Jump to content
xxAne

Sal-snikksnakk

Recommended Posts

17 minutter siden, Nina skrev:

Står på hjemmesiden hennes at hun er 

Qualified Saddler Harness Maker. Hørt mye bra om henne, men er ganske sikker på at hun kun har offisiell utdanning som salmaker. ☺

Hun sier hun er saltilpasser og det står hun er saltilpasser også på hjemmesiden:  "Er også kvalifisert som saltilpasser igjennom "The society of Master Saddlers", som stiller strenge krav til hvordan en sal skal passe. "

Under Salmakeriet på http://www.salmakeriet.com

De eneste fire norske som står oppført som qualified hos Society of masters saddlers er disse:

Horze Fossum Salmakeri AS
Approved Retailer
Norway Saddle Supplier Qualified Saddle Fitter Retail Premises WWW E-MAIL DETAILS
Kari Anne Hoe Strommen
Overseas Qualified Saddle Fitter
Norway Saddle Supplier Qualified Saddle Fitter WWW E-MAIL DETAILS
Kari Grundvig
Norway Saddle Supplier Qualified Saddle Fitter WWW E-MAIL DETAILS
Nina Mollestad
Norway

Saddle Supplier Qualified Saddle Fitter

Er Jeanette Øyan en del av Horze/Fossum?

5 minutter siden, smaaen skrev:

Nei det er hun ikke. 

Da kan det godt hende hun en gang har tatt kurs hos dem, men ikke vedlikeholdt det. De er ganske strenge på at de som står der er oppdaterte og reiser på kurs jevnlig. 

Kan være, jeg har ikke brukt saltilpasser siden jeg brukte Jeanette i 2013 eller noe. Var fornøyd da i hvert fall, og kjenner mange som er fornøyd med henne. Dog har mange vært ute etter gode saler og kjøpt salene hun forhandler og er jo da fornøyd med servicen de da får. Hun har vel også bygget salen til hun FH rytteren som sitter i damesal mener jeg. Personlig har jeg ikke brukt saltilpasser siden den gang og er storfornøyd med min sal jeg kan flytte om på puter og skru bommen inn og ut ettersom formen til hesten endrer seg :P 

46 minutter siden, Mona skrev:

Da kan det godt hende hun en gang har tatt kurs hos dem, men ikke vedlikeholdt det. De er ganske strenge på at de som står der er oppdaterte og reiser på kurs jevnlig. 

Det kan godt hende, jeg husker jeg slo det opp og fant henne på lista da jeg brukte henne, men det var i 2008-2010. 

• Liker 1

Trenger litt tips til hva jeg kan prøve på hun her. Islandshoppe. bred over manken, kort, rett, noe fremoverhellende rygg. Jeg kjøpte en geysir blue bare for å teste, men den var altfor smal, men likevel litt lav foran. ekstra vid bom er ganske langt fra vid nok, så er vel ikke vits å prøve med xx-vid som er den bredeste bommen. Har brukt en draupnir på henne som har lagt ganske bra, men den begynner nå å bli hakket for smal den også. 

sal.jpg

sal2.jpg

Den ser litt stor ut? Ville kanskje ventet med å finne sal til hesten har gått litt ned i vekt. En barbakpad/bomløs vil kanskje være alright i en overgangsperiode? :) 

6 timer siden, Emsy skrev:

Den ser litt stor ut? Ville kanskje ventet med å finne sal til hesten har gått litt ned i vekt. En barbakpad/bomløs vil kanskje være alright i en overgangsperiode? :) 

Tror hun ser litt tjukkere ut på bilde enn det hun egentlig er, men noen Kg ned det skal hun. Tror jeg kan få lånt meg en bomløs mens hun slankes litt, men tar gjerne imot tips til salmodeller som muligens kan passe :)  

For å si min mening om J.Ø., så er jeg også skeptisk. Eller, det jeg ikke likte med henne var at hun også blandet seg i andre deler av hesteholdet, som hvilket bitt hestene gikk med (de brukte vanlige former for trinsebitt altså).

Som saltilpasser fikk jeg ikke prøvd henne skikkelig, da hun mente hesten min hadde så vondt i ryggen at hun ikke engang kunne ta mål av han. Mistenker vel heller at hun ble redd for han, han var ikke en mye trivelig hest alltid :P

Uansett var hun lite tilbøyelig til å høre på meg som eier sin forklaring til hvorfor hesten var sur, hun mente bestemt det var pga salen. Kunden har ikke nødvendigvis alltid rett, men er litt med det å faktisk lytte til kunden og la dem føle seg hørt også. 

De på stallen som fikk stoppet om var heller ikke fornøyd.

• Liker 1

På 1.10.2017 at 11.04, Funa skrev:

Trenger litt tips til hva jeg kan prøve på hun her. Islandshoppe. bred over manken, kort, rett, noe fremoverhellende rygg. Jeg kjøpte en geysir blue bare for å teste, men den var altfor smal, men likevel litt lav foran. ekstra vid bom er ganske langt fra vid nok, så er vel ikke vits å prøve med xx-vid som er den bredeste bommen. Har brukt en draupnir på henne som har lagt ganske bra, men den begynner nå å bli hakket for smal den også. 

sal.jpg

sal2.jpg

Kan du ta et bilde av ryggen, der hesten står med hodey fremover, lys dag og at man får se mer av ryggen?

og at man også får se fremfra hvordan bommen ligger. Generelt sett bilder tatt mer ihht bilder man tar ved saltilpasninger?

• Liker 1

Kan godt være JØ er en flink saltilpsser, hun har jo mye erfaring og mange fornøyde kunder. Jeg setter mer spm til servicen her, og om det hun gjør alltid er for hestens beste, eller for hennes økonomi sitt beste. Faglig skal jeg ikke uttale meg om hva slags nivå hun holder. Tror servicen også er på topp om man velger og har råd til en av "hennes" saler altså. 

• Liker 2

Over på noe annet, min unghest må jo ha sal etterhvert. :ahugegrin: 

Spiss rygg/ umuskulert, svak tendens til karperygg. Ganske rett i ryggen om jeg ikke husker feil. Skal høre med treneren hva hun har brukt på han også, men tar gjerne imot innspill. :ahugegrin: 

7 minutter siden, Stelpa skrev:

Over på noe annet, min unghest må jo ha sal etterhvert. :ahugegrin: 

Spiss rygg/ umuskulert, svak tendens til karperygg. Ganske rett i ryggen om jeg ikke husker feil. Skal høre med treneren hva hun har brukt på han også, men tar gjerne imot innspill. :ahugegrin: 

Du trenger en Eques Levis Plus. Jeg har en til salgs.

1 time siden, Issa skrev:

Du trenger en Eques Levis Plus. Jeg har en til salgs.

Herlighet, så flaks!! :nyttår3:

På 3.10.2017 at 10.19, julnil skrev:

Kan du ta et bilde av ryggen, der hesten står med hodey fremover, lys dag og at man får se mer av ryggen?

og at man også får se fremfra hvordan bommen ligger. Generelt sett bilder tatt mer ihht bilder man tar ved saltilpasninger?

Her er noen flere bilder. Litt vanskelig å få henne til å stå helt rett med hodet når jeg tok bilder bakfra fordi jeg var alene. Det kommer saltilpasser i området om noen uker, men har ikke fått svar på hvilke modeller hun har med seg, og om hun har noe innenfor mitt budsjett. Gjerne tips så kan jeg evt rekke å kjøpe en brukt sal å ta med :)

IMG_20171004_151059015.jpg

IMG_20171004_151110863.jpg

IMG_20171004_150949417.jpg

IMG_20171004_151024497.jpg

Lettest at du lar saltilpasser komme med tips :) hvilken tilpasser er det som kommer?

5 timer siden, julnil skrev:

Lettest at du lar saltilpasser komme med tips :) hvilken tilpasser er det som kommer?

Ilset. Men har ikke fått noe svar fra henne enda, og ikke garantert at jeg får blitt med den datoen som er satt opp. Håper det klaffer, og at hun har noen salmodeller som kan passe oss. 

2 timer siden, Funa skrev:

Ilset. Men har ikke fått noe svar fra henne enda, og ikke garantert at jeg får blitt med den datoen som er satt opp. Håper det klaffer, og at hun har noen salmodeller som kan passe oss. 

Ilseth er flinke har jeg fått inntrykk av, men de er veldig glad i Prestige D1 til islandshest, og siden din ligner veldig på min i ryggen så vil jeg anbefale deg å unngå den. Den lå tilsynelatende helt fint og i ro på min, helt til hun mistet alle muskler midt under salen. Den er for skrå og trang midt under til de med bredere, rundere og flatere rygg. Jeg har en Tøltrider Vals til min som ligger veldig godt på henne :) Musklene er tilbake og hun bygger bare enda mer om dagen! Den har breeeed kanal, flatere paneler og er generelt mye bredere hele veien. Og likevel er den smal i twisten til rytter og har et dypere sete enn mange andre islandshestsaler. Sånn som et tips til hva du evnt. kan prøve :) Hvis hun ikke er så bred og flat som hun ser ut, så kan Tøltrider Reyr også muligens passe. 

Ikke meninga å svarteliste Prestige altså, bare tenkte å dele min erfaring. Prestige er skrekkelig gode saler, så jeg savner min litt :P Men veldig fornøyd med den jeg har nå også!

24 minutter siden, Legaat skrev:

Ilseth er flinke har jeg fått inntrykk av, men de er veldig glad i Prestige D1 til islandshest, og siden din ligner veldig på min i ryggen så vil jeg anbefale deg å unngå den. Den lå tilsynelatende helt fint og i ro på min, helt til hun mistet alle muskler midt under salen. Den er for skrå og trang midt under til de med bredere, rundere og flatere rygg. Jeg har en Tøltrider Vals til min som ligger veldig godt på henne :) Musklene er tilbake og hun bygger bare enda mer om dagen! Den har breeeed kanal, flatere paneler og er generelt mye bredere hele veien. Og likevel er den smal i twisten til rytter og har et dypere sete enn mange andre islandshestsaler. Sånn som et tips til hva du evnt. kan prøve :) Hvis hun ikke er så bred og flat som hun ser ut, så kan Tøltrider Reyr også muligens passe. 

Ikke meninga å svarteliste Prestige altså, bare tenkte å dele min erfaring. Prestige er skrekkelig gode saler, så jeg savner min litt :P Men veldig fornøyd med den jeg har nå også!

Samme skjedde med min, bare jeg lot det gå enda lengre før jeg tok til fornuft, han ble jo fri for muskler i ryggen og saltilpasser sa salen lå kjeeempefiiiiint. Jeg solgte den og har nå Tølthester Reyr nå og hesten blir finere og finere i ryggen. Jeg har byttet bomjern fra M med pad under, som jeg måtte ha i starten,  og gradvis til Wide nå. Bruker lika greit Reyr'en på de andre to hestene og, for den ligger like bra på dem, selv den som er flatest over ryggen. Saltilpassere er sjeldent særlig glad i de polske salene, de kommer heller med alt mulig annet rart som kanskje er for langt og de legger den ofte for langt fram. Ikke at islandshester skal ha salen midt på ryggen, men salen skal ikke ligge limt oppi skulderbladene når hesten står i ro.

Huff ja, K var jo definisjonen på umusklet "hustak-rygg" da du byttet.. :/ Ikke bra! Min ble heldigvis ikke så ille, men det var markant på henne og, altså. Og det der søkket bak manken. Hun har hverken hustak-rygg eller det søkket lenger - kun muskler og jevn igjen. Heldigvis!

Jepp, ble umulig å få han til å bruke ryggen etter hvert, ikke så rart når der ikke var noen muskler xD Mye bedre nå.

3 timer siden, Legaat skrev:

Tusen takk for tips! Ny Prestige har jeg ikke råd til nå uansett :P Vet om ei som er forhandler for tøltrider ikke så altfor mange timer unna, så da kan jeg kanskje får prøvd en demosal :) har de samme bomjern som geysir salene? X-wide, det blå var altfor smalt til min hest, så litt spent på å få tak i bredt nok bomjern også. 

27 minutter siden, Funa skrev:

Tusen takk for tips! Ny Prestige har jeg ikke råd til nå uansett :P Vet om ei som er forhandler for tøltrider ikke så altfor mange timer unna, så da kan jeg kanskje får prøvd en demosal :) har de samme bomjern som geysir salene? X-wide, det blå var altfor smalt til min hest, så litt spent på å få tak i bredt nok bomjern også. 

Ja, de har demosaler av alle modellene :) Mulig de ikke har demo av Vals enda, den har liksom ikke blitt lansert enda. Så ang. den får du bare høre med de og heller ta kontakt med Hans Axbäck som eier/driver Tøltrider :) Han har demo av Vals.

De bruker samma bomjern som Tølthester ja, de som er merket med A. Blått jern er forøvrig ikke XW, det er W. Sort er W/XW og grønt er XW. Min passer veldig fint inn i det sorte jernet. Enn så lenge.... :P Vals bruker en litt annen type bom da, så den har andre jern også. Litt usikker på hvilke den bruker, da jeg ikke har bytta bom i min enda. 

1 minutt siden, Legaat skrev:

Ja, de har demosaler av alle modellene :) Mulig de ikke har demo av Vals enda, den har liksom ikke blitt lansert enda. Så ang. den får du bare høre med de og heller ta kontakt med Hans Axbäck som eier/driver Tøltrider :) Han har demo av Vals.

De bruker samma bomjern som Tølthester ja, de som er merket med A. Blått jern er forøvrig ikke XW, det er W. Sort er W/XW og grønt er XW. Min passer veldig fint inn i det sorte jernet. Enn så lenge.... :P Vals bruker en litt annen type bom da, så den har andre jern også. Litt usikker på hvilke den bruker, da jeg ikke har bytta bom i min enda. 

Aha! Mener den var oppgitt som x-wide på skoies. Tror faktisk vi må teste grønn siden hun er så bred akkurat over manken. Vet du hva vals kommer på i pris? Evt pm? :)

11 minutter siden, Funa skrev:

Aha! Mener den var oppgitt som x-wide på skoies. Tror faktisk vi må teste grønn siden hun er så bred akkurat over manken. Vet du hva vals kommer på i pris? Evt pm? :)

Skoies har oppgitt feil på størrelsene. Bruk hestifokus.no sin guide - den er riktig :)  Litt usikker på hva Vals kommer til å koste, har ikke fått pris enda selv. Men tipper rundt 20k.

• Liker 1

Guest

Min har faktisk fått mer muskler etter at jeg gikk over til Prestige hun. :P men hun har ikke så flat, bred og rund rygg som mange andre har. Jeg har også sett eksempler på hester som har mistet muskler og fått skikkelig søkk bak manken av den salen, så ikke slett alle som passer i den. Min passer den godt til, enn så lenge. Skal ta hest og sal med til Ilseth en dag og sjekke salen og se om salen trenger noe stopp. Tror også den må ut enda en halv str, tok den ut en hel str i sommer, men hun har lagt seg ut mer etter det. :) 

Disse tøltrider salene, hvordan er de i fronten kontra de andre polske salene? Jeg har hatt et par av dem og prøvd enda flere og syns alle er så lave i fronten med riktig bomjern i. Så har måttet bruke front riser. Ikke at det er noe problem om man må, men det beste er jo om man kan unngå det og salen er høy nok foran med kun voilock. 

5 minutter siden, Tølteguri skrev:

Min har faktisk fått mer muskler etter at jeg gikk over til Prestige hun. :P men hun har ikke så flat, bred og rund rygg som mange andre har. Jeg har også sett eksempler på hester som har mistet muskler og fått skikkelig søkk bak manken av den salen, så ikke slett alle som passer i den. Min passer den godt til, enn så lenge. Skal ta hest og sal med til Ilseth en dag og sjekke salen og se om salen trenger noe stopp. Tror også den må ut enda en halv str, tok den ut en hel str i sommer, men hun har lagt seg ut mer etter det. :) 

Disse tøltrider salene, hvordan er de i fronten kontra de andre polske salene? Jeg har hatt et par av dem og prøvd enda flere og syns alle er så lave i fronten med riktig bomjern i. Så har måttet bruke front riser. Ikke at det er noe problem om man må, men det beste er jo om man kan unngå det og salen er høy nok foran med kun voilock. 

Det problemet vedvarer dessverre med Tøltrider sine også.. Syns dog at Vals-salen ikke er så lav foran som de andre. Den er annerledes i bommen og mer oppbygd foran :) Men den er nok litt lav den og, bare ikke så ille som resten. Det irriterer meg at de ikke kan lage de mer oppbygd foran, surk. Har sagt det til han som eier/driver Tøltrider, så han jobber stadig med saken. Vals-salen er første steg i riktig retning.

Guest
Akkurat nå, Legaat skrev:

Det problemet vedvarer dessverre med Tøltrider sine også.. Syns dog at Vals-salen ikke er så lav foran som de andre. Den er annerledes i bommen og mer oppbygd foran :) Men den er nok litt lav den og, bare ikke så ille som resten. Det irriterer meg at de ikke kan lage de mer oppbygd foran, surk. Har sagt det til han som eier/driver Tøltrider, så han jobber stadig med saken. Vals-salen er første steg i riktig retning.

Så teit. Merkelig at de aldri lærer og aldri gjør noe med det. Bra du har sagt fra og at han jobber med saken.👍🏻  Vals-salen hørtes veldig god ut. Liker at den har smal tvist for rytteren og dypere sete samtidig som den har bred kanal og er bred nok for hesten.