Jump to content

Dekkentråden

Bitten&Betty
 Share

Recommended Posts

Hvilke regndekken/overgangsdekken er dere fornøyde med om dagen? 😊 Det ble plutselig veldig aktuelt vær, haha. Tenker rundt 30-80g  

Må oppgradere garderoben litt, har blitt litt hull og ødelagte spenner. Er veldig fornøyd med Amigo hero med 50g, usikker på om jeg skal kjøpe et til sånt eller om det finnes noe annet som er godt kjøp :)

4 minutes ago, Mariell said:

Det er veeeldig lite å velge mellom i synes jeg, med 30-80 gram. Jeg gikk for Amigo Hero, syntes den gjorde jobben. Ikke såå dyrt:) Mulig Weatherbeeta har noe?:)

Det er blitt en litt mer utvalg nå syntes jeg!  Men har ikke erfaring med noe annet enn  Amigo og Bucas, og de har jeg forsåvidt god erfaring med, men fant ikke helt riktig passform i Bucas og Amigo hero syntes jeg kanskje blir hullete litt fort :) Ellers liker jeg også de godt.

Weatherbeeta har også 50g ja, også har Hooks  80g i eget merke, Skoies har ett med 70g og noen med ullfôr (har noen erfaringer med de forresten, lurer på om de blir tunge?), Heimer har 50g, Horze har 50g i eget merke, sikkert noen fler også! 

Ser etter fin passform og at de er lette - noen dekken blir så sykt tunge, spesielt når de blir våte

1 time siden, Eva skrev:

Hvilke regndekken/overgangsdekken er dere fornøyde med om dagen? 😊 Det ble plutselig veldig aktuelt vær, haha. Tenker rundt 30-80g  

Må oppgradere garderoben litt, har blitt litt hull og ødelagte spenner. Er veldig fornøyd med Amigo hero med 50g, usikker på om jeg skal kjøpe et til sånt eller om det finnes noe annet som er godt kjøp :)

Jeg har dette og er fornøyd med det :) 

7E68FF57-6E63-44BA-91DB-247A5E5355C3.png

• Liker 1

Høøks sitt fairfield i 80g kjøpte jeg her om dagen til min, for han bor med en dekkendødare så jeg var litt redd for det nyinnkjøpte amigodekkenet. Foreløpig har det gått greit og var å kjente på han i ettermiddag og han er fin og tørr fortsatt. Passformen var ganske stor i halsen, min er jo dinosaur og må ha den nesten helt innerst 😛 Ellers er jeg veldig glad i Amigo 80g og. 

• Liker 1

Hero syns jeg er litt mindre vanntett enn resten av hw-serien. Så selv mitt ganske nye og lite brukte er ikke 100% vanntett i øspøs. Er kanskje mest fornøyd med Rhino 0 g med liner under (halsfestet er bedre og mer vanntett). Men Bravo 100 g er veldig ok dekken det og. Syns ikke 100g er for mye for en fullpelset hest i 10 grader egentlig, men er greit å ha et 0 g også. 

• Liker 1

Just now, Issa said:

Hero syns jeg er litt mindre vanntett enn resten av hw-serien. Så selv mitt ganske nye og lite brukte er ikke 100% vanntett i øspøs. Er kanskje mest fornøyd med Rhino 0 g med liner under (halsfestet er bedre og mer vanntett). Men Bravo 100 g er veldig ok dekken det og. Syns ikke 100g er for mye for en fullpelset hest i 10 grader egentlig, men er greit å ha et 0 g også. 

Jeg har et Rambo i 100g og syntes det virker så tjukt, så har brukt det når det er nærmere minusgrader. Tussi er skikkelig mammut i utgangspunktet også 😆 

18 hours ago, smaaen said:

Høøks sitt fairfield i 80g kjøpte jeg her om dagen til min, for han bor med en dekkendødare så jeg var litt redd for det nyinnkjøpte amigodekkenet. Foreløpig har det gått greit og var å kjente på han i ettermiddag og han er fin og tørr fortsatt. Passformen var ganske stor i halsen, min er jo dinosaur og må ha den nesten helt innerst 😛 Ellers er jeg veldig glad i Amigo 80g og. 

Ja, de er ganske store i halsen de! Liker nok passformen til Amigo bedre! 

Men med 30 g kan du jo like godt ha 0 g, og med 80 g kan du like godt ha 100 😅 tror ikke hesten merker sååå forskjell jeg da 😬 

Mine er også mammut. De går mest med 0g når de er tørre, så tar jeg på 100 g når de er svette 

• Liker 1

1 hour ago, Issa said:

Men med 30 g kan du jo like godt ha 0 g, og med 80 g kan du like godt ha 100 😅 tror ikke hesten merker sååå forskjell jeg da 😬 

Mine er også mammut. De går mest med 0g når de er tørre, så tar jeg på 100 g når de er svette 

Tja, der er ihvertfall ganske så tydelig forskjell mellom mitt Amigo i 50g og Rambo i 100g :) Jeg syntes det i 50g, eller dekken med fleece/ullfôr, er fint til sånt høstvær, med bare litt fyll for å gjøre opp for at håra ikke får reist seg skikkelig  :)

Jeg bruker også 50 g nå, synes 100 blir for tykt. Har hest som har satt mye vinterpels tidlig, så tenker at 100g fort blir litt for varmt nå om dagen. Venter med det til det er mer rundt 0 grader. 

Man merker nok forskjell på 0, 50 og 100 ja, men kanskje jeg har for mange hester til å kunne gå ned på tiergramsnivå når jeg velger dekken (har verken råd eller plass til å ha tregangen i x antall gram) 😅 så jeg runder opp eller ned. Også foretrekker helt klart horseware så jeg velger heller et de har i sortimentet enn et dårlig høøksdekken fordi det har nøyaktig antall gram. Etter et par år er de 100 g mer som 50 uansett 😅 er heller ikke noe glad i fleece eller ull under fordi det gnager så lett på bogen. Når det er 10 grader og regn syns jeg 0 g funker nesten like bra som 30-50 g, de har pels under og de klarer å reise den under et lett dekken. Er det litt kaldere mot kvelden så legger jeg på 100 g, de har aldri vært svette av det. Hadde horseware hatt noen ok dekken i 50 g, så hadde jeg kanskje kjøpt det, men.. Føler ikke helt savnet selv 😊 0 g bruker jeg også når det er litt varmere men regner i dagesvis. Men man har jo litt ulike behov og meninger 😅 

Edit: Åja, så det bravo-dekkenet nå med 30 g, det er kanskje et bedre alternativ enn 0 g nå på høsten. Var en stund "alle" lekket bakpå rumpa ved haleflappfestet, men det er forhåpentligvis slutt på det. 

• Liker 1

• 2 weeks later...
På 21.10.2021 at 22.00, CruVal skrev:

Er BackOnTrack nettingdekken verdt å kjøpe? Har noen erfaring med dem? 

Jeg har et nettingdekken fra BOT. Ikke brukt så mye da våre hester må stå klar med utedekken, så har jo bare fått brukt det noen få ganger når jeg selv har utslipp.   Er jo tynt dekken så med kulda er det for lite og tynt dekken og bare ha det(kan jo hive noe mer utenpå).  Jeg har andre BOT dekken som jeg har hatt lengre(walkerdekken, fleece(solgt) og linner) og disse har jeg brukt mer siden de er eldre.  Varmer godt under der så lenge nok dekken for hesten sin del 🙂 

På 21.10.2021 at 22.00, CruVal skrev:

Er BackOnTrack nettingdekken verdt å kjøpe? Har noen erfaring med dem? 

Har hatt et og endte med å selge det videre. Merket ingen vidundereffekt av det på hesten, og dessuten hadde det dårlig passform.

7 timer siden, ME&FB skrev:

Jeg har et nettingdekken fra BOT. Ikke brukt så mye da våre hester må stå klar med utedekken, så har jo bare fått brukt det noen få ganger når jeg selv har utslipp.   Er jo tynt dekken så med kulda er det for lite og tynt dekken og bare ha det(kan jo hive noe mer utenpå).  Jeg har andre BOT dekken som jeg har hatt lengre(walkerdekken, fleece(solgt) og linner) og disse har jeg brukt mer siden de er eldre.  Varmer godt under der så lenge nok dekken for hesten sin del 🙂 

Jeg tenker ikke for å stå med sånn, men mer type før trening eller evt etter trening (hengertur, eller etter trening under annet dekken, før kveldsrunden). Varmer det tilsvarende ryggplata ca? Pleier legge den på før riding på vinterstid mens jeg gjør klar. 

Har du liner som du bruker i kombinasjon med andre utedekken? Hvor mange gram ca? 

1 time siden, stinej skrev:

Har hatt et og endte med å selge det videre. Merket ingen vidundereffekt av det på hesten, og dessuten hadde det dårlig passform.

Hvordan da dårlig passform? Har du hatt eller brukt andre bot-produkter? 

3 timer siden, CruVal skrev:

Innmari stort i fronten! Har også hatt en sånn ryggplate, som jeg heller ikke merket noen effekt av, så den er også solgt videre. 

4 timer siden, CruVal skrev:

Jeg tenker ikke for å stå med sånn, men mer type før trening eller evt etter trening (hengertur, eller etter trening under annet dekken, før kveldsrunden). Varmer det tilsvarende ryggplata ca? Pleier legge den på før riding på vinterstid mens jeg gjør klar. 

Har du liner som du bruker i kombinasjon med andre utedekken? Hvor mange gram ca? 

Jeg hadde ryggplata, men solgte manskjiten fort for Guri malla for noe møl. Var jo alt for kort over ryggen og ja jeg likte den ikke.  Det BOT dekkenet jeg har hatt lengst er walkerdekkenet, og det er brukt en god del. Z er hest nr 3 hos meg som bruker det.   

Har 100g linner, finnes i 200g også. 

• Liker 1

På 25.10.2021 at 9.46, Nina skrev:

Er det noen som vet om transportdekken med haleflapp? BOT fleecedekkenet har jo det, men hadde vært greit med noe litt rimeligere.😛

Hva tenker du på som "transportdekken"? Fleece, ull, vanlig stalldekken? Horze har dette, med haleflapp https://www.horze.no/stalldekken-og-dyner-liners/horze-avalanche-stalldekken-250g/24567.html (har det selv), men det er litt tykt om hesten ikke er klippet 😓

7 timer siden, Issa skrev:

Hva tenker du på som "transportdekken"? Fleece, ull, vanlig stalldekken? Horze har dette, med haleflapp https://www.horze.no/sttyalldekken-og-dyner-liners/horze-avalanche-stalldekken-250g/24567.html (har det selv), men det er litt tykt om hesten ikke er klippet 😓

Tenker noe som ikke er så tykt, tynn ull, fleece eller lignende. Har hest med mye pels, så det fra Horze blir for tykt.

Og gjerne noe som kan legges på svett hest. 

Edited by Nina

På 29.10.2021 at 19.36, Nina skrev:

Tenker noe som ikke er så tykt, tynn ull, fleece eller lignende. Har hest med mye pels, så det fra Horze blir for tykt.

Og gjerne noe som kan legges på svett hest. 

Har aldri sett sånt med haleflapp. Kanskje den tynneste modellen til bucas med stay dry-fór kan funke? Utedekkenet deres altså. 

10 minutter siden, Issa skrev:

Har aldri sett sånt med haleflapp. Kanskje den tynneste modellen til bucas med stay dry-fór kan funke? Utedekkenet deres altså. 

Nei,ikke jeg heller. Utenom BOT da. Har det tynneste Smartex-dekkenet da,men mulig jeg bare kjøper BOT-dekkenet om jeg finner brukt. 😊

MÅ ikke ha haleflapp, men vil gjerne. 😄

12 timer siden, Nina skrev:

Nei,ikke jeg heller. Utenom BOT da. Har det tynneste Smartex-dekkenet da,men mulig jeg bare kjøper BOT-dekkenet om jeg finner brukt. 😊

MÅ ikke ha haleflapp, men vil gjerne. 😄

Burde vært avtagbar haleflapp på transportdekken 😅 praktisk å slippe styre med halebeskytter, upraktisk å gå rundt på stevne/treninger med bæsj på dekkenet 

• Liker 2

• 3 weeks later...

Jeg kjøpte meg Bot-nettingdekkenet til en grei pris. Hesten bruker 140 i hw, kjøpte 135 i dette og det ligger helt ok. 

Tørker raskt med det, men ellers brukt for lite til at jeg kan si noe om «effekten» av det. Kan være tilfeldig men hesten gikk som en dronning (til henne å være) etter å hatt det på natta over under utedekkenet. Mulig keg egentlig skulle hatt liner 🤔 jaja 😬

Dere som har BoT nettingdekken, opplever dere de som store eller små i størrelsen? Jeg har et BoT stalldekken med 200g, type litt eldre og det er ganske stort i front, så jeg ville nok gått ned en størrelse på det om jeg skulle kjøpt nytt. Men det kan jo hende nettingdekken og nyere produksjoner er annerledes.