Jump to content

Sal-snikksnakk

Recommended Posts

9 timer siden, Legaat skrev:

@Albina Yup! Det er til å gråte av 😭😂 Siden hun også er litt nedoverbakke-bygd og typ har null manke og, så sklir alt fram også. Det stopper i skuldrene hennes, så du kan jo tenke deg hvor happy hun blir for det.. Har jo hatt noen saler som har funka OK, men det er ikke bra nok med OK. Gjør jo at alt stopper seg i ridingen på et punkt. Nå har jeg bare en Tøltrider Heba Deluxe (bomløs). Hun elsker nå den da. Jeg og. Men vil ha en sal med bom også. 

@Elisabeth E Følger med på Teigar :) Blir brått at jeg kjøper noe via DK til slutt. Gah. Men foreløpig har de ikke hatt riktig modell / str. 

@duredilla Dessverre en modell som ikke har den «firkanta», åpne forsvisselen jeg ønsker meg. 

Akkurat de fine kvalitetene Albina har også. 😂😭 Heldigvis landa hun i Prestigefasong til slutt, så har hatt den i mange år. Hun har ikke endra fasong over ryggen på 3 år. Krysser fingrene for at hun i en alder av 20 bare blir der nå. 😂👍 Men vet akkurat hvor frustrerende det er, stoooor sympati. Håper Danmark kan gi deg uttelling på sikt. 😊 Evt så er det vel en del i Vestbytraktene som har hatt sånne saler da Julie underviste (underviser?) i området i mange år. Du kjenner jo noen i traktene der kanskje? 

• Replies 2.9k
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Kjenner jeg blir litt irritert, men så er jeg ganske negativ til hun dama der da. Lurte en venninne til å kjøpe ny sal til 26 000,- som virkelig ikke passa og som var umulig å selge videre. Ikke fått

Øh, man involverer ikke mannen i sånt! Saler går fra garasjen og inn i stallen, og samme vei ut igjen når de skal selges. Og den nye salen, om den oppdages, koster ALLTID det samme som den gamle ble s

Merker at jeg har gitt opp litt nå, og aksepterer at det aldri kommer til å være 100%... Så lenge hesten ikke får vondt av salen får det bare være, så kan jeg heller bruke pengene mine på ridetimer og

Posted Images

På 19.11.2020 at 11.53, GryCat skrev:

Jeg har wow sal og er veldig fornøyd 🙂  En av få saler jeg har prøvd som går klar av manken til min hest + at den faktisk ligger ganske så i ro tross alle bakkene vi har her og skuldre som dytter det meste bakover. 

• Perfekt 1
På 20.11.2020 at 12.54, ME&FB skrev:

Jeg har wow sal og er veldig fornøyd 🙂  En av få saler jeg har prøvd som går klar av manken til min hest + at den faktisk ligger ganske så i ro tross alle bakkene vi har her og skuldre som dytter det meste bakover. 

Så bra!

Har imidlertid begynt å snuse på en Ideal i stedet, som ble foreslått her på forumet. 

Så hvis noen har erfaringer med Ideal Roella, er jeg interessert i å høre om dem også!

På 21.11.2020 at 19.49, GryCat skrev:

Så bra!

Har imidlertid begynt å snuse på en Ideal i stedet, som ble foreslått her på forumet. 

Så hvis noen har erfaringer med Ideal Roella, er jeg interessert i å høre om dem også!

Hadde Roella til en tidligere hest. :) Likte godt.

• 4 weeks later...

Litt sånn for moro skyld har jeg testet en sal nå. Selger kaller det en Pessoa Pds dressursal, men jeg finner ingen merking av Pessoa på salen. Ser andre skriver samme (pessoa pds) i andre annonser, men jeg finner få slike saler på markedet. Jeg vet ikke hvilken modell det er, men den har opptil flere nummer på kappene. 

Er det noen som kan si meg noe om pessoa/pds? Har googlet og funnet ymse svar, men ingen svar som gjør meg klokere i forhold til salen jeg har testet. Hadde vært kjekt hatt en pekepinn på alder og verdi tilfelle kjøp, samt også - kan man bytte bomjern i dem? Leser forskjellig, men usikker hva som gjelder den aktuelle salen. Den er merket med bomvidde på kappen, men det ser ut som den mulig kan byttes jern på. Står et hvitt i nå. 

Har noen noen info, kanskje mest på generell basis som kan gjøre meg litt klokere? 😅

E7BF64C6-6D70-40D2-8465-BE9216130533.thumb.jpeg.a9a1e494063f61fc5a7a5405e53d3f43.jpeg

• 2 weeks later...

Vi fikk prøve en som var så hard under at vi ikke turte å ri i den. Panelene var beinharde og kantete (typ selve panelet var mykt, men kjentes ut som om det var stål på kortsidene)

Fant i etterkant ut at akkurat den samme salen ga en annen hest ekstrem betennelse i ryggen. Kan være en freak-opplevelse, men når salen blir sendt tilbake i retur pga problemet, og leveres ut fra leverandør i prøve, blir jeg litt paff. Håper det bare var den ene salen som har slike kanter under...

Ellers vet jeg om et par som selger fordi de ikke liker setet. Men ja, er spent på om noen har innspill ang passform mot hesten :) 

Jeg har bare sett en i levende live en gang, og så for meg at setet ble veldig rart? Stigbøylefestet var altfor langt bak. På den jeg så den ene gangen da. Vet ikke om det er sånt som kan flyttes på også? Tror ideen kan være god? Kan ikke helt huske om jeg kjente på putene under. Isåfall gjorde ikke den delen noe varig inntrykk på meg. 😊 

Ene oppstalløren  min har det, den passer visst hesten bedre enn noe den har brukt før. Den har pleid hatt øm rygg, så den sier nok fra med en gang det er noe «galt».
Har ikke ridd eller sittet i den selv da, så ingen erfaring med den personlig. 

Jeg elsket mine, og det gjorde Jazz en god stund også. 

De tilpasser seg jo i vidde, men ikke i fasong - det er jeg ikke enig i.

De ulike modellene er ulike i fasong.

Jazz fikk sin da hun var fire, og da hun var 6 hadde hun forandret fasong såppass at den ikke lå i balanse lenger.

Jeg synes hun hadde friere bevegelser i BFen i forhold til vanlig sal.

Stigbøylefestene er akkurat der de skal være, men siden forvisselen er "kappet" av ser de litt spaca ut.

Blivira sin gamle sal på Lillemor. Overraskende bra fit! Bare «ramla» ned i salleiet og ble der. Hmmm. Kanskje koste på en ny stopping?  Den er jo god og. 

Hvem er best på det rundt her? 

02A28E60-6D27-4251-B45D-1169B64DE32B.jpeg

Norsk Salsenter er på Stav med jevne mellomrom. Har en facebook-side der man kan melde seg på. "Saltilpasning med Norsk Salsenter i Gudbrandsdalen" tror jeg den heter.

10 hours ago, mallilen said:

@Emsy hvor lange dressurgjorder har du på Brego og Lillen? Og hvor fikk du tak i dem? 😂

de er overraskende normale i størrelsen! Skal måle de etterpå! 😁

4 timer siden, mallilen skrev:

Takk! Er på let etter lang dressurgjord, men er jo ikke å oppdrive over 80cm 😂

Herrejesus hva skal det brukes på? Kjøpt deg elefant? 

Okay! Sjekket gjordene, de vi bruker mest nå er 85cm, str 4 fra Deuber&Partner. Kan absolutt ikke ha lenger til Brego, men han har jo barokksal så reimene går godt opp på siden. På Lillen er de litt korte, men han har gjortleiet veldig langt bak, så det har ikke noe å si, siden den går klar av den blodåren :) 

Vi har også en Scharf Freedom i 80cm, og en pusegjord fra Horze i 75. 75 får jeg så vidt festet :lol: 

Horze har et par dressurgjorder opp til 90cm, tror de er enkle å finne hvis du går inn på gjord-fanen og sorterer etter størrelse! Tror det er helt ok pris på noen av dem.

Utover det har vi også brukt ponni-spranggjord med plate på 110cm :lol: Vi har ikke giddet å bestille fra utlandet, eller få spesialsydd :P Legger ved bilde med Deuber gjorden, den er like stram på begge sider, men der ser man jo hvor langt opp den går. Kunne nok ha vært 100 uten at det hadde gjort noe :P

9372354C-8A1D-43F8-89F1-C3622F867913.jpeg