Jump to content
xxAne

Sal-snikksnakk

Recommended Posts

Jaa, jeg tenker jeg prøver et smalere et kanskje. Men synes det er rart om hun er smal i størrelsen egentlig. Manken og lengden som bekymrer meg mest. Enn så lenge får den fungere på banen, for da ligger den nok ganske stille. Mest i nedoverbakke jeg synes den kanskje ligger litt lavt. Har jo Bainesen også som jeg kan bruke litt. Den er ikke så svai når jeg først er oppi salen, da legger den seg litt nedpå bak.

Tatt kontakt med Skoies så en dame derifra kunen komme innen et par uker, så kan hun se på de jeg har samt at jeg kan se på hva slags utvalg hun har av saler :) 

47 minutter siden, Mariell skrev:

Jaa, jeg tenker jeg prøver et smalere et kanskje. Men synes det er rart om hun er smal i størrelsen egentlig. Manken og lengden som bekymrer meg mest. Enn så lenge får den fungere på banen, for da ligger den nok ganske stille. Mest i nedoverbakke jeg synes den kanskje ligger litt lavt. Har jo Bainesen også som jeg kan bruke litt. Den er ikke så svai når jeg først er oppi salen, da legger den seg litt nedpå bak.

Tatt kontakt med Skoies så en dame derifra kunen komme innen et par uker, så kan hun se på de jeg har samt at jeg kan se på hva slags utvalg hun har av saler :) 

Lurt. Og om du snakker med skoies så sender de demosal eller ny sal. Har prøvd flere fra dem 👌 

Spørsmål; har du originale bomjern i bates'en? Isåfall kan problemet ligge der. Wintec (og endel andre) produserer bomjern med "knekk" i. 

høøks sine billige passer i bates/wintec/collegiate, og er rette. Verdt et forsøk? 

Jaa, mener det er orginalen, Er ikke de med den knekken den jeg har i nå hvertfall. Skal prøve en smalere. For jeg synes det er rart den ligger så nedpå manken, når hun egentlig ikke har såå høy manke. Da har jeg hvertfall gjort mitt med den salen :P

59 minutter siden, Mariell skrev:

Jaa, mener det er orginalen, Er ikke de med den knekken den jeg har i nå hvertfall. Skal prøve en smalere. For jeg synes det er rart den ligger så nedpå manken, når hun egentlig ikke har såå høy manke. Da har jeg hvertfall gjort mitt med den salen :P

Originaljernene har knekk ;)

Hm, de har kanskje knekk.. Men ikke sånn veldig.. DDe er kjøpt som orginale hvertfall. Kommer den bomjern-pakka :P 

Er mer.. ei dølp enn knekk, men det blir likevel feil i forhold til hvordan hester er bygget og skal se ut - det er jo ingen som vil trene opp ei dølp ved manken, lissom. 

meningen med den er vel nettopp å gjøre bommen smalere ved manken slik at salene heves noe og går klar av manken. 
min erfaring er at dette heller virker motsatt jo lavere manken er; jernet med dølpa trekker på en måte salen litt sammen slik at den ikke får ligget riktig der den burde gjort, og ender med å heller knipe rundt manken siden jernet i praksis er for trangt. 
med bomjern som tillater faktisk bredde (altså rette), blir salen liggende mer på ryggen og mindre like bak skulderen, og gir rom for både mer bevegelse, mer manke og mer rygg. 

For min del var det nesten så jeg solgte hele salen, møkklei bomjernstyr, prøvde et rett jern fra høøks og tenkte at jeg kanskje kunne bygge opp resten siden det jo var videre enn de originale, og vips; mankeklaring, skulderfrihet og bedre balanse på plass. Bare på grunn av den lille dølpa. 🤷‍♀️

• Liker 1

15 timer siden, mallilen skrev:

Er mer.. ei dølp enn knekk, men det blir likevel feil i forhold til hvordan hester er bygget og skal se ut - det er jo ingen som vil trene opp ei dølp ved manken, lissom. 

meningen med den er vel nettopp å gjøre bommen smalere ved manken slik at salene heves noe og går klar av manken. 
min erfaring er at dette heller virker motsatt jo lavere manken er; jernet med dølpa trekker på en måte salen litt sammen slik at den ikke får ligget riktig der den burde gjort, og ender med å heller knipe rundt manken siden jernet i praksis er for trangt. 
med bomjern som tillater faktisk bredde (altså rette), blir salen liggende mer på ryggen og mindre like bak skulderen, og gir rom for både mer bevegelse, mer manke og mer rygg. 

For min del var det nesten så jeg solgte hele salen, møkklei bomjernstyr, prøvde et rett jern fra høøks og tenkte at jeg kanskje kunne bygge opp resten siden det jo var videre enn de originale, og vips; mankeklaring, skulderfrihet og bedre balanse på plass. Bare på grunn av den lille dølpa. 🤷‍♀️

jeg kjøpte jo noen av dine uoriginale jern, og forsto aldri hvilken knekk du snakka om før jeg sammenlignet! De uoriginale er faktisk å foretrekke til mine (runde 🙈) hester også! 

Min er jo ikke rund i det hele tatt, kanskje spiss manke :P Men skal se på det, og vurdere et annet bomjern hvis det ikke hjelper å slenge i den grønne :) 

1 time siden, LisaFi skrev:

jeg kjøpte jo noen av dine uoriginale jern, og forsto aldri hvilken knekk du snakka om før jeg sammenlignet! De uoriginale er faktisk å foretrekke til mine (runde 🙈) hester også! 

Stemmer det! :) 

helt utrolig at en sånn liten sving kan gjøre så stor forskjell, altså. 

Jippii hooks har thorowgood t8 dressursal i 18», låne en slik først for å se hvordan den ligger så håper jeg å få tak i en slik ila året 

På 29.1.2020 at 11.09, LillianK skrev:

Jippii hooks har thorowgood t8 dressursal i 18», låne en slik først for å se hvordan den ligger så håper jeg å få tak i en slik ila året 

Husk å prøve riktig profil. De har til høy manke, normal og til cob, og de ligger ikke likt på hesten :)

MEN, har de forskjellig inne da?  Finner ikke noe valg på nettbutikken om for hvordan manke du vil ha salen til..

Jippi. Grønt bomjern skulle til altså. Idag red jeg på banen og salen klemte ikke på manken i det hele tatt. Gikk fra svart til grønt. Altså medium til medium/smalt. Den cm var bok til å løfte salen fremme. Nå er det eneste at dden nok er litt for lang. Men det får bare være for en stund..  :) 

• Liker 1

10 timer siden, Nimbus skrev:

Hestene jeg rir har wow-saler

Hvordan syns du de er og ri i? Og hva rir du? Tur, dressur,sprang osv? 

5 timer siden, ME&FB skrev:

Hvordan syns du de er og ri i? Og hva rir du? Tur, dressur,sprang osv? 

jeg synes de er kjempegode! Jeg rir dressur og tur. Har ikke hoppet i en (har knapt hoppet i noen annen sal heller 😂) Stalleier foretrekker av og til sprangsal når vi er på turer med mye galopp, men jeg synes wow-dressursalen funker fint til det også.

5 timer siden, Nimbus skrev:

jeg synes de er kjempegode! Jeg rir dressur og tur. Har ikke hoppet i en (har knapt hoppet i noen annen sal heller 😂) Stalleier foretrekker av og til sprangsal når vi er på turer med mye galopp, men jeg synes wow-dressursalen funker fint til det også.

Vet du hvilke sete og kapper salene har? Hvilke hester bruker salene? Rett/svai, høy/lang manke el lite manke? 

13 minutter siden, ME&FB skrev:

Vet du hvilke sete og kapper salene har? Hvilke hester bruker salene? Rett/svai, høy/lang manke el lite manke? 

Det er varmblodsridehester. En er smal, to litt bredere. Er ikke sikker på hva slags sete og kapper det er, men begge salene er ganske smale å sitte på. 

• Liker 1

4 timer siden, Issa skrev:

Noen som  har prøvd disse? https://www.better-riding.com/velkommen/om-oss/saltilpasning-no/ må typ bli online siden de holder til i bergen, men de hadde et ganske bredt utvalg.. Orkete å få tilsendt en og en sal som kaaanskje passer 🙄😅

har ikke brukt selv, men kjenner mange som bruker henne. En meget spesiell dame med masse meninger, men inntrykket er at hun er flink.  Hun bruker masse tid på hver hest og rytter, men aner ikke hvordan hun er på online tilpassing. 

@Issa om det er jeremy rudge sal du skal kjøpe så se i sverige på hastnet.se, selges endel der, og har blitt solgt en god stund der.  

Uh får litt angst ved tanken da 😅 😬 

@ME&FB er det jeg ikke vet 😬 men takk for tips, var ikke mange til salgs i Norge i hvert fall 

51 minutter siden, Issa skrev:

Uh får litt angst ved tanken da 😅😬 

@ME&FB er det jeg ikke vet 😬 men takk for tips, var ikke mange til salgs i Norge i hvert fall 

Nei ikke noe kjent merke enda her til lands. Holdt på og kjøpe en JR for noen år siden, men stoppet da selger trodde man kunne bytte bom, noe man ikke kan- ikke den jeg skulle ha ihvertfall. 

58 minutter siden, ME&FB skrev:

Nei ikke noe kjent merke enda her til lands. Holdt på og kjøpe en JR for noen år siden, men stoppet da selger trodde man kunne bytte bom, noe man ikke kan- ikke den jeg skulle ha ihvertfall. 

Jeremy Rudge lanserte utbyttbar bom sent i fjor høst :)

Ikke noe kjent merke her i landet enda nei, men det er i mine øyne verdens beste sal! I hvertfall den jeg hadde, en Jeremy Rudge Flight, laget for hester med haifinne istede for manke 😅 Savnet er stort etter den salen, og jeg driver og sparer til at Belize skal få seg en JR sal, så sant de har en modell som passer henne også :)

8 timer siden, Bitten&Betty skrev:

Jeremy Rudge lanserte utbyttbar bom sent i fjor høst :)

Ikke noe kjent merke her i landet enda nei, men det er i mine øyne verdens beste sal! I hvertfall den jeg hadde, en Jeremy Rudge Flight, laget for hester med haifinne istede for manke 😅 Savnet er stort etter den salen, og jeg driver og sparer til at Belize skal få seg en JR sal, så sant de har en modell som passer henne også :)

Ok greit og vite ang utbyttbar bom på JR saler. Er noen år siden jeg holdt på og kjøpe. 

Flere som har opplevd at salen er kjøpt i et vist sete str, la oss si 17,5 nå, for så og finne ut i ettertid at den tilsvarer  større sete str?  

Jeg kjøpte salen min som 17,5 men når saltilpasseren var hos meg så målte hun den til 18 🙈 neida jeg har da vel ikke tenkt tanken på og måle selv siden jeg ikke har hatt mistanke.