Jump to content
Bitten&Betty

Dekkentråden

Recommended Posts

2 minutter siden, Edith skrev:

Noen som har dette stalldekkenet fra Kingsland https://www.skoies.no/hesteutstyr-rideutstyr/dekken/stalldekken/kingsland-classic-stable-rug-200g eller annet nyere stalldekken fra Kingsland? Hvordan er de nå? Har et flere år gammelt stalldekken fra Kingsland, og det er ganske tungt og klumpete.... Har de forbedret dette nå? 

Skulle gjerne hatt et stalldekken med halvhøy hals og da er ikke utvalget det største.

Hadde det før til M. De er små i str så ville gått opp en om mulig 😊 

Hallo!

Noen som har erfaring med Høøks Trinity dekken? Passform, størrelser osv.

Ryggen på min hest måler 140, og det varierer veldig om han passer i 135 eller 145..

Ja, jeg vet at både Bucas og Horseware har dekken i 140, men har ikke økonomi til det.

Hilsen Line

Eneste ikke-merket jeg liker tror jeg. Har ett som er helt normalt i størrelsen. Og siden det er såpass stillbart i fronten passer det både min breie og min smale. Men kan hende du får samme problem med rygglengden på dette da, for han som bruker 125-130 i hw passer 125 i trinity, og han som passer 130 i hw passer 135 i trinity. Kan jo hende din passer 135 :) 

4 timer siden, Line skrev:

Hallo!

Ryggen på min hest måler 140, og det varierer veldig om han passer i 135 eller 145..

Ja, jeg vet at både Bucas og Horseware har dekken i 140, men har ikke økonomi til det.

Hilsen Line

Min er også 140-hest. Har 145 i Trinity, ligger veldig bra på han. 

Den høye skjæringen gjør at det ligger godt på mye.

eneste ulempen jeg kommer på er den polstrede mankeputa. Det blir inni granskauen varmt under der.. :/

4 timer siden, Line skrev:

Hallo!

Hilsen Line

Jeg syntes utedekkenet er normal og fint i str, men linerne/innedekkenet er knapt. Skal det brukes som liner så er det okay, men som innedekken ville jeg gått opp i str. 

De kunne også ha droppet den neoprenen rundt halsen for den blir våt om man ikke har på hals og den gnisser litt på pelsen. 

Ikke mitt, det har vært i mer enn en heavy slosskamp. Siste fight var snøen i hele paddocken rød av blod 😬 Dekkenet fikk en skramme bakpå låret, ellers fint. 

2 minutter siden, mallilen skrev:

Neoprenen, altså 🙈 resten har tålt mer enn hva ramboen har gjort 

Aaah jeg dum. Trodde du hadde fått en skikkelig mandagsutgave 😂 Men ja, ramboene har revna og er hullete 🙄 

22 timer siden, Issa skrev:

Aaah jeg dum. Trodde du hadde fått en skikkelig mandagsutgave 😂 Men ja, ramboene har revna og er hullete 🙄 

Jeg ble skikkelig forskrekka da ramboen plutselig hadde hull midt oppå krysset.

Vi snakker her hest som har hatt samme dekken i over 15 år, og de er bare greit nok slitt. 

Riktignok bare et bittelite hull i ramboen på utsiden, skikkelig flenge i innsiden. Gudene vet hva som har skjedd der, hesten sladrer jo ikke 🙄

Dekken  spm, Julie er firkantet forran de fleste dekken drar seg bak noe jeg ikke liker. Hva velger dere? Prøvd horsware, skoies og heimer men til nå ligger de dårlige på

Finnes det dekken med halvhals som passer til brede hester? 

Edit: Han er bred over bogen, men jeg tror halsen er et like stort «problem», det dekkenet jeg hadde i fjor ble for trangt i halsåpningen selv om det fremdeles var OK ellers. 

Edited by Sivoya

På 6.11.2018 at 18.47, LisaFi skrev:

Opptil 50% på div kvalitet på bole nå. :) 

Bestilte du? Jeg la inn en bestilling, men nå lurer jeg virkelig på om den har gått igjennom. Har ikke fått noe som helst på mail om at det er registrert en ordre fra meg? Har du fått det? Litt redd for å bestille dobbelt også, når bestillingen kom på 3000,- :/ 

31 minutter siden, EliFi skrev:

Bestilte du? Jeg la inn en bestilling, men nå lurer jeg virkelig på om den har gått igjennom. Har ikke fått noe som helst på mail om at det er registrert en ordre fra meg? Har du fått det? Litt redd for å bestille dobbelt også, når bestillingen kom på 3000,- :/ 

Nei, Lillemor kan plutselig bruke de størrelsene jeg har liggende, så har tatt en razzia og rydda litt nå. 

• Liker 1

På 10.11.2018 at 6.06, Sivoya skrev:

Finnes det dekken med halvhals som passer til brede hester? 

Edit: Han er bred over bogen, men jeg tror halsen er et like stort «problem», det dekkenet jeg hadde i fjor ble for trangt i halsåpningen selv om det fremdeles var OK ellers. 

Testa Rambo wug ei i stallen hadde for litt siden i 145 og det lå veldig bra på Felixen! Skal teste ei som har Rhino wug også, så kan jeg slå til om det dukker noe brukt til en ok penge da jeg vil ha halvhals selv. Felix har jo relativt bred bog med kraftig hals. :) 

• Liker 1

Min erfaring er at Rhinoen gjerne er for smal for brede/stornakkede hester, mens Rambo gjerne passer bedre, har dog ikke testet halvhals på min. Den monsternakken funker ikke til noe som helst 😛 

Jeg er godt fornøyd med rhino wug på min  smale (for smal til vanlig rhino, amigo og Rambo). På den brede med kraftig nakke ligger vanlig rhino best, synes det er litt bedre plass i enn i Rambo. 

Ja, har et Rhino Original til min som i grunn er for bred for ham i bogen, men Ramboene mine ligger perfekt. Sikkert motsatt med wugen da. :P 

Det høres i alle fall ikke ut som om Rhino wug vil passe til min, da. Men kanskje Rambo wug kan være et alternativ. Jeg hadde ikke blitt overraska hvis Felix og Aro er ganske like i halsen. Hva slags dekken passer ellers til Felix i halsen @Grovegroven

Edit: Men jeg ser nå at Rambo wug ikke finnes mellom 0 og 200g. Jeg skulle helst hatt 100g :P 

Og så kan jeg jo legge til at grunnen til at jeg lurer er fordi de han har nå lager «søkk» på halsen hans. Det går greit for en dag eller to, men jeg tror det hadde vært fint å hatt et med halvhals å bytte på med. Jeg har innsett at han nok må være dekkenhest mesteparten av vinteren, og jeg mistenker at konstant press her i noen måneder i strekk kan gi gang. 

386A86D3-6A38-476C-BF7A-6B7913FC8A6C.jpeg.4a66ba4417c2994c6ea010ca132d9753.jpeg4C4EDF57-AB03-40EE-8C38-9663C0FC280B.jpeg.4a0cecacc8157a05cde1e1283df27a44.jpeg

Edited by Sivoya

24 minutter siden, Sivoya skrev:

Det høres i alle fall ikke ut som om Rhino wug vil passe til min, da. Men kanskje Rambo wug kan være et alternativ. Jeg hadde ikke blitt overraska hvis Felix og Aro er ganske like i halsen. Hva slags dekken passer ellers til Felix i halsen @Grovegroven

Edit: Men jeg ser nå at Rambo wug ikke finnes mellom 0 og 200g. Jeg skulle helst hatt 100g :P 

Nei, Felix er ganske kraftig. De eldre amigoene er altfor trange for ham (ikke testa det med v-lukking) samt. det meste av Bucas får kvelningseffekt. 
Nå har jeg et Rambo Original og Rambo Duo som ligger perfekt, samt. Rhino Original som ikke ligger helt som jeg vil. Utenom Rhinoen har jeg de to andre i 140, men kunne nok hatt 145 så de hadde dekka litt mer av rumpa. Wugen jeg prøvde på ham var 145 og lå helt perfekt, 200g.
Har ikke testa så mye annet da jeg er veldig fornøyd med Horseware og kvaliteten, aldri trengt å reparere noen av de. :) Men tenkte å teste Rhinowugen bare for å se. Synes også det er teit at Rambo ikke har 100g wug. :P 

• Liker 1

9 minutter siden, Grovegroven skrev:

Nei, Felix er ganske kraftig. De eldre amigoene er altfor trange for ham (ikke testa det med v-lukking) samt. det meste av Bucas får kvelningseffekt. 
Nå har jeg et Rambo Original og Rambo Duo som ligger perfekt, samt. Rhino Original som ikke ligger helt som jeg vil. Utenom Rhinoen har jeg de to andre i 140, men kunne nok hatt 145 så de hadde dekka litt mer av rumpa. Wugen jeg prøvde på ham var 145 og lå helt perfekt, 200g.
Har ikke testa så mye annet da jeg er veldig fornøyd med Horseware og kvaliteten, aldri trengt å reparere noen av de. :) Men tenkte å teste Rhinowugen bare for å se. Synes også det er teit at Rambo ikke har 100g wug. :P 

Ja, skjønner, takk for svar. Aro passer ganske bra inn i amigo, så da er han kanskje litt smalere enn Felix da. 

Jeg titter litt på Horze sine med halvhals, lurer på å bare prøve det hvis jeg finner noe brukt. 

• Liker 1

7 timer siden, LisaFi skrev:

Horze sine er ganske brede foran, hvertfall den typen som ikke har t-lås foran.

Så bra, da høres det jo ut som om det er verdt et forsøk! :) 

jeg har rambo wug til L, og jeg syntes det begynte å bli litt trangt i halsen allerede i vinter faktisk 😐 dessverre har ikke det dekkenet jeg har noen justeringsmuligheter i fronten :/ 

52 minutter siden, Reaper skrev:

jeg har rambo wug til L, og jeg syntes det begynte å bli litt trangt i halsen allerede i vinter faktisk 😐 dessverre har ikke det dekkenet jeg har noen justeringsmuligheter i fronten :/ 

Hvilken str. bruker du til ham?
Føler liksom det er safe, hu jeg fikk teste det av bruker det på en stor kraftig døl dekkenet også ligger veldig bra på. :P