Jump to content
Sign in to follow this  
Sivoya

Rideturer i mørket og kulda

Recommended Posts

Sørkedalen? Så det ER forumister i Sørkedalen? Jeg er jo også der! :D hvilken stall står du på (eventuelt send på pm hvis du ikke vil legge det ut)? Det hadde vært gøy å ridd på tur sammen en gang hvis du er i nærheten :D

Jepp da, med untak av et lite "utroskapsforhold" med Mjøndalen og Stange så har jeg vært der i 14 år ;) Står på Elveli, enn du? :)

• Liker 1

Jepp da, med untak av et lite "utroskapsforhold" med Mjøndalen og Stange så har jeg vært der i 14 år ;) Står på Elveli, enn du? :)

Åh, kult! Hestene jeg passer står på S t u b b e r u d, så det er jo like ved! Jeg har prøvd å ri forbi Elveli noen ganger når jeg har vært på utforsking, men har alltid endt opp med å snu  :lol:

Åh, kult! Hestene jeg passer står på S t u b b e r u d, så det er jo like ved! Jeg har prøvd å ri forbi Elveli noen ganger når jeg har vært på utforsking, men har alltid endt opp med å snu :lol:

Var der jeg var i alle år, da det het Lillemorstallen :) Nå er Islandshestene spredt litt mer rundt i dalen. Du får bare si fra hvis du vil ha turkompis ;) Er det noe jeg har utforsket i løpet av årene så er det diverse veier og klatrestier.

• Liker 1

Var der jeg var i alle år, da det het Lillemorstallen :) Nå er Islandshestene spredt litt mer rundt i dalen. Du får bare si fra hvis du vil ha turkompis ;) Er det noe jeg har utforsket i løpet av årene så er det diverse veier og klatrestier.

Ja, kult! Det er en del islandshester der fremdeles :) Og jaaaa, jeg vil ha turkompis! Jeg rakk å ri hele tre rideturer før det ble mørketid, så jeg har ikke rukket å bli så kjent enda. Jeg er ikke egentlig så redd for å ri i mørket men jeg syns ikke det er så gøy når jeg ikke kjenner stiene. Og så er det jo koselig med litt selskap! Så jeg vil veldig gjerne ha en turkompis en gang det passer! :D

Ja, kult! Det er en del islandshester der fremdeles :) Og jaaaa, jeg vil ha turkompis! Jeg rakk å ri hele tre rideturer før det ble mørketid, så jeg har ikke rukket å bli så kjent enda. Jeg er ikke egentlig så redd for å ri i mørket men jeg syns ikke det er så gøy når jeg ikke kjenner stiene. Og så er det jo koselig med litt selskap! Så jeg vil veldig gjerne ha en turkompis en gang det passer! :D

Ja, kjenner de fleste av dem der oppe :) En av dem flytter ned til oss i januar hvis jeg ikke tar feil.

Hva slags dyr er det du rir på og hvilke dager? :) Nebb og jeg er veldig fan av klatreturer (hvor han må bruke de små grå litt), de foregår mest i dagslys vel og merke (er heldig nok å jobber slik at jeg får ridd på dagen på onsdager og fredager + helgene).

Ja, kjenner de fleste av dem der oppe :) En av dem flytter ned til oss i januar hvis jeg ikke tar feil.

Hva slags dyr er det du rir på og hvilke dager? :) Nebb og jeg er veldig fan av klatreturer (hvor han må bruke de små grå litt), de foregår mest i dagslys vel og merke (er heldig nok å jobber slik at jeg får ridd på dagen på onsdager og fredager + helgene).

Så gøy :) Jeg rir en connemara/welsh cob blanding, vi rir en dag på tur i uka, og så har jeg undervisning en dag. Hvilke dager jeg er der varierer fra uke til uke, for eieren jobber veldig forskjellig. Jeg jobber til 15 hver dag, så vi prøver vi å få lagt undervisningen til helgene nå som det er så kaldt, så vi kan bruke ridehallen :) Så jeg rir stort sett turer i mørket for tida og gleder meg litt til det er litt mindre mørkt :P Jeg skal ut på tur der i morra, og hvis det kunne passe for deg tar jeg gjerne imot litt selskap da? :D

Du, hva hetet den lykta som var liten og lett, og lyste veldig godt? Min har gått i stykker nå, trenger ny og bra en.. :)

Magicshine MJ-872. De har den på XXL. Så ekstremt lett er den ikke men mer enn bra nok. Mulig det lønner seg å kjøpe med luksusvarianten av hodelyktfestet der, men det vet jeg egentlig ikke noe om. 

• Liker 1

Guest

Jeg bruker alltid ridedekken, og nå som det mørkner så tidlig har jeg refleksdekken over ridedekkenet på hesten, og refleksvest på meg selv.
Evt refleksbelegg. Refleks er viktig, og alt vanlig utstyr. Eller barbak da.

Om det ikke er gatelys der du skal ri når det er mørkt, er det lurt med en hodelykt. :)

Billig og god lykt som ikke spiser batterier

http://www.xxl.no/Root/Villmark/Turutstyr/Lykter-og-lamper/led-lenser-Hodelykt-Led-Lenser-H7-160-lumen/p/1048894_1_Style

Har hatt min i over en hel sesong uten å bytte batteri. Justerbart lys slik at du kan justere styrke og lysstråle. Er nå kjempebillig, kostet det dobbelte da jeg kjøpte min for noen år siden. 

• Liker 1

http://www.xxl.no/Root/Villmark/Turutstyr/Lykter-og-lamper/led-lenser-Hodelykt-Led-Lenser-H7-160-lumen/p/1048894_1_Style

Har hatt min i over en hel sesong uten å bytte batteri. Justerbart lys slik at du kan justere styrke og lysstråle. Er nå kjempebillig, kostet det dobbelte da jeg kjøpte min for noen år siden.

Den har jeg også hatt noen år, koster 750 da jeg kjøpte den.

Bruker nå en vanvittig hodelykt, men oppladdbar strømforsyning som plugges til.

Jeg ser ut som et fyrtårn der vi kommer ridende, og lyser opp skogen i alle retninger. Den er så sterk at jeg må snu meg bort når det kommer biler, så jeg ikke blender dem :D

Den har jeg også hatt noen år, koster 750 da jeg kjøpte den.

Bruker nå en vanvittig hodelykt, men oppladdbar strømforsyning som plugges til.

Jeg ser ut som et fyrtårn der vi kommer ridende, og lyser opp skogen i alle retninger. Den er så sterk at jeg må snu meg bort når det kommer biler, så jeg ikke blender dem :D

Hva for slags lykt er dette?

Jeg kjøpte også denne når den kostet endel mer. Betalte nok også over 700 kr. Den er grei når det ikke er så kaldt ute, men folk kan godt være obs på at den virkelig spiser batterier når det er minusgrader ute. Siden sist jeg byttet batteri har jeg brukt den i ca 6 timer, og det er såvidt lys igjen i den. Så den tåler kulde dårlig.

Vi har forresten 2 stykk av den, og begge har like dårlig levetid så det er nok ikke en feil med min som gjør det. Er langt mer fornøyd med levetiden om det fortsatt er mildt ute.

Hva for slags lykt er dette?

Jeg skal få mannen min til å finne den på nettet, så skal jeg legge ut en link

Jeg kjøpte også denne når den kostet endel mer. Betalte nok også over 700 kr. Den er grei når det ikke er så kaldt ute, men folk kan godt være obs på at den virkelig spiser batterier når det er minusgrader ute. Siden sist jeg byttet batteri har jeg brukt den i ca 6 timer, og det er såvidt lys igjen i den. Så den tåler kulde dårlig.

Vi har forresten 2 stykk av den, og begge har like dårlig levetid så det er nok ikke en feil med min som gjør det. Er langt mer fornøyd med levetiden om det fortsatt er mildt ute.

Det har ikke noe med lykten å gjøre, det har med batteriene.

Batterier tåler kulde dårlig, og laddes raskt ut i minusgrader

Det gjelder også selv om de ikke er i bruk, så ligger lykten i en kald stall når den ikke er i bruk, så vil dette også svekke batteriene

Jeg drar opp igjen en gammel tråd :) Jeg har bra med reflekser, men selv om jeg alltid har hodelykta på hodet så liker jeg best å ri uten å ha den på. Det jeg synes er litt dumt med det er at hvis man møter på andre som ikke har lys så synes man dårlig uansett hvor mye refleks man har på. Så jeg har litt lyst til å kjøpe noen små lys til å feste ett eller annet sted :P Jeg lurte på om noen har noen tips til både hva slags lys man kan kjøpe og hvor det er smart å feste de? 

Min umiddelbare tanke var å feste noe i stigbøylene, og jeg har tittet på noe sånt:

https://www.clasohlson.com/no/Asaklitt-mini-LED-belysning-/p/34-7887

https://www.clasohlson.com/no/Asaklitt-mini-LED-belysning/p/34-7814

Og så tenkte jeg at noe sånt kan vel festes foran på refleksdekkenet, men akkurat denne hadde fått veldig dårlige reviews:

https://www.clasohlson.com/no/Asaklitt-LED-lykt-med-klips-/p/31-9487-1

Vil noen dele erfaringer? ☺️

Sånne ledlys fottøy er jo fine. Jeg har mest med bikkja i mørket og hun har alltid ledlys halsbånd. Da kan jeg alltid se hvor hun er når hun er løs. 

Jeg synes de blir litt voldsomme 🙈 Jeg ønsker helst ikke noe som lyser sterkt nok til at det lyser opp rundt meg, jeg vil fremdeles føle at jeg rir i mørket 😇 Men at det synes når vi møter noen. Jeg tenker at det ikke skal så mye til. For biler og liknende vil jo refleksen fungere også :) 

På bikkja har jeg bare satt på en sånn nøkkelring med ledlys 

https://www.clasohlson.com/no/LED-nøkkelring-m.-lykt/p/36-6479

Lar seg kanskje feste et lurt sted? En tapebit rundt stigbøylene feks? 

De finnes med klips https://www.clasohlson.com/no/Asaklitt-LED-lykt-med-klips-/p/31-9487

Så har de sånne til å ha rundt armen. Har sett finere men de var også mye dyrere 😅 https://www.clasohlson.com/no/Asaklitt-LED-lykt-for-arm-/p/31-9486

På 29.11.2019 at 7.28, Sivoya skrev:

Jeg drar opp igjen en gammel tråd :) Jeg har bra med reflekser, men selv om jeg alltid har hodelykta på hodet så liker jeg best å ri uten å ha den på. Det jeg synes er litt dumt med det er at hvis man møter på andre som ikke har lys så synes man dårlig uansett hvor mye refleks man har på. Så jeg har litt lyst til å kjøpe noen små lys til å feste ett eller annet sted :P Jeg lurte på om noen har noen tips til både hva slags lys man kan kjøpe og hvor det er smart å feste de? 

Min umiddelbare tanke var å feste noe i stigbøylene, og jeg har tittet på noe sånt:

https://www.clasohlson.com/no/Asaklitt-mini-LED-belysning-/p/34-7887

https://www.clasohlson.com/no/Asaklitt-mini-LED-belysning/p/34-7814

Og så tenkte jeg at noe sånt kan vel festes foran på refleksdekkenet, men akkurat denne hadde fått veldig dårlige reviews:

https://www.clasohlson.com/no/Asaklitt-LED-lykt-med-klips-/p/31-9487-1

Vil noen dele erfaringer? ☺️

Jeg har brukt begge de første du linker til på stigbøyler i flere år. Genialt at de henger på bøylene hele vinteren så man alltidhar de med.. de første lyser mest i en retning og er mest holdbare. Nr 2 dingler mer (og synes bedre?j men går litt fortere i stykker. Fort gjort å tråkke på dem..

type 1 har jeg nå kjøpt på xxl for en 50 lapp. Da en rød ikke virekt lengre satte jeg på 2 hvite på stigbøyler og har en rød bak på salen. Er et poeng at hesten har på lys eller refleks om vi skulle skille lag..(tror ikke det skjer). Er ikke nok lys for at jeg skal se så godt - mest for at vi skal synes bedre for andre (joggere, biler etc)

• Perfekt 1

Jeg ser jeg ikke leste ordentlig det du skrev før jeg postet linkene mine 🙄 hesoos. Men ja, sånne ledlys er fine de. 

• Haha 1

6 hours ago, Dede said:

Jeg har brukt begge de første du linker til på stigbøyler i flere år. Genialt at de henger på bøylene hele vinteren så man alltidhar de med.. de første lyser mest i en retning og er mest holdbare. Nr 2 dingler mer (og synes bedre?j men går litt fortere i stykker. Fort gjort å tråkke på dem..

type 1 har jeg nå kjøpt på xxl for en 50 lapp. Da en rød ikke virekt lengre satte jeg på 2 hvite på stigbøyler og har en rød bak på salen. Er et poeng at hesten har på lys eller refleks om vi skulle skille lag..(tror ikke det skjer). Er ikke nok lys for at jeg skal se så godt - mest for at vi skal synes bedre for andre (joggere, biler etc)

Jeg endte med å kjøpe de. Jeg synes kanskje de var bittelitt irriterende, det hvite lyset var litt sterkt. Men jeg tenkte at jeg prøver å ta litt maskeringsteip over den og ser om ikke det hjelper 😄 Lurer litt på om jeg må prøve å finne på noe for å få de til å dingle litt mindre også, men prøver med teip i første omgang :P