Jump to content

Dekkentråden

Recommended Posts

På 15.10.2020 at 10.41, Kaja skrev:

Drar opp denne. 

Hvorfor er det så få som lager dekken med halv hals? 🙄

Bia fikk ødelagt overgangsdekkenet sitt i går (Horseware Mio). Det er det dekkenet som sitter absolutt best på henne. Det meste annet gnager. 

Er horseware ganske like i passform på tvers av modeller?

Hun setter også ekstremt mye mer pels i år enn i fjor. Så aner ikke hva jeg skal kjøpe🤣 

Vi bor på fjellet, vintern er stort sett tørr og iskald (-20 til -30). 

I fjor klarte vi oss med 2×  200 grams uten hals og ett 300grams med hals. + regndekken med hals. 

Vi har dårlig med tørkemuligheter så må ha litt å rotere med så jeg kan ta med hjem å tørke. 

Er ikke så fan av løs hals, syns det blir vått i "kanten". Det er som sagt stort sett tørt og kaldt så innbiller meg at halv hals/ uten hals er best. 

Hun står også i flokk så ting blir jo ødelagt. 

Dekken er vanskelig😳

Jeg har Trinity og er veldig fornøyd med det :) 

• Replies 6.1k
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Wohoo, da har lille mini fått seg nytt hjemmesnekkra "Rhino" dekken med fester til liner og 100g fyll😄 Kan si meg svært fornøyd, og gleder meg til vi kan ta det i bruk😍 v-front lukking med kr

*fnis*   Spansken fikk superpysjen sin i 145 og ikke 140 for at det skal være litt bedre plass til tykk liner om vi skulle trenge det etter hvert. Dekkenet er passe det, meeeen L i hals er litt i ov

Ferdig med helgens produksjon😊 Nytt 60 grams regndekken med linerfester, og ny vary-layer liner på 60-180 gram til mini😊 Er på vei opp i stallen nå for å prøve de på😃    

Posted Images

13 timer siden, Issa skrev:

Horseware er dyrt men holder i mange år som regel. Mine mest brukte, Rambo, er fra 2012ish :) har sluttet å kjøpe andre merker. Blir ikke fornøyd. Horze kjører jo rabatter innimellom 👌 

Ja, hadde hun stått med litt hyggeligere hester så er det ikke så farlig. Men vi rullerer på flokken når de får brodder. Orker ikke broddskader på hest eller dekken 🤣 Så hun får gå med barfotingene. 

Nå ser det ut som hun har anlegg for tidenes kaldblodspels, da 😳

På 16.10.2020 at 17.32, julnil skrev:

er da ikke uvanlig det?

er str min hest bruker, så da hadde jeg ingen til salgs :)

Tja mange har reagert på det 🤣 Mulig hun ser mer langbeint ut enn hun er. 

Nå har FinnTack 3for2 på alle dekken. Så jeg bestilte der

Noen her som har kjøpt og brukt BOT linner? jeg kjøpte en 100g og brukt 2 ganger. Passer flott inni HW dekken, det jeg ikke er fornøyd med er at den spennen i front snur seg under bruk så tror jeg må høre med Horze om det skal være slik 🤔 

8511323E-A76B-40B7-AEBE-3849E0D16375.jpeg

Edited by ME&FB
Legge til bilde
11 timer siden, ME&FB skrev:

Noen her som har kjøpt og brukt BOT linner? jeg kjøpte en 100g og brukt 2 ganger. Passer flott inni HW dekken, det jeg ikke er fornøyd med er at den spennen i front snur seg under bruk så tror jeg må høre med Horze om det skal være slik 🤔 

8511323E-A76B-40B7-AEBE-3849E0D16375.jpeg

Sånn skal det nok ikke være, nei. Men det enkleste er kanskje å sette noen sting nærmere ringen på høyresiden så den ikke får vridd seg fremfor å prøve å få horze til å gjøre noe som helst 😏

• 2 weeks later...

Jeg lurer på en ting. Når det kommer til regnklær til mennesker og dekken til hunder, så oppgis det ofte mm vannsøyle, og i test av regnklær sier ofte de som mener å ha greie på det at alt under 15000 mm ikke kan kalles vanntett, og at det bør minst være 10000 mm for at det skal kunne kalles regnklær. Men jeg ser at på dekken hos hest, så oppgis denne verdien sjelden, og der jeg finner den er den ofte ikke mer enn 3000 mm. Men likevel virker det som om folk er fornøyde med regndekkene sine? At vannet ikke trenger gjennom? Jeg tenker jo at jo tettere dekke jo mindre luft slippes ut igjen, så ville ikke lagt et plastlaken over hesten med det første :P men det bør jo være såpass tett at vannet ikke kommer gjennom ved heftig regn og gjør dekkenet vått og kaldt, da gjør det liksom bare vondt verre, spesielt når målet er å forhindre at hesten blir kald.

Jeg er på utkikk etter et regndekken som må tåle 10 timer "bikkjer og katter", gjerne 50-100g for å isolere litt når pelsen trykkes ned, og gjerne ull. Hesten har helpels av god kvalitet og går normalt ikke med dekken, står inne på natten. Lokalistert på det sentrale Østland der det kan finne på å styrtregne. Pris - tja, har ikke så mye annet å bruke penger på :P men 3000 synes jeg begynner å bli grensa for et dekken. Tips?

Jeg har kjøpt hw med 30 g for( bravo) dette likte jeg har 100 g liner i nå men hoder vannet ute( preller bare av) ettersom jeg har rullehest blir det kjøpt 200 g liner å brukes i vinter for ellers står det av gjørme før vinteren er her. 

Edited by LillianK
  • Takk 1
2 timer siden, annek skrev:

Jeg lurer på en ting. Når det kommer til regnklær til mennesker og dekken til hunder, så oppgis det ofte mm vannsøyle, og i test av regnklær sier ofte de som mener å ha greie på det at alt under 15000 mm ikke kan kalles vanntett, og at det bør minst være 10000 mm for at det skal kunne kalles regnklær. Men jeg ser at på dekken hos hest, så oppgis denne verdien sjelden, og der jeg finner den er den ofte ikke mer enn 3000 mm. Men likevel virker det som om folk er fornøyde med regndekkene sine? At vannet ikke trenger gjennom? Jeg tenker jo at jo tettere dekke jo mindre luft slippes ut igjen, så ville ikke lagt et plastlaken over hesten med det første :P men det bør jo være såpass tett at vannet ikke kommer gjennom ved heftig regn og gjør dekkenet vått og kaldt, da gjør det liksom bare vondt verre, spesielt når målet er å forhindre at hesten blir kald.

Jeg er på utkikk etter et regndekken som må tåle 10 timer "bikkjer og katter", gjerne 50-100g for å isolere litt når pelsen trykkes ned, og gjerne ull. Hesten har helpels av god kvalitet og går normalt ikke med dekken, står inne på natten. Lokalistert på det sentrale Østland der det kan finne på å styrtregne. Pris - tja, har ikke så mye annet å bruke penger på :P men 3000 synes jeg begynner å bli grensa for et dekken. Tips?

Pleier ikke stå vannsøyle på fra produsent tror jeg. 

Hw er vanntett i timesvis i hvert fall. Og begynner de å ta inn vann, etter x antall måneder i bruk, er det bare å kjøre en vask og impregnering på dem (bruker nikwax) 

https://www.horseware.com/product/amigo-bravo-12-plus/

• Takk 1

Takk! Jeg tenker jeg ender opp med et av disse, det var jo ikke alt for dyrt heller:

https://skoies.no/amigo-bravo-12-regndekken-0g-navy-99758

https://skoies.no/amigo-bravo-12-lite-100gr

Jeg er litt usikker på hvor nødvendig det er med fyll. En fordel med et dekken uten er at det er kjappere å tørke (vil jeg tro?), samt at det skal vel mye vann til før det klarer å presse ned pelsen så mye at hesten kan finne på å fryse... 

Horseware eller bucas er best på vanntetthet. 👌 Synes de fort blir kalde under dekken uten noe fyll, det bruker jeg bare på sommeren. Ville enten kjøpt med litt fyll eller med en liner du kan legge under i tillegg når det er både surt og vått. 

• Liker 1
  • Takk 1

Bruker stort sett 100g nå på høsten og vinteren. Litt lunere uten at det blir varmt :) men sjekk priser hos horze og høøks først, de kjører også tilbud noen ganger. 

• Liker 1
  • Takk 1

Jeg har også regndekken med litt fyll, evnt litt noe fôr. 50-100g. Noe særlig mer fyll enn det blir for mye for ispelsen. Har et dekken uten fôr som jeg bare bruker på våte sommerdager. 

• Liker 1

Her hadde FK halv pris i går, så ble med et 350g fra Heimer hjem. Litt dårlig utvalg i 145 dekken etter at det gikk i stykker et par i fjor. Tror kanskje jeg må klippe Lillemor litt i år, hvis jeg skal kunne ha dem så mye ute som jeg pleier når frosten kommer.. 

2E25C544-B4D2-4CDF-AE22-C5470EF5032A.jpeg

Ble overrasket over hvor stort og dypt det nye Amigo Bravo var i bringa (det med disc-lukking). Vurderer faktisk selge det, for jeg har det på innerst på alle borrelåsfestene, og det er likevel en vid kjole framme på henne, hjelpes. Min er ikke enormt smal heller, ganske normal. Aldri opplevd før. Mehhh.

17 timer siden, Anananas skrev:

Åh syntes det var smalere jeg 🤔 Syntes også dekkenet kom mer opp mot nakken og ikke siger bakover og blir hengende på manken. 

Ja, på stor hest er det sikkert det, hehe. Til ponni blir de for lange nedover og det virker som det havner "feil" rundt bringa og halsen :/ For dypt, liksom.

På Eidur passet Disc-utgaven bedre enn den vanlige. Han var jo veldig smal,så med den vanlige rant det vann inn ved bogen,men det gjorde det ikke med disc-versjonen. Jeg kjøpte mitt i fjor da,så mulig de har endra det?

Dekken til føll. Han har HW Amigo foal nå, dette vil vare en stund da det nå er perfekt på innerste festene. 

Men hva senere, kjøpe amigo foal i enda større eller kjøpe noe helt annet? 

Kbl, håper han slutter å være pinne sånn etterhvert. 

På 13.11.2020 at 23.46, Nienna skrev:

Dekken til føll. Han har HW Amigo foal nå, dette vil vare en stund da det nå er perfekt på innerste festene. 

Men hva senere, kjøpe amigo foal i enda større eller kjøpe noe helt annet? 

Kbl, håper han slutter å være pinne sånn etterhvert. 

Jeg elsker wb føll dekkenene. Selges til ok pris på Horze, i flere størrelser. Så jeg bruker de første vinteren, og så bruker jeg bucas andre vinteren, de er jo også smale framme 🙂

11 timer siden, ME&FB skrev:

Bare elsker når nettbutikkene legger ut dekken str tabeller, også er det søren ta ikke samme str tabell. S,M og L hva tilsvarer det i str 130, 140 osv? 

Kan lønne seg å sjekke produsentens egne tabeller. Er det Horseware-dekken? Har S i waker-dekken til mine som bruker 130 i Rambo. 

16 timer siden, LillianK skrev:

Noen som har bot stalldekken? Hvordan er disse i str? 

Har hatt et sånt bot netting dekken, og det var stort i størrelsen. Brukte en størrelse under normalt på min.