Jump to content
xxAne

Sal-snikksnakk

Recommended Posts

Hvem kjøpte du av @Kah? Jeg har en Santa Cruz sprangsal og har vært veldig fornøyd med den for min del i alle fall, jeg synes den er utrolig behagelig. Men den passer nok ikke helt til ponnis, så jeg tror jeg må selge den og skaffe en ny en etter hvert. 🙄 Den passa i starten veldig fint med det bomjernet den hadde når jeg kjøpte den, men så måtte jeg ta den ut et hakk, da var den grei i vidden, men da ble den lavere foran og det ble dessverre litt lite mankeklaring. Men som sagt, jeg synes den er veldig god å ri i!

Edited by Sivoya
  • Liker 1

5 timer siden, Kah skrev:

Jeg reklamerte på sal som ikke passet noen måneder etter kjøp i dag. De ordnet med ny sal, eller fornøyd med det. Håper denne passer så godt som jeg tror og de sier. Ble en Santa Cruz, aldri vært borte i før

Kan jeg spørre hvilken modell av SC du har kjøpt?  Har en SC Leopold Platinum selv og digger salen. Den bare MÅ passe hesten 😅😀

• Liker 1

På 6.1.2020 at 18.11, Sivoya skrev:

Hvem kjøpte du av @Kah? Jeg har en Santa Cruz sprangsal og har vært veldig fornøyd med den for min del i alle fall, jeg synes den er utrolig behagelig. Men den passer nok ikke helt til ponnis, så jeg tror jeg må selge den og skaffe en ny en etter hvert. 🙄 Den passa i starten veldig fint med det bomjernet den hadde når jeg kjøpte den, men så måtte jeg ta den ut et hakk, da var den grei i vidden, men da ble den lavere foran og det ble dessverre litt lite mankeklaring. Men som sagt, jeg synes den er veldig god å ri i!

Fossum, de tok den i innbytte på min splitter nye passier. Så utrolig kjip, er det ikke mulig å gjøre noe med stoppen på den?

20 timer siden, ME&FB skrev:

Kan jeg spørre hvilken modell av SC du har kjøpt?  Har en SC Leopold Platinum selv og digger salen. Den bare MÅ passe hesten 😅😀

T3, aldri hørt om før, og klarer ikke google frem noe heller :P

57 minutter siden, Kah skrev:

T3, aldri hørt om før, og klarer ikke google frem noe heller :P

Har finnes en thorowgood t3, men ikke hørt om Santa Cruz t3. Hadde en Arthur deluxe, men den passet ikke meg så godt (og etterhvert ikke hesten heller..).

Santa Cruz har gode saler. Jeg sikler på Leopolden, den ser sykt god ut. Usikker på om den har nok plass til manken.. Merket at idag lå Batesen nesten nedpå manken :( Kan enten prøve med smalere bomjern så den kommer litt opp eller bruke Frank Baines-salen. Den er egentlig for svai men den er hvertfall en mil unna manken hennes.. 

Har egentlig sett på kent and masters eller thorowgood fordi den er billigst. Bare sånn mens vi bygger muskler.. MEN er den for høye manken denne her? 

https://www.hooks.no/hest/hesteutstyr/saler/dressursal-t8-surface-block-dressage-thorowgo  ? Ser jo ikke at det står noe om det..

22 minutter siden, Mariell skrev:

Santa Cruz har gode saler. Jeg sikler på Leopolden, den ser sykt god ut. Usikker på om den har nok plass til manken.. Merket at idag lå Batesen nesten nedpå manken :( Kan enten prøve med smalere bomjern så den kommer litt opp eller bruke Frank Baines-salen. Den er egentlig for svai men den er hvertfall en mil unna manken hennes.. 

Har egentlig sett på kent and masters eller thorowgood fordi den er billigst. Bare sånn mens vi bygger muskler.. MEN er den for høye manken denne her? 

https://www.hooks.no/hest/hesteutstyr/saler/dressursal-t8-surface-block-dressage-thorowgo  ? Ser jo ikke at det står noe om det..

Eg har denne (T8 surface block) og må selge min fordi akkurat den eg har er beregnet for høy manke og det har ikkje akkurat fjordhest 🤷‍♀️ 

@Mariell I min står det HDS (high wither dressage) som betyr høy manke. Og ifølge saltilpasseren som kikka raskt på det så passet vel salen i den forstand, men eg må ha bokstavene LDS. 

Synest min er veldig god å ri i og hjelper jo at den er lett å vedlikeholde 😊

Jeg har en kent & masters som skal tilsvare t8 til thorowgood (men jeg har til normal manke).  Synes den er veldig god! Stor oppgradering fra Santa cruz arthur deluxen han hadde fra før for meg. Hvis du er på let er det verdt å sjekke bruktmarkedet etter K&M også. Jeg kjøpte min for 7000 kr og den var så godt som ubrukt, Stoppen hadde ikke satt seg, så trengte ikke gjøre noe med det engang.  

Kikket litt på Kent & Masters også.. Men ingen som har passet akkurat. En del har vært ganske dyre. Opp mot 10-11 000... Og på Thorowgooden sier flere som har salen at den er for høy manke, men jeg tviler litt på det. For jeg finner bare den til normal manke på hooks sine sider, så tipper det er den de har  :P  Men da vet jeg at det står HDS under salkappa. For det er jo lett å se om det står der.. Gidder liksom ENDA en sal som ligger nedpå manken :P

Eg selger min (om det var HDS du er ute etter) så fort eg har fått tak i ny. Den er 1år no i januar, kjøpt ny i fjor.

Og jeg har en Kent og masters lds og kunne egentlig kanskje hatt normal/høy manke 

5 timer siden, Mariell skrev:

Kikket litt på Kent & Masters også.. Men ingen som har passet akkurat. En del har vært ganske dyre. Opp mot 10-11 000... Og på Thorowgooden sier flere som har salen at den er for høy manke, men jeg tviler litt på det. For jeg finner bare den til normal manke på hooks sine sider, så tipper det er den de har  :P  Men da vet jeg at det står HDS under salkappa. For det er jo lett å se om det står der.. Gidder liksom ENDA en sal som ligger nedpå manken :P

Joda, Thorowgood er å finne for høy manke. Lav, normal og høy. :) Thorowgood og Kent and Masters har jo "samme grunnformen", forskjellen er bare at Thorowgood er syntet og Kent and Masters er lær, sånn enkelt forklart. Nå ser jeg på Thorowgood sine sider at de nye modellene har de nye kneputene som Kent and Masters har fått. Jeg har hatt begge deler, Thorowgood med de gamle putene og nå Kent and Masters med de nye og jeg har vært knall fornøyd med begge. De gamle putene er litt "trangere" enn de nye (mer problematisk for de med lange ben), men begge gir god støtte. Også har jo begge utskiftsbar bom, det synes i alle fall jeg er helt knall.

Edited by SiljeB

23 hours ago, Stjorm10 said:

Eg selger min (om det var HDS du er ute etter) så fort eg har fått tak i ny. Den er 1år no i januar, kjøpt ny i fjor.

Hvis jeg ikke finner noe sal snart som er i området er jeg interessert :) Alle jeg ser har den for normal manke.. Selvom de mener den er for høy manke. Så kunne jo selvfølgelig hende den også hadde passet, men tviler litt.. 

Så bare pling på du :) Så får jeg heller ri litt i den som er litt for svai :P 

Og jeg har jo korte ben så tipper den passer meg supert :D 

@Mariell, har du lærsal nå går du ikke til syntet- DET er en nedtur. Jeg hadde T8 en stund til min da de var ganske nye på markedet i Norge. Min har manke og manken gikk klar. Jeg kjøpte en pent og lite brukt. Men problemet for oss var at hesten er rett i ryggen mens salen ikke var det.  Hadde tilpassing og brukte sjabrak med innlegg, men salen lå ikke nedpå under rompa mi- det sa hesten veldig tydelig ifra om plutselig så solgte salen.  

Har både lær og syntet. Batesen er ikke lær :) synes thorowgood sin syntet ikke er såå ille. Er kanskje redd for at de blir for svaie, er derfor jeg ønsker modellen for høy manke. Den er litt annerledes i panelene har jeg skjønt og ser også rette ut på bilder. Tenker denne typen fordi hesten er under tilridning så legger seg sikkert masse ut etterhvert. Selvfølgelig må jo modellen passe hesten.. det er jo ingen selvfølge med denne eller noen sal. Kommer saltilpassere når jeg finner en sal jeg tror ligger ok😁

Kanskje min er lær i kappene også..? Synes bare sete og knestøttebe kjennes ut som lær, men kappene er jo helt annerledes. Nei vet ikke jeg😂

Bates har vel ikke syntetsaler? 🤔 Står på nettsiden de bare bruker lær sånn  jeg forstår det https://www.batessaddles.com/pages/leather

Jeg hadde en Thorowgood T8-sal til fjordingen og den var det lær i setet og 

på kneputene (og på stroppene og kanskje?), også syntet ellers. Så den føltes og så veldig ok ut, og good value! 

Da er det sikkert bare min som ikke er smurt på en stund 🤭 Min feil. Vet jo forsåvidt at det er sånn med thorowgood så tenkte det var det samme😅

1 time siden, Mariell skrev:

Forskjell på Prestige D1 og PRestige D1 iceland? 

Tror panelene er flatere og mindre "hustakformet" som vil passe en flat/bred rygg bedre. Mulig den har litt kortere anleggsflate også siden de har kortet den inn foran. 

På 13.1.2020 at 21.45, Eva skrev:

Bates har vel ikke syntetsaler? 🤔 Står på nettsiden de bare bruker lær sånn  jeg forstår det https://www.batessaddles.com/pages/leather

Jeg hadde en Thorowgood T8-sal til fjordingen og den var det lær i setet og 

på kneputene (og på stroppene og kanskje?), også syntet ellers. Så den føltes og så veldig ok ut, og good value! 

Mener også at bates er kun lær. Syntetvarianten fra samme produsent er jo wintec.  

Har bates både sprang og dressur (elevation ds og new dressage) og er veldig fornøyd med dem. Passer godt til mitt sete og har god lærkvalitet, og genialt at det er mye ombyggingsmuligheter i tilridnings/voksefasen for hesten.  For øyeblikket håper jeg hun kommer litt opp i manken og etterhvert framstår som litt smalere. Den vesle flisa mi (max165) har for øyeblikket det bredeste bomjernet som går i salen. Blir hun bredere nå må jeg bytte sal til en «wide» modell. 🙈 Forkledd dølahest? 

Edited by LisaFi

Problemet med min Bates er at jeg synes den ligger nedpå manken. Har puttet inn et smalere bomjern men fortsatt er det nesten nedpå manken foran. får inn 1 finger +- mens jeg rir. Den er også litt for lang og panelene er kanskje litt i det bredeste laget. Synd for jeg liker salen godt. Har jo også den man kan putte inn innlegg i. Er jo genialt. 

Har prøvd en venninne sin Prestige d1 iceland. Som tilsynelatende lå godt. Litt lite plass til manken kanskje.. PRøvde ikke å ri i den da.. Men syntes den presset litt vel mye under panelene. Typ der stigbøylefestene sitter. Fikk liksom ikke hånda mi ordentlig under der. Skeptisk på om det blir bedre med videre bom. Eventuelt at den er stoppet opp litt mere der for hennes hest. 

Innbiller meg jo at Presteige D1 kanskje er lagd for litt mer ridehester med manke, men vil ikke gamble på å kjøpe en sånn til 18000 heller. Kjedleig om den ikke kan tilpasses..

Prøvde også Prestige Helen, den så ut til å ligge velddig fint, Lå veldig i vater over ryggen. God plass til manken. Men jeg synes liksom panelene svinger opp litt bak setet. Mulig salen bare er bygd sånn, for den er tilpasset en islandshest som absolutt ikke har svai i ryggen.. 

Legger ved bilder nedenforn. Frank Baines er øverst. For svai, men masse plass til manken.

2: Bates, fr lang. Her med vid i bomjern som nå er byttet til medium.

3: Geysir Gold, vipper litt bak. Kunne hatt litt mere mankeplass. Kanskje litt for smal egentlig.

4: Prestige D1 Iceland. Litt lav foran. Trang under panelene ved gjordfeste. Vanskelig å stikke hånd inn. 

Edited by Mariell

Har du målt bomvidde med bomviddemåler fra bates?  Hvor måler su evt? Ser jo for vid ut på bildet. Hva slags innlegg ligger i? Hvordan ser ryggprofilen hennes ut? Rett, svai, skrår ned mot manken? 

Edited by LisaFi

Nei ikke brukt den bomvidddemåleren, bare la bomjernet over manken, litt bak skulderne. Bomjernet var kanskje 1cm for vid på hver side, så kunne sikkert prøvd en smalere. Hun er ekstremt rett i ryggen og noe takformet vil jeg si. Relativt store skuldre men ikke alt for langt bak. Selvom jeg egentlig syntes Prestigen lå litt oppå skuldrene. Men den har jo skulderfriheten, men fortsatt for langt frem. Ingen innlegg i lommene på batesen heller. Synes egentlig den ligger greit nedpå ryggen hele veien. Vi jo at hun skal ha litt plass til å legge seg ut.. Skrekken for at det skal ligge å klemme noe sted på hun..

Den klemmer jo veldig foran når du sitter i, hvis den ligger sånn. Hvis bomstr er passe burde den hatt innlegg av en viss tykkelse foran. Men dette kan folk med utdanning på bates hjelpe med. 

Det skal godt gjøre at det er «umulig» å få en slik sal til å passe.  Siden du først har den, tenker jeg. Så er det muligens en like bra løsning å få noen til å tilpasse den framfor å kjøpe noe annet som kanskje passer en kort periode mens hesten uansett er i endring?