Jump to content
Tvillingmamma

Unghest født 2013

Recommended Posts

51 minutter siden, MarteJ skrev:

Hvordan lærer man hesten at den ikke skal skvette på mennesker? Det skulle jeg gjerne lært min fine lille 😊. Vil helst slippe flere turer på legevakt 😉

Ved å lære hesten å respektere ditt personlige rom.

Uaktuelt å gå ned mennesker uansett situasjon.

Edited by Elisabeth E
  • Liker 2

Men hvordan lærer man hesten å respektere sitt personlige rom? 

Tror det er det konkrete hvordan mange ofte lurer på 

• Takk 1

23 minutter siden, KatrineH skrev:

Men hvordan lærer man hesten å respektere sitt personlige rom? 

Tror det er det konkrete hvordan mange ofte lurer på 

Å aldri flytte seg for den?

Alltid flytte/korrigere hesten om den forsøker å gå på deg, lene seg på deg, legge press på deg så du flytter deg. ( Den siste der er det utrolig mange mennesker som ikke legger merke til, og hesten deres flytter dem rundt som bare det)

Alltid, helt konsekvent i all håndtering.

Hvor store bokstaver man trenger å bruke avhenger av hesten.

Islandshestene mine har jeg som regel bare kunne kikke på så flytter de seg, den store brune har hatt behov for armer, verbal korreks og gjerne også tau.

Hvis jeg er ute og leier hest og den skvetter for noe bakfra, så skal det ALDRI være et alternativ å gå over meg, selv om det er korteste og enkleste vei. De skal heller gå i grøfta.

Vil heller ikke ha hest som tråkker meg på hælene. 

• Liker 3

Det finnes mange øvelser for å trene på nettopp dette med personlig rom. Både øvelser man går inn for å utføre og å trene på, og øvelser man bør gjøre hver dag som en slags konsekvens. Det viktigste er at man hele tiden har i bakhodet at fra det øyeblikket man begynner å kommunisere med hesten, så trener man den. Altså, med en gang du går inn i luftegården og hesten har registrert at du er der, så trener dere. Ergo er det en del ting som bør være etablert. Det er ikke noe "skal bare leie den ut og inn av luftegården så da gjør det ikke noe om den ikke oppfører seg helt", for meg er man urettferdig mot hesten hvis man ikke opprettholder kommunikasjonen så lenge man er sammen. Jeg mener ikke at man HELE TIDEN skal gjøre øvelser eller be hesten om å utføre oppgaver, men man må være klar over at selv om man "bare" leier hesten fra a til b, så trener man og man må være forberedt på å rydde opp i kommunikasjonen hvis det skulle være noe.

Konsekvenser/daglige øvelser man må være forberedt på å gjøre når som helst:

-Når man leier hesten får den ikke lov til å gå i ditt personlige rom. Korriger den ved å være konsekvent hver eneste gang den går inn i ditt personlige rom, eller forsvinner foran eller bak deg. F.eks ved å stoppe opp og rygge, eller svinge enden av leietauet foran nesa på hesten hvis den går for langt frem. Da går den inn i leietauet hvis den går for fort og lærer seg kjapt at det lønner seg å være bak.

-Ikke la hesten komme inn i ditt personlige rom med mindre du har invitert den inn. Det vil si at hvis du f.eks pusser hesten i boksen, så gå inn til hestens personlige rom ved å si hei og klappe og sånt, men ikke la den gå inn til deg før du har sagt at det er greit. Den får heller ikke lov til å "gå deg ned" hvis den skal flytte på seg, da må den velge en annen vei for å flytte seg. For å korrigere dette finnes det mange ting man kan gjøre, det som er viktig er at man timer det riktig slik at korreksjonen ikke kommer ETTER at hesten har gått deg ned. Flakse med armene, pirke på den med en finger, vifte med hånda, kremte - alt ettersom hva hesten svarer på. Vær litt voldsom i starten slik at hesten faktisk skjønner at den har gjort noe som ikke er greit, så kan man heller bli mildere etterhvert.

-Er hesten litt våken og du ser at den reagerer på noe spesifikt eller den ser klar ut til å skvette, så flytt den unna deg FØR den skvetter. Vift den bort med armene, pirk på skulderen så den går med større avstand, veiv med leietauet. Prøv å forutse situasjonen slik at hesten ikke skvetter PÅ deg. Når den skvetter er sjansen stor for at den skvetter mot deg, har du da hesten på avstand kan du bruke situasjonen til å korrigere skvettinga ved å lage en "vegg" når hesten skvetter mot deg, slik at den skjønner at å skvette er greit - men ikke på mennesker! 

-Ha kontroll på hodet til hesten! Særlig større hester har en tendens til å bare flytte hodet over mennesket som leier, de er jo store og det er ingenting som fysisk hindrer dem i å gjøre dette. Men får de først lov til å ta hodet over personen som leier så er sjansen stor for at de gjør dette hvis de plutselig ser noe spennende eller skummelt i samme retning som leieren er i og glemmer at mennesket er der. Pang - rett i hodet på mennesket. Det gjør vondt! 

Konkrete øvelser for å lære hesten personlig rom

-Send hesten ut på en liten volte rundt deg, ikke som en stor volte som man vanligvis longerer på, men ikke så liten at den ikke kan skritte vanlig fremover. Går hesten på venstre hånd har du leietauet i venstre hånd, går mot bakparten til hesten og tar med deg hodet til hesten samtidig som du ber den flytte bakparten utover. Poenget her er at hodet til hesten skal følge slakken i leietauet, slik at du ikke "drar" den rundt, den skal også krysse innvendig bakbein over utvendig. De første gangene må man som regel nappe litt i leietauet og be om at hesten krysser bakbeina, stopp opp med en gang den krysser bakbeina, slakk ut leietauet så raskt du kan og ros hesten. Repeter på begge hender og tren på dette til du kan få hesten til å krysse bakbeina kun ved at du går mot bakparten uten at leietauet strammer seg. Skulle hesten noen gang komme "oppi" deg, med hodet, skuldre eller kropp så vær rimelig streng i starten på at dette IKKE er greit. Det er ikke greit å være i ditt personlige rom før du roser hesten.

-Utvidelse av nevnte øvelse: Når du har fått hesten til å krysse bakbeina (og denne øvelsen i seg selv sitter godt) bytter du leietauet til motsatt hånd (til høyre hvis du i utgangspunktet hadde hesten på venstre hånd), be den om å flytte seg vekk fra deg, gjerne rygge, for å deretter flytte hånda med leietauet i til høyre slik at du viser hesten vei ut til høyre og ut på volte på motsatt hånd av der den kom fra. Her er det mange fallgruver!!! Når du har bytta hånd du har leietauet i er det viktig at hesten ikke begynner å gå fremover eller inn i ditt personlige rom, er må man være streng og sette opp en solid "boble" rundt seg. Gjør det du må for at hesten ikke skal sprekke bobla di og flaks med armer og veiv med leietau hvis den er på vei inn eller allerede har sprekt bobla. Det viktigste her er ikke at hesten kommer seg ut på volta på motsatt hånd, men at den ikke går deg ned på veien! Må du korrigere momentet hvor man skifter hånd fra den ene til den andre, så stopp opp og ros hesten masse når den har gått vekk fra ditt personlige rom og begynn på nytt igjen. Del opp øvelsene så mye du kan så det ikke koker over for hesten (og mennesket ;)

-Etterhver som de to øvelsene over sitter kan man avansere ved å gjøre deler av dem eller alle på forskjellige steder av ridebanen, i hjørner, langs langsiden, eller utenfor ridebanen. På tur i skogen, når man leier hesten fra a til b. Det er i hverdagssituasjoner man får testa om det man har innført og trent på på ridebanen faktisk sitter! 

Dette er helt grunnleggende øvelser jeg mener at ALLE hester bør kunne utføre avslappa uten videre diskusjon og med letthet i kroppen. Gjør de det er sjansen veldig mye mindre for at de skvetter PÅ mennesker og de lærer seg personlig rom og respekterer dette. Igjen - det er timingen på ettergiften/rosen som er viktig her, da det er det hestene lærer av! 

• Liker 3

1 time siden, Elisabeth E skrev:

Å aldri flytte seg for den?

Alltid flytte/korrigere hesten om den forsøker å gå på deg, lene seg på deg, legge press på deg så du flytter deg. ( Den siste der er det utrolig mange mennesker som ikke legger merke til, og hesten deres flytter dem rundt som bare det)

Alltid, helt konsekvent i all håndtering.

Hvor store bokstaver man trenger å bruke avhenger av hesten.

Islandshestene mine har jeg som regel bare kunne kikke på så flytter de seg, den store brune har hatt behov for armer, verbal korreks og gjerne også tau.

Hvis jeg er ute og leier hest og den skvetter for noe bakfra, så skal det ALDRI være et alternativ å gå over meg, selv om det er korteste og enkleste vei. De skal heller gå i grøfta.

Vil heller ikke ha hest som tråkker meg på hælene. 

Men slikt er ikke åpenbart for folk. Når folk spør om råd, så er det lett å si "hesten må respektere deg", men det er få som skriver noe om -hvordan- man skal få hesten til å respektere seg.  Utrolig mange vet ikke hvordan man skal få denne respekten.

Jeg er enig med deg da. Jeg flytter meg ikke for hestene mine. Når jeg møkker i paddocken og hestene går i veien, så kjører jeg på dem med trillebåren (jeg vet om mange som da går rundt hestene sine). Og jeg jager dem unna om det blir for innpåslitne. Slår dem med greipet om jeg må (det er gjerne på hester som har fått lov til å gå litt oppå folk).

Også har jeg trent mye når jeg går på leietur. De skal stoppe når jeg stopper, og jeg ber dem rygge om de stopper "oppå" meg. Og så terper vi på det et par ganger til de skjønner hva jeg ber om (krever stort sett bare 2-3 repitisjoner).

• Liker 1

Tusen takk for alle svar vedr dette med leiing, @Ninahei, @Elisabeth E og @KatrineH. Nå er jo min unghest litt yngre enn den gjengen denne tråden handler om. Vet ikke om det har noe å bety. Min utfordring oppstår i det hun blir skremt. Hun er ganske flink til å gå bak, stoppe når jeg stopper og rygger ved lett trykk(har ikke kommet så langt at vi har satt ord på det enda). Men når en situasjon oppstå der hun blir redd er all lærdom bortevekk. Da overtar fluktresponsen. Er dette noe dere mener naturlig vil avta ettersom hesten blir eldre og tryggere på seg selv, eller er det noe som man kan lære hesten av med? Jobber daglig med ettergift for trykk nå. Merka at denne delen ikke var så installert. Jobber bare 10-15 min om gangen da hun både er ung samt ikke har vært jobba veldig masse før jeg fikk henne.

Kjenner det er litt småskummelt å ha henne bak meg når hun reagerer slik når hun blir skremt. Må på en måte gå litt vridd i min kropp for hele tiden ha et øye på henne, vet ikke hvordan dette oppfattes av hesten i forhold til kroppsspråk.

Hesten skal respektere deg nok til at du er farligere enn det den flykter fra, også når hjernen dens ikke virker. Redd som i å respektere ditt personlige rom. Som om du var et tre som sto i veien. At hun er ung er bare bra, så slipper du å sloss mot fire år med feillæring. 

• Liker 1

13 minutter siden, MarteJ skrev:

Tusen takk for alle svar vedr dette med leiing, @Ninahei, @Elisabeth E og @KatrineH. Nå er jo min unghest litt yngre enn den gjengen denne tråden handler om. Vet ikke om det har noe å bety. Min utfordring oppstår i det hun blir skremt. Hun er ganske flink til å gå bak, stoppe når jeg stopper og rygger ved lett trykk(har ikke kommet så langt at vi har satt ord på det enda). Men når en situasjon oppstå der hun blir redd er all lærdom bortevekk. Da overtar fluktresponsen. Er dette noe dere mener naturlig vil avta ettersom hesten blir eldre og tryggere på seg selv, eller er det noe som man kan lære hesten av med? Jobber daglig med ettergift for trykk nå. Merka at denne delen ikke var så installert. Jobber bare 10-15 min om gangen da hun både er ung samt ikke har vært jobba veldig masse før jeg fikk henne.

Kjenner det er litt småskummelt å ha henne bak meg når hun reagerer slik når hun blir skremt. Må på en måte gå litt vridd i min kropp for hele tiden ha et øye på henne, vet ikke hvordan dette oppfattes av hesten i forhold til kroppsspråk.

Nei, det går ikke over, det må læres. Når hun løper over deg når hun blir skremt, så respekterer hun deg ikke 100%. 

Dessverre er timing her utrolig viktig, og det er vanskelig å lese at hesten blir skremt før den faktisk har løpt deg ned...Men det mest effektive er å være føre var, så man får korrigert hesten før den løper over deg.

• Liker 1

Akkurat nå, Elisabeth E skrev:

Nei, det går ikke over, det må læres. Når hun løper over deg når hun blir skremt, så respekterer hun deg ikke 100%. 

Dessverre er timing her utrolig viktig, og det er vanskelig å lese at hesten blir skremt før den faktisk har løpt deg ned...Men det mest effektive er å være føre var, så man får korrigert hesten før den løper over deg.

Er nettopp dette føre var og timing som er så utrolig vanskelig. Ting skjer jo på brøkdelen av et sekund når hun blir redd. Hun har samme adferd med Tommine. Springer bare rett på henne når "sikringen går". Noen forslag til hvordan en stakkars menneskehjerne skal klare føre var biten?

Jeg har løst det ved at om en hest løper meg ned eller «bare» er borti meg når den blir redd så blir jeg innmari sint - timing da er ganske enkelt for jeg skvetter jo. Da skjer det stort sett ikke igjen fordi det mest ubehagelige i den situasjonen der var å være borti meg. Helt ærlig kommer det helt naturlig for jeg blir ganske sur når jeg skvetter. 😛 

Hun frøkna jeg har nå kliner seg gjerne helt inntil meg sakte, men sikkert om hun føler seg utrygg. Hun gjør det samme med Pille og jeg skulle virkelig ønske at han korrigerte det vekk så jeg kanskje hadde sluppet. 😛 Men da stopper jeg henne og flytter henne vekk fra meg. Hun er stort sett blitt veldig flink. Trent en del på leiing rundt bil i det siste og da skal hun stoppe når jeg stopper - går hun foran meg må hun rygge. Om jeg stopper og rygger så må hun også rygge så hun alltid er i riktig avstand fra meg. Det føler jeg de skjønner ganske fort? :) Gjør det samme med gamle damen min, hun glemmer seg støtt og stadig - sikkert fordi både jeg og de som hadde henne før meg ikke var konsekvente nok da hun var ung. Men hun tar det ganske kjapt når hun får en påminnelse fra tid til annen. :) 

45 minutter siden, KatrineH skrev:

Du har henne bak deg når du leier? ikke på siden?

Vil helst ha henne bak, ja. Men har nok hatt henne mer bak og på siden etter hun sprang meg ned. Lite lyst på flere hull i hodet 😉

Utfordringen var at den gangen hun sprang meg ned, @Stelpa så fløy jeg flere meter før jeg landa i grusen med et smell. Bakhodet traff en stein og vips hull. Tok for lang tid fra kræsj til jeg var på beina. Derfor ble jeg for sein til korrigering 😔  

1 minutt siden, MarteJ skrev:

Vil helst ha henne bak, ja. Men har nok hatt henne mer bak og på siden etter hun sprang meg ned. Lite lyst på flere hull i hodet 😉

Ok.

Jeg liker å ha hesten på siden (i hvert fall i en innlæringsfase, så kan jeg heller blir mer "sløv" og la dem falle bak når de er eldre). 

Da føler jeg at jeg har mer kontroll og kontakt med dem, og om de skulle hoppe framover så løper de forbi meg og ikke på meg. Om de ønsker å klenge og gå tett på meg så får jeg også jobbet med at de skal holde avstand.

• Liker 2

Jeg har alltid brukt ganske store bokstaver når det gjelder å få dem til å ikke gå meg ned.. jeg ønsker at hestene skal gå bak, og alltid når jeg leier, så må de rygge hvis de kommer innenfor min sone, med hester som er litt «tunge» leier jeg alltid med pisk i begynnelsen, slik at jeg har noe presist å korrigere med. Hesten kommer for nærme, jeg snur og rygger den noen steg.. noen ganger holder det å bare snu seg å gå med bestemte steg bakover, mens noen ganger må jeg bruke pisken i varierende grad.. de fleste jeg har lært dette inn på, kan jeg slippe tøyler eller leietau på etterhvert, og de holder seg på siden men aldri med mulen foran min skulder.. så kan de få komme inn i min sone for å få kos når jeg har bestemt det:) du får gi lyd martej om du trenger ett ekstra par øyne/evnt en demonstrasjon i hva jeg mener:) evnt har du vel islandshestfolk i stallen/nabostallen som ganske sikkert bruker samme metode på sine?

• Liker 1

Man kan jo ikke korrigere de få gangene  den blir redd og går deg ned. Man må korrigere all den tiden den ikke er redd slik at det sitter også når den er redd. 

• Liker 2

Personlig liker jeg ikke å ha hesten bak meg. Jeg vil se hode og ha kontroll på skulder når jeg leier hesten. Går min hest bak meg er han overbevist om at der jeg går er der det er best å gå så da går han akkurat der. De to gangene jeg har hatt ulykker ved leiing av hest har og vært når hesten har gått bak. En gang når jeg skulle ut av boksen (uteboks), hesten så noe, ble skremt og løp meg rett ned. Jeg så han ikke, så jeg klarte ikke lese situasjonen før den var over. Andre gangen var da jeg mistet en god jafs av overarmen, hesten gikk helt avslappet bak, jeg loffet foran og så ingen tegn til noe, vipps, hest i armen. Jeg klarer ikke korrigere noe jeg ikke ser, derfor alltid hestens skulder ved min skulder.

• Liker 4

Uff, beklager at jeg kupper tråden her altså.... ser ut til at det er enighet om at det er best med hest ved skulder :). Da prøver vi det fremover. De gangen jeg har forsøkt dette, så har hun blitt vel klengete. Må da heller jobbe med at hodet skal være i god avstand fra min skulder(skjønte det slik at det er der de fleste som ikke har hesten bak, velger å ha hesten?). Har jo ikke hatt føll på 20 år, og den treningsformen man den gang benyttet(hardbarka travkaller som levde etter vil du ikke så skal du) vil jeg helst ikke bruke denne gangen. Lærer mens man går ;). Super takknemlig for at folk som jobber mer jevnlig med unghester er villige til å dele erfaring!! Vesla her er en svamp, så ønsker å bruke dette til min fordel ;).

Hadde satt stor pris på et par ekstra hender/øyne en dag du har tid, @Catie1 :). Starter jobb neste uke, men skal bare jobbe 2 uker før det er 3 uker sommerfri igjen(sånn i tilfelle dagtid var best for deg).

Hvordan jobber du holde avstand ved klengete hest, @KatrineH? Jeg har tidligere brukt pisk med pose til korrigering av kroppsdeler.

• Liker 1

1 time siden, MarteJ skrev:

Utfordringen var at den gangen hun sprang meg ned, @Stelpa så fløy jeg flere meter før jeg landa i grusen med et smell. Bakhodet traff en stein og vips hull. Tok for lang tid fra kræsj til jeg var på beina. Derfor ble jeg for sein til korrigering 😔  

Oi, hjelpes. Det var voldsomt. Håper det går bra med hodet. :) 

Ser ut som om det er stor enighet blant både deg og de andre i å ha hesten gående på sida. Mine vil jeg også ideelt ha på sida av meg og litt bak, da føler jeg at jeg har best mulighet til å få med meg hva som skjer. I tillegg, om de vil løpe avgårde så løper de jo evt forbi meg og jeg kan ta dem inn på en volte. 

• Liker 1

17 minutter siden, Stelpa skrev:

Oi, hjelpes. Det var voldsomt. Håper det går bra med hodet. :) 

Ser ut som om det er stor enighet blant både deg og de andre i å ha hesten gående på sida. Mine vil jeg også ideelt ha på sida av meg og litt bak, da føler jeg at jeg har best mulighet til å få med meg hva som skjer. I tillegg, om de vil løpe avgårde så løper de jo evt forbi meg og jeg kan ta dem inn på en volte. 

Det går helt fint med hodet ;). Fikk fjerna sting denne uka. Vil bare unngå at det skjer en gang til, samt at jeg får oppdratt denne vesle frøkna på en slik måte at jeg bevarer tilliten og nysgjerrigheten :) . Godt å få masse gode innspill fra forumet.

Virker som denne helst løper på både folk og hester når hun blir skremt. Sett henne gjøre det flere ganger med T. Samme måte som små føll løper rett på/til mor. Antar derfor at dette er en naturlig adferd jeg må få omprogrammert.

Ja, jeg vil jo heller ikke ha hesten rett bak meg.. som oftest har det for meg blitt på høyre side, men med mulen på høyde med min skulder, så løper hesten evnt forbi, og man kan lettere få vrengt hodet inn, hvis den får panikk og tar avgårde.. vanskligere å få roet en hest når du står ved magen og før du får sukk for deg ved panikk... 

• Liker 1

Den bruker skulderen til å styre deg. Nekt den det. 

• Liker 1

10 minutter siden, Elisabeth E skrev:

En innpåsliten hest er ikke tillitsfull...

En klengete hest er ingen fordel. 

Nope, den er respektløs rett og slett! :P Vi hadde et fjordingføll stående hos oss i vinter mens hun ble avvent mor. Den ville gjerne sitte på innerlomma og trengte ganske store bokstaver både fra to- og firbeininger.  Veldig søt, men man vil ikke ha de oppå seg hverken som føll eller fullvoksne, de skal flytte seg for folk.

Var tydeligvis litt utydelig her 😊. Mente ikke at det at hun klenger var tegn på tillitsfull, tvert i mot. I tillegg kan det fort bli farlig. Vil ha en slutt på dette, men vil få slutt på dette uten å skremme henne hvis dere skjønner. Har som nevnt brukt pisk med pose på på andre hester for å bli litt tydeligere i talen. Er bare litt usikker på om dette blir for tydelig for en så ung hest. Vil gjerne fortsette å ha en hest som kommer når jeg roper 😉. Derfor veldig kjekt at alle dere deler forslag til hvordan løse denne startfloka. 

Det var mer ment som et generelt innspill fra min side, Marte. 😊 Men, som nevnt måtte vi være veldig tydelig med den lille frøkna vi hadde her. Hun ble ikke noe mindre tillitsfull av den grunn, men skjønte at mennesker ikke var noe man drev og fløtta på. 

Edited by SiljeB
  • Liker 1

Det skal mye til for å skremme en klengete hest. 

Første fallgruva du går i er at du " ikke vil skremme henne". Allerede der blir du underbevisst for ukonsekvent og forsiktig i håndteringen.

• Liker 5

Jeg skal prøve å formulere meg bedre i morgen, men enig med Elisabeth. Det skal myyyye til for å skremme dem. 

Man skal ikke være så redd for å være fysisk heller, når man ser hvor hardt hestene snakker til hverandre. Da tenker jeg selvsagt ikke på å banke løs med pisken, men å faktisk bruke sin egen kropp og armer (og forlengelser av disse) til å kreve plassen sin. Slik hestene prøver å bruke kroppen sin til å kreve plass fra meg. 

• Liker 2

På 28.6.2018 at 6.20, MarteJ skrev:

Tusen takk alle 🌹🌹. Da tester vi litt tydeligere grensesetting for vesla 😊👍

Min 1-åring ville aller helst gå oppå meg i starten om noe ble skummelt. Jeg prøvde først og forsiktig rygge han bak så fort jeg så hva han prøvde på. Når han ikke tok hintet så sa jeg bare kort og kjapt i fra med å vifte heftig med armer og leietau samt et kraftig nei, og han skvatt ganske kjapt unna meg. Nå humrer han når jeg kommer bort til gjerdet, så jeg konkluderer med at han ikke på noen måte ble redd for meg etter den episoden, han ble derimot mer lydhør og oppmerksom på meg ☺

• Liker 2