Jump to content
xxAne

Sal-snikksnakk

Recommended Posts

så først nå at innlegget var gammelt, og fikk ikke redigert det inn i første innlegget, den bare hang seg  opp på siteringa.. 

Plukket ut bommen av en sal noen skulle kaste, her er bakvisselen

image.jpg

Ønsker meg historisk war saddle jeg. Der lages salen etter mål på hest og rytter, er ekstremt gode å ri i mtp kontakt med hesten og seteknokene, ser ikke sånn ut, men er kjempegode! Hestene elsker de også. Og der er bommen det du ser, ligger bare padding under salen. Ikke helt godkjent for NRYF konkurranser da :P 

12095163_1003644453043560_85918628809141

12294827_901515199963156_493261367488510

Bilder stjålet fra https://www.facebook.com/Historic-Saddles-196370330437647/ 

• Liker 2

7 timer siden, Hanna skrev:

Det der ser jo helt grusomt ut :P hver sin smak :P

Som sagt, ser grusomt ut. Er ikke det. Spesielt ikke når en kjenner hvor sykt mye bedre kommunikasjonen med hesten blir. Kjenner flere som hater å måtte variere med "vanlige" saler for signalene blir så mye mer uklare. 

Bare ridd i Bente sin stridssal, som er en slags mellomting - men fy søren så god den var så fort jeg ble vant til den! 

Sitter som støpt og får et MYE mer uavhengig og fritt sete. 

Du sitter på tre ja, men sitter du korrekt så er det ganske så behagelig. Særlig når du får til å justere deg etter salen. Disse er det omtrent umulig å sitte feil i fordi det rett og slett er for ubehagelig. Kan jo prøve å sammenligne det med mine saler, jeg har jo nå ridd i Bückeburger skolesal det siste, den er jo hardere i setet enn Ideal salen min. Det tok meg litt tid å bli vant til, også fordi den hjelper deg ingenting til å sitte korrekt. Så når jeg har vært i tyskland den siste tiden har jeg ridd Maxi mye i buckeburger fordi han har vært for feit for stridssalen sin. Jeg synes jeg hadde god kontakt og kommunikasjon med han i buckeburgeren, helt til i juli da han hadde slanket seg nok til å passe i stridssalen igjen. Enorm forskjell på innvirkningen mine seteknoker hadde på han. Kan nesten ikke sammenlignes. Det var superlett å sitte på riktig side av hesten og gi riktige signaler. 

Nå forrige uke prøvde jeg ideal salen min igjen på finorio, og til min overraskelse passet den igjen. Tok den med på Andrew trening i helgen og synes det var nesten grusomt å ri med, fikk ikke skikkelig kontakt med seteknokene eller beina godt nok inntil. I stridssal får man hele beinet inntil hesten, fra ca midt på låret, det gir en helt annen følsomhet for bruk av over og undersjenkel. I Idealen blir det litt som å kommunisere gjennom en pute, at "lyden" (signalene) blir dempet, mens i stridssalen blir det klart og tydelig. Jeg ville nok ikke ridd utpå en tre timers tur i stridssal, men til skolering og ridning der du må ha god kommunikasjon er den helt enestående. Det er ikke uten grunn at mange av de på øverste nivå innen riddersport har skaffet seg en slik sal. De er laget ut i fra kilder, bilder, studier av originale stridssaler fra middelalderen. Tok mye prøving og feiling for å få det til å funke og når bitene falt på plass ble det et stort steg i riktig rettning for mange. 

Hm, snodig! Kan se for meg at kontakten med låret er fint ja, men skulle tro det bare vet bedre å ha et veldig tynt materiale i setet... jeg tror jeg må prøve for å bli overbevist om å sitte rett på treverket :P inntil videre får jeg ta ditt ord på det!

• Liker 2

Så litt ut som å sitte på en kirkebenk, og noen liker jo det og 👀 Men jeg skjønner fordelene med den, i det du beskriver. Får fortsatt vondt i knoklene mine bare ved tanken 😂

Altså man kjenner det i sitteknokene, spesielt til man finner riktig posisjon. Sitter du feil kan du banne på det er ubehagelig :P men når man sitter godt i den så er fordelene så store og man kan jo velge å legge lær, men det blir dyrere igjen. Tror ingen har lagt noe annet som padding i de og tenker at det er sikkert en grunn til det. 

Den følelsen... når man setter seg i en sal og nesten begynner å grine...

Langt bedre form på bommen i forhold til Mikkels rygg. Men usikker på om den er flat nok. Mangler nok littebitt..

20160825_164330.jpg

20160825_164721.jpg

• Liker 2

2 minutter siden, Bitten&Betty skrev:

Hva slags sal er det? :)

Jeremy rudge horizon. Slik jeg forstår det den eneste modellen de har som ikke er custom made.

Saldame som kom med den har brukt samme på sin cob. Den ble egentlig lånt ut på prøve til ei på stallen, men passet ikke på hennes hest. Så jeg la den på min. Og den virker som den er laget til han. Men nå er jeg redd jeg igjen skal være litt for kjapp og kjøpe noe jeg angrer på. Skal prøve å ri med den i morgen.

• Liker 1

39 minutter siden, carambee skrev:

Jeremy rudge horizon. Slik jeg forstår det den eneste modellen de har som ikke er custom made.

Saldame som kom med den har brukt samme på sin cob. Den ble egentlig lånt ut på prøve til ei på stallen, men passet ikke på hennes hest. Så jeg la den på min. Og den virker som den er laget til han. Men nå er jeg redd jeg igjen skal være litt for kjapp og kjøpe noe jeg angrer på. Skal prøve å ri med den i morgen.

Jeg har Jeremy Rudge til min hest. Verdens beste sal <3 Hun er dønn vanskelig å finne sal til, men stikk motsatt av din. Haifinne til manke og pinnrett rygg. Jeg har modellen Flight. Vurderer cob modellen deres til dølen vår når vi blir rike :)

• Liker 1

Jeg har kjøpt meg ny sal :D:D Har brukt en Prestige Helen frem til nå, men den har hele veien vært på grensen til for trang i tvisten. Han har støtt og stadig vært litt hoven over manken og knudrete i muskelaturen under salen. Etter saltilpasning (hver 4-6 mnd) har det alltid blitt mye bedre, men det har alikevell vært et gjennomgående problem. I går var jeg på Norsk Salsenter og vi ble enige om å prøve noen nye saler. Prøvde 2 albion, en jeg ikke husker navnet på og en Kent and master. Og det var fantastisk morsomt. Med Kent and master salen var han virkelig en ny hest! Merket forskjell bare de første stegene i skritt. Han var så mye mykere i bevegelsene, mer naturlig bakbensaktivitet og mye mer sving over ryggen. Og det beste av alt, salen var veldig billig! :D Bare 16.000 et eller annet. Veldig glad det ikke var den til 37.000 som passet :rofl: Det kjedelige er at den ikke var like god å sitte i som min gamle Prestige. Men det viktigste er at hesten er fornøyd :) Er så gøy når man virkelig finner noe som funker. Blir spennende å se hvordan han utvikler seg med den nye salen! 

• Liker 6

Nå trenger jeg tips her folkens! Har kjøpt en Prestige Arezzo D som jeg klør meg litt i hodet av... Har prøvd 3 av samme modell tidligere der alle har hatt 4,5 fingre i kanalen. Solgte den forrige jeg hadde da den var brun, og jeg kom over en svart til salgs. Den skal være nystoppet. Når jeg sjekker salen så får jeg bare 3 fingre i kanalen! Trodde alle saler av samme modell ville være like i kanalen? Kan det være at det er brukt så mye stopping at kanalen er trangere? Salputene ser sprengstappa ut.

1 time siden, sfagervik skrev:

Nå trenger jeg tips her folkens! Har kjøpt en Prestige Arezzo D som jeg klør meg litt i hodet av... Har prøvd 3 av samme modell tidligere der alle har hatt 4,5 fingre i kanalen. Solgte den forrige jeg hadde da den var brun, og jeg kom over en svart til salgs. Den skal være nystoppet. Når jeg sjekker salen så får jeg bare 3 fingre i kanalen! Trodde alle saler av samme modell ville være like i kanalen? Kan det være at det er brukt så mye stopping at kanalen er trangere? Salputene ser sprengstappa ut.

Vi tro den kan være stoppet trangere ja, eller så kan den være spesialbestilt med trang kanal

Hvordan kjennes den  ut helt oppi der den er sydd? I kanalen altså? For en godt stoppet en vil vel gå litt inn innunder der, som indikerer om den bare er stoppet slik at kanalen virker trangere.

Jeg har ikke kjent etter, men syns det så slik ut at at der den er sydd går litt inn. Men da må det da gå an å få den stoppet om slik at kanalen ikke er så trang. Snakker om bortkastede penger å kjøpe en nystoppet sal:rødmer: Jaja, lesson learned..

Edited by sfagervik

Ikke alle er like flinke til å stoppe.. Sett en del rart. Alt for fullstoppede saler er dessverre ingen sjeldenhet. Kan hende den må stoppes helt om igjen ja, koster et par tusenlapper :)

Når dere bruker olje ved salpuss - avslutter dere med såpe da? Spørsmålet gjelder vel da dere som bruker "balsam først, såpe etterpå"-prinsippet. :)

Tips til realistisk pris på sal som kostet 28000 ny og er brukt sparsommelig et år? (hest har vært ute av drift en periode osv).

Jeg tenkte at jeg kan jo begynne på 20 og dermed være åpen for pruting, men det har kun vært en (noe useriøs) person som har vist interesse. Ellers har det vært helt dødt. Vet salmarkedet er overfylt, men det er eneste av sitt slag som ligger ute og det er en rimelig kjent sal, så syns det er rart jeg ikke har fått en eneste mail.

1 minutt siden, carambee skrev:

Tips til realistisk pris på sal som kostet 28000 ny og er brukt sparsommelig et år? (hest har vært ute av drift en periode osv).

Jeg tenkte at jeg kan jo begynne på 20 og dermed være åpen for pruting, men det har kun vært en (noe useriøs) person som har vist interesse. Ellers har det vært helt dødt. Vet salmarkedet er overfylt, men det er eneste av sitt slag som ligger ute og det er en rimelig kjent sal, så syns det er rart jeg ikke har fått en eneste mail.

Send en link så skal jeg legge den ut på islandshestsidene på Facebook.Vil tro det er større marked for den der.

• Liker 1

45 minutter siden, Kurre skrev:

Send en link så skal jeg legge den ut på islandshestsidene på Facebook.Vil tro det er større marked for den der.

Tusen takk :)

Skulle kanskje lagt litt mer energi i bildetaking, men trodde den skulle være lettsolgt :lol: 

http://m.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=82256680

11 minutter siden, carambee skrev:

Tusen takk :)

Skulle kanskje lagt litt mer energi i bildetaking, men trodde den skulle være lettsolgt :lol: 

http://m.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=82256680

Postet litt her og der.Får krysse fingrene.Litt tricky marked,som vi diskuterte i utstyrstråden,så vil jo folk helst ikke betale noenting om  noe ikke er butikknytt.Merker det godt på saler også.

Jeg kjøpte nettopp en D1 til 14k. Men den var 2 år gammel da. Sist jeg så en lå ute, så lå den til 18k og gikk for 16k. Den var vel ca 1 år gammel tror jeg, som din.. 

Sal er dessverre tap uansett :/ Men ha litt is i magen. Det er gode saler, så brått dukker det opp en kjøper. Men det er jo en dyr sal, og ikke alle sitter klar med 20k dessverre.. 

• Liker 1