Jump to content

Sal-snikksnakk

Recommended Posts

• 3 weeks later...
  • Replies 2.8k
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Kjenner jeg blir litt irritert, men så er jeg ganske negativ til hun dama der da. Lurte en venninne til å kjøpe ny sal til 26 000,- som virkelig ikke passa og som var umulig å selge videre. Ikke fått

Øh, man involverer ikke mannen i sånt! Saler går fra garasjen og inn i stallen, og samme vei ut igjen når de skal selges. Og den nye salen, om den oppdages, koster ALLTID det samme som den gamle ble s

Merker at jeg har gitt opp litt nå, og aksepterer at det aldri kommer til å være 100%... Så lenge hesten ikke får vondt av salen får det bare være, så kan jeg heller bruke pengene mine på ridetimer og

Posted Images

Håper noen kan hjelpe. 
Har kjøpt oss hest for første gang og må kjøpe sal da forrige eier skal bruke salen på annen hest. 
Fått beskjed om at vi skal se etter sete på 17 evt 17,5 og bom på 32. 
Forrige eier har mye og lang erfaring med hest, og har konkurrert mye på ganske mye, og har aldri hatt noe annet enn stubben. 
Men har forklart at disse er harde sammenlignet med mange andre saler. 
Siden vi gikk ganske langt over budsjett på hest, må jeg i begynnelse nøye meg med en sal som er litt billigere/brukt. 
Er det noen som har erfaring med stübben edelweiss sprangsal eller prestige golden star? 

Finner lite om de på nettet, så

tipper det er utgåtte modeller? 

7 minutter siden, Hestejentemamma skrev:

Håper noen kan hjelpe. 
Har kjøpt oss hest for første gang og må kjøpe sal da forrige eier skal bruke salen på annen hest. 
Forrige eier har mye og lang erfaring med hest, og har konkurrert mye på ganske mye, og har aldri hatt noe annet enn stubben. 
Siden vi gikk ganske langt over budsjett på hest, må jeg i begynnelse nøye meg med en sal som er litt billigere/brukt. 
Er det noen som har erfaring med stübben edelweiss sprangsal eller prestige golden star? 

Har ikke erfaring med noen av de modellene, men ville bare gi en liten varsko på at bomstørrelser varierer voldsomt fra merke til merke, så selvom 32 i Stubben passet, så er det ikke sikkert at samme størrelse i Prestige passer. Også er det jo mer enn sete og bom som må passe, salens utforming varierer mye fra modell til modell. Det er fint å kjøpe brukt, men man burde ha en saltilpasser til å se om den passer og om den f eks burde stoppes om.

Sist jeg kjøpte sal på litt budsjett hadde jeg en saltilpasser innom som ga meg tips til hvilke saler jeg kunne se etter brukt og hvilken størrelse i de ulike salene, også skaffet jeg en av de foreslåtte, og hun kom innom igjen og så at den passet, og om den trengte ny stopp. 

• Liker 1
2 timer siden, Hestejentemamma skrev:

Håper noen kan hjelpe. 

Selv med stramt budsjett vil jeg anbefale dere å kontakte en utdannet saltilpasser. Bom str 32 er ofte ulik i bredden på ulike merker, og dermed ikke det beste å ha som holdepunkt. Vil dere lete selv så bør dere finne ut litt mer om fasongen på hesten deres, om den er svai, bred over manken, høy manke, kort rygg osv. Og ikke minst hvilken setestr som passer rytter best :) Noen saltyper kan ligge fint på relativt korte rygger med setestr opp i 18", mens andre ikke bør ha mer en 17". Så her må dere måle og prøve. Men det aller smarteste, som nok også kan hindre bomkjøp, er å kontakte en dyktig saltilpasser. En uavhengig saltilpasser (registrert hos Society of Master Saddlers f.eks) skal ikke presse på dere en dyr ny sal, men hjelpe dere på riktig vei :)

• Liker 1
  • 4 weeks later...

Noen som har wow-sal? Noen som skal selge en wow-sal (sprang), og så skjønner jeg at de kun kommer i hele setestørrelser. Betyr det at en 17" har litt ekstra god plass, eller burde jeg hatt 18" siden jeg normalt sett ville hatt 17,5?

Disse kunne man tilpasse mye? 

På 9.7.2020 at 21.23, Mona skrev:

Noen som har wow-sal? Noen som skal selge en wow-sal (sprang), og så skjønner jeg at de kun kommer i hele setestørrelser. Betyr det at en 17" har litt ekstra god plass, eller burde jeg hatt 18" siden jeg normalt sett ville hatt 17,5?

Disse kunne man tilpasse mye? 

anbefaler deg virkelig å prøveri en wow-sal før du kjøper.

De er ikke så himla gode å sitte i, iallefall ikke dressursalene..

Jeg har wow dressursal og syns den er veldig god å ri 🙂 Har også en santa cruz leopold som jeg også digger.   

Wow salen er smalere og sitte i. Nå er Wow 17 i setet og SC 18 så utgjør jo litt der, men det har gått seg til og gå ned i setestr. Og ja ALT kan byttes på en wow sal- det koster men kan byttes.  

• Liker 1

En wow sal er jo som alle andre, må passe hest og rytter. Du kommer litt nærmere med den fordi du kan som nevnt over bytte ut alt. En sprangsal er ikke en sprangsal, det er en sal med sprangkapper som kan byttes i dressurkapper osv.  Bør jo som alle andre saler, prøves både på hest og rytter, vi er alle ulike og vil trives med ulike seter/utforminger. 

• Liker 1
På 10.7.2020 at 23.18, julnil skrev:

anbefaler deg virkelig å prøveri en wow-sal før du kjøper.

De er ikke så himla gode å sitte i, iallefall ikke dressursalene..

Jeg synes de er veldig gode 🤷🏼‍♀️ Så kommer sikkert an på kroppen til rytteren, og muligens ryggen til hesten. Har brukt wow-salene til stalleier på tre varmblodsridehester og en islandshest. Liker den ene av dem bedre enn den andre, den med smalest tvist, men begge er gode synes jeg. 

Stall sjefen har wowsal, ho er veldig fornøyd med den. 

Sjølv jakter eg òg på sprangsal fremdeles. Etter hesten sin groggy periode i vår, som 95% sannsynlig skyldes den vi har, så tør eg ikkje anna enn å kjøpe ny med saltilpass på kjøpet. Så venter i spenning til ho kjem forbi neste gong. 

Tips til sal til kaldblodshoppe som kommer rett fra travbanen og skal bli hobby hest?😊 utrolig vanskelig å finne sal til henne.

- store skuldre. Så trenger en som gir mye skulder frihet.

- rett rygg - litt overbygd

- hun er smal og har en del manke.

- må kunne byttes bom i selv.

- sprang /allround sal. Str 17  i sete

- ikke bomløs

- skrå puter

- og helst i pris klassen 10 000,- pluss/minus. Kan kjøpe brukt.

Tips til hva vi kan se etter?

Jeg har gode erfaringer med Bates. De kan bygges om ganske mye etterhvert som de utvikler seg. Ikke bare med utbyttbart bomjern, men også med luftputer i salputene hvor du kan bygge opp og ned ifht rett/svai rygg. 

Skal du ha sprang, allround eller dressursal?

• Liker 1

Jeg har også god erfaring med Bates til hest i endring :) på forrige hest hadde jeg Thorowgood, som jeg også likte godt. 

10 hours ago, LisaFi said:

Jeg har gode erfaringer med Bates. De kan bygges om ganske mye etterhvert som de utvikler seg. Ikke bare med utbyttbart bomjern, men også med luftputer i salputene hvor du kan bygge opp og ned ifht rett/svai rygg. 

Skal du ha sprang, allround eller dressursal?

Står sprang/allround 👍

Edited by Eva
  • Liker 1
  • 2 weeks later...

Vet ikke om dette kanskje er svart på før men skal kjøpe meg min første ridehest og trenger råd om hvilke saltilpasser jeg skal velge.

Har sett på:

- Skoies

- Norsk Hestesenter

- Triumph Saddles

35 minutes ago, ClaraogM+C said:

Vet ikke om dette kanskje er svart på før men skal kjøpe meg min første ridehest og trenger råd om hvilke saltilpasser jeg skal velge.

Har sett på:

- Skoies

- Norsk Hestesenter

- Triumph Saddles

Hvor i Vestland hører du til? :) Lettere å gi tips om hvem som ofte er i området!

13 timer siden, Eva skrev:

Hvor i Vestland hører du til? :) Lettere å gi tips om hvem som ofte er i området!

Jeg skal flytte til Tønsberg om ikke lenge, så håper på en som kan komme til Tønsberg "området".

1 time siden, ClaraogM+C skrev:

Jeg skal flytte til Tønsberg om ikke lenge, så håper på en som kan komme til Tønsberg "området".

Jeg bor i området, har brukt Silje Sverkholt, hun kjører ut i området og har en fb side: https://www.facebook.com/Fagsalmakeren/

Hun forhandler WOW saler selv, men det var over budsjett her, og da ga hun meg gode råd om andre saler som kunne passe hesten. Jeg fikk tak i en av de hun anbefalte brukt, og så kom hun tilbake og så den på hesten og det var god match. Har også brukt henne til omstopp av sal til den andre hesten. Veldig fornøyd.

Skoies har også hatt en dag i mnd eller noe sånt på Semb Hovedgård i Horten hvor man kunne ta med hesten og prøve saler, men driften der flytter til Drammensområdet, så da må man sikkert evnt reise dit. 

• Liker 1
  • 2 weeks later...
På 14.7.2020 at 9.03, Liz skrev:

Tips til sal til kaldblodshoppe som kommer rett fra travbanen og skal bli hobby hest?😊 utrolig vanskelig å finne sal til henne.

- store skuldre. Så trenger en som gir mye skulder frihet.

- rett rygg - litt overbygd

- hun er smal og har en del manke.

- må kunne byttes bom i selv.

- sprang /allround sal. Str 17  i sete

- ikke bomløs

- skrå puter

- og helst i pris klassen 10 000,- pluss/minus. Kan kjøpe brukt.

Tips til hva vi kan se etter?

Santa Cruz

Jeg leter etter en sal, gjerne dressursal, til min datter på 6 år og hennes lille welsh-ponni. Ponnien er ca 117 cm høy, bruker 110 i horseware dekken, og er akkurat nå alt for bred. Ryggen har en liten svai. Ser for meg setestørrelse 15", om dette kan være kort nok til ponnien. Bomvidden må være utskiftbar da hun skal ned i vekt. Er det noen som har tips til hvilket merke/modell som kan være verdt å prøve?

5 minutter siden, VivianK skrev:

Jeg leter etter en sal, gjerne dressursal, til min datter på 6 år og hennes lille welsh-ponni. Ponnien er ca 117 cm høy, bruker 110 i horseware dekken, og er akkurat nå alt for bred. Ryggen har en liten svai. Ser for meg setestørrelse 15", om dette kan være kort nok til ponnien. Bomvidden må være utskiftbar da hun skal ned i vekt. Er det noen som har tips til hvilket merke/modell som kan være verdt å prøve?

Jeg har en jc grand petit som passer en brei/flat og litt svai hest til salgs. 16" men liten i setet. Dressursal med knestøtter som passer en liten rytter. Den bør nok få ny stopp, men mye sal for pengene. Hadde tenkt å stoppe den om men siden den begynte å bli liten til rytteren kjøpte jeg heller ny sal. Tenkte 3500 kr..

22 timer siden, Issa skrev:

Jeg har en jc grand petit som passer en brei/flat og litt svai hest til salgs. 16" men liten i setet. Dressursal med knestøtter som passer en liten rytter. Den bør nok få ny stopp, men mye sal for pengene. Hadde tenkt å stoppe den om men siden den begynte å bli liten til rytteren kjøpte jeg heller ny sal. Tenkte 3500 kr..

Er primært ute etter en med utskiftbart bomjern, men takk for tilbudet 🙂

Ser litt på knights sin sprangssal til småtasser, og tekna sin dressursal. Har fått prøve knights i dag, men jeg har jo aller mest lyst på dressursal. Bestiller jeg en Tekna ny i 15" sete så får jeg ikke byttet den om den ikke skulle passe - da det ikke er en størrelse de lagerfører. Valgets kvaler...