Jump to content
Bitten&Betty

Dekkentråden

Recommended Posts

2 minutter siden, Grovegroven skrev:

Hvilken str. bruker du til ham?
Føler liksom det er safe, hu jeg fikk teste det av bruker det på en stor kraftig døl dekkenet også ligger veldig bra på. :P 

Har 145. Hadde 145 i avalanche også i vinter som da var romslig, men jeg ser at nå i høst så passer det akkurat. Så jeg er usikker på hvordan rambo ligger nå, har ikke prøvd det da det er 300g, så håper egentlig at jeg ikke trenger det i vinter 😛 

Men L har ganske høyt ansatt hals, så jeg lurer på om det kanskje kan være årsaken til at det blir trangt? 

Jeg har bare amigo til min nå etter å ha solgt /gitt bort alle andre som ikke passer eller går i stykker.. Så langt bravo siden han står i flokk. En wug som jeg ljøpte i 130 (de vanlige i 125). Kjøpte jo wug for å variere press på manken. Men er litt grinete siden wugen som er nyest er det som går i oppløsning... haleflapp har delvis løsnet og også feste til ringen foran. Er også revne i foret (er det tynneste med bare 0g for). Vil gjerne ha en wug til men er i tvil om jeg kjøper det samme selv om det ligger kjempefint på om det har dårligere stoff??!

hadde en hrino som jeg solgte (fikk et lite hull) - mest fordi isbjørn i rogaland ikke trenger 200g for...(bruker kun dekken når det regner).

alternativ er å prøve det nye hero dekkenet. Om det er mye lettere lager det gjerne ikke så mye gnag?? Noen som vet? Blir det tungt når det regner?

Her synes jeg menge dekken blir blytunge, Julie passer ingen, de sklir bakover og trykker på skuldrene selv halvhals så tips mottas. Må kjøpe etter jul da praksiss og lite lønn er realiteten her 

Jeg tror ikke det er så mange dekken som vil ligge optimalt på en så ung hest i vekst. De er så keitete i kroppen og konstant forandring (samt bevegelse). Ville heller forkusert på at det er vanntett og ikke lager store gnag på manken så det blir hull. Vet mange syr på ekstra beskyttelse på enkelte dekken ved manken men har aldri orket å gjort det selv. 

Ikke gnagd masse er da skuldrene som er problemet da de fleste har halvhals. Nei hun er i vekst men ikke så

værst hengslette egentlig. Håpe hun breier seg ut å vokser mer i bredde. 

Jeg lurer og på erfaring med nye hero dekken. Lite fornøyd med kvalitet på siste amigo bravo (wug) og et lettere dekken hadde også vært bra.

Blir mindre og mindre klok på dekken 

spm 1 er horze avalanche med halvhals svære i str? Julie bruker 135(bucas all in one i 135 er for lite)men 145 var 15 cm for svært minst drukna i det.

Spm nr 2 trenger dekken 150 g og 50 g men pga lang man funker halvhals best, hva velger jeg? Alt sklir bakover og legger trykk på skuldre .  

Edited by LillianK

Mjæ ganske store, bucas er litt små i str og trange i halsen. Spesielt freedom-varianten. 

Prøvd de med halvhals fra høøks? de kan man jo stille inn i fronten. Riktignok bare 100 g men 50 g fra eller til.. 🤷‍♀️

Event weatherbeeta, men det er vel litt begrenset utvalg i 150 g. Ikke se deg blind på de 50 gramene da :)  100 og 200 funker like fint. 

Tenkte til våren/ sommeren bruker ikke dekken uten fyll men skal sjekke hooks dekken da👍🏻  Ja bucas var snaut trangt men smartex modellen var ok, all in one låg dårlig på 

Slår et slag for Trinitydekkenet der, @LillianK. Ok pris, linersystem, tålelig holdbart, og veldig justerbart i fronten siden skjæringa er såpass høy. 

Ulempen er de innlagte mankeputene, blir helsikes varmt under dem. Jeg har sprettet opp stoffet og fjernet dem i ytterdekkenet, og tenker gjøre det samme med linerne. 

Trenger nytt dekken som arvtager til det gode gamle amigo 100g mitt.  Det har levd et langt liv med bruk nesten året rundt med linere, men nå er det rufsete og hakkete stakkar. Må nok bli et nytt amigo eller et Rambo, er bare de som blir brukt over tid her. Huff, ser pengene fly 🙈💸

Noen som har tips til lendedekken i xl versjon? Hesten er 155 i dekken, og har bred bom i salen, så vanlige lende dekken i full går ikke... 

Min har begynt å ødelegge dekken igjen, etter en lang stund uten. Tok først halsen på trinity dekkenet mitt, så samme dag venninna mi kjøpte ny hals til meg ødela hun resten av dekkenet også. Fine trinity dekkenet mitt 😥

2 timer siden, deleted skrev:

Har kjøpt før fra børjes, de var romslige i str men vet ikke hvordan de er nå 

Det gjorde jeg også. Eneste jeg fant som var XL. Lurer på om jeg fortsatt har det liggende, tenkte å selge det da jeg ikke akkurat bruker det (og heller aldri har gjort det) 🙄

• Liker 1

De nye disc-frontene til HW, endrer de veldig på passformen på teppene?

Vurderer å kjøpe et amigo, fordi jeg synes det ser ut som de sitter bedre i front med den nye fronten, kontra de tvert-over-og-t-krok-frontene. De er alt nemlig for vide for traverne mine. Rambos x-løsning bra, og dette blir vel mer likt det?

Men snakket med ei i en hestebutikk her, som da lurte på om jeg egentlig hadde prøvd et teppe med slik disc. Tenker jeg helt feil? 

Og er folk fornøyd med holdbarheten på amigo-teppene? Tåler de normal bruk og herjing?

Jeg har Rambo-tepper jeg er greit fornøyd med, men amigo er jo mye penere på pris. 

Har ikke prøvd disken til hw, men amigo (bravo) kommer jo med rambo-lukking i enkelte varianter. Er fornøyd med kvaliteten, absolutt. Tåler like mye juling som rhino og rambo. 

• Liker 1

Jeg ble veldig imponert av Amigo-kvaliteten i går da eldstemann hang i siden på minsten med tenna så frontspennene ble revet rett av. Men stoffet holdt 👍

Mine har tråkket av de gjordene et par ganger (eller, Kraftur gjorde sånt), men det gjalt alle varianter av dekken med mindre jeg stramma gjordene  rundt magan. Måtte sy dem inn og. 

Superfornøyd med Amigo - men pass på - Hero er svakere enn Bravo så om mye herjing er Bravo best!  Mine eldste bravo-dekkener er bedre enn det nyeste (wug) der foret revnet nesten med en gang og også noen småhull etc.  Tar sjansen på å prøve den Nye herovarianten nå (Hero ACY) bare fordi det skal være lettere.

På wugen måtte jeg sy inn gjordene - fikk skomaker til å gjøre det.

Ellers lapper jeg dekken med sølvteip som jeg forsterker med lim når smårifter.  Flokk på 15 hester året rundt gjør at det alltid er litt gnafsing.. Men med Nye dekken ligger vannet oppå istedetfor å trekke inn (selv om det ikke går igjenom - hesten er tørr selv om dekkenet er tungt)

Høres bra ut! Ja, er Bravo jeg har tenkt på. :)  Vet ikke helt hvor mye herjing det blir siden det er ny flokk, to unghopper med min voksne vallak, men greit med god slitestyrke uansett. Hadde en kaldblods tidligere som spiste rambo-tepper til frokost, men håper å slippe det nå. 😅

Irriterer meg litt bare de greiene HW driver med når de skal selge enkelte dekken i pakker. Likte det 50g, men det selges bare med to linere på 100 og 300g - og det trenger jeg ikke. Hvertfall ikke 300 g, det har jeg tre av allerede, og kun det ene er brukt. 😩 Får gå for 100 gram-teppet i stedet!

Ønsker meg også wug i 50-100 gram, ser det finnes i Rhino, så får bli det neste. :)

Tilbud på horze på horsware dekken nå. 20% så hjelper litt..jeg bestillte 5 februar og det skal komme om 1-2 dager, men haddekupong så fikk heldigvis rabatten da ellers hadde det vært litt surt.. dyrt nok..

Hva er disk? 

Jeg kjøpte nytt amigo med 0 gram til M i sommer. Veldig fornøyd med det. Liker at det er 3 gjorder og syntes fronten er fin. Den ligger kanskje litt høyere opp enn før, men syntes egentlig det er bra på blodseren da jeg føler de har trykket mye rett ned på manken. Solgte jo mange jeg hadde da de trykket så på henne. 

33E75907-097B-4122-BD6F-C5C649ECE919.jpeg.d4dbccefdcc1894a78ffe965a06ecc9c.jpeg

Er dette disk? 😅 i såfall følger det med en ekstra og syntes det er greit - i tilfelle den blir ødelagt. Alt i alt veldig fornøyd med den nye modellen. Liker at det er refleks foran og bak, og plast på halereima så den ikke blir så grusomt ekkel. 

Edited by Anananas

1 time siden, Anananas skrev:

Hva er disk? 

Jeg kjøpte nytt amigo med 0 gram til M i sommer. Veldig fornøyd med det. Liker at det er 3 gjorder og syntes fronten er fin. Den ligger kanskje litt høyere opp enn før, men syntes egentlig det er bra på blodseren da jeg føler de har trykket mye rett ned på manken. Solgte jo mange jeg hadde da de trykket så på henne. 

33E75907-097B-4122-BD6F-C5C649ECE919.jpeg.d4dbccefdcc1894a78ffe965a06ecc9c.jpeg

Er dette disk? 😅 i såfall følger det med en ekstra og syntes det er greit - i tilfelle den blir ødelagt. Alt i alt veldig fornøyd med den nye modellen. Liker at det er refleks foran og bak, og plast på halereima så den ikke blir så grusomt ekkel. 

Å så bra, ser jo ut som det sitter kjempegodt på henne. :) De trykket mye på manken her også, og så var de så vide i fronten. Ser ut som den sitter høyere og tettere her. :) 👍

Edited by TonjeS