

Håper det er greit eg spør i din tråd - korleis er dei merkene du nevner i kanalen, Bitten? Har også ein fireåring med rett rygg og manke som trenger sal. Men han har innmari brei ryggrad og trenger ein veldig god kanal.

Svarer på vegne av Bitten her nå, har erfaring med både kent and masters og fairfax iallefall. De er 4-5 fingre i kanalen :)

Albion har også god bred kanal. Du bør kjøpe min :D Den plager ikke manken på den mest høymanka hesten på stallen.

Svarer på vegne av Bitten her nå, har erfaring med både kent and masters og fairfax iallefall. De er 4-5 fingre i kanalen :)

Litt OT, men endte du opp med en K&M til din hest, @hildevictoria ? :)

Albion har også god bred kanal. Du bør kjøpe min :D Den plager ikke manken på den mest høymanka hesten på stallen.

Har sett på din faktisk, men er redd den vert for lang (og kanskje ei aning for svai). Vi har også ei utfordring i kort salleie.

Men hestane våre er vel "søskenbarn" så slik sett er dei kanskje smidd i nokonlunde samme lest ;-)

Har sett på din faktisk, men er redd den vert for lang (og kanskje ei aning for svai). Vi har også ei utfordring i kort salleie.

Men hestane våre er vel "søskenbarn" så slik sett er dei kanskje smidd i nokonlunde samme lest ;-)

Den er ganske rett, men hvis din blir like rett som min når den løfter ryggen så blir den nok for svai ja. 

Litt OT, men endte du opp med en K&M til din hest, @hildevictoria ? :)

Endte opp med en Fairfax! Hadde sykt flaks og fant en brukt på finn til 7000 kroner. Det er uten tvil den BESTE salen jeg har prøvd på ham, og den gir mankefrihet så det holder. I tillegg ser den veldig pen ut, og er en drøm å sitte i  :D  Elsker den  :hjerteøyne:

• Liker 2

Oj, da var du heldig! De er svindyre.. mener det er samme produsent som av K&M salene?

Sent from my GT-I9295 using Tapatalk

• Liker 1

Må bare si meg helhjertet enig i at fairfax salen er helt fantastisk. Beste salen jeg har sittet i, og hesten går som en kule i den.

Er samme produsent som K&M og Thorowgood ja. Jeg er faktisk ganske imponert over de salene. Har ikke opplevd mange saler som ligger godt på så mange ulike rygger som dem :)

Sent from my iPhone using Tapatalk

• Liker 1

Jeg vil og ha Fairfax... *snufse*

Mange som har spurt meg om det er en Hennig-sal også.. Den er så elegant og lekker, i tillegg til å være utrolig god å ri i! Det eneste minuset er at jeg selvfølgelig har de korteste kneputene på min sal (de har to typer), og jeg har typ 1 meter lange ben.. Så vurderer nesten å selge og kjøpe meg den andre versjonen om jeg plutselig får mye penger til overs engang :P

Mulig jeg OT'er tråden her litt nå, men er muligens intr. om TS snuser på Fairfax-saler.

Jeg mailet litt med produsenten av disse salene ifbm. at jeg skal ha ny sprangsal til min som har høy manke. Her er svaret jeg fikk ang. forskjellen på Fairfax-salene kontra K&M:

"The Fairfax Jump saddle is built on an entirely new showjumping specific tree with a flat seat which enables the rider to dynamically adjust their centre of balance over every element of the jump. The tree has long points (so uses the R-Bar) which are swept back slightly so as not to interfere with the horse's shoulder movement. The tree is also very open headed with a 3/4 cut back, so can accommodate high or long withered horses and ones with wide spinal processes.

We have recently introduced this tree in the Kent & Masters S-Series range. However, the thing that sets the Fairfax model apart is the split panel design. As the name suggests, the panel is separated into two parts - the largest part bears the rider's weight and is traditionally flocked but also features Prolite in the panel lining. This panel stops immediately in front of the tree point.  We then use a foam block to support the front of the saddle flap where a traditional panel design would come down the front of the saddle. The photographs on the website will make it far easier to understand than I could ever explain. There are, however, several advantages with this design - it allows the horse's muscles behind the shoulder to move more without restriction, which put simply, makes the horse neater in front. By allowing the front part of the saddle to move independently, this helps make the saddle more stable and reduce the likelihood of it slipping back. The clever part though, is that most showjumping horses are asymmetrical as they always have a preferred landing leg. It is possible to fit a smaller block on the more developed side of the horse, so that the top of the saddle is even and the rider sits in balance."

EDIT: ligger forøvrig en dressurmodell for salg på FINN nå: http://www.finn.no/finn/torget/annonse?finnkode=42468473&searchQuery=fairfax
Vet ikke om den kan være noe?
Edited by Bazinga

Hehe, det er min annonse! Har lagt den ut sånn i tilfelle noen vil kjøpe den, så jeg kan få meg lenger kneputer ;) Har nemlig aldri sett den til salg i norge verken før eller etter jeg fant min.. dessverre :/

Edited by hildevictoria

Hahaha, vi skulle nesten byttet da @hildevictoria, for jeg har de lange kneputene, og ikke så fryktelig lange bein :lol:

Haha det skullle vi jo nesten gjort! dumt vi ikke bor nærmere hverandre så kunne vi jo ha prøvd.. Skal ikke til oslo området snart da  :D

Hehe, det er min annonse! Har lagt den ut sånn i tilfelle noen vil kjøpe den, så jeg kan få meg lenger kneputer ;) Har nemlig aldri sett den til salg i norge verken før eller etter jeg fant min.. dessverre :/

Åååh, hehehe!!! :) Da så!!

• Liker 1

Hei

Jeg ser etter sal til unghest på fire år som ikke er ridd mere enn ett halvt års tid

Ser etter en dressursal som gir god støtte så jeg sitter best mulig og gjerne dypt sete

Noen som har noen å anbefale?

Til diwa? :)

Jeg er veldig glad i KN-salene jeg da. De er veldig lette å tilpasse og ikke vanskelig å kjøpe/selge ved senere anledning :) ser for meg at KN kan ligge på hu :)

jeg er litt usikker på hva slags rygger, siden den ikke lå optimalt mtp tyngdepunkt på min - den ble litt baktung. Men den gir masse plass til ryggrad og manke iallefall. Nypris er litt over 20.000 i norge, kunne tenkt meg 12.000 for den?