Jump to content
Bitten&Betty

Skosnakk

Recommended Posts

Det finnes etterhvert utallige former for sko til hest, vanlige randsko, randsko med sidekapper, sko med strålestøtte, plastsko, cytec sko, natural balanse sko osv osv. Dette er tråden for skosnakk, enten det er skoing, skoen i seg selv, forskjellige sykebeslag og erfaringer generelt :) Kjør på med erfaringer tips og råd, eller still spørsmål :)

Hvordan blir din hest skodd, hva er viktig for den når det gjelder skoingen? Stoler du blindt på at hovslager gjør det som er best for hesten din eller setter du deg inn i ting selv også for å kunne følge med?

Hvorfor skor du?

Hvilke type sko liker du best, og hva mener du om alle de forskjellige alternativene? Er det noe i dette med sko som krever en større overrulling framme, som cytek og natural balanse?

Noen som har erfaring med de forskjellige typene plastsko, elle dem som er i aluminium?

Loke blir skodd med "vanlige ridesko". Nå sist ble han varmskodd og ser ikke noe problem med at han blir det flere ganger, har en hovslager som virkelig kan sakene sine (Jostein Flagtvedt) kan vel nesten si at jeg følger jo med og spør underveis hvis det er noe jeg lurer på men hovslager er nok den som ser best hvordan ting skal være.

Edited by Lokefloke

Jeg har to som er barfot med sterke harde høver, og en som bruker sko fordi hun blir raskere sårbent.

Liker best å bruke vanlige sko med tåkappe på alle 4 bena på henne. Har brukt sidekapper bak, men føler hun sliter for mye på tåa da.

Stoler 95% på skoeren jeg har nå, men liker å henge over han og stille spørsmål uansett ;-)

Jeg skor med vanlige sko, men Svalur har 10 mm fremme nå da han kan være litt passaktig i tølten. Men bruker vanlige ridesko med tåkappe.

Jeg må innrømme at høver er noe jeg kan for lite om,så velger å stole på hovslageren min. Det hender jeg kommer med innspill ettersom hvordan hesten har vært under ridningen (det vet jo ikke hovslager), men ellers blander jeg meg ikke inn i hennes jobb.

Som utgangspunkt er det vanlige travsko, bredeste type, rand bak. De traverne som har mye pass i seg får ridehestsko foran til de ikke trenger det lengre. Aluminium er en del av løpsbalanseringen, i utgangspunktet ikke noe jeg vil ha i trening da de jevnt over er ferdige etter to, maks tre uker. Det er rett og slett ikke sterkt nok materiale. Dersom hesten krever det, går de skoløs enten foran, bak eller baut i løp. Gummiskoene som brukes i travsporten er vel stort sett Top Gum. Jeg har ikke prøvd disse. Tverrtå hender det jeg bruker, men det er selvsagt bare hvis hesten trenger raskere overrulling.

Ved behov får de såler med silikon, men jeg foretrekker å unngå det, og bruker det ikke bare for å bruke det. Snøsåler om vinteren av hensyn til sikkerhet.

Her går de med jernsko rundt i perioder med mengdetrening, og da randsko bak. Travsko vel og merke.

Når kaldingen går intervaller og hurtig har han tverrtå framme. En stund siden nå, da vi har lagt karrieren litt på is.

Blodsen er snart løpsklar og går intervaller og hurtig hver uke, men trenger enn så lenge ingen annen balanse. Skal trolig ta ham ut i rutineløp i løpet av noen uker nå, og se hvilke endringer vi bør gjøre balansemessig. Har hos tidligere trener gått med flappsko foran og aluminium bak. Skoløs er ikke et alternativ for ham, da han har for dårlig hovkvalitet.

Hovslager her setter på skoa vi legger frem, og balansen kommer vi fram til sammen med kusken.

Begge to er skodd med vanlige sko og sidekapper bak på Jenta. Husker jeg ikke feil er det tåkappe på Balder nå. Synes kanskje sidekapper gjør at de går hakke bedre.

Balder er fin i høvene sine så han trenger ikke så mye ekstra der. Så alt går i sin vante tralt når han skoes.

Jenta sine høver var grusomme da jeg fikk henne. Var usikker på om jeg skulle klare å få de fine. Men hovslager mente at dette skulle vi klare. Og etter første skoing merka jeg stor forskjell på henne. Ho er nå skodd av han for andre gang og denne gangen varmeskodd for å få bort litt problemer. Så langt ikke brukt henne hardt etter dette. kleggen og helsa er ikke i slag til å bruke mer. Men det ser bra ut de gangene vi har vært ute å trent. Ho virker også mer rolig. Og han skryter ille av bena hennes som kommer seg nå. Det gikk fort oppover så nå er det bare å fortsette med jobben der :) Dette blir nok ille bra.

Bruker normaltsett hestene mer enn det som er aktuelt for å ha dem skoløse. Det er ikke aktuelt på henne pr nå uansett. Balder blir lett sår på en del av underlaget jeg har og ønsker ikke å være begrenset i noen form når jeg først er ute med dem :) Han gikk i nesten et år barfot før jeg skodde han etter press av stalleier den gangen (og det var det dummeste jeg gjorde, hovslageren ødela faktisk mye på den ene skoinga).

hovslageren jeg bruker nå har jeg brukt mye selv om vi hadde et avbrekk pga diverse. Og jeg er kjempe fornøyd. Jeg får masse svar og han deler gladelig info med seg. Og så har han et håndlag med vannskelige hester som er helt unikt. Brukte to timer på å sko Jenta første gangen. Ikke bare dårlige høver som var problemet. Damen likte ikke å bli skodd og samarbeidet ikke. Han fælt på han også. Da hadde jeg ikke hatt ho lenge. Sånn holdt ho jo på med meg også. Har trena masse på ben med henne og når han var oppe nå så fikk jeg masse skryt av hvor flink ho hadde blitt. Og det gikk mye raskere tross varmeskoing, ho hang ikke på og valgte å samarbeide med han. Så han har gjort underverket å vist henne at han ikke er farlig.

Hovslager'n er nok populær her. For når Balder kommer til ordet der så finner han seg en rygg å legge haka si på! Og får han ikke en rygg finner han glemme mellom bukse og genser (eller lager om det ikke finnes) og står å "koser" med mulen inn på huden til hovslageren. Så jeg tror jeg har gjort et godt valg. Har prøvd noen, men ingen som har vært like tillitsvekkende, flinke og ikke minst gode med dyra. Og jeg får svar på det jeg lurer på, blir skodd etter hva som er problemet jeg opplever etc.

• Liker 1

Hva slags problemer forsvinner med varmskoing?

Hesten min går med tjukke ridesko med sidekapper på. Ideelt sett skulle de vært lagt av hardere stål da skoen er helt utstlitt etter 3-4 uker, men man kan ikke få allt. Kanskje jeg bare må trene mindre :shame:

Evt bruke sko med noe tykkere dimmensjon. Feks i 25X10?

Er tåkapper noe dere velger bevisst eller bare "får" av hovslager?

det er noe hovslager velger her i alle fall. Men har jeg ønsker får jeg det som jeg vil så lenge det ikke strider mot hestens ben da

Hva slags problemer forsvinner med varmskoing?

For min del var det pga snubbling og dette skulle dempes (var i opptreningsfase, men dessverre er hesten død i dag). Vet andre gjør det fordi dem tråkker av seg skoa i hytt og pine. Sikkert flere grunner også.

Er tåkapper noe dere velger bevisst eller bare "får" av hovslager?

Jeg lar hovslager velge da vedkommende har mye mer peiling på dette enn meg.

For min del var det pga snubbling og dette skulle dempes (var i opptreningsfase, men dessverre er hesten død i dag). Vet andre gjør det fordi dem tråkker av seg skoa i hytt og pine. Sikkert flere grunner også.

Det er lettere å gjøre noe med skoene når de er varme, slik at de nødvendige grep kan tas for å hjelpe hesten.

Men i prinsippet skal ikke det ha noe å si om hesten er varmskodd eller kaldskodd. Om man bare kaldskor skal man bruke av alle de ferdige fabrikkskoene som har de ting ved seg som hesten trenger. (Det er faktisk argumentet til alle som bare kaldskor og som mener det er bortkastet å lære seg å smi på varme sko)

Tapsko er ikke ett argument for å varmsko. Varmt eller kaldt, kvaliteten på skoingen skal være lik. Plant er plant, tilpasset er tilpasset, uansett arbeidsteknikk, lizzm.

Når jeg varmskor er det av hensyn til meg selv. Ren egotripp. Det er lettere å tilpasse, da daske slag erstatter skikkelige dælj med hammeren. Jeg slipper å slipe og sveise og annet for å få gjort det jeg vil med skoen.

Trenger man en kile, feks klarer man på noen minutter å lage det. Alt er enklere med en beta varmt jern enn kaldt.

Siden jeg varmskor så mye jeg kan om sommeren og kaldskor hele vinteren, drister jeg meg til å mene jeg kan begge deler såpass, at jeg kan velge hva som er best for meg.

Ved å lære seg å varmsko ternger man bare ett slag sko i bilen, så kan man gjøre hva som trengs med de, så det blir til det beste for hesten.

Per Munch (anerkjent dansk hovslager) kaldskor bare og har vel fem forskjellige modeller i alle størrelser bilen sin. Da er han alltid i nærheten av den fasongen hoven har og trenger dermed å tilpasse med mindre slag. Selvfølgelig ett alternativ.

• Liker 2

Brodder... :angry:

Amatør :D

Sent fra min iMobil ved bruk av Tapatalk

• Liker 1

Vil bare gjøre oppmerksom på at det mangler en: visefingerensmiley!

;)

• Liker 4

Ulvar går med vanlig ridesko.

Men sist smeden var her så har han blitt skodd med ridesko uten tåkappe, tåa og skoen er også "flata" ut foran vis dere skjønner hva jeg mener?

Kun på frambeina, tror dette er for og lette overrullinga?

Luna blir skodd med de travsko hun har behov for. Har absolutt ikke peling på travsko og balansering av travhester, så det overlater jeg glatt til fagfolk. :)

Vi får hovslagerbesøk i ettermiddag, heldigvis. Villfly fikk byll tre uker etter at hun fikk på nye sko sist. Siden hovslager var tom for cyteksko sist, gikk jeg med på å slå på vanlige ridesko, litt tilbaketrukket med sidekapper. Så veldig pent og "ryddig" ut, men klinker sko med en gang hun får på slike sko, så det fungerte tydeligvis dårlig, så nå er det tilbake til cyteken. Holde seg til det som fungerer for oss tror jeg. Bluesen har gått barfot i sommer. Har trøblet litt med høyre fremhov vinteren som var, men ser ut til å rette seg nå, er spent på å høre hva han sier om høvene hans nå.

Guest

Hvorfor sliter noen hester mer forran på yttersia på skoen ?

Edited by Guest

Har noen bilder vi gjerne vil ha litt kommentarer på:) 4 uker siden skoing.

1384165_600527123345124_633205536_n.jpg

1390642_600527143345122_1124388808_n.jpg

60077_600527220011781_367091004_n.jpg

1455994_600527246678445_353880355_n.jpg

541468_600527266678443_121310185_n.jpg

1466073_600527380011765_111228507_n.jpg

1464763_600527410011762_1303030011_n.jpg

1451536_600527436678426_2089851233_n.jpg

Bakhøvene har sidekapper.

Sliter mye tå på bakbeina. Hva slags underlag går denne mest på?

Sliter mye tå på bakbeina. Hva slags underlag går denne mest på?

Den går i gruspaddock 4 timer daglig, og den har ikke slitt tåen sånn, den er faktisk skodd sånn..

Edited by monab