Jump to content

Sal-snikksnakk

Recommended Posts

Jeg har innsett at jeg må ha ny sal (til dansken).

Den jeg har nå, er en KN Symphonie. Den ligger forsåvidt fint på han, men klemmer litt bak skuldrene.

Hovedårsaken til at jeg vil bytte er mest fordi den ikke passer så bra til meg lenger. Den er litt bred i setet til meg, og litt for hard mtp skaden min. 

Bommen ligger godt til ryggen hans, så lurer på om noen her inne har tips til saler som er ca like rette / buet?

Jeg kan ikke ha sal med høy baksvissel eller store klosser.

• Replies 2.9k
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Kjenner jeg blir litt irritert, men så er jeg ganske negativ til hun dama der da. Lurte en venninne til å kjøpe ny sal til 26 000,- som virkelig ikke passa og som var umulig å selge videre. Ikke fått

Øh, man involverer ikke mannen i sånt! Saler går fra garasjen og inn i stallen, og samme vei ut igjen når de skal selges. Og den nye salen, om den oppdages, koster ALLTID det samme som den gamle ble s

Merker at jeg har gitt opp litt nå, og aksepterer at det aldri kommer til å være 100%... Så lenge hesten ikke får vondt av salen får det bare være, så kan jeg heller bruke pengene mine på ridetimer og

Posted Images

På 6.10.2020 at 20.46, GryCat skrev:

Jeg har innsett at jeg må ha ny sal (til dansken).

Den jeg har nå, er en KN Symphonie. Den ligger forsåvidt fint på han, men klemmer litt bak skuldrene.

Hovedårsaken til at jeg vil bytte er mest fordi den ikke passer så bra til meg lenger. Den er litt bred i setet til meg, og litt for hard mtp skaden min. 

Bommen ligger godt til ryggen hans, så lurer på om noen her inne har tips til saler som er ca like rette / buet?

Jeg kan ikke ha sal med høy baksvissel eller store klosser.

Ideal, Passier, Apelles, Bates?
Apelles og bates kan du skifte kneputer på selv.  
Butterfly Claudia er smal i setet, og med utbyttbare kneputer.

8 timer siden, Elisabeth E skrev:

Ideal, Passier, Apelles, Bates?
Apelles og bates kan du skifte kneputer på selv.  
Butterfly Claudia er smal i setet, og med utbyttbare kneputer.

Bates funker ikke for meg - ikke Butterfly heller. Passier har vi hatt før - Optimum. Liker den, men den passet ikke hesten lenger, så byttet til KN fra den. Men takk for tips, de andre må jeg sjekke. Apelles har jeg aldri hørt om :) Skal lese meg opp!

Edited by GryCat
På 9.10.2020 at 21.13, Elisabeth E skrev:

Hvilken Bates og hvilken Butterfly har du prøvd? Caprili er mye smalere i tvisten enn en del av de andre, det samme gjelder Butterfly Claudia - ble alt for smalt for meg B-) 

Hmmm... Ideal fås også i forskjellige tvister, prøvd noen av dem?

Har ridd i Bates Bates Innova, Bates Isabell, Bates WIDE (dressur). Har hatt en Butterfly (tror det var Carmen) på prøve, og har sett på flere - men ingen av den har paneler / puter som passer hesten.

Ideal har jeg ikke prøvd, tror jeg :) 

• 2 weeks later...

Vi ble anbefalt en prestige Paris til vår kaldblods hoppe som er under omskolering. Denne skulle ha en bred kanal. Da salen kom i posten ble jeg veldig skuffet, jeg synes den er ekstremt smal. Noen som har erfaring med disse salene?😊

2 timer siden, Liz skrev:

Vi ble anbefalt en prestige Paris til vår kaldblods hoppe som er under omskolering. Denne skulle ha en bred kanal. Da salen kom i posten ble jeg veldig skuffet, jeg synes den er ekstremt smal. Noen som har erfaring med disse salene?😊

Her er det vel 2 hoder som ikke er enige om hva en bred kanal er? Jeg kan jo syns at 3  fingre er bredt mens du syns at  4 fingre er bredt. Bare et eks her.  Så viktig å måle i cm så ser man jo. Vi har jo forskjellige hender og fingre 🙂 

1 hour ago, mallilen said:

Saler som tilsvarer Globus Click og Loke? 
trenger helst 18», og bom må være 38. Bred døl med lite manke, flat rygg og lett svai. 

Prøvd Bates/Wintec wide? 

På 24.10.2020 at 10.23, ME&FB skrev:

Her er det vel 2 hoder som ikke er enige om hva en bred kanal er? Jeg kan jo syns at 3  fingre er bredt mens du syns at  4 fingre er bredt. Bare et eks her.  Så viktig å måle i cm så ser man jo. Vi har jo forskjellige hender og fingre 🙂 

Hva mener du er smalt og bredt?😊 i  cm. Nysgjerrig på hva folk mener er hva.

På 24.10.2020 at 12.55, mallilen skrev:

Saler som tilsvarer Globus Click og Loke? 
trenger helst 18», og bom må være 38. Bred døl med lite manke, flat rygg og lett svai. 

Jeg har thorowgood t8 til mi. Måtte bytte bom til vid-x vid så låg den bra. Har bilde da den medium- vid bommen var i. Ligger ikke ille men ikke optimalt da. Har 18» sal å disse kommer i 18» fra hooks. Ikke prøvd selv da jeg er pysete og ikke vil oppå unghesten men. 84352791-136E-4672-926F-993D67468C9B.thumb.jpeg.bc01d36bf16b05bc3c76858cced476df.jpeg

• Liker 1
22 timer siden, Liz skrev:

Hva mener du er smalt og bredt?😊 i  cm. Nysgjerrig på hva folk mener er hva.

Egentlig ikke tenkt så nøye over men lander vel ca slik på min hånd/fingre: 3 fingre og mindre-smalt.  4-5 fingre-normalt. og bredere enn 5 fingre-bredt.  Også viktig og følge med kanalen i bakkant at den ikke smalner inn som den gjør på noen saler.

• Liker 1
  • 3 weeks later...

Jeg sliter med å finne en sal som gir GOD plass til oversjenkelen min, jeg.. Jeg har lang oversjenkel, og opplever alltid at lår-/knestøtten tar for mye plass, og derfor skyver meg bakover i salen. Jeg trenger en sal som har kortere og mer vinklet støtte, så kneet mitt ikke blokkeres. Så skal den også passe en veldig kort islandshestrygg, uten manke, med store skuldre og med tønnerygg! Hun er også noe overbygd bak / nedoverhellende. Hjelp ass.

Erreplus Freestyle er det nærmeste aktuelle jeg har funnet, og den har en nypris på 45k..... 😅  Noen andre som har forslag?

erreplusfreestyle.jpg

• Liker 1
46 minutter siden, Legaat skrev:

Jeg sliter med å finne en sal som gir GOD plass til oversjenkelen min, jeg.. Jeg har lang oversjenkel, og opplever alltid at lår-/knestøtten tar for mye plass, og derfor skyver meg bakover i salen. Jeg trenger en sal som har kortere og mer vinklet støtte, så kneet mitt ikke blokkeres. Så skal den også passe en veldig kort islandshestrygg, uten manke, med store skuldre og med tønnerygg! Hun er også noe overbygd bak / nedoverhellende. Hjelp ass.

Erreplus Freestyle er det nærmeste aktuelle jeg har funnet, og den har en nypris på 45k..... 😅  Noen andre som har forslag?

https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=197683768 :)

Kneputene er festet med borrelås, så de kan man bytte etter eget godbefinnende, finnes i mange størrelser og utforminger. 
Superkort anleggsflate, og fleksibel bom så det er plass til allverdens skuldre i hele verden (Y) 

Edited by Elisabeth E
12 minutter siden, Elisabeth E skrev:

https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=197683768 :)

Kneputene er festet med borrelås, så de kan man bytte etter eget godbefinnende, finnes i mange størrelser og utforminger. 
Superkort anleggsflate, og fleksibel bom så det er plass til allverdens skuldre i hele verden (Y) 

Jeg syns Butterfly-salene er så utrolig stygge :rofl: Sorry! Ikke at det er avgjørende sånn sett, da. Om den passer hesten og meg, så får den nå se ut som den gjør. Men denne er jo ekstremt trang i forsvisselen og mot skuldrene. Jeg trenger en sal som er veldig bred og åpen i front. Kanskje de har noen andre modeller som er sånn?

Venninna mi har en eldre Hilbar som er helt perfekt for hesten, skikkelig bred og åpen framme. Men den er jo ikke til salgs, og jeg finner den ikke til salgs noe sted (har kontaktet Hilbar direkte og). Sjeldent jeg ser sånne saler om dagen. Erreplus går mer i den retningen nå, er derfor jeg er så gira på å få testa de. Skal dra ut saltilpasser etterhvert, så håper jeg kanskje en av de passer og at jeg kan finne en brukt.

1 minutt siden, Legaat skrev:

Jeg syns Butterfly-salene er så utrolig stygge :rofl: Sorry! Ikke at det er avgjørende sånn sett, da. Om den passer hesten og meg, så får den nå se ut som den gjør. Men denne er jo ekstremt trang i forsvisselen og mot skuldrene. Jeg trenger en sal som er veldig bred og åpen i front. Kanskje de har noen andre modeller som er sånn?

Venninna mi har en eldre Hilbar som er helt perfekt for hesten, skikkelig bred og åpen framme. Men den er jo ikke til salgs, og jeg finner den ikke til salgs noe sted (har kontaktet Hilbar direkte og). Sjeldent jeg ser sånne saler om dagen. Erreplus går mer i den retningen nå, er derfor jeg er så gira på å få testa de. Skal dra ut saltilpasser etterhvert, så håper jeg kanskje en av de passer og at jeg kan finne en brukt.

Haha, det blir en vane ;)

Den er ikke "trang", for den er jo hengslet, så den vil ikke lage press  noe sted. 
Dersom du er forbi, så må du gjerne prøve den, "bare for å prøve" om ikke annet :)

Jeg fikk helt nye hester mtp. skulderfrihet da jeg konverterte til butterfly (Y) 

2 minutter siden, Elisabeth E skrev:

Haha, det blir en vane ;)

Den er ikke "trang", for den er jo hengslet, så den vil ikke lage press  noe sted. 
Dersom du er forbi, så må du gjerne prøve den, "bare for å prøve" om ikke annet :)

Jeg fikk helt nye hester mtp. skulderfrihet da jeg konverterte til butterfly (Y) 

Henglset - hmm, okei? :D Forklar gjerne mer om hvordan de funker. Følger en islandshestdame på insta som også har Butterfly, en annen modell. Så har titta litt på de, men er skeptisk fordi de ser weeeeeird ut og jeg ikke vet noe om de 🤣

Min er ekstemt sensitiv for press på skuldre og trapeziusmuskelen, så er liksom kritisk til å finne noe som virkelig passer og ikke klemmer der. Som jeg også sitter godt i. Enkelt når hun er så spesiell i ryggen. 🤪

Hvor holder du til om dagen? :)

2 minutter siden, Legaat skrev:

Henglset - hmm, okei? :D Forklar gjerne mer om hvordan de funker. Følger en islandshestdame på insta som også har Butterfly, en annen modell. Så har titta litt på de, men er skeptisk fordi de ser weeeeeird ut og jeg ikke vet noe om de 🤣

Min er ekstemt sensitiv for press på skuldre og trapeziusmuskelen, så er liksom kritisk til å finne noe som virkelig passer og ikke klemmer der. Som jeg også sitter godt i. Enkelt når hun er så spesiell i ryggen. 🤪

Hvor holder du til om dagen? :)

Scharniere.jpg

Her ser du hvordan bommen er bygget opp.

Googla kjapt etter video 

Både jeg, hester og saler er på Lørenskog :)

1 minutt siden, Elisabeth E skrev:

Scharniere.jpg

Her ser du hvordan bommen er bygget opp.

Googla kjapt etter video 

Både jeg, hester og saler er på Lørenskog :)

Takk, skal sjekke ut etter jobb :D Litt vanskelig å se video her nå, haha.

Allright, skal ha det i bakhodet. Takk for tilbudet :)

11 timer siden, Legaat skrev:

erreplusfreestyle.jpg

Du er så heldig med den tønneryggen ass - høres jo ut som Albina du beskriver. 😂 

Den likner litt på de gamle Hillbarene når du sier det, ja. Falt litt ut av markedet nesten de, men er kanskje mer å oppdrive brukt i f.eks. Danmark? Jeg likte de ikke så godt, men jeg er 10cm kortere enn deg og særs kort i beina. 😃 Så vi ser nok ikke etter de samme tingene i et sete. 

15 timer siden, Legaat skrev:

så en hilbar royal et sted på Facebook nå i kveld?

@Albina Yup! Det er til å gråte av 😭😂 Siden hun også er litt nedoverbakke-bygd og typ har null manke og, så sklir alt fram også. Det stopper i skuldrene hennes, så du kan jo tenke deg hvor happy hun blir for det.. Har jo hatt noen saler som har funka OK, men det er ikke bra nok med OK. Gjør jo at alt stopper seg i ridingen på et punkt. Nå har jeg bare en Tøltrider Heba Deluxe (bomløs). Hun elsker nå den da. Jeg og. Men vil ha en sal med bom også. 

@Elisabeth E Følger med på Teigar :) Blir brått at jeg kjøper noe via DK til slutt. Gah. Men foreløpig har de ikke hatt riktig modell / str. 

@duredilla Dessverre en modell som ikke har den «firkanta», åpne forsvisselen jeg ønsker meg.