Jump to content
xxAne

Sal-snikksnakk

Recommended Posts

Hurra. Vært en tur med begge hestene på salsenteret og fått beholde begge salene. Puhhh. Jeg regna jo det med det, også, men så vet man aldri helt. Visste det trengtes litt justeringer, men heldigvis bare på det vi allerede har. ❤️ Albina hadde lagt seg ut en liten cm bakerst i salleiet, men null stress. Bare litt etterfylling i stoppen der. Asthor har vagt lagt seg litt ut, og hans sal trengte en full omstopp og litt småreparasjoner. Alt som er gjort er deilig. Nå kan vi dra på hytta i sommer og ri litt lengre turer med god samvittighet. :D 

Også deilig med en god økt i ridehuset når min egen hest var raskt unnagjort med tilpasning, da. Hun var liksom fiks i orden med en gang, så da gikk de videre til Asthor, og da kunne jeg og Albina kose oss i fred. :amazing:

• Perfekt 1

Hvordan behandler man solbleket lær? Er snakk om et mindre område på en sal.

Tips til dressursal til hest med manke, kort rygg og overbygd bak? Profilen blir altså noe svai faktisk. 

3 timer siden, Issa skrev:

Tips til dressursal til hest med manke, kort rygg og overbygd bak? Profilen blir altså noe svai faktisk. 

Prøve Asthor sin, en halvgammel ideal? Synes du nettopp beskrev ryggen hans.

18 minutter siden, Albina skrev:

Prøve Asthor sin, en halvgammel ideal? Synes du nettopp beskrev ryggen hans.

Gjerne :D lukter sprangtrening på junior 😂 

• Wow 1

I dag var salmakeren her og så på hest og saler. Hun begynte med å gå over hesten, og var kjempefornøyd med ryggen hans. En av de fineste ryggene hun hadde sett sa hun, ikke noe å sette fingen på hverken smerter, muskelmessig eller noe som helst 😀😀 Så så hun på den nye Idealen min (den var jo litt i bakvekt) og etter at jeg hadde fortalt om mine  hofteissues kom hun fram til at hun ville ta ut endel stopping framme og legge en pad under med innlegg bak nå først. Men hun mente at vi skulle ende padfrie etterhvert. Jeg er skikkelig lykkelig for at hun godkjente salen min. Det er den salen som har passet meg best noen sinne, jeg jeg får jo ikke vondt i hoften når jeg rir i den 🤗 Så tilpasset hun hestepasseren sin sal, der måtte også endel stopping ut foran. Så var det ut i hallen og ri mens hun så på og så en siste tilpassing. Veldig fornøyd med at vi har fått en så flink og nøye dame her på disse kanter, og ikke må belage oss på tilreisende og sende saler fram og tilbake osv 😀😀

• Liker 2

Så kjekt å ha saltilpasser i rimelig nærhet, @kineba! Hilsen hun som har tre og en halv time å kjøre. Godt vi har gode venner i @Bitten&Betty og co der nede så man kan kombinere sjekk med besøk. 😁

Klarte å ordne saltilpasser til helga til tross for begivenheten som venter på seg. Så da skal mini få sjekk av både sal og bitt, samt forslag til bitt vi kan prøve. Og hadde vert veldig fint å kunne få ett lite str-kart til videre bitthandel 😊

Jeg skal ha salsjekk på salen jeg kjøpte for tre måneder siden i dag - spent på hvordan det går! Hesten har endret seg litt i ryggen siden vi kjøpte salen (heldigvis) - men tror ikke det skal bli nødvendig med endring av stopp. Håper dog de kan lage hull i kappa slik at stigbøylefestet kan komme under kappa, liker ikke å ri med stigbøyler over kappa...

Setter inn med? Jeg bare.. Bruker salen 👀 😂 etter hvert smører jeg den litt med prestige lærbalsam 

Jeg også tenkte å bare bruke men ser de fleste anbefaler olje før bruk. Kalveskinn er jo heller ikke så holdbart🙄 men har aldri hatt ny sal før 😅😅

Kalveskinn kan lett strekke seg, så hadde vært forsiktig med olje. Spesielt i setet, det kan bli sånn krøllete 😬

Satte heller ikke inn ny sal med noe. Men fikk med olje som jeg skulle bruke "en gang i blant". Har fortsatt den oljeflaska etter 10-ish år, så har vel ikke gjort det så ofte. 😜 Men da den var ny virket det som den var satt inn med noe fra fabrikken husker jeg. Du kan jo spørre forhandleren du kjøpte fra?

Hvilke omreisende saltilpassere på Østlandet (holder til i Vestfold) er verdt å bruke? 

Ja forhandler anbefaler den jeg viste bilde av oppi her. Men lurte på om det er samme hva slags olje, eller om jeg må finne akkurat den😂 er redd på krøllete lær jeg også. 😅

Er det noen smarte hoder her som kan hjelpe meg med et sikkert kjempedumt spørsmål? 🤪 Skal selge en sal og fikk et spm om hva anleggsflaten var på den. Hvordan måler jeg dette riktig? Trenger en oppskrift for dummies for vil jo ikke gi feil opplysninger 🙈

Saltilpassere jeg kjenner sier styr unna olje. Bruk lærbalsam eller en krem. Olje kan gjøre læret porøst, slik at det kan bli ødelagt. Fikk det demonstrer og forklart grundig for noen år siden, men husker selvsagt ikke helt hva det gikk i. Har bare styrt unna olje i ettertid og ikke tenkt mer på det.

• Liker 1

4 timer siden, Filizity skrev:

Er det noen smarte hoder her som kan hjelpe meg med et sikkert kjempedumt spørsmål? 🤪 Skal selge en sal og fikk et spm om hva anleggsflaten var på den. Hvordan måler jeg dette riktig? Trenger en oppskrift for dummies for vil jo ikke gi feil opplysninger 🙈

Legg salen rett på hesten og mål flaten som er borti hesten, så får du et ca mål. (Ca vil det alltid bli) 

Hvor mye har dere pleid å betale for saltilpasser sjekk og evnt endringer i stoppen? 

18 minutter siden, stinej skrev:

Hvor mye har dere pleid å betale for saltilpasser sjekk og evnt endringer i stoppen? 

1800 kr for sjekk og omstopp.  Koster ca 1000 kr for sjekk (pr time) og 800 kr for stopping. 

1 time siden, Nina skrev:

1800 kr for sjekk og omstopp.  Koster ca 1000 kr for sjekk (pr time) og 800 kr for stopping. 

Oi, så billig. 😅 Ble overrasket over pris på 2600 for sjekk og stopp av saltilpasseren jeg har avtalt med nå, for jeg betalte da vitterlig over 5000 sist jeg fikk noe gjort med Amerigosalen. 😲 Det var vel kanskje med en liten justering av bommen, når jeg tenker meg om. Kanskje det var det som kostet flesk. 

6 minutter siden, stinej skrev:

Oi, så billig. 😅 Ble overrasket over pris på 2600 for sjekk og stopp av saltilpasseren jeg har avtalt med nå, for jeg betalte da vitterlig over 5000 sist jeg fikk noe gjort med Amerigosalen. 😲 Det var vel kanskje med en liten justering av bommen, når jeg tenker meg om. Kanskje det var det som kostet flesk. 

Da reiser jeg til Salsenteret da,så ikke inkludert noe kjøring. Og kun små justeringer i stoppen. 🙂

• Liker 1

Noen som kjenner noe til Kieffer Norbert Koof sprangsal? Har fått i oppdrag å selge en sånn for noen jeg kjenner. Noen som vet hvilke rygger de ligger på? Og hva man kan få for en hel, men godt brukt en? 

Jeg hadde en Globus Clic for noen år tilbake, og den kunne ikke justeres. Men mulig det har endra seg på nyere modeller.

Da utgår det... 

Ville dere foretrukket brukt Kent & masters eller ny tilsvarende modell i thorowgood t8? Prisen blir omtrent det samme. Bruktsal må vel stoppes om uansett, mens en ny kanskje ikke trenger det, så sånn sett dyrere med brukt K&M inkl tilpasning. 🤔

Akkurat nå, stinej skrev:

Da utgår det... 

Ville dere foretrukket brukt Kent & masters eller ny tilsvarende modell i thorowgood t8? Prisen blir omtrent det samme. Bruktsal må vel stoppes om uansett, mens en ny kanskje ikke trenger det, så sånn sett dyrere med brukt K&M inkl tilpasning. 🤔

En ny sal må jo tilpasses hesten den også, så sånnsett ville jeg gått for en brukt K&M så lenge den er i god stand :) Er jo ikke sikkert den må stoppes helt om, men etterfylles/tilpasses.

• Liker 1