Jump to content
Tvillingmamma

Unghest født 2013

Recommended Posts

Når vi nå i ettertid møter på "skumle" situasjoner så ser jeg at han ser på meg og søker mot meg uten å gå på meg. Ergo tolker jeg det dit hen at han stoler på at jeg mener at det ikke er skummelt, og velger å følge meg. 

• Liker 1

9 timer siden, VivianK skrev:

Når vi nå i ettertid møter på "skumle" situasjoner så ser jeg at han ser på meg og søker mot meg uten å gå på meg. Ergo tolker jeg det dit hen at han stoler på at jeg mener at det ikke er skummelt, og velger å følge meg. 

Dette er kjempeviktig!

En hest som søker til leier/rytter i skumle situasjoner har langt mindre sjanse for å stikke, fly ut eller løpe deg ned. Den vil mest sannsynlig heller ikke "ta ansvar" og løpe avgårde før vi selv har oppfattet situasjonen.

Etter noen tidvis litt harde runder med min, kom vi også dit at han kommuniserer med meg når han synes noe er skummelt/rart/ekkelt. Han får ikke lov til å bestemme ovenfor meg hva som er skummelt eller ikke, og vi har hatt et par situasjoner der han skal ha meg med på å løpe; altså setter skulderen i meg og dytter meg avgårde i den retningen han vil at vi skal flykte i. Ikke ok, selv om jeg setter litt mer pris på å bli dyttet avgårde enn å henge i et leietau som et slips i vinden :P 

Men det er viktig at den som leier eller rir husker å kommunisere med ham. Hvis ikke så bare gjør ham, for han stiller en million spørsmål konstant og får han ikke svar, så sier han "javel, den som tier samtykker!" og da kommer du ikke så langt :P Hadde en rytter her for ikke så lenge siden som ble redd da hun var på tur med ham og møtte en lastebil på smal sti. Brego er ikke redd for lastebiler, selv på smal sti eller på tett hold, men han oppfattet at rytteren ble usikker. Så han snudde pent, og jogget i et saktegående og stødig tempo helt hjem. SÅÅÅ fornøyd med seg selv var han også - han hadde tatt ansvar og reddet rytteren sin nemlig :rolleyes: Hun hadde visst prøvd å hale og dra i ham for å snu, men jeg mistenker hun også klemte seg litt fast med sjenkel, og da er det gjort for den hestens del :lol: 

• Liker 1

Min unge lovende var kjempeflink på tur i dag fram til hun var en IDIOT og løsna skoen sin. Må man bare godta at en unghest ikke har kontroll på beina? Hun slår seg fryktelig ofte og beina går alle veier. Hun har jo egentlig relativt store bevegelser så det kan jo spille inn? Skulle uansett skoes om på mandag, har snakket om å få korta inn tåa bak for hun har også begynt å takte i skritt i nedoverbakke spesielt, og hovslageren mente kanskje at noe av problemet ligger i tåa bak. Også er hun generelt uforsiktig med kroppen sin synes jeg. Vurderer å prøve med helt lette kopper om dette skal være et vedvarende problem. 

Synes det høres ut som et hovslagerproblem jeg når de mister så mye sko....Ikke hørt den har hatt sånne problemer tidligere i allefall.

• Liker 1

22 minutter siden, Kurre skrev:

Synes det høres ut som et hovslagerproblem jeg når de mister så mye sko....Ikke hørt den har hatt sånne problemer tidligere i allefall.

Jo, har snakket med hovslageren om det og hun ville prøve på kortere tå bak. Så hun var enig i at vi må sko henne om, får se hvordan det blir etter mandag. Forrige gangen hun mista så mista 3 hester på beitet sko samme dagen - alle med 3 forskjellige hovslagere. 😛 Den taktinga i nedover tror jeg kom etter forrige skoing, men ikke helt sikker. Flink hovslager da, hun har gjort en god jobb med de andre, godt rykte og ene kollegaen min som jobber med hest har også sagt at hun synes hun ser bra skoing av henne. 

8 minutter siden, Anananas skrev:

Kan også være at de har vondt noen stedet og ikke klarer å flytte seg unna raskt nok. 

Jo, tror hun har vokst litt i det siste så kan godt være en faktor det også. :) 

Livet med unghest er jammen mye opp og ned.. 😅 

På søndag ville ikke hesten gå, stod pal og fikk ikke rikka henne flere ganger.. I går la vi ut på vår første tur alene og hun var bare en stjerne. :kurre: :ahugegrin:  Masse fin tølt, fikk litt trav, noe galopp og masse motor. Skvetten for komlokk og store steiner og sånne «vanlige» ting, men hun løser det så fint! Så i går var jeg skikkelg imponert over hesten min. :wub: 

• Liker 1
  • Haha 1

Red Enzo på vår første tur i forigårs. 😍 Kun tredje gangen han har hatt rytter på, så var noe spent på hvordan det skulle gå. Hadde med Rosario og fôrverten hans som støttekontakt, og det gikk så fint så. Han virket litt forvirret av at det ikke var noen som gikk foran å leide ham, så han var litt usikker på om det var jeg eller han som skulle bestemme tempo og plassering, men heldigvis er han ikke stri, så han fattet poenget relativt raskt. Har ikke noe skog her, så det ble rett ut i trafikken, men det var null stress. Ble bare en kort tur da selvsagt, og det eneste "problemet" vi hadde var da vi skulle snu å gå tilbake igjen, han tok en litt vel krapp vending uten å tenke på at han hadde litt ekstra vekt på ryggen, så holdt på å gå på tryne stakkars. Noe ustabil enda, men han prøver så godt han kan. 😂

5 timer siden, Stelpa skrev:

Livet med unghest er jammen mye opp og ned.. 😅 

På søndag ville ikke hesten gå, stod pal og fikk ikke rikka henne flere ganger.. I går la vi ut på vår første tur alene og hun var bare en stjerne. :kurre: :ahugegrin:  Masse fin tølt, fikk litt trav, noe galopp og masse motor. Skvetten for komlokk og store steiner og sånne «vanlige» ting, men hun løser det så fint! Så i går var jeg skikkelg imponert over hesten min. :wub: 

Livet med unghest kan være en skikkelig berg- og dalbane, ja. Dagsformen til hesten kan variere så veldig, man kan ikke bare gå ut ifra at ting er likt fra dag til dag 😛 

3 timer siden, Aquila skrev:

Red Enzo på vår første tur i forigårs. 😍 Kun tredje gangen han har hatt rytter på, så var noe spent på hvordan det skulle gå. Hadde med Rosario og fôrverten hans som støttekontakt, og det gikk så fint så. Han virket litt forvirret av at det ikke var noen som gikk foran å leide ham, så han var litt usikker på om det var jeg eller han som skulle bestemme tempo og plassering, men heldigvis er han ikke stri, så han fattet poenget relativt raskt. Har ikke noe skog her, så det ble rett ut i trafikken, men det var null stress. Ble bare en kort tur da selvsagt, og det eneste "problemet" vi hadde var da vi skulle snu å gå tilbake igjen, han tok en litt vel krapp vending uten å tenke på at han hadde litt ekstra vekt på ryggen, så holdt på å gå på tryne stakkars. Noe ustabil enda, men han prøver så godt han kan. 😂

Haha, ser det for meg :D  Så gøy at det gikk så bra da! 

Hi hi, ja han er virkelig litt klumsete til tider, men må si jeg er stolt av ham også altså.

Han tar virkelig det meste på strak hov. Fra å slenge på salen første gang, til å sette meg på ham første gang og veiev og humpe litt rundt i salen kunne han ikke brydd seg mindre om. Trenger ikke ta noen ekstra hensyn, er som å sale på/sette seg på en gammal lærehest. :P

Gruer meg dog litt til den dagen han gjør sin første flikk flakk araber-teleportering under rytter. Han gjør det hele tiden når jeg leier, men om han ikke tenker på den ekstra vekten av en rytter kan det godt hende vi går i bakken begge to.. :P

Men han har vært kjempe flink til nå. Første gang vi red alene på banen var han helt stresset og bukket og tullet når jeg leide ham rundt, men så fort jeg satte meg på roet han seg ned og var bare så hyggelig å jobbe med. Blir ikke helt klok på den hesten, men han er gull. 😊

Edited by Aquila
  • Liker 1

Så herlig :)  Han er jo kjempeflink! Min er mer sånn som reagerer på alt, men han har ganske små reaksjoner så lenge jeg ikke pusher han for hardt. Så der må jeg passe på å gå rolig fram og ta ting steg for steg. 

11 minutter siden, Sivoya skrev:

Så herlig :)  Han er jo kjempeflink! Min er mer sånn som reagerer på alt, men han har ganske små reaksjoner så lenge jeg ikke pusher han for hardt. Så der må jeg passe på å gå rolig fram og ta ting steg for steg. 

Ja, sånn som din er Rosario også, som har blitt 3 år nå. Han reagerer på det meste, men alle reaksjonene hans er heldigvis relativt små, så han er mer skeptisk enn panisk, og han har generelt en bedre psyke enn Enzo, så når han først får litt rutine på ting tror jeg han blir en veldig stødig hest. Enzo går mer mellom ingen reaksjon overhode til helt panisk over ingenting. Enzo er så trygg på trafikken her at han nærmest kastet seg ut i veien foran en lastebil når vi var på leietur, for plutselig var visst fortauskanten (som vi hadde gått ved siden av sikkert 40 meter..) dødsskummel og hestespisende...  🤪 Rare hesten.. :P 

• Liker 1

Tjolahopp! Lenge siden jeg har vært innom her nå, tenkte bare å dele en liten delmålsoppnåelse med dere :) I dag har M blitt ridd på bane og en liten tur for første gang av noen andre enn meg! Det gikk knakende bra, han oppførte seg akkurat som han skulle selv om han ikke var helt sikker på om mennesket oppå mente det samme som det vanlige mennesket pleier å mene 🤣Jeg følte det som en liten test på hvordan innridningen forløpig har gått og om jeg har gjort en god jobb i å lage en hest som forstår flere enn meg, jeg ble veldig stolt av den lillestore hesten min og fikk greit med mestringsfølelse når jeg så hvor fint han oppførte seg *tommelopp*!

Ellers er vi igang med opptrening etter litt frivillig og litt ufrivillig friperiode etter en øyeskade med tilhørende roligperiode og dagene går nå som de pleier i livet med unghest, opp og ned! 😎

• Liker 7

Brego og jeg endte opp som statister i reklamefilm for det lokale vikingmuseet :P Tonnevis av brølende folk med våpen, droner, røykmaskiner mm var null stress. Fikk veldig kort varsel så fikk ikke helt årnings på mine egne klær (mtp riktig antrekk for vikingtiden), men vi endte ikke opp som hovedfokus på noen av klippene så det går nok bra.

Brego løshoppet sist i 2016 og har aldri hoppet med rytter. Mens vi galopperte igjennom skogen med 20 brølende vikinger i hælene havnet vi oppi en grøft, så da fikk vi hopp-debuten vår der :rofl: 

42763885_10212920288190931_929556610777350144_n.jpg.262784d0a70b3527252ec75539fd64c2.jpg

42778448_10212920287910924_5168340984311840768_n.jpg.082f61902d0ec780c7fecbf2c2681188.jpg

Han skal ha for at han er en dønn trygg hest, om ikke annet! Noe utålmodig (satt oppå ham i tre timer, så klandrer ham ikke), og går noe helt sinnsykt imot bittet tidvis, men men. Blir spennende å se resultatet når reklamefilmen slippes om et par uker!

• Liker 8

Noen som har satt seg mål for sine 2013- hester? :) 

Vårt mål er først og fremst visning til våren, vil sende henne vekk i trening da. :) 

Ellers må vi bare ha fokus på mer ridbar hest og bli kvitt bil-skrekken for den synes jeg begrenser oss veldig i forhold til å komme oss ut på tur både med andre og alene. 

Ellers håper jeg det finnes noen småstevner i nærheten til høsten så vi kan begynne å prøve oss litt. Vurderte egentlig å ta henne med på stevne og starte en lett tøltklasse nå i januar, men vi har tatt en del steg tilbake føler jeg så da utgår det. 

• Liker 3

Jeg har noen små mål for oss for 2019. 

Vi skal jobbe med galoppen og målet er å få den greit på på plass (på banen, på tur gslopperer han fint) i løpet av året, så han fatter når jeg ber om det, fatter riktig, og jeg kan kontrollere tempo :P 

Jeg har også satt som mål at vi skal kunne ri en bane i sprang (da trenger vi jo helst den galoppen!) og å være med på en terrengtrening i løpet av året :D Jeg vil også leke litt med å ri med halsring og med garrocha. 

Edited by Sivoya
  • Liker 3

13 timer siden, Sivoya skrev:

Jeg har noen små mål for oss for 2019. 

Vi skal jobbe med galoppen og målet er å få den greit på på plass (på banen, på tur gslopperer han fint) i løpet av året, så han fatter når jeg ber om det, fatter riktig, og jeg kan kontrollere tempo :P 

Jeg har også satt som mål at vi skal kunne ri en bane i sprang (da trenger vi jo helst den galoppen!) og å være med på en terrengtrening i løpet av året :D Jeg vil også leke litt med å ri med halsring og med garrocha. 

Håper også vi fikser galopp på banen ila året! Ikke nødvendigvis sååå enkelt med en femgjenger, men den damen min er tidenes gummiball så satser på det skal gå fin-fint. :D Veldig fin på tur hun min også synes jeg! 

• Liker 1

9 timer siden, Stelpa skrev:

Håper også vi fikser galopp på banen ila året! Ikke nødvendigvis sååå enkelt med en femgjenger, men den damen min er tidenes gummiball så satser på det skal gå fin-fint. :D Veldig fin på tur hun min også synes jeg! 

Ja, galoppen er nok vanskeligere med din enn med min 😛 

Jeg har forresten også avtalt at han skal bort i trening i februar. Egentlig fordi jeg ikke har tid til han den måneden 😂🙈 Og så har jeg jo vært litt lei i vinter så da blir det litt deilig med en måned der jeg ikke trenger å føle på at jeg må dra til stallen selv om jeg egentlig ikke har lyst / tid. Jeg vil at han skal ha ridefri den måneden, så jeg ba henne jobbe med hengerlasting og at han skal føle seg trygg på hengeren (det er det desidert mest verdifulle jeg kan få ut av dette, da jeg ikke har henger å trene med selv) samt galoppen i longen og hva ellers hun synes han måtte trenge. Jeg synes det blir litt deilig, men er også ganske spent. Jeg håper det blir bra 😅

Edited by Sivoya
  • Liker 1

Litt godt å høre at det ikke bare er vi som ikke galopperer sjukt mye på banen enda 😂 Mest pga underlaget nå, vi galopperte litt i høst og det gikk veldig fint, men nå er det såvidt det går an å stable beina i trav. Ikke kan jeg skylde på at han er femgjenger heller, for det meste bare togjenger 😊

• Liker 2

Nei, vi har ikke galoppert mye på banen. Akkurat nå har vi plutselig nesten helt perfekte forhold på banen da 😍 De strødde litt der forrige uke når det var så isa, og da ble det greit nok da, og så snødde det litt oppå denne uka, så den uka har det vært helt nydelig. Så da satte vi i gang med galoppen nå :D Alt vel så langt, han fatter ganske bra på lydsignal nå, så da er neste steg å oversette til å fatte for sitsen. Føler litt at jeg må lære meg hvordan jeg fatter galopp, jeg innser noen ganger hvor lenge det er siden jeg red «ordentlig». Snart 4 år? Og galoppfatningene føler jeg virkelig at jeg ikke har kontroll over. Men det går nok fint til slutt, evig optimist osv :P @smaaen skal være så heldig å få lære meg opp i mars, stakkars 😂

• Liker 2

5 timer siden, Ninahei skrev:

Litt godt å høre at det ikke bare er vi som ikke galopperer sjukt mye på banen enda 😂 Mest pga underlaget nå, vi galopperte litt i høst og det gikk veldig fint, men nå er det såvidt det går an å stable beina i trav. Ikke kan jeg skylde på at han er femgjenger heller, for det meste bare togjenger 😊

Veeeeldig greit å bare skylde på femgjenger. 😛 Men tror hesten kan med litt trening altså, hun er jo gummiball. Bare veldig greit å ha noe å skylde på. 😅

Ja altså, de fleste hester kan jo det meste, men vi (jeg) tofotinger har det med å klønete til ting litt da. Tror de fleste har sett hesten sin ute i det fri nå og da og tenkt "om den bare hadde gjort det der med meg på ryggen" 😂 

@Sivoya kult!! Jeg har vært på Vestlandet i helga og blitt misunnelig på plussgrader i januar 😂 @smaaen er veldig flink, dere er i gode hender! 

• Liker 1

Rart det der, hvordan de gjør en galoppiruett uten anstrengelser eller fatter galopp fra holdt ute i det fri ja :lol: og mye annet 🤪

• Haha 1

4 timer siden, Ninahei skrev:

Ja altså, de fleste hester kan jo det meste, men vi (jeg) tofotinger har det med å klønete til ting litt da. Tror de fleste har sett hesten sin ute i det fri nå og da og tenkt "om den bare hadde gjort det der med meg på ryggen" 😂 

@Sivoya kult!! Jeg har vært på Vestlandet i helga og blitt misunnelig på plussgrader i januar 😂 @smaaen er veldig flink, dere er i gode hender! 

Ja, hun er veldig flink! Hun har vært med som instruktør helt fra starten av vår «ridekarriere» og det har vært veldig kjekt å ha henne med på laget 🤗

• Liker 1

Jaja, det har jo skjedd NOE på tre år! 🤣

September 2016 

2016.jpg

September 2019

70617302_10162273500240032_666673658432847872_n.jpg

Edited by Ninahei
  • Liker 4

1 time siden, julnil skrev:

Dæven, stor den der?

173, men laaang, bruker 165 i dekken og er tilsvarende vanskelig å ri 😂

Edited by Ninahei
  • Haha 1

Så moro å se @Ninahei! Det skjer mye med småttisene fra de er 3 til 6 altså, jeg tar meg stadig i å se på min og tenke at nå begynner han å se så voksen ut 😄

• Liker 1

2 timer siden, Sivoya skrev:

Så moro å se @Ninahei! Det skjer mye med småttisene fra de er 3 til 6 altså, jeg tar meg stadig i å se på min og tenke at nå begynner han å se så voksen ut 😄

Ja, det har jeg tenkt mange ganger om min gitt! 🤣

• Liker 1