Jump to content
xxAne

Sal-snikksnakk

Recommended Posts

usj, ny og passelig sal for 1,5 måned siden.... Og nå har gul slanka seg og satt muskler = salen må tilpasses på nytt.. :P

Yep. :P Men typisk min flaks. Tenkte å sende inn til Skoies denne gangen, noen som har erfaring med dem? Så de fikset JC-saler svært rimelig der i forhold til andre steder. :)

Håper det ikke blir for lenge uten sal eller koster for mye nå da.

Har en reservesal som ligger ok med pad (etter sportsbar, faktisk :)), og skoies lovte at det ikke ville ta mange ukene fra jeg sendte den inn til jeg hadde den igjen. Så da håper jeg det stemmer :P Ellers får jeg lete fram barbakpaden. :P

• Liker 1

Andrea: Der er jeg også nå. Fikk ny sal i juni, og nå har hestefrøken lagt seg ut en bomstr :P Heldigvis var jeg lur å hørte på saltilpasseren min og kjøpte en Kent&Masters med utskiftbar bom. Så det er bare å bytte :D Hun skal endre litt på stoppen også for å gjøre mer plass til rygg og overgang manke/rygg :) Er jo så heldig å ha saltilpasseren på stallen, så hun gjør alt arbeidet på stedet :)

Edited by Bitten&Betty
  • Liker 1

Andrea: Der er jeg også nå. Fikk ny sal i juni, og nå har hestefrøken lagt seg ut en bomstr :P Heldigvis var jeg lur å hørte på saltilpasseren min og kjøpte en Kent&Masters med utskiftbar bom. Så det er bare å bytte :D Hun skal endre litt på stoppen også for å gjøre mer plass til rygg og overgang manke/rygg :) Er jo så heldig å ha saltilpasseren på stallen, så hun gjør alt arbeidet på stedet :)

har hatt utbyttbart bomjern tidligere (thorowgood, wintec), men når hesten legger seg ut og blir bredere enn det bredeste bomjernet er det ikke mye å gjøre :P Heldig du! Her er det jo et halvt land til nærmeste saltilpasser... :P

Hva tilsvarer 30 i Prestige mål? Er det normal? Er størrelsene stor/liten/normal i forhold til andre merker?

Noen som vet om 30 i Prestige tilsvarer likt/større/mindre enn Normal i Pessoa?

På leting etter saaal :)

Har forelsket meg skikkelig i Pessoa Aldea(dressur)-salen, men ser det er veldig få brukte ute(eh, ingen), noen som vet hvem som forhandler?

Har forøvrig ikke fått sendt inn min sal enda, ting tar tid, gitt... Rir en del uten sal, men den ble faktisk bedre da jeg barberte (har man nok pels blir man ganske bred, altså xD)

Vil en sal som er for vid skli forover eller bakover? Forutsatt at både puter, kanal, tvist og formen på bommen passer, for passer ikke disse vil jo salen skli selv om bommen har riktig vidde. Blir ikke helt enig med meg selv, men føler at en for vid sal vil skli forover mens en for trang vil skli bakover siden forsvisselen på en for trang sal vil være for høy og salens dypeste punkt vil havne for langt bak.

Hehehe! :) Min sal passer heldigvis perfekt og håper den vil fortsette å gjøre det, men jeg bare kom til å tenke på dette. :)

Trang sal vil skli frem.

Den får for mye trykk i bakkant da den vil tippe bakover,men vil skli frem.

Aha. da hadde jeg rett på det at den vil tippe bakover pga at forsvisselen blir for høy og det blir for mye trykk bak, men trodde den også ville skli bakover. Men vid da, vil den også skli frem? Eller? Mye rart en plutselig begynner å tenke på, særlig når jeg ikke engang har det problemet.

For vid blir vel ofte heller liggende og trykke frem mot skulderen når den faller nedpå.

Og skli frem.

Er vel kanskje et problem i vår verden...alt sklir frem.

• Liker 2

Ja, sant nok. :P Har alltid hatt det problemet før, men Hrafnsalen sklir ikke, merkelig nok. Bruker equestvoilocken fra skoies under, den med antiskli på begge sider. Ikke sånn klissen antiskli da, det liker hun IKKE. Men salen sklir ikke uten voilocken heller, jeg bruker den mest fordi jeg ikke orker å pusse salen under så ofte også er voilocken støtdempende i tillegg til å ha antiskli. Den voilocken er det eneste underlaget jeg har likt. Jeg hater jo generelt alt av sjabraker og sånt, men denne digger jeg. Også har den ikke stropper og det liker jeg. :) Bra når man har enkeltkappet sal.

Edited by Skjóna

Hva er feil her?

IMAG0255.jpg

Ikke lett å se ut i fra ett bilde, men salen har lagt for langt frem? Om du ser så får hesten en "pløse" ved skulderen pga feil trykk.

Det ser ut som om salen har sklid for langt frem under ridning og trykket rundt/ved manken. Det ser ut som om det er svettemerker rund ved selve mankeområdet.

For vid i bommen og for trang bak?

#gjetter villt#

Venter spent på fasit svaret. :)

Haha, nå husker jeg selvfølgelig ikke "fasiten da". Den skled fram under ridning ja, om jeg husker riktig var den for vid i bommen, og feil vinkel over ryggen..

Disse salene med utskiftbare bommer .. før i tiden var det slik at skiftet du bom, så ble salen også mer/mindre svai (jo videre bom, jo svaiere sal og omvendt). Er det ikke slik lenger, siden folk bytter i hytt og gevær?

Jeg har hatt to saler med utskiftbar bom. Týrsalen ble svaiere og svaiere jo videre bom jeg satte i, men syns ikke Hrafnsalen blir det. Syns den holder formen uansett. *Glad i Hrafnen min*

Tror det kommer litt an på typen sal om den endrer seg? Byttet bom i min i sommer, og da passet den ihvertfall bedre til Grieg enn før jeg byttet bom så vil ikke tro den endret seg nevneverdig.

Synes også det varierer med salen. Wintec blir svaiere ved bombytte enn thorowgood blir feks

Sendt fra min samsung galaxy s2

Hesten min har gått fra M til XXVid i Wintec på 9 mnd :D

Sier vel sitt :P

Edited by Emsy

Blææ synes salen min har begynt å skli.. Den er spesialtilpasset, men det er ca 6 mnd siden. Skal sjekkes opp asap. Men er det mest sannsynlig at den er blitt for trang eller vid, eller?