Jump to content
Bitten&Betty

Dekkentråden

Recommended Posts

Okei, eg er ny i dekken jungelen og trenger litt råd. 

Mini er jo ikkje akkurat den som har brukt mest dekken, men siden vi flytta så har muligheten åpnet seg for å gjer det. Egoet i meg seier at om det regner/fare for regn så skal han ha på seg ute. Inne har vert litt sånn under ein viss utetemp så kan han få inne 

Ute har han 100g regndekken uten hals, men er det slik at han burde ha ett tjukkere ett mot vinter og kulde? Med hals? Inne tenker eg ull etterkvart. Han er barbert i front (under hals og bog) Er det ting eg må ta hensyn til mtp det? 

Han skal få beholde pelsen sin så sant det lar seg gjer. Han er som sagt tatt litt i front for å sjå om det hjelper oss i treninga. Han har blitt ganske svett dei siste hardøktene med instruksjon. 

Eg har aldri hatt barbert hest før eller hest som skal klargjer seg for stevnesesong. 🤷‍♀️ Såå.. 😅

Når det er kaldere er det bedre med et tjukkere dekken ja, for et tynt dekken vil klemme pelsen en del ned slik at den ikke får "fluffet" seg like mye og dermed mister den noe av varmeegenskapene sine.. 200g? Med hals, så slipper du våteksem pga regn/sludd samt svett hals er beskyttet om du slipper ut etter trening. 

Bruker ull kun på svett hest. Som stalldekken foretrekker jeg de som er glatte inni, de ligger mye løsere og ledigere på hesten, spesielt rundt bogen. Så slipper de gnag og press. Ull gnager ikke bare fordi det gnisser mot skuldrene, men fordi det dras bak og sitter mer eller mindre fast der, som en borrelås. 

Første vinteren med Tilla hadde jeg henne på kaldstall og lot pelsen være, men badet henne jevnlig og trente henne svett så valgte å bruke litt dekken. Da sto hun med fleecefora regn vår og høst, og 100 g når det var minus. Brukte ikke noe mer enn det. Men siden din allerede står med 100 g nå kan kanskje 200 som Issa sier være passe når det blir kaldere.

Tilla står forøvrig med 100g nå hun og, står på utegang men har pels fortsatt. Den ryker forhåpentligvis snart 

@Issa og @xxAne, tusen takk for tanker 😊

Eg tenker jo om han skal ha sånn type stalldekken at rundt max 100g må vere nok? Eller? Og tenker eventuelt overgang ute på ca 200g med eventuelt hals. 

Merker at eg kommer over stadige nye ting eg burde kunne, men dekken er liksom ikkje vert noko særlig av i mine år som hesteeier. Så godt å ha dere folkens her inne når eg blir i tvil 🥰

Så lenge han ikke er helklippet hadde jeg bare latt han stå uten dekken på stallen. Mine som har trace-klipp, altså på skrått fra flanken til ørene, står uten inne. Og ute så lenge det er opphold (og ikke gjørmete 💩). Han som er helklippet står med en hel del mer 😅 gleder meg til pelsen hans gror LITT mer ut altså 🙄 

Okei 😅 men då så, tenker jo det er best å bruke minst mulig. Då ser eg bare utover. Eg skulle jo få tak på sånn type magnet dekken, kanskje godt nok å bruke eventuelt inne det og. 

Må jo være fint å stå uten dekken inne hvis det går, så får man litt pause fra dekken, får lufta huden litt. Spørs hvor varmt det er inne da. Min sto alltid uten dekken inne i stall hvor det jevnt over var rundt 10 grader på vinteren, ubarbert men han får ikke noe særlig vinterpels etter at han fikk ppid.

Nå på utegang blir det dessverre dekken hele tiden på vinteren. Skulle gjerne latt han gå uten litt, men pels og temperaturregulering funker bare ikke lenger. Lot han stå uten på dagtid her en dag det var plussgrader og sol, men da jeg gikk ut etter middag var sola gått ned og han skalv voldsomt over hele kroppen. :( Så han får heller ha på dekken litt for mye enn litt for lite, selvom han ender opp med litt hårløse flekker uansett hvor mye jeg bytter på dekken og passform.

Edited by stinej

Vi har òg ppid hest på stallen. Så det går litt dekken der, til tross for veldig pels. 

Men supert, eg blei litt klokere om eventuelt valg då ja. Eg har åpent vindu inn i boksen hans per endo, så det kan jo fort blåse litt inn der. Men eg ønsker ikkje å bli avhengig av dekken, så derfor håper eg den klippen i front holder. (var futt nok i han i går iallefall) 

Så får eg bare finne ett som er bittelitt tjukkere ute. Eg vil heller bruke pengene på annet utstyr enn dekken, men må man så må man jo 🙈

Hester er ikke så følsomme for trekk. Jeg har også vinduer åpne (venter fortsatt på elektriker som skal koble til vifta mi 🤪) og rett over pluss. De med pels er aldri kalde. 

Du kan event kjøpe en horseware (eller trinity) liner på 100g å ha inni dekkenet du har. Så lenge det har sånne hemper bak hvor man fester halereim/beinsnører, så trenger det ikke fester til liner i front. 

@Issa det var igrunn ganske lurt. Eg har jo firefield eller koss det enn skrives, fra hooks. Så kanskje ein liner til det er like enkelt. 🤔

Trur nok eg fryser før mini for å sei det slik 😅

Med mindre han går myyye med dekken så det er greit med variasjon pga trykk og sånt, er det like greit å ha en liner ja. Praktisk å ikke måtte ha uendelig mange dekken alle varianter 😅 

Æsj kom i stallen i dag tidlig -6, og Tilla var småstiv med 100 g :(  Hun har en dårlig rygg som stivner fort ved kulde. Aldri brukt så mye dekken på kaldblods med pels noen gang. Ble på med 200 så får vi se

• Liker 1

Jeg er så nysgjerrig på disse dingsene som måler temperaturen under dekkenet jeg, jeg så ei på en vlogg som hadde det. Den kostet visst bare 500 kroner også, det var mindre enn jeg så for meg, jeg tenkte at de måtte koste minst 1000 kr :P 

Er det noen her inne som har prøvd noe sånt? Det fikk meg også til å fundere litt over hva som egentlig er passe temperatur inne i dekkenet? 

2 timer siden, Sivoya skrev:

Jeg er så nysgjerrig på disse dingsene som måler temperaturen under dekkenet jeg, jeg så ei på en vlogg som hadde det. Den kostet visst bare 500 kroner også, det var mindre enn jeg så for meg, jeg tenkte at de måtte koste minst 1000 kr :P 

Er det noen her inne som har prøvd noe sånt? Det fikk meg også til å fundere litt over hva som egentlig er passe temperatur inne i dekkenet? 

Jeg så noen diskuterte den på facebook. De var ikke spesielt fornøyd egentlig. For den lagde hull i dekkenet. I tillegg til at den ikke egentlig var beregnet på å sitte på et utedekken med hest som herjer, ruller seg etc. Hun ene hadde opplevd at den nåla bøyde seg, så hun fikk den jo omtrent ikke av dekkenet igjen. Da hadde hun fått beskjed fra produsent (tror jeg) om at den heller var beregnet på hest under transport f.eks.

Men veldig interessant uansett. Hun ene hadde jo observert at hestens temperatur under dekkenet økte med 8*C etter den hadde fått en porsjon med grovfôr. 

Ja, hva er passe temperatur. Når jeg stikker hånda under og syns det er passe, så er jo hesten kald. Han fluffer pelsen og får karperygg så snart han fryser, så er veldig lett å se. Må kjennes varmt ut under for at han skal være ok. Men jeg er jo varm under dyna og klær jeg og 🤷‍♀️

26 minutes ago, Reaper said:

Jeg så noen diskuterte den på facebook. De var ikke spesielt fornøyd egentlig. For den lagde hull i dekkenet. I tillegg til at den ikke egentlig var beregnet på å sitte på et utedekken med hest som herjer, ruller seg etc. Hun ene hadde opplevd at den nåla bøyde seg, så hun fikk den jo omtrent ikke av dekkenet igjen. Da hadde hun fått beskjed fra produsent (tror jeg) om at den heller var beregnet på hest under transport f.eks.

Men veldig interessant uansett. Hun ene hadde jo observert at hestens temperatur under dekkenet økte med 8*C etter den hadde fått en porsjon med grovfôr. 

Ah, så da er det ikke så bra i praksis da kanskje. Det var den Horsepal, fra Horseware? Husker du hvor den diskusjonen var? Jeg er nysgjerrig på å lese. 

21 minutes ago, Issa said:

Ja, hva er passe temperatur. Når jeg stikker hånda under og syns det er passe, så er jo hesten kald. Han fluffer pelsen og får karperygg så snart han fryser, så er veldig lett å se. Må kjennes varmt ut under for at han skal være ok. Men jeg er jo varm under dyna og klær jeg og 🤷‍♀️

Ja, ikke sant! Det blir spennende å se litt hvordan denne teknologien utvikler seg synes jeg :) Det kan jo potensielt bli et godt hjelpemiddel til å kle på hestene passe mye. 

46 minutter siden, Issa skrev:

Det er veldig interessant, for jeg har faktisk hørt at det ikke skal kjennes varmt ut under dekkenet. Og at om det gjør det, så er det for tykt?

Har jeg feiltolket/blitt feilinformert, eller er det veldig individuelt tro?

Det er jo ekstremt individuelt. Blir som den eldgamle diskusjonen mellom mannen og kona. Kona sier "det er kaldt her" mannen går til gradestokken og sier neida, det er 22 grader. Personlig gir jeg blanke f i HVA temperaturen er når jeg fryser. Hesten min feks trenger å ha det varmere enn de andre hestene på stallen. Han blir lett stiv og påvirket i ryggen av kulde. 

• Liker 5

Hesten har jo en veldig mye lavere trivselstemp enn oss frysere mennesker og man vil jo ikke kjenne på temperaturen til en uklippet hest ved å legge en hånd eller tempmåler på en hest eller under dekkenet, pels og hud vil jo isolere, så det skal jo være kald oppå pelsen til en hest når det er kaldt, ellers "lekker" jo kroppstemperaturen. Så syntes det blir unøyaktig med temperaturmåler eksternt til annet enn at å passe på at hesten ikke blir overopphetet, som er et større problem enn om de fryser litt og kan spise, bevege seg og reise bust for å få opp temperaturen. 

1 minutt siden, Eva skrev:

Hesten har jo en veldig mye lavere trivselstemp enn oss frysere mennesker og man vil jo ikke kjenne på temperaturen til en uklippet hest ved å legge en hånd eller tempmåler på en hest eller under dekkenet, pels og hud vil jo isolere, så det skal jo være kald oppå pelsen til en hest når det er kaldt, ellers "lekker" jo kroppstemperaturen. Så syntes det blir unøyaktig med temperaturmåler eksternt til annet enn at å passe på at hesten ikke blir overopphetet, som er et større problem enn om de fryser litt og kan spise, bevege seg og reise bust for å få opp temperaturen. 

Jeg føler ikke det blir helt riktig når de har på dekken egentlig? Man klemmer jo pelsen flat under dekkenet, og siden pelsen da ikke isolerer så godt, så vil det jo føre til at temperatur under dekkenet egentlig skal være omtrent den samme som huden ville hatt under pelsen?🤔

13 minutes ago, Reaper said:

Jeg føler ikke det blir helt riktig når de har på dekken egentlig? Man klemmer jo pelsen flat under dekkenet, og siden pelsen da ikke isolerer så godt, så vil det jo føre til at temperatur under dekkenet egentlig skal være omtrent den samme som huden ville hatt under pelsen?🤔

Nja, en uklipt vinterpels vil jo ikke miste all sin funksjon ved å bli klemt ned.  Akkurat det med å reise pelsen gjelder ikke når man har dekken på, men de har jo fremdeles et isolerende lag og de kan fremdeles spise og bevege seg på dekken på for å regulere temperaturen. Å ha  tynt regndekken på i kaldt og surt vær er jo uansett en dårlig ide selvfølgelig. Men sånn generelt vil jeg heller tenke at det er bedre å ha på ett 100g også må hesten bevege seg og spise litt om det er kaldt, enn å "safe" og hive på 500g sånn at hesten ender opp med å stå stille og orker ikke å verken bevege seg eller spise fordi den er varm. 

Vil si at pelsen reiser seg veldig bra under dekken også. Hvis dekkenet er lett og ikke dratt bakover riktignok. Flat pels isolerer også veldig godt, så er enig i at en hest med pels vil ikke "vise" riktig temperatur mellom pels og dekken, de vil nesten alltid kjennes kalde ut under dekkenet.

Jeg kjenner på min som er klippet, han lekker jo nesten all varmen ut og er lett å kjenne på.  

• Liker 2

40 minutter siden, Eva skrev:

Nja, en uklipt vinterpels vil jo ikke miste all sin funksjon ved å bli klemt ned.  Akkurat det med å reise pelsen gjelder ikke når man har dekken på, men de har jo fremdeles et isolerende lag og de kan fremdeles spise og bevege seg på dekken på for å regulere temperaturen. Å ha  tynt regndekken på i kaldt og surt vær er jo uansett en dårlig ide selvfølgelig. Men sånn generelt vil jeg heller tenke at det er bedre å ha på ett 100g også må hesten bevege seg og spise litt om det er kaldt, enn å "safe" og hive på 500g sånn at hesten ender opp med å stå stille og orker ikke å verken bevege seg eller spise fordi den er varm. 

Helt enig i det siste der altså! 

Men hva legger dere i kald pels under dekkenet? hvor kaldt er kaldt? :)  og hvor mange grader skal det være under dekkenet, om man f.eks skulle skaffe seg sånn temp måler? 🤔

Edited by Reaper

Det varierer jo fra hest til hest, akkurat som med mennesker. Jeg stikker hånden under dekkenet og kjenner hvordan temperaturen er der og tar stilling til det der og da. Lunkent er ok, men vim helst ha det litt varmere under dekkenet på min dame (hun har dårlig rygg så skal ikke stå og spenne seg). Kaldt er kaldt 😛 Etter å ha kjent noen hundre ganger på en og samme hest lærer man seg hva som er fint og hva som er dårlig. Jeg tar også forbehold om været. Er det dårlig vær - stiv kuling og nedbør, så vil jeg at hun skal være litt varm. Da trenger hun også mer klær siden hun er i mindre bevegelse 🤷‍♀️

1 time siden, Reaper skrev:

Helt enig i det siste der altså! 

Men hva legger dere i kald pels under dekkenet? hvor kaldt er kaldt? :)  og hvor mange grader skal det være under dekkenet, om man f.eks skulle skaffe seg sånn temp måler? 🤔

Tjaa, med fullpelset hest er kaldt som om man hadde lagdt dekkenet over et tre og kjent under 😂 da skal ikke dekkenet varme, bare beskytte mot nedbør og vind. 

• Haha 1

Noen som har kjent på dette fra bucas? Tror det skal  være bedre  (glattere) innside enn stay-dry fôret i smartex dekkenene, og bedre ytterstoff enn i bucas freedom, så kanskje akkurat den gylne kombinasjonen jeg hadde trengt. Men skulle gjerne kjent på innsidestoffet..  https://www.horze.no/overgangsdekken-vinterdekken/bucas-atlantic-utedekken-200-gram/330162.html#color=DB&gclid=Cj0KCQiAk7TuBRDQARIsAMRrfUaOMZbTwkvWCZdQSl6fYxhdPPsDApcG1BtyVWmk6XlFVx3kBRpcNpkaAr7tEALw_wcB

Og en annen ting. Har amigo bravo 12 til den ene hesten her, men det har gammel lukkemekanisme med to t-kroker. Det er for stort i bogen for araberen. Noen som vet om  den nye patenten med sånn disc gjør at det passer bedre på smalere hester enn den gamle løsningen? Det ser liksom sånn ut på bildet, men det er så kjipt å bomkjøpe, returnere osv... Sånn: https://www.horze.no/regndekken/horseware-amigo-bravo-12-plus-bundle-utedekken-disc-lukking/327002.html#color=DB/EB/DB

Pleier de (amigo bravo) å holde seg vanntette? 

Jeg syntes det nye dekkenet ligger bra på min smale sak ☺️ Det kommer høyere opp og blir liggende foran skuldrene, så blir det heller ikke så dratt bak ved aktivitet. Liker det. 

ED467DAF-C9FF-4EA9-93BF-85D66C6B352D.jpeg.5d9d0c2a56de79f303db5d63ac89b051.jpeg

8DAFC20D-0056-4CB8-BCB3-9909C53714C6.jpeg.5e269e82865f1cb9644aba270cb745e9.jpeg

For å sammenligne. Ny vs Gammel, på samme hest ☺️

Edited by Anananas
  • Liker 1

5 minutter siden, stinej skrev:

Og en annen ting. Har amigo bravo 12 til den ene hesten her, men det har gammel lukkemekanisme med to t-kroker. Det er for stort i bogen for araberen. Noen som vet om  den nye patenten med sånn disc gjør at det passer bedre på smalere hester enn den gamle løsningen? Det ser liksom sånn ut på bildet, men det er så kjipt å bomkjøpe, returnere osv... Sånn: https://www.horze.no/regndekken/horseware-amigo-bravo-12-plus-bundle-utedekken-disc-lukking/327002.html#color=DB/EB/DB

Pleier de (amigo bravo) å holde seg vanntette? 

Disc-front passer mye bedre til min smale varmblodstraver også! T-krok-fronten ble som et telt på ham i amigo bravo. Jeg har både hatt amigo bravo som tar inn vann, og de som ikke gjør det. Tror jeg var uheldig med de første jeg hadde.

(Har forøvrig nå HW Amigo Hero ACY med hals, var redd det skulle være av dårlig kvalitet, men det er superlett, holder helt tett uansett ruskevær, og er like helt etter en sesongs bruk, hvor gampen står med to unghester ute. Kan anbefale det, sånn i tilfelle noen her har vurdert det. :))

• Liker 1