Jump to content
Bitten&Betty

Dekkentråden

Recommended Posts

Jeg trenger fler i 155, så du må gjerne selge noen til meg.

Har forsåvidt et splitter nytt hansbo-dekken også 145 som jeg evt kunna bytta. Det er aldri brukt, men for trangt til min plugg i halsen, det er sånn over halvhøy hals på det. Veldig pent dekken.

Høres supert ut! Vil gjerne bytte!

Skal få tatt bilde av mine jeg, så du får sett dem :)

Høres supert ut! Vil gjerne bytte!

Skal få tatt bilde av mine jeg, så du får sett dem :)

Gjør det:) bilde å pris på dæm du skal selge:)

Sent from my GT-I9505 using Tapatalk

Okei, tusen takk :) Hvilke HW dekken får man tykkere halser til, og hvor tykke er de?

150g er det tykkeste til utedekken. Mulig det finnes noen til stalldekken med mer i, men er ikke sikker.

• Liker 1

Du har mini-hest! 125 er relativt vanlig dekkenstørrelse for isis. Min første brukte faktisk 135. ;)

Sent from my ST27i using Tapatalk

Og jeg har en som passer helt greit inn i 140cm Amigo....

Hehe :P

Godt det er HW dekken du har kan man vel si :P

Selvfølgelig.Finnes det andre??

Gjør det:) bilde å pris på dæm du skal selge:)

Thermomasterdekken:

Postet bilde

Postet bilde

Horzedekken:

Postet bilde

Sent from my iPhone using Tapatalk

Det der med ørene og kaldt/varmt er bare noe tull for min del. De som f.eks er barberte blir så klart kaldere på øra enn de som ikke er det, og de som står og henger vil være kaldere enn de som beveger seg litt. 

Er også tilhenger av å se an hesten, og vil ikke ha kokende hest under dekkenet. Den skal være normal.

Jeg sjekker både armhulen (bak albuen) og ørene. Syns armhulen er mer logisk i forhold til dekkenmengde osv. Ørene kan fort være kalde om den har vært ute i surt vær, men kjempevarmt under teppet likevel.

Så lenge jeg ikke selv fryser på henda, så skal det kjennes såvidt varmt ut under teppet (kjenner både i armhule og oppå rumpa da. Er det skikkelig varmt inni der, så står jo hesten med over kroppstemperatur under teppet. Den står jo i badstu. Tror ikke alle tenker på det. 

Når jeg tar inn hester ser jeg ofte at det kjennes kaldt ut under øverste dekken, men godt og varmt under innerste dekken. Altså hadde det innerste vært nok, fordi det ikke kommer varme gjennom dette og ut i det ytterste

Edited by carambee
  • Liker 2

Jeg sjekker som regel armhulen og krysset, hvor jeg syns det virker som krysset gir meg mest riktig informasjon. Er han kald på krysset, så spenner han seg også når jeg tar av dekkenet. Når det kommer til å vite når det er for varmt synes jeg det er litt vanskeligere. 

Det er for varmt når man selv har ca normal kroppstemperatur og hånda blir kjempevarm når man stikker hånda under dekkenet. Man skal ikke kunne kjenne særlig forskjell.

• Liker 1

Jeg kjenner etter mellom bakbeina, jeg, og under dekkenet. Stort sett er kaldt mellom bakbeina det samme som litt kjølig under dekkenet, og omvendt. Veldig varm mellom bakbena= altfor varm under dekkenet.

Forresten overrasket over hvor tykke dekken jeg faktisk bruker på B'n min, og som han helt klart foretrekker.

Har tidligere adri brukt hals, men etter å ha kjent hvor mye mykere han er blitt i halsen etter at jeg begynte å bruke onepiece (Bucas, 250g?), kommer jeg til å fortsette med dette, selv om pelsen er aldri så tykk.

Eneste problemet er ståmanen som brutalt klemmes flat selv om halsen er romslig. Tips her, noen?

Her er gampene godt pakket inn for tiden. Den sure vinden gjør at selv om gradestokken sier mellom 0 og -2 så er den effektive temperaturen mye mye lavere. De som har stått med dekken hele høsten har nå mellom 300g og 500g ute. Ingen av dem er for varme. De som har stått uten har fått på seg 100g. Vinden gjør det skikkelig surt så det trengs mer dekken nå enn når det er kaldt og vindstille.

Tror ikke mi rekker å bli kald på den tiden hun står ute.. Men skulle nok hatt en hals ja, men må ha noe som kan festes med hurtigkroker, tror det er feste til det på alle mine..

Min varierer mellom to oppsett dekken akkurat nå, alltid 300 gr "onepiece" inne ogdå varierer vi på 200 gr heimer budget og et Amigo som skal være 350-400 gr (men som er noen år og har blitt vasket endel så jeg synes det er noe samme som bucas irishen i 300 gr) Heimeren har 200 gr hals, Amigo 150 gr hals, onepiecen/stalldekkendt her 300gr ogdå i halsen. Er ca 5 minus og isvind så effektiv minus ca 15.

Sent from my GT-P5110 using Tapatalk

Ka skal du ha for dæm? :)

Aller helst vil jeg bytte til tilsvarende i 145?  :engel:

Ellers så vet jeg ikke hva som er vanlig pris for brukte vinterdekken? De er lite brukt begge to, ingen tegn til slitasje på noe.

Aller helst vil jeg bytte til tilsvarende i 145? :engel:

Ellers så vet jeg ikke hva som er vanlig pris for brukte vinterdekken? De er lite brukt begge to, ingen tegn til slitasje på noe.

ka ta bilde av det dekkenet jeg har i 145 imårra:) Det e helt nytt.

• Liker 1

ka ta bilde av det dekkenet jeg har i 145 imårra:) Det e helt nytt.

Veldig gjerne! :)

Migo er også godt pakket inn om dagen. Barbert og frysepinn :P  Når graden kryper nedover mot 10 minus får han på seg 550 rambo jumbo inne. Ute blir det (over innedekken) 200 g rhino wug hvis det er varmere enn -8, og amigo bravo med halv 400 g hvis det er kaldere enn -8. 

Min ble barbert tidlig i høst, så hun har litt pels, men ikke så mye. Står med 200 grams døgnet rundt, står på kaldstall. Har kun brukt vinterteppet med hals en gang i løpet av vinteren, og det var mest fordi hun var så svett og 200 gramsen ikke har hals.

Her er det plussgrader og rene våren -_-. Tok av vinterdekkenet og slang på overgangsdekkenet igjen, er jo helt umulige temperaturer.

La på dekken på Fiffen for første gang i vinter, i natt jeg. Hun dirret og virket ganske våt og kald. Det har vært varmegrader og regn store deler av dagen igår, men utover natta lå temperaturen på rundt 0 grader, så søkkvåt hest var ikke det beste. Hun fikk ulldekken og regndekken over sånn at hun får tørket opp uten å fryse/bli mer våt. Jeg mangler egentlig overgangsdekken i str. 145 til henne, så hvis dette været skal fortsette blir jeg nødt til å kjøpe et par stk. å veksle mellom.

• Liker 1

Er varmere enn 0 grader her, tipper rundt 5. Når det ikke blåser blir jeg ganske så varm når jeg gjør noe, så synes litt synd i de som rir ut på tur med hesten innpakket i bobledekken:p

Han jeg rir, helklippet islending (klipt i oktober, så har jo vokst ut siden det), har stått på utegang uten dekken siden desember. Har hatt på dekken en gang i løpet av den tiden da han var svett etter ridetur og det var surt og kaldt. Sykt mild vinter i år, med andre ord. 

Ulla som er sjuk skulle egentlig stå inne men hi stressa sa hun fikk ut i egen padoc med.150 g dekken da immunforsvar er på bunnen, hun var svett før j tok ut å det er sol og 0 c.

Her var det. Rulle før j rakk å slippe henne laus, godt å se etter 3 dager på boks i klinikk og kropp som krangler

Edited by Bergprinsessa Ulla