Jump to content

Sal-snikksnakk

Recommended Posts

På 29.4.2020 at 9.56, Stjorm10 skrev:

Jakten på ny sprangsal må starte. 🤑

Hesten har rett og rund rygg med litt manke. 

Vi kjører lav profil i dressur, 17'' i sete og Kent and masters av merke. Men kva bør vi sjå etter i sprang? 

Eg har ikkje råda til å kjøpe ny sal der òg, sjølv om kanskje det hadde vert det beste. Men siden eg knapt rir sprang sjølv endo 🤷‍♀️ 

Den han har i dag, har han forsåvidt vokst ut av. Ingen superkrise at ho på 15år og 40kg rir i den, men den må byttes ut. 😊

Nokon tips og råd? 

Hva med Thorowgood low profile sprangsal? Hvis du følger med på finn er det fullt mulig å få seg en rimelig brukt en der. :)

• Liker 1
  • Replies 2.9k
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Kjenner jeg blir litt irritert, men så er jeg ganske negativ til hun dama der da. Lurte en venninne til å kjøpe ny sal til 26 000,- som virkelig ikke passa og som var umulig å selge videre. Ikke fått

Øh, man involverer ikke mannen i sånt! Saler går fra garasjen og inn i stallen, og samme vei ut igjen når de skal selges. Og den nye salen, om den oppdages, koster ALLTID det samme som den gamle ble s

Merker at jeg har gitt opp litt nå, og aksepterer at det aldri kommer til å være 100%... Så lenge hesten ikke får vondt av salen får det bare være, så kan jeg heller bruke pengene mine på ridetimer og

Posted Images

På 19.4.2020 at 0.06, Mona skrev:

Vet at du får det du betaler for, og så er det sikkert lurt å unngå de som er steinharde i setet😅 Trodde før at westernsaler var one size fits all, men det gjør de visst ikke 🙈 

På 19.4.2020 at 0.38, Issa skrev:

Er nettopp det, like stor vitenskap med saltilpassing der som andre saler, pluss at de jo gjerne er lagd til litt andre raser enn det jeg har 😬 en ser det finnes bomfrie varianter som ikke er like tunge som de tradisjonelle. Kanskje en slik kunne være noe..

Jeg har freemax som borjes selger, bomløs men med bom. 17» som tilsvarer 18 i engelsk sal. Lette men ikke stive samt ligger bra på de fleste hester. Blir tursal her på dølen

• 3 weeks later...
På 19.2.2020 at 15.27, kineba skrev:

har ikke brukt selv, men kjenner mange som bruker henne. En meget spesiell dame med masse meninger, men inntrykket er at hun er flink.  Hun bruker masse tid på hver hest og rytter, men aner ikke hvordan hun er på online tilpassing. 

hehehe, jeg og ei venninne er på leting etter sal og var innom deres tjenester hos Better Riding / Åsheim Ridning.

Spesielle folk kan det se ut som ja, veeeldig omstendig iallefall.

Og ser ut som de ikke kan sende sal til meg og min venninne likevel, fordi vi ikke er helt med på alt det omstendige...

6 timer siden, julnil skrev:

hehehe, jeg og ei venninne er på leting etter sal og var innom deres tjenester hos Better Riding / Åsheim Ridning.

Spesielle folk kan det se ut som ja, veeeldig omstendig iallefall.

Og ser ut som de ikke kan sende sal til meg og min venninne likevel, fordi vi ikke er helt med på alt det omstendige...

Hva var det omstendige? Jeg ble - stikk i strid mot min natur - nysgjerrig :lol: fordi jeg vurderte henne jo men.. kom liksom aldri så langt. 

Vi hadde ikke lyst til å gjøre det så omstendig som de ville, med skypemøter, tilsendt rygg-gitter, lang liste med punkter vi måtte utføre etc. Når jeg sa at vi ikke ønsket å gjøre det så komplisert, og om vi bare kunne sende noen ryggbilder, fikk vi dette svaret

78FCF867-84EA-473B-BD16-E3A19A7655E6.jpeg

jeg har spurt om de er sluttet å selge saler, eller om det bare er oss de ikke vil sende saler til, uten å få svar.

de har et skjema på nett med utrOlig mange punkter å svare på, ved en online tilpasning. Kjente vi fikk låsning i hjernen av alt dette, og ønsket å gjøre salprøvingen enklere.

se denne, viser i et nøtteskall hvor omstendig de kan være: https://www.better-riding.com/velkommen/om-oss/saltilpasning-no/bestill-salsjekk-eller-saltilpasning/

Rent personlig synes jeg det virker som om de forsøker å ta alle tenkelige parametre med i planleggingen ved å være så omstendelige, men det er kanskje bare jeg som setter pris på at noen later til å gjøre så absolutt godt de kan for å lykkes på første forsøk 🤷‍♀️

• Liker 2

om hesten står på utegang, er på boks på natt, boks noen timer, antall timer på beite, om den bruker bandasjer, belegg, hjelpetøyler, travsele etc etc osv osv er ikke særlig relevant

For min del så blir jeg kvalt.

Har deltatt på noen saltilpasninger og flere online, og ingen har vært slik som dette.

Når man får kunder som ønsker det tonet ned fordi det blir for mye, så bør man jo ikke gå dithen at man sier man ikke lengre sender saler.

Til sammenligning ønsker andre seriøse saltilpassere 3-4 ryggbilder

Jo, mye av dette er relevant. 

Hjelpetøyler, f.eks. Hvorfor brukes de, hvor lenge har de blitt brukt? 
her kan problemet sitte både oppi og under salen. 

Om hesten brukes travsele er også relevant. Svært mange hester som bruker/har brukt travsele har en fortykning i leiet der selen har ligget. 

Jeg tenker at et slikt skjema gir langt mer opplysninger om hestens behov enn 3-4 bilder gjør. Og jeg tenker at grundige mennesker finnes det ikke for mange av. Det er -ikke overraskende- mange som må sende saler i retur etter en slik bildekonsultasjon, fordi bildene er bare bilder. 

• Liker 2

Kunne tenkt meg ryggitter, og hvorfor finnes det ikke med 4g så det selv kan sende mål til saltilpasser 😅 (eller gjør det?). Men enig, for mye styr så gir man opp. Å ikke sende ut saler var vel pga corona, men virus dør nok i løpet av postgangen så kanskje litt væl mye forholdsregler. 

Skal til skoies sin saltilpasser i horten straks, det blir spennende 😊

19 minutter siden, Issa skrev:

Kunne tenkt meg ryggitter, og hvorfor finnes det ikke med 4g så det selv kan sende mål til saltilpasser 😅 (eller gjør det?). Men enig, for mye styr så gir man opp. Å ikke sende ut saler var vel pga corona, men virus dør nok i løpet av postgangen så kanskje litt væl mye forholdsregler. 

Skal til skoies sin saltilpasser i horten straks, det blir spennende 😊

Kan ikke tro det var av korona, fordi vi hadde allerede vært i dialog med dem en ukes tid med flere mailer frem og tilbake. De skulle sende 2 gitter når vi hadde betalt 2000 i depositum for dem. Min venninne hadde vært i en (timeslang) dialog med dem på telefonen, om sin hest. Jeg ventet på en ny sal de skulle få inn i disse dager. Dagen etter at jeg spurte om vi heller kunne sende ryggmål og bilder, fikk vi beskjed om at de ikke kunne sende saler til oss likevel.

Normalt sett gir en seriøs aktør signaler om hvorfor de ikke lengre kan levere, og når tid de evt kan levere igjen.

Det var veeeeldig mye spørsmål der ja :P  Tror heller jeg bare ville hatt de på stallen jeg. Hadde ikke orket det omfattende greiene der. 

Hadde en lokal saltilpasser hos meg idag, og som fryktet - salen er litt for vid.. får bruke batesen enn så lenge. 

Hvis noen har en Prestige Helen i 17" i setet og 33 i bommen. Skrik ut. Liggi flere på finn med alle er solgt for ikke lenge siden. Tyyyyypisk!!!

5 timer siden, Mariell skrev:

Det var veeeeldig mye spørsmål der ja :P  Tror heller jeg bare ville hatt de på stallen jeg. Hadde ikke orket det omfattende greiene der. 

Hadde en lokal saltilpasser hos meg idag, og som fryktet - salen er litt for vid.. får bruke batesen enn så lenge. 

Hvis noen har en Prestige Helen i 17" i setet og 33 i bommen. Skrik ut. Liggi flere på finn med alle er solgt for ikke lenge siden. Tyyyyypisk!!!

Du vet de kan endres, så om det ligger en der med 34 eller 32 I bommen sender du bare til skoies :)

Red i en sånn i dag, ikke dum den. Var moro å prøve saler hos skoies sin saltilpasser. Veldig hyggelig dame. 

Jaa men saltilpassern var ikke ledig før juni, men hun mente en 34 i bom kunne brukes helt fint til hun kom å fiksa den da:) Ikke ridd i en sånn enda, bare prøvd på hesten:) Redd prestige er litt harde, men er kanskje ikke det?

10 timer siden, Mariell skrev:

Jaa men saltilpassern var ikke ledig før juni, men hun mente en 34 i bom kunne brukes helt fint til hun kom å fiksa den da:) Ikke ridd i en sånn enda, bare prøvd på hesten:) Redd prestige er litt harde, men er kanskje ikke det?

Går nok å padde opp en periode ja. Haha kanskje, jeg kjenner ikke så godt forskjell på harde og myke saler, er herda i en stubben-sal i ca tusen år. De var myke de jeg prøvde 🤔 tror jeg. Prøvde en D2. Jeg vil ha en D2. Men jeg har ikke 50k å bruke på sal 😬

4 timer siden, Mariell skrev:

Ja noe sånt 😅 Bestilte en Helen. Så håper jeg at den er god. Synes 25 k brukt er nok da, for å si det sånn😂

(Prestige)salene har økt kunstig mye i pris. Med mindre de er stappet med ull fra gullsau, så har jeg liten tro på at de faktisk verd mer enn 30

9 timer siden, Issa skrev:

Går nok å padde opp en periode ja. Haha kanskje, jeg kjenner ikke så godt forskjell på harde og myke saler, er herda i en stubben-sal i ca tusen år. De var myke de jeg prøvde 🤔 tror jeg. Prøvde en D2. Jeg vil ha en D2. Men jeg har ikke 50k å bruke på sal 😬

Man må aaaaldri prøve dyrere enn man har tenkt til å kjøpe. Hallo. 😂

32 minutter siden, Albina skrev:

Man må aaaaldri prøve dyrere enn man har tenkt til å kjøpe. Hallo. 😂

Jeg vet, de vet.. Men jeg måtte bare for å ha det gjort og den koster så mye at det er totalt uaktuelt uansett. Hadde jeg vært i tvil så hadde jeg aldri prøvd 😂 

Ja en vanvittig pris. Men de legger ned mye arbeid i forskning, utvikling med gode ryttere, godt lær, femti folk som jobber med én sal før den er klar og slikt. Drar opp prisen, det. Men så mye koster det nok ikke å produsere dem 😬 de selger jo en del så firmaet må gå godt 😅 

Jeg snakket med han ene som jobbet for skoies før, Knut etterleannet, og han sa at hver og en Prestigesal faktisk var håndlaget - derav prisen. Stemmer sikkert det. Håper hvertfall ejg har en sal som varer lenge :P  Prøvde en Bruno sprangsal på hestemessa.. Brukt til 25 000, den var altså såå digg. Satt i en Prestige Arezzo etterpå, som har sikla på lenge og den avr steinhard i forhold. Lønner seg å prøve litt, men det koster :P

Alle saler er vel mer eller mindre håndlaget. Men alt i alt er nok prestige en mer forseggjort sal av bedre kvalitet på alt fra lær til stopp enn veldig mye annet. Men er enig i at prisen har tatt helt av. Det koster ikke 1200 kroner å produsere stigbøylereimer heller akkurat. SÅ stor forskjell i læret er det ikke fra feks høøks sine. 

Jaa, forsåvidt sant men han mente de andre salene var mindre eget håndarbeid, sånn jeg forstod det. Men det er jo helt syke priser. Det koster sikker en brøkdel av prisen å lage :P  Og de fine kalveskinnet som er så bra og dyrt er jo noe jævla drit :P Blir jo slitt etter ti turer. Det var de 800kronene :P 

Mjæh tror de snakker det litt ned fordi de vil selge de salene til prisen av en nyre og en lunge  😅 merker jo forskjell på prestige og en Claridge house liksom men syns mange av de litt mer overkommelig i pris er like gode i læret. Hadde jeg vunnet i lotto hadde jeg ikke nølt med å velge prestige sin da 😂 den var lagd for min kropp 😭 

D1 var like mye håndlaget da de solgte den for 35000 i 2015, som den nå er til 60.000 De tar betalt for merket, og det er Bare bull. De har de senere år klasket 20-25.000 kr på prisen uten at salene er noe bedre.

salbransjen har rett og slett skrudd opp prisene, alle som en.

Tidligere kostet en billig sal under 10. En moderat sal 10-20. Dyre saler 20-30. Saler over 30 var psyko, og noe de færreste handlet.

Nå koster billige saler under 20. Moderate saler fra 20-40. Dyre saler 40-60. Psyko-saler 60+

Det jeg da synes er interessant er at man kan få komplett utstyr, sal, hodelag, fortøy, stigbøyler, fortøy og halerem, håndlaget spesielt til deg og din hest i portugal for under 2000 euro. I hvertfall sist jeg sjekket. God kvalitet og pent laget. Men portugisisk stil da selvfølgelig. Kjenner også fol som lager replikasaler fra middelalderen til rundt 1000euro, også spesialtilpasset deg og hesten.  Helt enig i at sakprisene har tatt helt av. Den jeg har er dyr nok ny, rundt 30k, og jeg kjenner folk som skryter av hvor fantastisk salene til 60 k er, og at de kan tilpasses alle hester og bladibla. Har sett flere av de som ikke passer og blir ubehagelige de og. 

En sal er en sal i måten den passer på, ja. Men man om man tenker på gamledager, må man se på den økonomiske situasjonen i sin helhet. En sjokoladeplate kostet ikke 50 kr, men 20 kr. 

Det koster jo heller ikke 5k å lage en gjord. Men den er god og folk kjøper den så da kan de jo ta den prisen.