Jump to content

Dekkentråden

Recommended Posts

• Replies 6k
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Wohoo, da har lille mini fått seg nytt hjemmesnekkra "Rhino" dekken med fester til liner og 100g fyll😄 Kan si meg svært fornøyd, og gleder meg til vi kan ta det i bruk😍 v-front lukking med kr

*fnis*   Spansken fikk superpysjen sin i 145 og ikke 140 for at det skal være litt bedre plass til tykk liner om vi skulle trenge det etter hvert. Dekkenet er passe det, meeeen L i hals er litt i ov

Ferdig med helgens produksjon😊 Nytt 60 grams regndekken med linerfester, og ny vary-layer liner på 60-180 gram til mini😊 Er på vei opp i stallen nå for å prøve de på😃    

Posted Images

Hva gjør dere andre med dekken nå for tiden? 

Jeg er litt usikker på hva jeg skal gjøre på dager som denne. Kaldt om morgenen og tidvis sur vind. Men ikke nedbør og sol på dagen.

Stalleier legger ikke på dekken, så hesten må evt. stå med dekken fra kvelden før. 

Akkurat nå står han ikke med noe som helst, og jeg tror ikke han fryser (dog vanskelig å si, jeg ser han jo ikke om morgenen når det er kaldest). 

problemet er jo at det er nokså varmt i stallen om natten, så redd det skal bli for varmt med dekken på. Han har jo begynt å sette litt vinterpels nå, heldigvis. I fjor hadde han fortsatt sommerpels på denne tiden. 

Skal jeg bare la han stå naken med mindre det er meldt regn, tro? Har et 50g dekken jeg tenkte jeg skulle bruke på regnværsdager nå i høst. 

Ser det er meldt 10-12 grader og sol i dag. Men i morges var det bare 2 grader og frost i natt. Hadde han fremdeles stått på utegang hadde jeg nok hatt på dekken nå tror jeg. 

Ikke så lett dette her altså. Jeg bor jo såpass nærme stallen at jeg nesten kunne lagt på dekken om morgenen selv. Men da må jeg bli flinkere til å stå opp tidlig :ninja:

7 minutter siden, stinej skrev:

Mine står nakne på utegang nå @Reaper . De virket ikke kalde i morges til tross for tre minusgrader. Har lav terskel for å kle på hvis meldt noe som helst nedbør, men sånn tørr kulde som nå synes jeg som regel de tåler godt.

Godt å høre! 

Da får han stå naken en stund til :)

Jeg tror jeg må kjøpe et nytt dekken til min. Så i går la jeg på det som har passet han best til nå, et HW amigo bravo i 140. Det passet fremdeles, men det var ikke romslig og jeg lurer på om han kanskje kunne hatt litt mer plass i front. 

Så jeg lurte på om 145 vil være litt større i halsen også, eller bare i lengden? 

17 minutter siden, Mona skrev:

Det blir romsligere i halsen i 145 synes jeg ja.

Si fra hvis du vil selge det i 140 da:p

Jeg beholder nok det i 140 foreløpig for det var ikke helt krise :P Det var bare såpass at jeg følte det var en dårlig idé å kjøpe et nytt et i samme størrelse, siden han vel fremdeles ikke er helt utvokst.. 

1 time siden, Sivoya skrev:

Et spm til, jeg tenkte egentlig å kjøpe et 50g-dekken, trodde egentlig Horseware hadde et Hero 50g-dekken. Men jeg klarer ikke å finne det nå, så jeg lurte på om de ikke har det? Er det noen som vet? 

Har ikke sett der Hero dekkenet på en stund. Kan dog varmt anbefale det Hooks selger, Amigo Bravo 30g. Vi er tre stk som har det på vår stall, og vi er alle like godt fornøyde 😊😊 Følger med hals til det også :) Har overlevd to sesonger på min sprelske unghest ute i flokk, så kvaliteten er også god :)

• Liker 1
47 minutter siden, Bitten&Betty skrev:

Har ikke sett der Hero dekkenet på en stund. Kan dog varmt anbefale det Hooks selger, Amigo Bravo 30g. Vi er tre stk som har det på vår stall, og vi er alle like godt fornøyde 😊😊 Følger med hals til det også :) Har overlevd to sesonger på min sprelske unghest ute i flokk, så kvaliteten er også god :)

Takk for tips! Jeg hadde kanskje helst lyst på et som er litt billigere, men bravo har vel litt bedre kvalitet så det er nok verdt det, i alle fall hvis jeg kjøper 145 og får et som kan vare en stund. Regner egentlig ikke med at han vokser ut av det, da blir jeg litt overraska! Og så er det jo kjekt med en hals, den kan jeg vel sette på den andre amigoen ved behov også :) 

46 minutter siden, Nina skrev:

Skoies har det Hero-dekkenet i 50 gram. :)

Ja, nå fant jeg det! Lurer på hvorfor jeg ikke fant det i stad 😛  Takk! :) 

• Liker 1

HW sine 130 dekken, ligger de nærmest 125 eller 140 dekkene til HW? Eller tilsvarer HW 130 andre merker sine 135?

HW sine 140 er 10-15 cm for stort til hesten, og HW sine 125 er tilsvarende for lite. Er derfor usikkert på hvilke str som er riktig...

Etter et år fikk jeg endelig surret meg til en skomaker med amigo dekkenet D maltrakterte for å få sydd på spennene igjen. Prøvde å sy de på selv, men de varte ca 10 min. 

Skomakermannen var litt misfornøyd med å få servert et hårete dekken (det var vasket altså), men lovte å fikse. Kostet hele 240 kr. Siste gang jeg prøver å sy noe selv. Hadde sett for meg at det sikkert var like billig å kjøpe nytt omtrent. 😅

Hvor finner man greie dekken str 95 til en grei pris nå? 

Enkelt regndekken bare, så ikke Herkules blir så våt på rumpa og dertil furten! 

Ble plutselig et stoooort hull på siden av det han har nå.. Lite populært for å si det sånn.. 

Skikkelig missfornøyd var han faktisk! 😛

11 timer siden, sofabonden skrev:

Hvor finner man greie dekken str 95 til en grei pris nå? 

Enkelt regndekken bare, så ikke Herkules blir så våt på rumpa og dertil furten! 

Ble plutselig et stoooort hull på siden av det han har nå.. Lite populært for å si det sånn.. 

Skikkelig missfornøyd var han faktisk! 😛

Børjes, helt klart :)

• Liker 1
  • 2 weeks later...
7 minutter siden, LisaFi skrev:

Er amigo hero fortsatt veldig dårlige sammenlignet med andre fra hw? 

Tilbud hos høøks. 

Nja, med mindre det er den nyeste typen med ACY så er de vel slik de "alltid" har vært. Det sagt så har mine Herodekken holdt veldig godt både vanntetthet og tålt temmelig mye bank. 

• Liker 1

Noen som har dette stalldekkenet fra Kingsland https://www.skoies.no/hesteutstyr-rideutstyr/dekken/stalldekken/kingsland-classic-stable-rug-200g eller annet nyere stalldekken fra Kingsland? Hvordan er de nå? Har et flere år gammelt stalldekken fra Kingsland, og det er ganske tungt og klumpete.... Har de forbedret dette nå? 

Skulle gjerne hatt et stalldekken med halvhøy hals og da er ikke utvalget det største.