Jump to content
Tvillingmamma

Unghest født 2013

Recommended Posts

Savnet en slik tråd. Er det bare jeg som har årets føll her inne? Har ei lita snuppe født 03.07.13 som går sammen med mamma'n sin her. Tillitsfull, leken og trygg på det meste jeg har sett ho i. Og de gangene det er noe skummelt er jo mamma god å ha. Bøllete om ho finner det for godt så er jo bare babyen ennå. Dog, respekterer mine grenser og det liker jeg. Dette blir kjempe spennende.

Jeg har ikke fått føll selv, men jeg har kjøpt et 2013- føll :D

Bruker dere føll dekken når det går mot sure høst -og vinterdager? I så fall, kor får dere tak i de?

Det er flere som har 2013-føll her inne ;) Bildetråd her bl.a.

@Iberica : Har brukt regndekken på høsten når det er vått vær, ellers har de klart seg bra uten. Har tro på at de må herdes litt også, men våt kulde takler jo mange hester dårlig. Har kjøpt ponnidekken på hööks. Gadd ikke å invistere i dyre greier nå de vokser ut av det så fort. Det ene vinterdekkenet holdt ikke en hel vinter engang før det var for lite. :ahugegrin:

Bøllen her har stått i kryssteu for første gang i dag :) Det gikk kjempefint! Også var han og storesøster veeeldig nysgjerrige på hverandre ute. Håper å kunne sette de sammen, kanskje allerede i morgen.

post-180-0-56021800-1377378518_thumb.jpg

post-180-0-03981800-1377378525_thumb.jpg

• Liker 2

Bruker dere føll dekken når det går mot sure høst -og vinterdager? I så fall, kor får dere tak i de?

Jeg har kjøpt fra skoies :)

• Liker 1

Guest

Mitt føll Antartica har blitt tre måneder, tiden flyr =)

Her er en liten videosnutt av føllebøll =)

Har ikke dekken til henne. Vi har hatt noen skikkelig grisete perioder og jeg har prøvd å fortelle gampene at vi kan gå inn i stallen og stå inn, men jeg fikk ikke gehør. De valgte å heller bli ute i regnværet. Føllet var dog ikke våt innover da jeg kjente på henne. Det samme nå som det har vært litt kaldt, ikke kald innover. Men ho har enormt med pels da. Jeg trodde Balder var godt kledd jeg (han har lite i år i forhold til før), men der tok jeg feil. Mor og Baler er ganske lite behåret i forholdt til bølla. Nå er det sykt mildt og Balder er treg og setter mer pels når det er skikkelig kaldt. De har jo vinterpels de voksne også og ingen av dem fryser, men føllet, den pelsen er skikkelig tjukk og krøllete!

Blir nok ikke dekken på mi om ikke det brått skjer noe. Da får jeg hive meg i bilen asap. Ho vokser fort om dagen!

Hvem str bruker dere i grimer? Mi bruker Pony nå. Kjøpte ny føllegrime, men innen jeg fikk den på så var den for liten. Plutselig ble det enormt stort hodet! Men det har vel nesten stått stille siden ho kom så var vel ikke veldig overrasket nei.

• Liker 1

Jeg har 2013 årgang.

Kun en i år.Hoppe.

Hun går i flokk sammen med mor og der blir hun gående til utpå vårparten engang,da blir de skilt og så blir hun gående i den flokken videre.

Vi har en gjeng på 7 føll her nå som herjer og leker og har utrolig mye lov og moro sammen.Går på ca 30 mål sammen med mødrene og en gjeng 2 og 3 åringer samt de hoppene som er drektige,men uten føll ved fot.

Har et par liggehaller med halm,spiser rundball.

Hun har ikke blitt leid,ikke blitt børstet,ikke blitt gjort annet enn klødd såvidt på.Aldri hatt på grime,kunne ikke falle meg inn å ta på henne dekken,hun har fantastisk pels og mye mat.

Her har vi tørt vær.idag var det 13-15 minus.Litt snø på bakken.

Bildet er ca en mnd gammelt

post-31-0-77150600-1384972453_thumb.jpg

• Liker 4

Nå er føllene våre blitt åringer.

Jeg har en welsh mountain åringshingst (blir 1 år 27 mars)

Har noen bilder av han fra tidligere i vinter. Nå ser han styggere ut...... :lol: :lol: :lol: :lol:

prgf.jpg

9r2z.jpg

• Liker 1

For en nydelig farge. Hvilken type hest er dette? Den var skikkelig fin

Sent from my GT-I9505 using Tapatalk

Tusen takk for det  :ahugegrin:  Hun er en lusitano hoppe importert fra Spania  :)

Nydelig uttrykk på henne :)

Takk, det synes jeg også. ;) Er jo litt skeptisk til å ha en rød hoppe, men så langt har hun vært veldig snill og grei - tar alt med stoisk ro, liker!!  :D

Hun er virkelig vakker, Blikket er utrolig godt. Hun ser bare vennlig, klok og tilstedeværende ut. :)

Takker for veldig hyggelige ord, synes det du skriver stemmer ganske bra :)

post-1-0-74338200-1393360662_thumb.jpg

• Liker 1

1972366_10153834176970463_455018393_n.jp
Min fine lille kaldblodshoppe f. 10. mai 2013 :) Hun kom i mitt eie for vel 2,5 uke siden.

Edited by Vinglen
  • Liker 4

10153747_10153947656715463_1491272036_n.
Straks 2 måneder i mitt eie, og allerede en enorm forandring. Sluppet pels til den store gullmedaljen, og lagt seg ut både i bredden og høyden :-) Jeg som er så glad i bilder og oppdateringer vil gjeeerne se bilder av andre små håpefulle også! ;-)

• Liker 3

Oi så flotte de har blitt.

Hva kan de, trener de på om dagen?

Mi er i dag 10 mnd, vi har trent hengertrening og det sitter nesten. Står som en engel på hengeren, tenker litt på vei opp,men rygger ikke av, meget fornøyd. Kaster seg ikke av når vi skal ut heller.

Vi smaker på bitt tilpasset munnen. Det er spennende og noe ho helst vil ha hele tiden. Null problemer.

Vi har snust på sele (den var jo for stor, men var ikke ment for henne, men når man venter på å bli tatt på så måtte jeg prøve litt da) og denne kunne ho ikke brydd seg mindre om.

Hodet hennes er generelt helt helt rolig. Kald som fy. Skvetter man så spretter man pent en hestelengde unna og så lurer man på hvor teit man kan bli, går bort å undersøker og blåser tydelig av seg selv.

Børsting er noe av det beste ho vet, men ho elsker virkelig hovtrimeren min. Ho elsker å stå der med han, bli løfta  bena og behandla. Kunne ho valgt hadde det vært helt daglig for henne.

Kan være litt klussete å leie om det er unger hjemme på gården, men det har sin egen historie. Er vi alene så går ho alle steder jeg går. Verdens nydligste og mest trofaste venn. MEN jeg tror dette kommer til å bli en dame med masse futt og fart i. Mor er ganske tung og lat, men ser ikke noe tegn på å nyte livet i den forstand. Har ho sjanse til fart benyttes den. Og følger ingen på gjør ho bare ekstra æresrunder for å vise seg. Lar seg ikke stoppe av de "late" hestene :P

• Liker 1

Oh ja min trener voldsomt  :P  

Dvs hun leker,hun spiser,hun er nå skilt fra moderen,hun drikker,sover,klør på andre og øver hardt på å bli en harmonisk,voksen hest.

Hun går (selvfølgelig) i flokk med eldre og omtrent jevnaldrende.Går på Tynset i stor flokk på svære områder.

• Liker 3

Vi har ikke trent så mye enda :) Har hatt longeringstau på henne og fått henne til å forstå når hun skal gå til høyre og når hun skal gå til venste :)

For et par uker siden trente vi på å klare oss selv uten å ha flokken i øyesyn, og da skal jeg love dere at denne så ellers rolige åringen, rett og slett føk ut av sitt gode skinn. Hoppte, spratt, skvatt, blåste i nesen og hadde høy haleføring stort sett hele tiden. Kunne ikke vært mindre interessert i det grønne, deilige gresset jeg prøvde å tilby. :) Så dette kan bli interessant fremover.

Nå står hun på beite og skal vel stort sett ikke gjøres noe som helst med før til høsten. Kommer til å trekke ulvetennene før jeg setter på henne noe bitt :) Ellers så står hodelag og sele klar og venter på å bli introdusert :D

• Liker 1

Det å være borte fra flokken ER skremmende. Hadde noen runder med det her også, inkl det å hoppe over MEG (1,63, glad hodet sitter på) og bryte seg INN på beite til de andre. Vel, det var siste gangen ho prøvde på det allerede første gangen. Grunnen var jo enkel; de andre ville ikke ha noe med henne å gjøre, mamma kjefte fælt på henne og nekta henne å die til jeg hadde fått henne til meg og tatt av leietau og grime. Var nok ikke morsomt å få kjeft av de fem andre og utstøtt nei. Og verste var kanskje at jeg sa ikke et eneste ord til henne! Tok bare av og reparerte skader. Så den biten er vi nok ferdig med en gang for alle. Og jeg har ikke noe planer om å skape noe spranghest av henne selv om ho hoppa sykt bra over meg. Langt også så ville noe pr i dag funka veldig bra. Vi tar ting litt som det kommer. Fortsetter med hengertrening til uka og utfordrer litt mer tenker jeg. Så får vi se. Håper mor snart er å jobbe med, men det får vi ta når ho er klar. JEG er klar for å gi denne snuppa litt fri, men tror ho er en arbeidshest og ikke planer om å ta seg fri :P

Uff, ikke lett å holde styr på disse små når de plutselig får litt sånn "panikk-anfall"  :blink:

Har kjørt masse henger med min forresten, vi kjører vel på tur ca 1 gang i måneden for vedlikeholdet sin skyld, og sist gang var når hun skulle slippes på beite. Da ble hun kjørt i min venninnes henger. Det tok hun på strak arm, til tross for at hun måtte lastes smalt. Problemet derimot var å få henne ut. (jeg har sideutlastning på min henger, og vi labber bare ut). Rygge ut???? Hallo, skummelt det.. Best å ha superlim under føttene da!  :whatever:  Så det var litt styr, må trene på det til høsten.  :D

Synes vi trenger flere bilder altså ;)  Er det ikke flere som har åring? =)

Jeg er jo ikke vond og be om bilder akkurat, så her er en liten dose beitebilder av "lilleputt" som er blitt en flott ungjente gjennom sommeren  :wub: 

10423691_10154321911655463_5760645181755

10557226_10154344571390463_6146785258298

10455663_10154271536740463_6735487067709

10301507_10154271537350463_1589729767331

10513373_10154388504505704_8829981744789
Også er hun fryktelig snill, ikke minst - sett noe søtere? :wub2:

• Liker 4