Jump to content

Øvelser til bruk i LT?

Recommended Posts

Trenger tips og ideer til hva jeg kan gjøre i LT.

Monty er et skikkelig arbeidsjern i LT, så dette blir det mye av fremover.

Til nå har vi drevet med sideførende som versader og "sjenkel"vikninger.

Øver på å bytte side i versader i trav, noe som funker som fjell.

Øvelser som å gå rett med stillingi nakke, travøkning, fra holdt til trav funker også helt supert

Travøkninger på denne gutten er knallkult, for welshen i han gir høye kneløft i økninger.

Men det må da være mer for oss der ute?  Hva gjør dere?

Kom med masse tips til øvelser som dere gjør, som også vi kan bryne oss på :)

Travers må vi prøve oss på iallefall, og hjørnepasseringer.

Og når han blir sterkere i galopp i longe, så skal jeg plukke den gangarten med meg inn i LT også

Ikke akkurat ridebanemateriale, men hvorfor ikke gå off-road? :) Da blir det jo gjerne litt nye utfordringer. Kan jo jobbe med f.eks. versade på tur og. Og klatre med LT kan være en morsom utfordring, sånn for å gjøre litt andre ting og :)

Postet via Tapatalk.

Ikke akkurat ridebanemateriale, men hvorfor ikke gå off-road? :) Da blir det jo gjerne litt nye utfordringer. Kan jo jobbe med f.eks. versade på tur og. Og klatre med LT kan være en morsom utfordring, sånn for å gjøre litt andre ting og :)

Postet via Tapatalk.

Er på tur vi går LT, så alt gjør vi uten noe form fir støtte i ridebanegjerde

Sent fra min iMobil med Tapatalk 2

Følger med denne tråden! Driver og LT' er littvi også, men han er nok mye vant med tømmekjøring og vil helst labbe rett frem. Men nå har vi byttet bitt, noe han redponderte bra på under ridning, så håper han har lettere for å forstå under lt og. Vi starter hver økt med å stå helt i ro, og at han skal bøye halsen for vibrasjon i innvendig tøyle, mens utvendig tøyle holdes stabil ved manken. Synes det fungerer greit for at han skal skjønne at LT ikke er det samme som den tømmekjøringen han tydeligvis er vant med.

Har et spørsmål (unnskyld hvis jeg bruker tråden til noe annet enn hva den er ment til Julie).

Når man skal introdusere sideførende fra den ene siden av veien, til den andre siden f. Eks, hvordan håndterer og bruker dere pisken? Jeg klæbber fælt her, må vri på hånda og innvirker da tydeligvis negativt på munnen hans.

Han flytter seg alltids over til den andre siden, men vi kan bruke maaaange meter på dette. Kunne tenkt meg å se bakbeina litt mer inn mot midtlinjen..

Sent from my iPhone using Tapatalk 2

Bakdelsvending? Kontraversade og renvers... eigentlig alt du kan gjere frå ryggen? :P Utover det går det vel an å utfordre dykk sjølve ved å variere terreng/underlag/helling eller leggje inn vegar/mønstre (markere med kjegler, porter osb).

Begynte på fordelsvending i går, så bakelsvending må absolutt inn i repertoaret også ja :D

Som nevnt over, alt man gjør fra hesteryggen skal man få til med LT, dere får begynne med litt piff og paff da ;)

På hesteryggen så går jo halve treningen med til min egen sits og hjelpere, så i LT så går alt liksom så mye raskere siden det ikke sitter en klumsete rytter å forpurrer alle bevegelse. Derfor blir jeg så mye raskere tom hvor ideer på hva vi skal øve på :D :D :D

Når det kommer til enda høyere grad av samling, så ville han nok prøvd om jeg hadde bedt han, for han er en racer på å jobbe i LT.

Men han har ikke nok muskler til å balansere seg i galoppen enda, så det forteller meg at han trenger å styrkes mer før jeg gjør det vanskeligere i trav.

Tro om jeg skal fokusere noen uker på galoppen i longe, så har jeg et bedre grunnlag for å gjøre LT mer utfordrende..

Følger med denne tråden! Driver og LT' er littvi også, men han er nok mye vant med tømmekjøring og vil helst labbe rett frem. Men nå har vi byttet bitt, noe han redponderte bra på under ridning, så håper han har lettere for å forstå under lt og. Vi starter hver økt med å stå helt i ro, og at han skal bøye halsen for vibrasjon i innvendig tøyle, mens utvendig tøyle holdes stabil ved manken. Synes det fungerer greit for at han skal skjønne at LT ikke er det samme som den tømmekjøringen han tydeligvis er vant med.

Har et spørsmål (unnskyld hvis jeg bruker tråden til noe annet enn hva den er ment til Julie).

Når man skal introdusere sideførende fra den ene siden av veien, til den andre siden f. Eks, hvordan håndterer og bruker dere pisken? Jeg klæbber fælt her, må vri på hånda og innvirker da tydeligvis negativt på munnen hans.

Han flytter seg alltids over til den andre siden, men vi kan bruke maaaange meter på dette. Kunne tenkt meg å se bakbeina litt mer inn mot midtlinjen..

Sent from my iPhone using Tapatalk 2

Neida, det er akkurat slikt tråden kan brukes til :)

Jeg bytter om på pisken når jeg bytter side. Liker å ha pisken i hånden som er lengst unna hesten, da er den lettere å bruke, for jeg vipper den bare ned mot hesten om jeg trenger den til noe.

Jeg holder den med andre ord rett oppover når jeg holder pisken.

Man klabber gjerne en del i starten med pisk, men jo mer du bruker den jo bedre blir det.

Jeg bruker alltid pisk, enten jeg rir, går LT, longerer eller kjører. Dermed er den blitt en del av meg, og hjernen styrer denne selv, så jeg kan plages med andre ting :lol:

Men er alt perfekt? Kan ting gjøres med enda mer power, enda finere hjelpere osv? Tenker at vi ofte vil videre og videre, men grunntingene kan jo alltid bli bedre.

For styrking av bakpart kan du for eksempel gjøre kraftfulle rygg-trav overganger, hvor han liksom får bakbeina skikkelig under seg før han går frem. 

For min hest så kom piaffen før galloppen. Piaffen gav henne den styrken hun trengte for å kunne galloppere så sakte at jeg kunne gå ved siden av. Gallopp introduserte hun selv en gang jeg ba om sakte trav i oppoverbakke. Da hadde vi jobbet masse med styrkende øvelser (saaaakte samlende trav, tempovekslinger, piaff) i noen uker, så vips kom galloppen av seg selv. Da var det bare for meg å sette på kommando :).

For min hest så kom piaffen før galloppen. Piaffen gav henne den styrken hun trengte for å kunne galloppere så sakte at jeg kunne gå ved siden av. Gallopp introduserte hun selv en gang jeg ba om sakte trav i oppoverbakke. Da hadde vi jobbet masse med styrkende øvelser (saaaakte samlende trav, tempovekslinger, piaff) i noen uker, så vips kom galloppen av seg selv. Da var det bare for meg å sette på kommando :).

Det er vel flere i den "alternative dressuren" (i mangel på bedre ord) som velger å gå til piaffe før galopparbeid, både ved LT og under rytter, var det jeg tenkte på når jeg tipset om piff og paff julnil :)

Edited by carambee

Men er alt perfekt? Kan ting gjøres med enda mer power, enda finere hjelpere osv? Tenker at vi ofte vil videre og videre, men grunntingene kan jo alltid bli bedre.

For styrking av bakpart kan du for eksempel gjøre kraftfulle rygg-trav overganger, hvor han liksom får bakbeina skikkelig under seg før han går frem. 

ånei, overhodet ikke perfekt, så vi kan jobbe mer med alt...det kan man vel egentlig alltid.

rygg-trav notert, det skal vi øve på. takk :)

• Liker 1

Det er vel flere i den "alternative dressuren" (i mangel på bedre ord) som velger å gå til piaffe før galopparbeid, både ved LT og under rytter, var det jeg tenkte på når jeg tipset om piff og paff julnil :)

Se der ja, SUPERT tips. Jeg var sikker på jeg burde styrke galoppen først, så dette var nyttig.

Hvordan introduserer dere piaff da. Er det så lite komplisert som bare å få hesten til å forstå at den må trav, selv om fremdriften ikke er der?

Det er en totalt ny øvelse for meg, kan dere skrive ned det dere har av tanker om introduksjon og trening av dette?

Jeg skal nok la Marte svare på det, jeg klarer ikke gå LT med min engang :lol:

Men den rygge, frem saken (du kan gjerne gå via rygg-skritt først) har jeg fra en artikkel om trening på samling med cob-type hester som ifølge artikkel ofte er litt annerledes å trene samling og styrke bak. Det som var viktig er at ryggingen foregår uten spenninger, og med fremdrift, selv om hesten går bakover. Dette skal i teorien føre til piaffe "litt av seg selv", når hesten etterhvert kan dette godt og blir sterkere kan man få piff og paff når hesten skal gå frem igjen og så bygger man videre på det.

Ikke til julnil direkte, men til alle som leser. Jeg mener overhodet ikke at man skal drive å herje bak-frem-bak-frem for å tvinge frem piaffe, men det kan være en nyttig sak for å trene kommandoer, fremdrift og mykhet :)

@julnil Tja, er jo ikke sikker min måte er den eneste fasit da, men skal prøve og forklare hvordan jeg gjorde det :). Jeg jobbet med saktere og saktere trav, krevde mer og mer bakpart. Slik jeg har lært så er det et punkt på hestens lend som "aktiverer" bakpart når det tappes på med en pisk. Så dette har jeg brukt for å få mer "oppovertrav". Når hesten bare blir sterk nok vil trav bli så sakte at det går over til piaff. Tror dette er enklest på hester som er fremovertenkende slik som min. Man må helt klart få fremdrift før man starte med samlig.

Ikke så enkelt å forklare skriftlig, så bare spørr om jeg ikke forklarte meg godt nok.

Hmmm.....det var det da. Har så langt ikke testa hvordan man legger inn bilder her. Kan forsøke, men det blir ikke før nærmere helga. Reiser til Trondheim i dag på jobb. Mye mulig jeg da må ha hjelp til hvordan legge inn bilder, og ikke minst bilder med pil på....

Hmmm.....det var det da. Har så langt ikke testa hvordan man legger inn bilder her. Kan forsøke, men det blir ikke før nærmere helga. Reiser til Trondheim i dag på jobb. Mye mulig jeg da må ha hjelp til hvordan legge inn bilder, og ikke minst bilder med pil på....

bare spør om du ikke får lagt ut bilde :)

men bruk "full editor" når du lager innlegg, og trykk på "klikk for å legge ved filer" nederst i innlegget du skriver. Så velger du å legge til i innlegg de bilder du laster opp :)