Jump to content
xxAne

Sal-snikksnakk

Recommended Posts

Den tønneformede hesten her har en Santa Cruz Arthur de lux dressursal. Grei sal som ikke koster skjorta om du finner en brukt. Den finnes opp til xxvid tror jeg, så den kunne nok være aktuelt for en døl.

• Liker 1

Synes Santaa Cruz er ganske smale. Hadde xxvid til min NV. Brukte 34 i prestige. Som er normal mot vid :P Men til gjengjeld er de veeelddig gode. Mykt sete og passe med støtte. Angrer på at jeg solgte den med hesten :( 

• Liker 1

7 timer siden, Nienna skrev:

Hvordan er KN Alegro? 

Hva mener du med "hvordan"?

Jeg hadde Alegro før jeg byttet til Butterfly, og likte den veldig godt.
Bred kanal, godt lær, cutback til manke, bredt sete. :)

49 minutter siden, Elisabeth E skrev:

Hva mener du med "hvordan"?

Jeg hadde Alegro før jeg byttet til Butterfly, og likte den veldig godt.
Bred kanal, godt lær, cutback til manke, bredt sete. :)

Feks det du nevnte der ja. Evt hvilken ryggprofil passer de? 

2 minutter siden, Nienna skrev:

Feks det du nevnte der ja. Evt hvilken ryggprofil passer de? 

Jeg brukte den på en ganske rettrygget, bred hest. :)

Skjønner hvem/hvir jeg skal spørre neste gang jeg trenger ny sal :lol: 😅 👏

• Haha 1

Tror det var alegro jeg og hadde en liten stund. Passet kjempe manken på min. rett rygg. 

Så på den i sta og tenkte det samme 😬 skjønner ikke hvordan hestefolk har råd til sånne summer? Pleier vi ikke å være litt fattige? 😅 Hva gjør jeg feil? I want some 💵 jeg og 😂 Føkk! 

• Haha 3

1 time siden, Issa skrev:

Så på den i sta og tenkte det samme 😬 skjønner ikke hvordan hestefolk har råd til sånne summer? Pleier vi ikke å være litt fattige? 😅 Hva gjør jeg feil? I want some 💵 jeg og 😂 Føkk! 

Hvis man har en hest i stedet for tre har man jo råd til mye dyrere sal 😛

Koster ikke 50k+ å produsere EN sal ass. Syns det er syyyykt at de priser seg sånn og smir seg på det. Er jo «bare» merket som selger (selv om det såklart sikkert er gode saler også da). Prestige har jo også en del dyre. Bla. den nye salen til islandshest til sånn 46-47k liksom. 😰 

Finnes sååå mange andre gode (og typ helt like) saler til en brøkdel av prisen. 

Men for all del - om folk vil ha sal til halve (eller hele) verdien på hesten sin, så go ahead 😂 Men jeg hadde aldri kjøpt så dyr sal ass. Selv om jeg var rik :lol: De endrer seg stadig i ryggen, så det er så massivt tap. 😪

Når jeg kan få sal tilpasset meg og hesten for en brøkdel av prisen så gjør jeg heller det gitt. Har ikke vært så imponert over disse super dyre salene heller. 

Kan jo kjøpe to dyre ( i mine øyne) saler, for prisen av den ene der 😮 

• Liker 1

Måtte ha spart i flere år for å komme opp i over 50k jeg kunne bruke på sal, selv med bare en hest 😅 

23 minutter siden, Issa skrev:

Måtte ha spart i flere år for å komme opp i over 50k jeg kunne bruke på sal, selv med bare en hest 😅 

Heh, ja, jeg også, jeg tenkte bare at de fleste hester koster mer enn 50 000, så en ekstra hest = minimum en sånn sal, men det gjør de jo selvsagt ikke nødvendigvis.

Ikke at jeg tror noen ville byttet en hest de allerede har og er glad i, med en svindyr sal til en av de andre hestene sine uansett.

Åja sånn 😅 ja sant nok, jeg har jo brukt masse penger på en hest jeg heller kunne brukt på sal 🤔😁 prioriteringer 😬

Noen her som har prøvd en Bates Advanta?  De ser bare helt supre ut, men ingen på bruktmarkedet ennå..

Lånte en Paul fielder og prøvde på P i dag. Den var smack på, bare bittelitt lav over hele ryggen. Denne salen var ikke blitt stoppet opp på lang tid, så med litt stopping tilpasset P vil en sånn være perfekt regner jeg med. Skal prøve å ri med salen neste gang jeg rir, så får vi sett den under arbeid, og jeg får testet om jeg sitter godt i den også.  Veldig kjekt å vite hva man skal lete etter når man skal leite i saljungelen... 😝 

712CEE2B-6470-4D21-80B7-8D2310032973.jpeg

Edit: ser at det ser ut som den ligger litt i bakvekt på bilde, det gjorde den ikke live. 

Edited by kineba
  • Liker 1

Den så ut som om den var lagd til hesten :) Mitt salbudsjett er maks 20 000,-  Og bare det er jo myyye penger da. For å si det sånn. Men Paul Fielder eller Baines-salene ser jo veldig gode ut ikke så himla dyre. 

29 minutter siden, Mariell skrev:

Den så ut som om den var lagd til hesten :) Mitt salbudsjett er maks 20 000,-  Og bare det er jo myyye penger da. For å si det sånn. Men Paul Fielder eller Baines-salene ser jo veldig gode ut ikke så himla dyre. 

Ja det er de to salene, Paul fielder og Frank baines Omni  (de er mulig å finne til grei pris på bruktmarkedet) som er mest aktuelle for meg og dyret med høy bred manke og rett ganske flat rygg. Problemet er å finne de i wide, som han må ha, de aller fleste er MW har jeg sett. 

3 timer siden, kineba skrev:

Ja det er de to salene, Paul fielder og Frank baines Omni  (de er mulig å finne til grei pris på bruktmarkedet) som er mest aktuelle for meg og dyret med høy bred manke og rett ganske flat rygg. Problemet er å finne de i wide, som han må ha, de aller fleste er MW har jeg sett. 

Jeg har en PF i vid jeg nå vurderer og selge. Bare et lite obs ang PF som Fossum sa til meg når jeg snakka med hun ene der, at det er ingen PF som er like selv om str er likt på 2 saler. De lages for hånd så fort gjort at det blir litt forskjell på dem da.  Og ja er veldig gode saler og ri i 🙂 

27 minutter siden, ME&FB skrev:

Jeg har en PF i vid jeg nå vurderer og selge. Bare et lite obs ang PF som Fossum sa til meg når jeg snakka med hun ene der, at det er ingen PF som er like selv om str er likt på 2 saler. De lages for hånd så fort gjort at det blir litt forskjell på dem da.  Og ja er veldig gode saler og ri i 🙂 

Men så vidt jeg har skjønt er de bygget på samme bom? og det er det viktigste sånn egentlig, da vet jeg at den kan tilpasses min hest så lenge putene/panelene ikke er for små eller grunne.  Alle jeg har sett er veldig like i setet også. Og kne/lårputene er såpass høyt oppe at selv om de kan ha litt forskjellig utforming vil de  ikke ha såå mye å si. 

Saltilpasseren kommer hit neste uke, satt og prata med instruktøren i går mens jeg hadde en pustepause, og stappa hånda inn under forsvisselen, og den er jo blitt alt for vid og ligger helt nedpå jo 😳 Stakkars Hektor. Ikke rart han løper litt når jeg ber om noe. 

9 timer siden, kineba skrev:

Men så vidt jeg har skjønt er de bygget på samme bom? og det er det viktigste sånn egentlig, da vet jeg at den kan tilpasses min hest så lenge putene/panelene ikke er for små eller grunne.  Alle jeg har sett er veldig like i setet også. Og kne/lårputene er såpass høyt oppe at selv om de kan ha litt forskjellig utforming vil de  ikke ha såå mye å si. 

Godt mulig ja, jeg husker ikke helt alt hun sa, bare at de ikke var helt 100% like selv om str i bom/sete var like på 2 saler 🙂 

Jeg har Prestige Modena til gampedyret, og hadde saltilpasser i går. Den er kjøpt i oktober i fjor etter tips fra saltilpasser, og tilpasset der etter. Jeg sliter veldig med at salen sklir frem, men den ser ut til å passe. I går hadde jeg en annen tilpasser på besøk, og det ble konstantert at bommen er feil for hesten, og salen nok er litt for rett. Samtidig passer ikke gjord festene til hans fremskutte salleie, så salen blir dratt frem under ridningen. Man ser at stroppene skrår fremover når den sitter på. Foreløpig har jeg lagt under korrigeringspad som løfter opp fremme, og har velsignelse fra tilpasser til å ri med salen over sommeren da den ikke er skadelig for hesten. Bare irriterende. Jeg må nå har ny sal over sommeren. Noen som har noen tips til saler med gjord stropper litt fremme? Han har ganske rett rygg, kort sal leie og høymanke, og fremskutt salleie. Jeg har selvfølgelig tenkt å kjøre inn til Fossum og prøve saler der før jeg kjøper. Men har allerede begynt å tenke. Ser flere foreslår KN allegro over her, så tenkte å se på den i hvertfall. Men må ha gjord fester som ikke drar salen frem.. For det er maks irriterende.

Jeg har inntrykk av at det er et forholdsvis vanlig problem for hester med høy/lang manke ihvertfall. Da kommer det dypeste punktet/salleiet lenger bak og derfor gjordleiet lenger framme. Sånn er det på min ihvertfall. Jo mer manken har kommet opp, jo lenger foran virker gjordleiet. Jeg har løst det med prestige rp gjord på min, har også sal med gjordfeste helt foran. Det er mange saler som har det, eller ihvertfall mulighet for å flytte framste gjordstropp fram. Feks Kent and masters, Frank baines reflex og PF er saler jeg tenker på med den ryggprofilen. 

Edit. Kn allegro vet jeg ikke ift gjordstropp, men det er bare å se på bilder om framste stropp kommer ned fra bomspissen eller om det finnes en sånn løkke der som man kan flytte gjordstroppen til. Men vil tro den kan passe ryggen. 

Edited by kineba

Syntes huske min KN hadde fremste gjordstrop under kneputen.

Ellers er Ideal også saler som ofte passer samme type ryggprofil som KN, FB og PF.