Jump to content
xxAne

Sal-snikksnakk

Recommended Posts

1 time siden, Kurre skrev:

Postet litt her og der.Får krysse fingrene.Litt tricky marked,som vi diskuterte i utstyrstråden,så vil jo folk helst ikke betale noenting om  noe ikke er butikknytt.Merker det godt på saler også.

Tusen hjertelig :) Ja det er nok litt samme greia med saler. Enten så kjøper man nytt eller så vil man betale under halv pris bare den har ligget på en hest.

31 minutter siden, Legaat skrev:

Jeg kjøpte nettopp en D1 til 14k. Men den var 2 år gammel da. Sist jeg så en lå ute, så lå den til 18k og gikk for 16k. Den var vel ca 1 år gammel tror jeg, som din.. 

Sal er dessverre tap uansett :/ Men ha litt is i magen. Det er gode saler, så brått dukker det opp en kjøper. Men det er jo en dyr sal, og ikke alle sitter klar med 20k dessverre.. 

Ja tenker at jeg må nok tåle å gå ned mot 16 muligens, men da venter jeg litt. Nå har jeg ingen ny sal enda, så er forsåvidt greit å kunne bruke denne når jeg skal ri lengre turer og galoppintervaller og slikt. Ikke helt 12 år og bekymringsløs barbakrytter lenger :lol:

Idioten meg kjøper jo ny hver gang fordi jeg er utålmodig og ikke orker styret med å leite etter brukte saler som kanskje muligens kan passe og som jeg da må tigge om å få på prøve

Edited by carambee

Kan kanskje lønne seg å la en salmaker eller saltilpasser selge mot kommisjon? Vanskelig å selge saler noen ganger... :/

Tipper du får solgt den, men du må

nok brått under 20k dessverre.. Sånn i dagens marked :/ Men ha litt is i magen og la den ligge ute en stund :) Plutselig dukker det opp noen seriøse. 

• Liker 1

51 minutter siden, Albina skrev:

Kan kanskje lønne seg å la en salmaker eller saltilpasser selge mot kommisjon? Vanskelig å selge saler noen ganger... :/

Ja får vurdere det evt. Men da skal den ligge en stund tror jeg. 

Fått mulighet til å kjøpe en veldig rimelig startrekk dressage, av gamle typen... Dette er sltså med de panelene som ikke kan stoppes om, men kan kjøpes nye. Men chiquita har veldig rett rygg, og er redd den kan ha former seg mye etter forrige hester. 

Men er det slik at om jeg kjøper nye paneler så er den "som ny" igjen, eller? Noen som vet litt om dem?

55 minutter siden, Chiquita skrev:

Fått mulighet til å kjøpe en veldig rimelig startrekk dressage, av gamle typen... Dette er sltså med de panelene som ikke kan stoppes om, men kan kjøpes nye. Men chiquita har veldig rett rygg, og er redd den kan ha former seg mye etter forrige hester. 

Men er det slik at om jeg kjøper nye paneler så er den "som ny" igjen, eller? Noen som vet litt om dem?

Er det den modellen som man kan flytte panelene? Festes med bårrelås? jeg hadde en slik, men min gamle kalde var alt for svai så lå ikke nedpå på midten :P Var ingenting og gjøre med det i følge ei som forhandlet de salene siden hesten var altfor svai, så solgte den.  Så jeg tenker jo litt at rett rygg må jo være bedre enn svai rygg :lol:

De fleste jeg har sett har ligget ute til en 16k, og har gått for ca det. Min, med nypris på 20k måtte jeg ned til 10k for å få solgt. Mens de mest populære går for nesten nypris. Marked og etterspørsel.. Har dessverre ikke så mye med nypris å gjøre, selv om det svir. De fleste islandshestfolk går får de der polske salene som er relativt billige, kan byttes bomjern på, relativt vedlikeholdsfrie mtp stopp og ellers er greie - og mye billigere :)

Hvis du skal ta nye bilder, legg stigbøylereimene under kappa, senk dem og dra salen litt lengre bak. Får salen til å se mer "normal" ut :P Vet ikke om det har så mye å si men det er sånt som gjerne ubevisst påvirker folk.

1 time siden, Issa skrev:

De fleste jeg har sett har ligget ute til en 16k, og har gått for ca det. Min, med nypris på 20k måtte jeg ned til 10k for å få solgt. Mens de mest populære går for nesten nypris. Marked og etterspørsel.. Har dessverre ikke så mye med nypris å gjøre, selv om det svir. De fleste islandshestfolk går får de der polske salene som er relativt billige, kan byttes bomjern på, relativt vedlikeholdsfrie mtp stopp og ellers er greie - og mye billigere :)

Hvis du skal ta nye bilder, legg stigbøylereimene under kappa, senk dem og dra salen litt lengre bak. Får salen til å se mer "normal" ut :P Vet ikke om det har så mye å si men det er sånt som gjerne ubevisst påvirker folk.

Skulle egentlig ta bilder uten hest under, men så ble jeg akutt lat og tok bilder jeg har tatt for å vurdere om salen passet hesten min eller ikke 😂

Får ta nye bilder i morgen (sånne jeg helst vil se selv i en annonse).

Legge sal lenger bak sånn isisfolk gjør mener du?

Fått masse respons nå. Nina har visst lagt den i de rette gruppene :lol:

Foreløpig bare skambud, får ha litt is i magen. 

1 minutt siden, carambee skrev:

Skulle egentlig ta bilder uten hest under, men så ble jeg akutt lat og tok bilder jeg har tatt for å vurdere om salen passet hesten min eller ikke 😂

Får ta nye bilder i morgen (sånne jeg helst vil se selv i en annonse).

Legge sal lenger bak sånn isisfolk gjør mener du?

Fått masse respons nå. Nina har visst lagt den i de rette gruppene :lol:

Foreløpig bare skambud, får ha litt is i magen. 

Haha kjenner til tankegangen :engel: Ja, sånn 3 cm kanskje - det har sikkert ingenting å si da. Bra du har fått respons. Kan nevne annonsen i kursgruppa mi, der er prestige poppis.

• Liker 1

3 timer siden, ME&FB skrev:

Er det den modellen som man kan flytte panelene? Festes med bårrelås? jeg hadde en slik, men min gamle kalde var alt for svai så lå ikke nedpå på midten :P Var ingenting og gjøre med det i følge ei som forhandlet de salene siden hesten var altfor svai, så solgte den.  Så jeg tenker jo litt at rett rygg må jo være bedre enn svai rygg :lol:

Ja er den typen. Aller helst burde jeg hatt en ny en, slik at den kun er formet for henne. Men har ikke lyst å ut med de pengene akkurat nå! Men takk for svar. Tror jeg skal høre med en forhandler av salene.

Både Anne Myrvoll og Linda Gløtta er forhandlere av både DK og JES (schleese) :) Kjenner begge og har selv kjøpt sal av Anne

Linda er kjempeålreit :) vel,  var i allefall for femten år siden.  Skikkelig ståpåmenneske :)

Men: vet av fler som har handlet schleese-sal med termografi som verktøy og har ikke blitt fornøyde.  Oppfølgingen skal jo være svært langvarig,  men de har endt opp med å bruke tusener på tilpassing uten at det noen sinne har blitt bra, og har heller valgt å selge salene sine og satse på annet merke med nærmere oppfølging. 

Dog er det her snakk om veldig følsomme hester,  og minst én av dem har ennå ikke fått sal den er fornøyd med.  

Anne anbefaler kundene sine heller DK enn Schleese, rett og slett fordi DK'ene tåler flere tilpassninger og det har enda ikke vært noen tilfeller hvor bommen har knukket, i motsetning til Schleese. Selve tilpasningen koster 500 kr hos Anne, vi er fler på stallen som har DK-saler og tilpasser vel sånn 2-4 ganger i året. Hvis man skal legge til termografi i tillegg blir nok tilpasningene dyre ja, men ellers syns jeg 500 kr for tilpasning er billig ift f.eks Horze/Fossum ;) 

Linda er fortsatt ålreit asså, og fortsatt ståpåmenneske! :)

• Liker 1

http://www.dksaddlery.com/

DK Saddlery, lager sprang, dressur og westernsaler, samt spesialsaler. Har til felles med Schleese at de kan justeres asymmetrisk og de fleste dressur og sprangsalene kommer med luftputer og monoflap. Dog, dyre, men man slipper jo å kjøpe ny sal - så lenge hesten lever! 

DK salene er veldig gode, å dyre !

Ei venninne har to, kjøpt etter å ha prøvd det meste til en følsom usymetrisk hest (altså ulik vinkel på høyre vs venstre side) å bruk myye penger på saler på kort tid. 

12 timer siden, Ninahei skrev:

http://www.dksaddlery.com/

DK Saddlery, lager sprang, dressur og westernsaler, samt spesialsaler. Har til felles med Schleese at de kan justeres asymmetrisk og de fleste dressur og sprangsalene kommer med luftputer og monoflap. Dog, dyre, men man slipper jo å kjøpe ny sal - så lenge hesten lever! 

Hvordan er det mulig? Å ikke måtte kjøpe ny sal så lenge hesten lever? Kan den endres i bredden på twisten, kan bredden i hele bommen endres (ikek bare bomjernet)? Hvordan endrer man på den dersom hesten plutselig får en enorm manke, eller blir rett/svai i ryggen, så markant at en sal man har hatt ikke passer lengre? Jeg stiller meg tvilende til salmerker som mener de kan pass til alle typer hester. Har til gode å finne en sånn sal.

• Liker 2

17 minutter siden, Bitten&Betty skrev:

Hvordan er det mulig? Å ikke måtte kjøpe ny sal så lenge hesten lever? Kan den endres i bredden på twisten, kan bredden i hele bommen endres (ikek bare bomjernet)? Hvordan endrer man på den dersom hesten plutselig får en enorm manke, eller blir rett/svai i ryggen, så markant at en sal man har hatt ikke passer lengre? Jeg stiller meg tvilende til salmerker som mener de kan pass til alle typer hester. Har til gode å finne en sånn sal.

På wow-salene, som jeg nå leser masse om da jeg vurderer en, trenger man "aldri kjøpe ny sal igjen"

Det er jo med litt modifikasjoner, for om jeg får en ny hest med en annen rygg enn Asti, så kan den selvfølgelig ikke bruke samme sal.

Men det jeg da kan gjøre, er å kjøpe et nytt sete til salen, som har nødvendig svaihet/retthet, bredde på tvist etc.

Så beholder jeg putene og kappene fra den gamle salen

Eller om hesten trenger kortere eller lengre puter, eller om jeg som rytter pluuutselig vokser ut 20 cm lengre legger, så kan jeg kjøpe meg nye kapper med andre knestøtter.

Kanalbredden på salen kan man også endre litt selv, med å velge mellom forskjellige innfester i bommen

Sånn er det iallefall utfra det jeg finner på nettet, og det saltilpasser sier

1 time siden, Bitten&Betty skrev:

Det "eneste" man trenger å tenke på er hvor lang salen er, det går ikke an å justere. Det vil si at setestørrelsen begrenser. Setet kan justeres høyere og lavere i for og baksvissel, men ellers er salene laget for kvinner og dermed utformet annerledes i setet enn de fleste andre saler. Dette gjelder både Schleese og DK. Kanalen på disse salene er brede, man kan justere høyre og venstre side av salen uavhengig av hverandre og med fire luftkammer har man ganske mange muligheter til å fylle inn med luft om hesten forandrer seg i ryggen eller om rytter går opp/ned i vekt. Blir hesten rett/svai i ryggen så justerer man deretter med enten luft, bom eller i vinkelen foran. 

Poenget er ikke at EN sal passer alle hester, poenget er at har du en DK sal som passer din setestørrelse og lengden på ryggen til hesten, så vil den salen kunne tilpasses den spesifikke hesten resten av hestens liv. Det er klart at hvis man ikke trives med setet på disse salene og ikke er komfortabel i noen av modellene eller hvis hesten ikke er komfortabel med luft (man kan få med ullstopp også så det løser forøvrig det problemet), så hjelper det jo ikke å kjøpe hverken Schleese, DK eller Wow :) 

Og det beste av alt, salen justeres med en presse på stedet og man trenger ikke vente en uke på at salen skal til omstopping. 

Jeg kan fremdeles ikke se at en vil kunne tilpasse en sal til en hest som endrer seg kraftig bare ved å justere i luft og vinkler (sånn kort oppsumert)?

Ta min som eksempel. Den endret seg noe helt vanvittig over sommeren når den var ca 6. Den gikk fra å ha lite manke og ganske normal rygg, til å få en skyskraper av en manke og pinnrett rygg. Cutback f.eks ga ikke plass i det heletatt. Hun er smal over manken men kjempe bred i twisten, ett smalt damesetet er dermed umulig å ha til denne hesten, da vil den jo trykke i midtpartiet, uansett om man setter putene bredt nok, for det smale setet vil jo naturligvis gjøre at salen også er smalere i selve bommen (ikke bomjernet). Så om man kjøper en slik sal med smalt damesete og den passer når hesten er ung og uferdig, så er jeg ikke for meg at de kan si at de kan tilpasse den til hesten selv om hesten endrer seg volsomt. Går hesten fra rett til svai eller omvendt så vil man jo mest sannsynlig måtte bytte hele bommen, endre på luft og fyll i putene kan vel ikke hjelpe stort da. Er det altså mulig å demontere hele greia og settet setet på en helt ny sal? Da blir det jo som om man kjøper en ny sal uansett, det kan jo ikke være spesiellt billig å gjøre slike endringer?

Og smalt damesetet er jo vel og bra det, så lenge man har en hest som ikke trenger en skikkelig bred kanal (da tenker jeg ikke på putene, men kanalen i selve bommen).

Nei, bommen trenger man ikke å bytte, den tilpasses i pressa :) 

Hvis du har muligheten en gang bør du få en demo, så får du både sett hvordan salene tilpasses og får prøveridd i de. Og Anne er veldig flink til å gå i detaljer og svare realt på alle skeptiske spørsmål, det har vi prøvd ;) 

• Liker 1

30 minutter siden, Ninahei skrev:

Nei, bommen trenger man ikke å bytte, den tilpasses i pressa :) 

Hvis du har muligheten en gang bør du få en demo, så får du både sett hvordan salene tilpasses og får prøveridd i de. Og Anne er veldig flink til å gå i detaljer og svare realt på alle skeptiske spørsmål, det har vi prøvd ;) 

Ja, men tingen er jo at dersom hesten endrer seg mye i bredden så må jo den støpte bommen også endres, da nytter det ikke å endre på puter og slikt.

6 minutter siden, Nienna skrev:

Anne endrer jo bommene i pressa. Har sett det bli gjort, kan taes veldig mye ut å inn i alle retninger. 

Hele bommen? Altså ikke bare bomvidden, men hele bæreflaten til salen? 

Er dere uenige om begrepene nå? 

Jeg tror uansett ganske sikkert at de kne (lår...) putene på dressursalene fra DK gjør at de ikke kommer til å passe meg godt. Spesielt den ene har jo puter som ikke lager plass til lår. Det er jo rart, i en sal "bygget for damer". 

Hele bommen kan endres ja, det er hele poenget med disse salene.

Jeg har masse lår og får fint plass ;) Jeg har en DK Freedom, med mindre kneklosser enn Bond, mine er festa med borrelås så jeg kan flytte på de som jeg vil. Her er forøvrig en DK som ser litt mer "normal" ut, DK Elite. Den er billigere enn de andre også.

12193348_935125783201270_8307469808329846815_n.jpg?oh=b7699079077bf1295a7ede1dc322483e&oe=5876D7DB

• Liker 1

5 timer siden, LisaFi skrev:

Er dere uenige om begrepene nå? 

Jeg tror uansett ganske sikkert at de kne (lår...) putene på dressursalene fra DK gjør at de ikke kommer til å passe meg godt. Spesielt den ene har jo puter som ikke lager plass til lår. Det er jo rart, i en sal "bygget for damer". 

Mye mulig vi snakker forbi hverandre ja. 

Når jeg sier hele bommen så mener jeg hele røkkelet fra framvissel til bakvissel. Har aldri hørt at man kan endre bredde og svai på hele bommen. Ser ikke helt hvordan det lar seg gjøre, da blir det jo som å få en ny sal? Høres spesiellt ut, men kult om det fungerer. 

Stusser enda på hvordan den kan forsette å ha smalt damesetet dersom hesten endrer seg i bredden og måha mer plass i twist/midtparti. Jeg er skeptisk til konsepet og tror jeg skal holde meg til jungelen av tradisjonelle saler :)

Hva er deres tanker og meninger om Anita Sande sprangsalen?